2022-08-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men jesus måste hoppa till en ny fråga varje gång du får svar?

Du frågade

1. hur raketer kan fungera utan att ha atmosfär att ’trycka ifrån mot’

2. Hur ’tryck och vakuum kan gå i varandra’ - vilket de alltså inte gör.

Kan vi stanna här lite? Har du fått svar på de 2 frågorna? Om inte, vad är det som är oklart?

Om detta är svar på dina frågor kan vi gå vidare.

Som det är nu verkar det som du inser dig överbevisad, men låtsas som det regnar.

Svara på varför människor inte varit tillbaka på månen istället..? Det skulle va VÄLDIGT intressant att få reda på faktiskt.

Jag vet iofs varför men vad tror du?
Citera
2022-08-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Den stora frågan är då. Hur kan du veta?

Jag ser med mina egna ögon och har en hjärna att tänka med. Level earth och det är helt omöjligt för vatten att böja sig runt ett klot.

Dom är inte upp och ner jämfört med oss just nu i Australien eller new Zeeland om vi säger så.
Citera
2022-08-05, 23:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Svara på varför människor inte varit tillbaka på månen istället..? Det skulle va VÄLDIGT intressant att få reda på faktiskt.

Varför ska jag svara på det istället?

Dels var vi mitt uppe i andra frågor, dels handlar inte tråden om månlandningarna.

Fattar du att lufttrycket avtar med höjd och blir praktiskt taget noll tillräckligt högt upp. (0 lufttryck = vakuum)

Det var en fråga du ställde. Har du fått klart för dig hur det fungerar?
Citera
2022-08-05, 23:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag ser med mina egna ögon och har en hjärna att tänka med. Level earth och det är helt omöjligt för vatten att böja sig runt ett klot.

Dom är inte upp och ner jämfört med oss just nu i Australien eller new Zeeland om vi säger så.
Jaha samma trams som redan avhandlats en miljon gånger. Varför skulle vatten inte kunna dras till ett klot som har gravitation?
Citat:

Finns en egen tråd för att diskutera månlandningarna. Nog bättre om du ställer frågan där.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-08-05 kl. 23:36.
Citera
2022-08-06, 01:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Fair säg gravitation.

Sen återstår ju vad det har att göra med jordens form.
Rumstid som böjer sig eller är ni från den gamla skolan med Newtons massiva bollar?

Ja när vi etablerar att kroppar dras till varandra genom gravitation så blir en följd av det att klot har en tendens att bildas i världsrymden.
Citera
2022-08-06, 02:10
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Två olika saker:

Vi vet att tyngdkraften alltid är riktad rakt nedåt. Det är i sin tur inte förenlig med en platt jord. På en platt jord skulle kraften vid ytterkanterna vara riktad snett inåt mot pannkakans mitt. Våra observationer av "ned" på olika platser falsifierar pannkakan.

Den form där lägesenergin är lägst, dvs den form som lös materia kommer att forma sig som, är en sfär. Om massa attraherar massa kommer de forma sig som en sfär.

Bortsett från ovan två så är tyngdkraft förödande får plattisar. Trams som "leveled water" och lodrätt får en helt annan innebörd när man väl förstår vad tyngdkraft är.

Du förutsätter att det ska finnas nån ytterkant?
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-08-06 kl. 02:21.
Citera
2022-08-06, 02:15
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Ja när vi etablerar att kroppar dras till varandra genom gravitation så blir en följd av det att klot har en tendens att bildas i världsrymden.

Ok, ja eller nåt annat, när vi kan etablera nåt.
Citera
2022-08-06, 06:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok, ja eller nåt annat, när vi kan etablera nåt.

Accepterar du antagandet om att naturlagarna är lika överallt i universum?
Citera
2022-08-06, 08:41
Medlem
Gravitation är en teori och inte något som någonsin kunnat bevisats på något vis. Är inte det ett konstigt sammanträffande kan tyckas? Om man som jag är inne på att vi är vilseledda när det gäller formen på den yta vi befinner oss på.
Citera
2022-08-06, 08:55
Medlem
Citat:
Gravitation är en teori och inte något som någonsin kunnat bevisats på något vis

Nej det stämmer inte, det är bara du som missuppfattat lösa citat, förmodligen på grund av din låga intelligens.

Gravitation är sedan länge bevisat.
Citera
2022-08-06, 09:42
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Gravitation är en teori och inte något som någonsin kunnat bevisats på något vis. Är inte det ett konstigt sammanträffande kan tyckas? Om man som jag är inne på att vi är vilseledda när det gäller formen på den yta vi befinner oss på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det kallas densitet. Det är därför heliumballonger lyfter uppåt. Hade det funnits så stark gravitation så världshaven hålls på plats runt en snurrande planet så hade inte heller heliumballinger orkat stiga uppåt väldigt enkelt att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om vi tänker oss att du skulle ha rätt i att det är densitet som orsakar att en del saker faller genom luft och flyter på vatten. Det innebär att olika saker har olika densitet.
Hur mäter eller graderar man de olika sakernas densitet?

Det där med heliumballonger:
Du känner kanske till att om man släpper en heliumfylld gummiballong så expanderar den och blir större och större desto högre upp den kommer. Tills den slutligen spricker. Hur kan densiteten göra att ballongen spricker?
Jag har inte sett att du besvarat frågan om hur densitet mäts eller graderas. Jag ska ge dig lite hjälp på traven.
Densitet uttrycks i kilogram/liter, vilket är detsamma som kilogram/kubikdecimeter, ton/kubikmeter eller gram/kubikcentimeter.
Som synes är vikten en viktig faktor i sammanhanget. Då kommer vi till nästa frågeställning. Hur uppstår vikt?
Det verkar vara så att när du inte förstår dina egna argument så hoppar du iväg till något annat som du inte förstår. Det är förståss ett vanligt beteende bland de som förespråkar en platt jord.
Men försök att förklara varför densitet uttrycks i vikt per volymenhet utan att gravitationen är inblandad.
Citera
2022-08-06, 10:12
Medlem
Citat:
Jag ser med mina egna ögon och har en hjärna att tänka med. Level earth och det är helt omöjligt för vatten att böja sig runt.

Har lust att utveckla varför det skulle vara omöjligt? Det är svårt att förstå dina tankar.

Det flesta anser att det inte bara är möjligt utan dessutom exakt vad man kan förvänta sig. Vattnet dras nedåt (inåt) tack vare "ned kraften" och vattnet kommer att söka sig till så låg lägesenergi som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in