2022-08-03, 07:47
Medlem
Elsas loppisfynd.. Jag går mycket på loppisar och tycker aldrig att saker är fullt så billiga som de fynd hon gör. Stockholm och Gotland är väl inte de billigaste loppisarna heller. Tror ni att hon är riktigt ärlig?
Citera
2022-08-03, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dimgroen
I senaste avsnittet av podden ("Andra sommarfrågepodden av två") är det så löjligt uppenbart att Elsa och Sofia inte kan låta bli att läsa trådarna om sig själva. Hela inledningen gick ut på värdelöst svamliga analyser ang "hur folk kan vara intresserade av andra människors alkoholvanor och strandkroppar????!? Det verkar vara en TREND?!??!??".....
Det blir bara pinsammare och pinsammare med all denna otroliga ängslighet.

Inte hunnit lyssna ännu, men det kan ju vara som så att samma saker som tas upp här även dyker upp i deras kommentarer, men att de inte väljer att publicera? På det sättet har de ju koll på hur samtalet kring dom går utan att läsa här. Men personligen hade jag nog haft svårt att låta bli självskadebeteendet att gå in och läsa en skvallertråd om mig själv 😅

Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii
Elsas loppisfynd.. Jag går mycket på loppisar och tycker aldrig att saker är fullt så billiga som de fynd hon gör. Stockholm och Gotland är väl inte de billigaste loppisarna heller. Tror ni att hon är riktigt ärlig?

Jag tror ibland att hon avrundar neråt eller kallar något ett fynd trots att det var dyrt, för att vara loppisfyndare är ju ändå del av hennes publika persona, vintagedrottningen 😊 Likadant hennes bror verkar ju bara göra massa "fynd" när han är i Stockholm.

Men tittar man på ordet fynd kan det ju både betyda ett kap eller något hittat, så kanske använder dom ordet i den sistnämnda betydelsen 😅
Citera
2022-08-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaisyB
Inte hunnit lyssna ännu, men det kan ju vara som så att samma saker som tas upp här även dyker upp i deras kommentarer, men att de inte väljer att publicera? På det sättet har de ju koll på hur samtalet kring dom går utan att läsa här. Men personligen hade jag nog haft svårt att låta bli självskadebeteendet att gå in och läsa en skvallertråd om mig själv 😅

Jag tror ibland att hon avrundar neråt eller kallar något ett fynd trots att det var dyrt, för att vara loppisfyndare är ju ändå del av hennes publika persona, vintagedrottningen 😊 Likadant hennes bror verkar ju bara göra massa "fynd" när han är i Stockholm.

Men tittar man på ordet fynd kan det ju både betyda ett kap eller något hittat, så kanske använder dom ordet i den sistnämnda betydelsen 😅

Jag vet iallafall en gång när hon skrev att en sak var köpt på loppis när jag vet att den var köpt i en antikaffär, jag hade sett just denna mycket udda grej i den antikaffären i Sthlm dagen innan. Så jag tror hon gör en del så att hon skriver loppis när det handlar om antikaffärer för att hon mer ska framstå som en ”fyndare”.
Citera
2022-08-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begoniii

Jag har ALDRIG sett en kappa från 60-talet kosta 20 kr på loppis. Inte ens på den minsta skabbigaste loppis i typ Norrlands inland. Så nej, jag tror inte den kostade 20 kr.
Citera
2022-08-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Jag har ALDRIG sett en kappa från 60-talet kosta 20 kr på loppis. Inte ens på den minsta skabbigaste loppis i typ Norrlands inland. Så nej, jag tror inte den kostade 20 kr.

Fp
Senast redigerad av ryssfemm 2022-08-04 kl. 13:26.
Citera
2022-08-04, 17:12
Medlem
Citat:
Haha, precis vad jag tänker. Och alla designprylar ingen loppisägare tydligen vet värdet på.
Citera
2022-08-05, 10:06
Medlem
Citat:

Kappan var ju sjukt fin! Tror dock att Elsa missade en nolla i priset.
Citera
2022-08-06, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Kappan var ju sjukt fin! Tror dock att Elsa missade en nolla i priset.

Superfin verkligen! Tycker det låter som att hennes nya hösstil kommer bli fin, med lite mindre oformliga klänningar. Haha ja, om hon inte skrivit tjuga och tjugolapp.
Citera
2022-08-06, 10:25
Medlem
Tror också hon skarvar lite om priserna på hennes loppisinköp, hon köper ju mest saker som är väldigt trendiga och populära just nu, tennföremål, rotting, etc. Sådana saker har ju ökat i pris på loppis senaste åren bara för att alla vill köpa sånt. Om man ska ”fynda” saker ska man ju handla sådant som inte alls är på modet nu, då kan man ju säkert hitta saker till fyndpriser. På både Gotland och i Stockholm är ju de flesta loppisbesökare väldigt medvetna om sakers värde så att priserna brukar inte vara fullt så låga som hon vill ge sken av. Kappan kan omöjligt kostat 20 kr, men den kan ju ha varit ett riktigt fynd ändå!
Citera
2022-08-07, 10:39
Medlem
Ibland när jag läser om Elsas och även Sigges loppisfynd och de skryter med vilka "kap" de gjort, att något varit så billigt, ja typ då 20 kr för något som egentligen borde kosta mycket mer, så undrar jag om de skäms eller om de tänker på "stackaren" som stod och sålde och blev "lurad" ?

För vissa gånger har det varit Svenskt tenn saker som Elsa lagt upp, eller munblåst 1700-tals glas som hon köpt för inga pengar alls - känner hon någon gång att hon kanske borde tala om för den som står och säljer vid ett litet loppisbord att - oj du håller på att "ge bort" ett antal tusenlappar nu.....

Jag får en känsla att Elsa och hennes gäng tycker det är okej att de som "hippa och medvetna" Stockholmare åker ut och semestrar på bondvischan och där kan de lura de dumma lantisarna......

En känsla som förstärktes i senaste podd-avsnittet. Sofia håller då för femtielfte gången på att berätta om hur "marinerat en billig basmozarella i creme fraiche och örter, så att den smakar som en dyyyyyyr"
Ett tips som hon säger är så bra nu i sommartider när man kanske befinner sig ute i landet där mataffärerna inte är så bra....

Jag får en alltmer obehaglig känsla av att Elsa &Sofia ser ner på sin omgivning och följare. Som i avsnittet när de diskuterade "önskeväskor". då jublade Sofia över att "inflationen ökar så nu blir det nog billigare att äntligen köpa en birkin".

Frågan är ju om de här två förstår vad inflation innebär ?

Jag tror att vi kommer att få en rejäl lågkonjunktur - och frågan är då om Elsa och Sofias lyxliv med tillhörande konsumtion kommer att vara så relevant för deras följare....ett alternativ är förstås att behovet av verklighetsflykt blir ännu större.
Citera
2022-08-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlutedBlue
Ibland när jag läser om Elsas och även Sigges loppisfynd och de skryter med vilka "kap" de gjort, att något varit så billigt, ja typ då 20 kr för något som egentligen borde kosta mycket mer, så undrar jag om de skäms eller om de tänker på "stackaren" som stod och sålde och blev "lurad" ?

För vissa gånger har det varit Svenskt tenn saker som Elsa lagt upp, eller munblåst 1700-tals glas som hon köpt för inga pengar alls - känner hon någon gång att hon kanske borde tala om för den som står och säljer vid ett litet loppisbord att - oj du håller på att "ge bort" ett antal tusenlappar nu.....

Jag får en känsla att Elsa och hennes gäng tycker det är okej att de som "hippa och medvetna" Stockholmare åker ut och semestrar på bondvischan och där kan de lura de dumma lantisarna......

En känsla som förstärktes i senaste podd-avsnittet. Sofia håller då för femtielfte gången på att berätta om hur "marinerat en billig basmozarella i creme fraiche och örter, så att den smakar som en dyyyyyyr"
Ett tips som hon säger är så bra nu i sommartider när man kanske befinner sig ute i landet där mataffärerna inte är så bra....

Jag får en alltmer obehaglig känsla av att Elsa &Sofia ser ner på sin omgivning och följare. Som i avsnittet när de diskuterade "önskeväskor". då jublade Sofia över att "inflationen ökar så nu blir det nog billigare att äntligen köpa en birkin".

Jag tror att vi kommer att få en rejäl lågkonjunktur - och frågan är då om Elsa och Sofias lyxliv med tillhörande konsumtion kommer att vara så relevant för deras följare....ett alternativ är förstås att behovet av verklighetsflykt blir ännu större.

Det är så svårt att relatera till Sofia och Elsa tycker jag. Och till Sandra med såklart. För att de är miljonärer medan jag själv lever på 12000-15000kr i månaden. Jag läser sällan Underbara Claras blogg, känner inte att den är så intressant för mig, men hon har så rätt i att influencers höga inkomster skapar en klyfta mellan dem själva och många av deras följare.
Citera
2022-08-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlutedBlue

Herregud! Har Sofia verkligen sagt så om inflation? Är hon på riktigt? Vi kommer få det sjukt tufft framöver med höjda räntor, höjda elpriser, matpriser som stiger och människor som redan har det tufft kommer få det bedrövligt.
Jag mår illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in