Citat:
Ursprungligen postat av
hackneyhardcore
Hur fungerar styrraketer i ett vakum? Vad är det som gör att du kan styra rymdskepp med det när det inte finns nåt motstånd att trycka ifrån med?
Som sagt, det förklaras av Newtons rörelselagar.Vill du veta detaljer så är de mer än väl beskrivna i den andra tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
hackneyhardcore
Fattar du inte vad jag menar? Vet du vad ett vakum är ens?
Jo vi fattar. Vi fattar även att du inte har någon som helst koll på grundläggande fysik.
Citat:
Ursprungligen postat av
hackneyhardcore
Och ingen har svarat på hur ett tryck och ett vakum kan gå i varandra, eller övergår från det ena till det andra åt något håll utan någonting däremellan! Svara på det med bevis så ska jag släppa det jag tror på och acceptera att jorden är rund med krökt vatten...
Jo då, det är besvarat i tråden hundratals gånger.
Och här kan vi återigen gå tillbaka till grundläggande fysik (mekanik). Den nedåtriktade kraften är större kraften som drar atmosfären bort från jorden. Det finns ett stort missförstånd hos plattisar att vakuum är någon slags kraft som kan suga bort luft. Men så är det inte, vakuum är ingen kraft. Vakuum är bokstavligen ingenting.
När det gäller bevis så finns det massor. Ta bara en sådan enkel sak som att lufttrycket minskar med stigande höjd. Lufttrycket på havsnivå kan existera bredvid lufttrycket på 1000 meters höjd som i sin tur kan existera bredvid lufttrycket på 50000 meters höjd. Att olika tryck existerar bredvid varandra utan någon form av barriär är så bevisat som något kan vara.