2022-08-04, 17:29
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Tack. Det står på polisens hemsida : ”31 juli 01:39, Vållande till kroppsskada, Stockholm
Ordningsvakter larmade om att de frihetsberövat en man som uppgavs ha tacklat en kvinna. I samband med ingripandet avlider mannen.” Jag tror säkert att J har uppträtt aggressivt och hotfullt men var är alla de som han ska ha skadat?

"Tacklat"?!

Så den skidåkande finnen visar sig vara hockeyback?

Ojoj vilken fruktansvärd händelse. Hoppas att den som blev tacklad har lämnat in en polisanmälan så dom kan sätta finnen i utvisningsbåset.

Eller ja dom får väl lägga honom där...

Finns öht någon polisanmälan om att någon blivit misshandlad? Hur kan vissa vara så säkra på att han var narkotikapåverkad innan obduktion?

Det är mycket som inte stämmer i det här fallet.
Citera
2022-08-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart det kan bli dråp eller mord..

Mjo, du har nog rätt, innan hela händelseförloppet är känt kan vi nog inte ta bort dom rubriceringarna, sannolikheten är dock väldigt liten, men visst visar det sig någonstans att vakterna visat uppsåt, typ hotat att vi ska döda dig så är det möjligt, samt om man ur någon annan film skulle kunna se att ov1 frågar ov2 om han andas ov2 säger nää och ov1 stryper ett tag till för säkerhets skull typ, så ser väl sannolikheten ut ca 0.01% chans på mord 0.05 på dråp ca, mina fria spekulationer, så visst du har i sak rätt med ditt inlägg
Citera
2022-08-04, 17:41
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag betvivlar inte ett dugg att han stökat runt och klappat till tex den där som pratar engelska,. Som filmar HLR, småpratar med nån och tar en snus när nån skickar fram en dosa.

Det är nyanser mellan att tackla nån till allt detta våld vi uppmanas diskutera de senaste 10 sidorna. Typ.

Frågan är då om Juha tacklat kvinnan som gråter och engelsmannen interagerat och fått sig en smäll.
Det är vad som finns hittills via film och fakta (polisen).

Varför skulle annars vakterna ha det som huvudorsak då polis larmas?
Sen, om jag inte minns fel, så är väl våld mot tjänsteman det första hon vill rapportera till de vakter son anländer (Juha var mindre noga).
Jag läste någonstans i tråden att OV gärna larmar våld mot tjänsteman eftersom det genererar ett skadestånd som kan dryga ut den usla lönen. Kan vara orsaken till att det blev viktigare än att rapportera om Juhas hälsotillstånd.
Citera
2022-08-04, 17:42
Medlem
Svårt att göra en bedömning, en man som gått runt och slagit folk är enligt mig en stor varning och hade jag varit vakten och lyckats brottat ner samt tagit ett grepp på han, ja man vill ju inte släppa direkt för att råka hamna i underläge och därmed kanske dödas av denne mannen som antagligen kommer vara mer aggresiv nu.
Möjligen tar jag något år i fängelse istället för att riskera mitt liv och för 30000kr i månaden.

Greppet är ju inte fel i sig men med 2 personer bör iaf den ena ha mer uppmärksamhet på mannen som ligger ner.
Citera
2022-08-04, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du tror att han plötsligt avled av annan orsak under strypningen? Förstoppning eller nåt?
Vederbörande kanske vill belysa tjänstefel (förbjudet stryptag) som orsak till misstänkt för grovt vållande till annans död.

"Det finns absolut en chans att ordningsvakten inte förstod att greppet skulle kunna leda till döden"
Citera
2022-08-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jodå, du har till exempel en användare här ovan (som jag precis besvarade) som kategoriskt hävdar att det inte finns något bevis för att Juha dampat loss och gett sig på oskyldiga, trots flertalet vittnesmål. Men det värsta är väl lejonparten av användarma här i tråden som inte lagt ens en minuts omtanke till förmån för oskyldiga som kom i vägen för våldsverkarens illdåd.

Om man bråkar och lever djävulen så kommer det alltid finnas en risk för att man råkar illa ut. Det var likadant innan som det är nu och heller ingenting som kommer att ändras om ordningsvakterna döms. Gör detta ingripandet rätt och riktigt? Nej, jag tycker mig se flera saker som gått fel här. Men jag har samtidigt mycket svårt att förstå de enorma ömkandet för våldsverkaren som många uppvisar i tråden när dessa inte är konsekventa sett till övriga brottsoffer och liknande fall.

Några fick lite ont en annan dog, det är en viss skillnad va?
Jag ömkar inte Juha direkt, däremot blir jag kräkfärdig på dessa avarter till ov, fy faan 🤮
Citera
2022-08-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SliceBySlice
Mjo, du har nog rätt, innan hela händelseförloppet är känt kan vi nog inte ta bort dom rubriceringarna, sannolikheten är dock väldigt liten, men visst visar det sig någonstans att vakterna visat uppsåt, typ hotat att vi ska döda dig så är det möjligt, samt om man ur någon annan film skulle kunna se att ov1 frågar ov2 om han andas ov2 säger nää och ov1 stryper ett tag till för säkerhets skull typ, så ser väl sannolikheten ut ca 0.01% chans på mord 0.05 på dråp ca, mina fria spekulationer, så visst du har i sak rätt med ditt inlägg

Jo men det kan också bli terrorbrott lika gärna eftersom OV vill sätta skräck på finnar och störta finska samhället och varför inte hatbrott också....

Så jävla skeva diskussioner här, tyvärr kan jag inte stillasittande att se på hur riktiga stjärnfall påstår dumhet på dumhet.
Citera
2022-08-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Förstår man inte att ett sådant grepp kan orsaka döden så kan man inte ha många hjärnceller i funktion.
Vakterna visste! Men dom sket i det
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Du menar att han är förståndshandikappad?

Ett ganska fantasifullt försvar men knappast särskilt trovärdigt.

ALLA vet att man dör tillslut om man blir strypt.
Bokstavligen ALLA

Du, åklagaren, domaren, ordningsvakten, ALLA.

Så varför låtsas som något annat?

Med den vetskapen så väljer GM ändå att fortsätta hålla fast greppet, trots att BO är livlös, därav uppsåtet/likgiltighetsuppsåtet.
Av vilken anledning som helst egentligen. De kognitiva kraven för att bli ordningsvakt är inte skyhöga. Men även om ordningsvakten var normalt intelligent så kan avsikten och uppsåtet ha varit att "bara" oskadliggöra mannen. Om det hade varit så uppenbart uppsåtligen eller med likgiltighetsuppsåt som ni vill påskina så hade brottsrubriceringen också varit därefter. Något sådant uppsåt kan dock varken ni, jag eller åklagaren precisera i det läge som rådet om ingen ny information framkommer.
Senast redigerad av pf10 2022-08-04 kl. 17:51.
Citera
2022-08-04, 17:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BdZ90
Svårt att göra en bedömning, en man som gått runt och slagit folk är enligt mig en stor varning och hade jag varit vakten och lyckats brottat ner samt tagit ett grepp på han, ja man vill ju inte släppa direkt för att råka hamna i underläge och därmed kanske dödas av denne mannen som antagligen kommer vara mer aggresiv nu.
Möjligen tar jag något år i fängelse istället för att riskera mitt liv och för 30000kr i månaden.

Greppet är ju inte fel i sig men med 2 personer bör iaf den ena ha mer uppmärksamhet på mannen som ligger ner.
Har du sovit? Jo det är just greppet som är fel
Citera
2022-08-04, 17:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Vederbörande kanske vill belysa tjänstefel (förbjudet stryptag) som orsak till misstänkt för grovt vållande till annans död.

"Det finns absolut en chans att ordningsvakten inte förstod att greppet skulle kunna leda till döden"
Incroyable...
Citera
2022-08-04, 17:48
Medlem
Citat:
Jag ömkar inte ett skit med JH; däremot ömkar du ofantligt med BO som du inte ens vet är nämnvärt påverkade.

Jag ömkar inte, jag balanserar bara tråden.
Citat:
Aha, du tror dom är glada över att JH togs av daga alltså?
Precis som du är... du är rätt... obehaglig
Citat:
Du är verkligen totalt skev nånstans. Jag hade på intet vis varit emot att JH fick ett par år bakom galler; vilket nog hade varit max för ringa misshandel, eller ens misshandel av normalgraden.
Medan du faktiskt sitter och tycker det är ok att BO tog honom av daga och knappt ens vill ha dom dömda till minimistraffet? För att beröva en människa livet?!
Du är faktiskt rätt motbjudande imho
Undvik halmgubbar. Det är ganska tramsig och ointelligent argumentation.
Senast redigerad av pf10 2022-08-04 kl. 17:52.
Citera
2022-08-04, 17:49
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Du är helt ute och cyklar om andningspåverkan och Fentanyl.
Det är tvärtom inte tecken på andningsdepression som en opioid ger. Han hade ett AF på 22 versus ett som annars legat på 10.
Det är nog bättre du lägger ner och läser på, det tenderar bli mer felaktigheter.

De fall jag har i åtanke berör ingripande där personer kvävts.
Inte koranbränningar som är helt OT.

Nu är ju dock symtomen på överdosering av just Fentanyl just andningsdepression enligt FASS.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in