2022-08-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det finns absolut en chans att ordningsvakten inte förstod att greppet skulle kunna leda till döden
Du menar att han är förståndshandikappad?

Ett ganska fantasifullt försvar men knappast särskilt trovärdigt.

ALLA vet att man dör tillslut om man blir strypt.
Bokstavligen ALLA

Du, åklagaren, domaren, ordningsvakten, ALLA.

Så varför låtsas som något annat?

Med den vetskapen så väljer GM ändå att fortsätta hålla fast greppet, trots att BO är livlös, därav uppsåtet/likgiltighetsuppsåtet.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-08-04 kl. 17:10.
Citera
2022-08-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1711
Fick vakterna förresten tag på paret som försökte stjäla/stal handväskor, mobiler, plånböcker mm strax före denna händelse? De sprang mot tunnelbanan. Någon som vet? Och nej, jag var själv inte där och blev drabbad, om någon nu skulle fråga.

Det var kanske dessa som Juha misshandlade?
Citera
2022-08-04, 17:10
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag diskuterar öht inte mord som påföljd.

Jag har definitivt tröttnat på allt bs om att ömka med offret för att inledande förlopp inte prioriteras vs vad vakterna gjort och är misstänkta för.
Jag kan knappast bedöma och diskutera nåt som det inte finns sakfakta om - till skillnad från film på vad som är misstänkt grovt vållande till annans död.

Den dag nån levererar en film alt att det framkommer vad som skett är det dock möjligt.

Däremot undrar jag varför ordningsvakternas larm till polis var att han tacklat en kvinna (polisens hemsida) om det samtidigt diskuteras slag.
Tack. Det står på polisens hemsida : ”31 juli 01:39, Vållande till kroppsskada, Stockholm
Ordningsvakter larmade om att de frihetsberövat en man som uppgavs ha tacklat en kvinna. I samband med ingripandet avlider mannen.” Jag tror säkert att J har uppträtt aggressivt och hotfullt men var är alla de som han ska ha skadat?
Citera
2022-08-04, 17:11
Medlem
Citat:
Du måtte vara exceptionellt trög.

Vi har inte sakfakta eller film om förlopp innan de tar stryptag.
Därför är det väldigt svårt i nuläget att diskutera vad som hänt.

Det är direkt korkat att diskutera att aktuella skribenter ömkar när så inte är fallet.

Jiddra vidare för all del men inte med mig.
Det är för låg kvalitet på ditt resonemang.
Vi har sakfakta i form av flera vinnesmål gällande vad som initierat ingripandet som flera helt bortser ifrån eller helt enkelt låtsas som att de inte finns. Det är oerhört viktigt för helhetsbedömningen av situationen och något som också en domstol kommer att ta hänsyn till. Jag känner väl dock inte att jag behöver fortsätta den här dikussionen då mitt budskap nog har gått fram och det inte finns så mycket mer att tillägga. Man kan bara konstatera att det är ett sanslöst hycklande från många skribenter i sådana här fall och att man gör stor skillnad på folk och folk som råkar illa ut vid ingripanden av de här slagen.
Citera
2022-08-04, 17:11
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Det finns absolut en chans att ordningsvakten inte förstod att greppet skulle kunna leda till döden (om det nu ens är detta som är dödsorsaken vilket återigen ännu inte är konstaterat), varför åklagare också väljer rubricering därefter
Förstår man inte att ett sådant grepp kan orsaka döden så kan man inte ha många hjärnceller i funktion.
Vakterna visste! Men dom sket i det
Citera
2022-08-04, 17:12
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86

Jaha finns det en polisanmälan om misshandel? Det var nytt i tråden. Vem har lämnat in den?
Citera
2022-08-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Vilka är de och hur många? Finns många motstridiga uppgifter....
Citera
2022-08-04, 17:17
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Det kan man säkert men ska du diskutera Floyd ska du hålla dig till korrekt fakta om domen och dödsorsak. Drogöverdos är lika irrelevant.

Det finns ett mönster med nedläggningar av Fu där polis ingripit och med dödlig utgång och med tanke på all kritik via JK eller externa utredningar så indikerar det inte rättssäkerhet.
Det är snarare fördjävlig läsning som mer luktar rättsröta när det iaf kommer till polisutredningar och som tillsynsmyndighet för ordningsvakter så är jag skeptisk.

Så om rättsmedicinsk utlåtande visar kvävning eller nåt annat som kan härröras till den felaktiga ingripandet med förbjudna grepp så har jag tyvärr inga större förhoppningar angående påföljdsfrågan och absolut inte mord. Vad jag än skulle önska.

För att tröskeln att dömas är redan för hög relaterat att öht gå till åtal alt dömas för vållande.

Dina argument om att omhänderta "kaozmänniskor" och behov av svängrum köper jag inte för fem öre efter att ha sett filmen.

Det finns inget försvarbart i att använda förbjudna grepp, underlåta att göra simpla medicinska kontroller och boja en medvetslös som hamnar på magen.

Det var korrekt fakta om dödsorsak, det konstaterades att drogen han överdoserat försvagar andningsförmågan och kan orsaka spontan död, domen kom inte med conclusive evidence om dödsorsaken utan av ett övervägande av juryn utifrån videoklippen. Det var två separata utlåtanden från två separata rättsläkare om dödsorsak.

Förbjudna grepp må vara, kan väl vara rimligt med avsked om det nu skulle vara uttalat förbjudet, men man måste ju ta höjd för stridens hetta vid våldsamma situationer, man bör vara extra restriktiv med påföljd när det begås eventuella fel vid ingripanden mot våldsamma farliga individer då det är mycket stressiga och riskfyllda ingripanden från Vakter eller polis. Man ska sätta ett stort eget ansvar på gärningsmannen för att inte orsaka farliga situationer. Det blir bättre för rättssamhället om vi läger större ansvar på de kriminella för deras eget uppförande. Vi borde höja fängelsestraffet och eventuellt lätta på reglerna för att skjuta kriminella som är våldsamma.

T.ex. koranupploppen utsattes poliser och allmänheten för onödig fara då polis inte sköt stenkastare. Ordningsmaktens främsta uppgift ska vara att skydda allmänheten och dit räknas inte de kriminella.
Citera
2022-08-04, 17:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är väl lite av det här jag menar med ömkandet för gärningsmannen och den enorma oförståelsen eller snarare negligerandet som finns i tråden för de brottsoffer som blev utsatta för Juha. Har du eller någon närstående oprovocerat blivit misshandlad så kan man knappast begära att dessa brottsoffer ska ha örnkoll på situationen eller inte vara glada för att gärningsmannen omhändertogs.
Du är verkligen totalt skev nånstans. Jag hade på intet vis varit emot att JH fick ett par år bakom galler; vilket nog hade varit max för ringa misshandel, eller ens misshandel av normalgraden.
Medan du faktiskt sitter och tycker det är ok att BO tog honom av daga och knappt ens vill ha dom dömda till minimistraffet? För att beröva en människa livet?!
Du är faktiskt rätt motbjudande imho
Citera
2022-08-04, 17:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Tack. Det står på polisens hemsida : ”31 juli 01:39, Vållande till kroppsskada, Stockholm
Ordningsvakter larmade om att de frihetsberövat en man som uppgavs ha tacklat en kvinna. I samband med ingripandet avlider mannen.” Jag tror säkert att J har uppträtt aggressivt och hotfullt men var är alla de som han ska ha skadat?
Jag betvivlar inte ett dugg att han stökat runt och klappat till tex den där som pratar engelska,. Som filmar HLR, småpratar med nån och tar en snus när nån skickar fram en dosa.

Det är nyanser mellan att tackla nån till allt detta våld vi uppmanas diskutera de senaste 10 sidorna. Typ.

Frågan är då om Juha tacklat kvinnan som gråter och engelsmannen interagerat och fått sig en smäll.
Det är vad som finns hittills via film och fakta (polisen).

Varför skulle annars vakterna ha det som huvudorsak då polis larmas?
Sen, om jag inte minns fel, så är väl våld mot tjänsteman det första hon vill rapportera till de vakter son anländer (Juha var mindre noga).
Citera
2022-08-04, 17:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi har sakfakta i form av flera vinnesmål gällande vad som initierat ingripandet som flera helt bortser ifrån eller helt enkelt låtsas som att de inte finns. Det är oerhört viktigt för helhetsbedömningen av situationen och något som också en domstol kommer att ta hänsyn till. Jag känner väl dock inte att jag behöver fortsätta den här dikussionen då mitt budskap nog har gått fram och det inte finns så mycket mer att tillägga. Man kan bara konstatera att det är ett sanslöst hycklande från många skribenter i sådana här fall och att man gör stor skillnad på folk och folk som råkar illa ut vid ingripanden av de här slagen.
Mig veterligt har vi inget konkret via media där vittnen uttalar sig varken i video eller citat i text och ingen film som offentliggjorts.
Ej heller via ÅK eller nån annan.

Ge fan i mina inlägg nu, du är ett enda stort hyckleri själv.
Citera
2022-08-04, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det var korrekt fakta om dödsorsak, det konstaterades att drogen han överdoserat försvagar andningsförmågan och kan orsaka spontan död, domen kom inte med conclusive evidence om dödsorsaken utan av ett övervägande av juryn utifrån videoklippen. Det var två separata utlåtanden från två separata rättsläkare om dödsorsak.

Förbjudna grepp må vara, kan väl vara rimligt med avsked om det nu skulle vara uttalat förbjudet, men man måste ju ta höjd för stridens hetta vid våldsamma situationer, man bör vara extra restriktiv med påföljd när det begås eventuella fel vid ingripanden mot våldsamma farliga individer då det är mycket stressiga och riskfyllda ingripanden från Vakter eller polis. Man ska sätta ett stort eget ansvar på gärningsmannen för att inte orsaka farliga situationer. Det blir bättre för rättssamhället om vi läger större ansvar på de kriminella för deras eget uppförande. Vi borde höja fängelsestraffet och eventuellt lätta på reglerna för att skjuta kriminella som är våldsamma.

T.ex. koranupploppen utsattes poliser och allmänheten för onödig fara då polis inte sköt stenkastare. Ordningsmaktens främsta uppgift ska vara att skydda allmänheten och dit räknas inte de kriminella.
Du är helt ute och cyklar om andningspåverkan och Fentanyl.
Det är tvärtom inte tecken på andningsdepression som en opioid ger. Han hade ett AF på 22 versus ett som annars legat på 10.
Det är nog bättre du lägger ner och läser på, det tenderar bli mer felaktigheter.

De fall jag har i åtanke berör ingripande där personer kvävts.
Inte koranbränningar som är helt OT.
Senast redigerad av develi 2022-08-04 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in