2022-08-02, 07:10
Medlem
staticages avatar
Sveriges röstsystem är helt förlegat och rösthemlighet har aldrig varit något man varit intresserad av,du går fram och får helt öppet och synligt välja de du ska rösta på,kolla bara media som expressen ”se vad dina grannar röstar på” repotage.DDR lever.Valarbetare som kastat röster då det inte gynnat deras ideologi.Valarbetare som påtalat invandrare att dom röstar fel ”Sverigedemokraterna” och att dom ska rösta S istället,genom åren har det varit så sjukt mycket sånt här att det liknar en bananrepublik.De internationella valobservatörer som varit här har sågat systemet vid anklarna,då valfusk är på tok för enkelt.Politikerna som kan besluta om förbättringar och stärka demokratin blundar.Såklart då kanske utgången blir en annan.Valsystemet är ett skämt.
Vi får se om Nyans kommer in i riksdagen.
Citera
2022-08-02, 07:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om nu valsedlarna ska förvaras bakom skärmen så kommer säkerligen vissa ”försvinna” så fort det gått förbi en kulturkossa.
Hade hellre sett ett digitalt system på något sätt.
Citera
2022-08-02, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om nu valsedlarna ska förvaras bakom skärmen så kommer säkerligen vissa ”försvinna” så fort det gått förbi en kulturkossa.
Hade hellre sett ett digitalt system på något sätt.

När allt kommer omkring kan de, slutligen, fiffla med siffrorna hur de vill ändå.
De som vill sänka Sverige är de som håller i hela val-apparaten...

Räkna med många borttappade röster och att nyans gör succe!
Citera
2022-08-02, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
De har säkert någon liten filmkamera uppriggad någonstans.

Varför i hela helvete skulle det vara det?
Citera
2022-08-02, 07:25
Medlem
Rösträkningen består av vänsterstudenter som knäcker extra.
Jag känner till en vänstertomte som jobbar varje år med att räkna röster och slänger SD röster.
Citera
2022-08-02, 07:31
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Rösträkningen består av vänsterstudenter som knäcker extra.
Jag känner till en vänstertomte som jobbar varje år med att räkna röster och slänger SD röster.

Det går inte eftersom det skulle märkas i vallängderna. Antalet inkomna röster måste stämma med antalet räknade.

Så, hur går det till?
Vet du öht hur valet är utformat säkerhetsmässigt?
Citera
2022-08-02, 07:32
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Räcker upp en hand. Farsgubben är valförrättare och jag har hört en hel del historier från honom. Kan väl säga som följande att vänstern är ett helvete att ha göra med och då är inte S de stora bovarna.

Då fattar inte far speciellt mycket. Just S är helvetet att ha att göra med.

Det heter dessutom röstmottagare. Sedan länge. Pappsen kanske lever på gamla meriter.
Citera
2022-08-02, 07:51
Medlem
BokKons avatar
Vet inte ens om jag ska rösta, finns inget parti jag riktigt känner särskilt mycket för.

Om jag ska rösta, gör jag det självklart på valdagen.
Citera
2022-08-02, 07:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jo, digitalt. Om det går. Annars får ni, demokratin och rättsstaten klara er utan min oerhört betydande roll i detta drama.
Citera
2022-08-02, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.

Tänker inte rösta alls, det blir ändå alltid en variant på bajs som vinner!
Citera
2022-08-02, 08:20
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvardHalvHuve
Alla som inte är SD och tror på valfusk räcker upp en hand.

Nu är det ju så att detta nya med att valsedlarna ska ligga så inte all ser dem inte kommer från de styrande i Sverige.
Det det kommer från att valobservatörer från andra länder påpekat att det är inte okej att alla ser vad du röstar. Krävdes smisk på fingrarna från OSSE innan de gick med på att ändra rutinen.
Bara detta skulle jag anser är ett sorts valfusk eller valpåverkan. Man försökte skämma och skrämma folk så de inte vågar rösta SD.

Så..hur ska du bortförklara detta?
Skulle folk som mixar med statistik (typ PISA, brottsmål) och gör detta ovan dra sig från att fuska?
Vet du inte att socialdemokraternas slogan är "makten framför allt"?
Eller är du en naiv dåre som inte ens ser vad som hänt med Sverige de senaste 20-25 åren?
Citera
2022-08-02, 08:21
Medlem
DoktorNos avatar
En sak man kan göra, om man tror sig veta att det förekommer fusk, är att anmäla sig som valarbetare. Det råder brist på såna i många valdistrikt.

Valarbetarna tar emot röster och prickar av i röstlängden samt räknar dem. Ersättningen varierar men mellan 2-4.000 brukar det ligga på, enligt en bekant som är/har varit valarbetare.

Då kan man ju med egna ögon se huruvida det förekommer fusk eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in