2022-08-05, 20:16
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om en kropp faller genom luften pga densitet. Varför faller den då inte uppåt? Det är ju i den riktningen luften har lägst densitet och gör minst motstånd.

Att kroppen ska välja vägen genom det högsta motståndet, dvs det högre lufttrycket neråt, verkar inte rimligt utan en kraft som är stark nog att styra kroppen rätt.

Fair säg gravitation.

Sen återstår ju vad det har att göra med jordens form.
Rumstid som böjer sig eller är ni från den gamla skolan med Newtons massiva bollar?
Citera
2022-08-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Fair säg gravitation.

Sen återstår ju vad det har att göra med jordens form.

Två olika saker:

Vi vet att tyngdkraften alltid är riktad rakt nedåt. Det är i sin tur inte förenlig med en platt jord. På en platt jord skulle kraften vid ytterkanterna vara riktad snett inåt mot pannkakans mitt. Våra observationer av "ned" på olika platser falsifierar pannkakan.

Den form där lägesenergin är lägst, dvs den form som lös materia kommer att forma sig som, är en sfär. Om massa attraherar massa kommer de forma sig som en sfär.

Bortsett från ovan två så är tyngdkraft förödande får plattisar. Trams som "leveled water" och lodrätt får en helt annan innebörd när man väl förstår vad tyngdkraft är.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-08-05 kl. 20:56.
Citera
2022-08-05, 20:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Det kallas densitet. Det är därför heliumballonger lyfter uppåt. Hade det funnits så stark gravitation så världshaven hålls på plats runt en snurrande planet så hade inte heller heliumballinger orkat stiga uppåt väldigt enkelt att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om vi tänker oss att du skulle ha rätt i att det är densitet som orsakar att en del saker faller genom luft och flyter på vatten. Det innebär att olika saker har olika densitet.
Hur mäter eller graderar man de olika sakernas densitet?

Det där med heliumballonger:
Du känner kanske till att om man släpper en heliumfylld gummiballong så expanderar den och blir större och större desto högre upp den kommer. Tills den slutligen spricker. Hur kan densiteten göra att ballongen spricker?
Jag har inte sett att du besvarat frågan om hur densitet mäts eller graderas. Jag ska ge dig lite hjälp på traven.
Densitet uttrycks i kilogram/liter, vilket är detsamma som kilogram/kubikdecimeter, ton/kubikmeter eller gram/kubikcentimeter.
Som synes är vikten en viktig faktor i sammanhanget. Då kommer vi till nästa frågeställning. Hur uppstår vikt?
Citera
2022-08-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur tätt tror du att det är mellan stenarna där uppe?

Jag tror ingenting jag VET att det inte existerar över huvud taget.
Citera
2022-08-05, 22:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Märkligt, då allt du postar visar sig vara tokfel.

Encyclopedia Americans, styrraketer, densitet och till och med din stavning. Allt är skrattretande illa underbyggt.

Har du koll på att styrraketerna har syre nu? Ja eller nej?
Citera
2022-08-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Märkligt, då allt du postar visar sig vara tokfel.

Encyclopedia Americans, styrraketer, densitet och till och med din stavning. Allt är skrattretande illa underbyggt.

Har du koll på att styrraketerna har syre nu? Ja eller nej?

Hur fungerar styrraketer i ett vakum? Vad är det som gör att du kan styra rymdskepp med det när det inte finns nåt motstånd att trycka ifrån med?

Fattar du inte vad jag menar? Vet du vad ett vakum är ens?

Och ingen har svarat på hur ett tryck och ett vakum kan gå i varandra, eller övergår från det ena till det andra åt något håll utan någonting däremellan! Svara på det med bevis så ska jag släppa det jag tror på och acceptera att jorden är rund med krökt vatten...
Citera
2022-08-05, 22:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur fungerar styrraketer i ett vakum? Vad är det som gör att du kan styra rymdskepp med det när det inte finns nåt motstånd att trycka ifrån med?

Och ingen har svarat på hur ett tryck och ett vakum kan gå i varandra, eller övergår från det ena till det andra åt något håll utan någonting däremellan! Svara på det med bevis så ska jag släppa det jag tror på och acceptera att jorden är rund med krökt vatten...

Raketgaserna behöver inget motstånd. Raketen rör sig tack vare Newtons tredje lag.

Atmosfären går över i (nära) vakuum iom ett konstant minskande lufttryck ju högre man kommer. Nere på jorden: 1 atmosfärs tryck, sen minskar det hela tiden till 0 atmosfärers tryck.

Tips: lägg ner din överlägsna attityd. Dina skor är för stora.
Citera
2022-08-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Raketgaserna behöver inget motstånd. Raketen rör sig tack vare Newtons tredje lag.

Atmosfären går över i (nära) vakuum iom ett konstant minskande lufttryck ju högre man kommer. Nere på jorden: 1 atmosfärs tryck, sen minskar det hela tiden till 0 atmosfärers tryck.

Tips: lägg ner din överlägsna attityd. Dina skor är för stora.

Det är lätt att ha attityd mot människor som tror på tecknade filmer.

Du svara inte på om månen låg innanför låg omloppsbana? Och varför har vi inte återvänt dit på så fruktansvärt lång tid? Man kan ju tycka att det borde vara lite prioritet för nasa... hahaha

Men vi är på mars.. Ja förmodligen
Citera
2022-08-05, 23:12
Medlem
Citat:

Som sagt, det förklaras av Newtons rörelselagar.Vill du veta detaljer så är de mer än väl beskrivna i den andra tråden.

Citat:

Jo vi fattar. Vi fattar även att du inte har någon som helst koll på grundläggande fysik.

Citat:

Jo då, det är besvarat i tråden hundratals gånger.

Och här kan vi återigen gå tillbaka till grundläggande fysik (mekanik). Den nedåtriktade kraften är större kraften som drar atmosfären bort från jorden. Det finns ett stort missförstånd hos plattisar att vakuum är någon slags kraft som kan suga bort luft. Men så är det inte, vakuum är ingen kraft. Vakuum är bokstavligen ingenting.

När det gäller bevis så finns det massor. Ta bara en sådan enkel sak som att lufttrycket minskar med stigande höjd. Lufttrycket på havsnivå kan existera bredvid lufttrycket på 1000 meters höjd som i sin tur kan existera bredvid lufttrycket på 50000 meters höjd. Att olika tryck existerar bredvid varandra utan någon form av barriär är så bevisat som något kan vara.
Citera
2022-08-05, 23:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vad är det som gör att du kan styra rymdskepp med det när det inte finns nåt motstånd att trycka ifrån med?

- Sitt på en vanlig kontorsstol som kan rotera runt.
- Sitt på stolen utan att röra med fötterna på marken.
- Håll en hantel på tex 5 kilo med dina händer och håll ut armarna rakt ut framför dig.
- Rotera snabbt runt hanteln åt vänster om dig.

Fråga A: Vad händer?
Fråga B: Tror du det är luftmotståndet är är orsaken till det som sker på fråga A?

Låt mig gissa, du kommer inte svara på mina frågor.
Citera
2022-08-05, 23:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är lätt att ha attityd mot människor som tror på tecknade filmer.

Du svara inte på om månen låg innanför låg omloppsbana? Och varför har vi inte återvänt dit på så fruktansvärt lång tid? Man kan ju tycka att det borde vara lite prioritet för nasa... hahaha

Men vi är på mars.. Ja förmodligen

Men jesus måste hoppa till en ny fråga varje gång du får svar?

Du frågade

1. hur raketer kan fungera utan att ha atmosfär att ’trycka ifrån mot’

2. Hur ’tryck och vakuum kan gå i varandra’ - vilket de alltså inte gör.

Kan vi stanna här lite? Har du fått svar på de 2 frågorna? Om inte, vad är det som är oklart?

Om detta är svar på dina frågor kan vi gå vidare.

Som det är nu verkar det som du inser dig överbevisad, men låtsas som det regnar.
Citera
2022-08-05, 23:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Den stora frågan är då. Hur kan du veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in