2025-06-02, 15:01
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag lser idag att SSAB r ett av f bolag som faktiskt kan gynnas av hgre stltullar in i USA.

Kan ngon frklara detta lite mer ingende?
Citera
2025-06-02, 16:06
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Jag lser idag att SSAB r ett av f bolag som faktiskt kan gynnas av hgre stltullar in i USA.

Kan ngon frklara detta lite mer ingende?

SSAB har stltillverkning i USA. Infrs skyddstullar kommer importerat stl till USA bli dyrare vilket ger SSAB en konkurrensfrdel eftersom deras stl blir billigare relativt importerat stl.
Citera
2025-06-02, 18:44
Medlem
Nu stts det igng med markarbetena. Stor investering men ndvndigt lr det nog vara om inte SSAB skulle tvingas lgga ner p sikt.

Citat:
SSAB ska investera 52 miljarder kronor i ett nytt elektriskt stlverk med integrerad kall- och varmvalsning. Bolaget har det senaste ret tmt det omrde dr stlverket ska st. Inom kort inleds jttebygget.
Vi gr allt fr att komma i gng p riktigt. Vi vill stta spaden i backen och det planerar vi faktiskt att gra nu till sommaren sger Lotta Jakobss*n, chef fr SSAB:s omstllning i Lule.
Efter utfrgningen p scenen berttade hon fr Di att det frsta spadtaget i sommar r inledningen p de markarbeten som mste gras fr att kunna resa byggnaderna.
Vi brjar med att schakta undan jord, kompaktera mark och senare kommer vi att pla dr det behvs. Jag kan inte sga exakt nr vi plar, utredning pgr, men sent i hst tror vi sger Lotta Jakobss*n.
.
.
SSAB har handlat upp den teknik som kommer att anvndas i stlverket. Italienska Danieli ska leverera tv ljusbgsugnar och gjutningsverket. Nyligen blev det dessutom klart att tyska SMS Group kommer att st fr maskinerna i kallvalsningsanlggningen. SMS Group r ven en stor leverantr av processutrustning till Stegras stlverk i Boden.

https://etidning.di.se/p/dagens-indu...37235/63371875
Citera
2025-06-10, 04:16
Medlem
Finns ingen tillvxt i krig
Citera
2025-06-10, 10:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5z
Finns ingen tillvxt i krig

Nej men fr bolagen som levererar till kriget.
Citera
Igår, 12:11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
ABG sljstmplar SSAB.
Jag sljstmplar ABG.

Men jag frstr inte. r inte SSAB ett fretag som har potential att n 100 kr per aktie?
Dom verkar vilja investera i fretaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in