2022-08-12, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SliceBySlice
Du får en ny chans, har presenterat denna länk säkert 10 gånger nu, titta och begrunda, vad tror du han dog av mest troligt?

https://www.instagram.com/p/CgxUDUxIxMT/

Troligtvis blev finnen alkoholförgiftad och sedan slog han huvudet i golvet.
Ser faktiskt inte någonstans i klippet vakterna har gjort fel. Tyvärr jag vet det gör ont. Men så här är det faktiskt. Finnen var dum och satte sig själv i klistret och fick straffet.
Citera
2022-08-12, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Vad hade du tänkt göra åt saken då?
Du kommer aldrig kunna förändra min åsikt om finnen, mamman eller andra fyllon.
Gillar du inte det så får du sluta läsa här.
Vad jag kan göra åt saken?

Ifrågasätta dig. 8/8 skrev du:
"Det vi vet om är att finnen hade narkotika i kroppen och hade svårt med andningen (samt svårligen kunde ge fan i att bråka med andra oskyldiga personer på plats)."

Jag kan även ifrågasätta dina påståenden likt följande:
"Nu vill jag inget säga om dessa Ov men efter set filmen så kan jag fortfarande inte se att de begått något fel.
Det är enklare att lyssna på lilla finnens mamma och hennes helgonförklaring av sonen (..)"

... eftersom du inte ens bemödat dig att se filmen:
" Har bara sett filmen som var i kvällstidningarna.

Som jag innan sagt så finns det flera orsaker till varför man håller ner huvudet.Det är inte alltid var att ta ihjäl personen utan även för att skydda personen och sig själv och ens kollega."

"Jag kan inte uttala mig om det då jag inte kan se det på bilden eller på den där videon.(....)
Jag vet ej vad för grepp vakterna använt. Troligen fick de (han) panik då han försökte ta grepp om finnen och kanske då fick tag om nacken/halsen."

Förutom att det är empatistört rent emotionellt att prata om straff som han förtjänar, skit ska skit ha och" lite pisk" när nån avlider - så är det rätt weird att trivialisera eftersom du inte ens sett filmen.

"Ni som vill kan gråta över finnen jag tycker att han satte sig själv i knipa och han fick därefter också straffet."

"Det var ju faktiskt på det sättet att finnen hade gjort sig förtjänt av att få smaka på lite pisk den där kvällen."

"Nu diskuterar vi tråden och fallet "Fyllefinnen som fick vad han förtjänade för han var en idiot och med lilla-mamma som gråter ut i tidningen pga hennes egen lathet och brist på uppfostran".

"Så lilla mamma: " Hade du haft ordentlig normal uppfostran på din son och lärt honom att inte springa runt och dricka massa sprit och slå på oskyldiga människor så hade han varit i livet idag."

"Jag tror faktiskt om majoriteten hade fått uttrycka sig, så tror jag nog att de flesta faktiskt hade hållit med mig att han fick vad han förtjänade."

"Samt, jag tycker som sagt fortfarande att skit skall skit ha beter man sig illa får man räkna med att det får konsekvenser och det är någonting som jag själv lärt mina egna barn också."

"Lär er ta ett nej från en man i uniform eller så kanske det är eran tur nästa gång, Livet kommer bli lättare för er om ni börjar lära er att ni inte kan eller får bete er hur som hels
t."

För övrigt är det rötägg som har snedvriden människosyn, grava empatistörningar och som ägnar sig åt maktmissbruk som ska ut ur systemet:

"Tror ni ens vakter brukar få samtal från polisen eller att ens chef tar in en på personliga samtal? De VET!! hur det är att jobba med drägget och vem litar de mest på?
Fyllskallar som finnen eller en nykter OV som aldrig haft en anmärkning och jobbar för kunna få ihop pengar till universitetet?
Jag har varit ett antal gånger i rätten och ALDRIG så mycket som fått en liten smäll på fingrarna i de fall jag varit inblandad i."

Vilket går hand i hand med skev människosyn och inte sällan hybris - att se sig själv som förmer.

" De jobbade aldrig som anställda på ett säkerhetsföretag som Securitas där jag själv var.
De här större bevakningsföretagen är ganska noggranna med vilka människor de anställer"

Uppenbart inte. Du har gett rötäggen en röst och visar med all tydlighet att det är mer än högaktuellt att ifrågasätta allt från hur intagning går till, utbildningsnivå, hur anställning sker till ett skriande behov att rötägg tas ur tjänst.

Sen kan man ju undra hur andra människor som ständigt möter berusade, drogpåverkade, förvirrade, utåtagerande, provokativa och störande människor inte utvecklar nåt förakt och hat?

"Jag vet inte om du läste den, men jag var både ordningsvakt, väktare och hundförare så att jag har varit x antal år i branschen.
Så jag skulle säga att jag har ganska god insyn.

Då kan vi också som avslutning berätta att jag tror att det var under den här perioden som mitt förakt för människor det växte till den graden av förakt att jag idag faktiskt inte tål att ha med er att göra alls."

" Men jag vet att om man hatade dräggen på min tid och sedan skulle jobba idag så vore man nog ännu mer hatisk."
Senast redigerad av develi 2022-08-12 kl. 13:31.
Citera
2022-08-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Nu gäller tråden finnen inte mig som står upp för ordningsmakten.
Fel.

Du står inte alls upp för ordningsmakten.

Alla vi här i tråden är överens om att det är rätt att ta hand om bråkiga och stökiga personer i tunnelbanan.
Det folk vänder sig emot är när ordningsvakter, som egentligen är till för folks trygghet, går långt över sina befogenheter och misshandlar och t.om dödar människor, trots att det inte behövs.

Dessa är per definition kriminella och det är dom du står upp för.
Du säger ju själv att ni bussar hundar på folk och visst, du får väl tycka att det är en bra grej men lite ärlighet vore på sin plats, eller vågar du inte stå för att du själv är kriminell? Inte ens som anonym här på flashback?
Citera
2022-08-12, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fel.

Du står inte alls upp för ordningsmakten.

Alla vi här i tråden är överens om att det är rätt att ta hand om bråkiga och stökiga personer i tunnelbanan.
Det folk vänder sig emot är när ordningsvakter, som egentligen är till för folks trygghet, går långt över sina befogenheter och misshandlar och t.om dödar människor, trots att det inte behövs.

Dessa är per definition kriminella och det är dom du står upp för.
Du säger ju själv att ni bussar hundar på folk och visst, du får väl tycka att det är en bra grej men lite ärlighet vore på sin plats, eller vågar du inte stå för att du själv är kriminell? Inte ens som anonym här på flashback?
Kolla på det här angående polis vs ordningsvakt och bedömning av lämplighet.

"För att bli antagen till polisutbildningen måste du uppfylla vissa krav, men även ha rätt egenskaper."

"Psykologiska krav
Du måste ha rätt förutsättningar, det vill säga vissa egenskaper, för att klara av polisutbildningen och vara lämplig som polis. Det innebär exempelvis att du måste ha en grundtrygghet och en grundläggande psykisk stabilitet."

https://polisen.se/jobb-och-utbildning/bli-polis/antagningskrav/

Vilket sker genom pliktverket.
" Om du uppfyller de grundläggande kraven, och har besvarat ansökan del 2 med godkänt resultat, får du boka en tid för medicinsk och psykologisk prövning."

"Resultaten från det teoretiska testet och personlighetstestet tillsammans med psykologintervjun är underlag för att bedöma din lämplighet att antas till utbildningen och att arbeta som polis."

https://pliktverket.se/ansok-till-en-utbildning/polisutbildningen/medicinsk-och-psykologisk-provning

Det sållar givetvis inte bort alla rötägg men är ett steg i rätt riktning för att eliminera att olämpliga personer inte blir antagna.
Vissa är mer jag-svaga eller lättpåverkade och faller in i en dålig kåranda, dvs grupptryck.
Är den dåliga kårandan för starkt etablerad så utvecklas i värsta form hot, hat, trakasserier, kränkningar, mobbing och maktmissbruk mot de som försöker opponera sig.

.... varav det likaväl är av vikt att se över systemet ur ett arbetsgivarperspektiv och inte tillåta bad ass attityder.

I nya lagförslaget om ordningsvakter föreslog polismyndigheten att Totalförsvarets plikt- och prövnings verk även skulle sköta antagningen vid ordningsvaktsutbildningen.

Dels för att renodla polisens eget arbete, att antagningen skulle bli likvärdig för att sökande samt:
"bättre kunna säkerställa att de personer som är lämpade för uppdraget antas."

Utredningen höll förvisso med om att det fanns fördelar, men det förkastades och skulle stanna i polisens regi med kostnadsargument och att det fanns på för få orter.

Hur högre kostnaden är preciseras inte, varför det fungerar med få orter för poliser kommenteras inte.
Med tanke på att det är en utbildning med delar av polisens befogenheter och att den de facto är kort så borde snarare lämplighet kontrolleras likt poliser imo.
En kort utbildning ger väldigt lite utrymme att granska lämplighet.

Om polismyndigheten uppmärksammar detta så borde det väl koka ner i nåt övervägande om att ett behov finns.
Speciellt med uppmärksammade fall som visar direkt olämplighet att arbeta som OV.

Alternativt öka/förändra testerna vid antagning om det bibehålls i polismyndighetens regi, vilket jag inte heller kan se att det ens reflekteras över i textsammanhanget.

SOU 2021:38, En ny lag om ordningsvakter m.m. Betänkande av Ordningsvaktsutredningen.
Senast redigerad av develi 2022-08-12 kl. 14:46.
Citera
2022-08-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kolla på det här angående polis vs ordningsvakt och bedömning av lämplighet.

"För att bli antagen till polisutbildningen måste du uppfylla vissa krav, men även ha rätt egenskaper."

"Psykologiska krav
Du måste ha rätt förutsättningar, det vill säga vissa egenskaper, för att klara av polisutbildningen och vara lämplig som polis. Det innebär exempelvis att du måste ha en grundtrygghet och en grundläggande psykisk stabilitet."

https://polisen.se/jobb-och-utbildning/bli-polis/antagningskrav/

Vilket sker genom pliktverket.
" Om du uppfyller de grundläggande kraven, och har besvarat ansökan del 2 med godkänt resultat, får du boka en tid för medicinsk och psykologisk prövning."

"Resultaten från det teoretiska testet och personlighetstestet tillsammans med psykologintervjun är underlag för att bedöma din lämplighet att antas till utbildningen och att arbeta som polis."

https://pliktverket.se/ansok-till-en-utbildning/polisutbildningen/medicinsk-och-psykologisk-provning

Det sållar givetvis inte bort alla rötägg men är ett steg i rätt riktning för att eliminera att olämpliga personer inte blir antagna.
Vissa är mer jag-svaga eller lättpåverkade och faller in i en dålig kåranda, dvs grupptryck.
Är den dåliga kårandan för starkt etablerad så utvecklas i värsta form hot, hat, trakasserier, kränkningar, mobbing och maktmissbruk mot de som försöker opponera sig.

.... varav det likaväl är av vikt att se över systemet ur ett arbetsgivarperspektiv och inte tillåta bad ass attityder.

I nya lagförslaget om ordningsvakter föreslog polismyndigheten att Totalförsvarets plikt- och prövnings verk även skulle sköta antagningen vid ordningsvaktsutbildningen.

Dels för att renodla polisens eget arbete, att antagningen skulle bli likvärdig för att sökande samt:

Utredningen höll förvisso med om att det fanns fördelar, men det förkastades och skulle stanna i polisens regi med kostnadsargument och att det fanns på för få orter.

Hur högre kostnaden är preciseras inte, varför det fungerar med få orter för poliser kommenteras inte.
Med tanke på att det är en utbildning med delar av polisens befogenheter och att den de facto är kort så borde snarare lämplighet kontrolleras likt poliser imo.
En kort utbildning ger väldigt lite utrymme att granska lämplighet.

Om polismyndigheten uppmärksammar detta så borde det väl koka ner i nåt övervägande om att ett behov finns.
Speciellt med uppmärksammade fall som visar direkt olämplighet att arbeta som OV.

Alternativt öka/förändra testerna vid antagning om det bibehålls i polismyndighetens regi, vilket jag inte heller kan se att det ens reflekteras över i textsammanhanget.

SOU 2021:38, En ny lag om ordningsvakter m.m. Betänkande av Ordningsvaktsutredningen.
Har inte möjlighet att kolla igenom länkarna nu men du har såklart helt rätt att det är en bra väg att gå att försöka förebygga såna här händelser med bättre utbildning. Visst, utbildning kan inte lösa allt men visst är det en viktig pusselbit! Ju bättre folk vi får inom ordningsmakten desto bättre blir relationerna mellan dom och vanligt folk och desto lättare blir deras jobb.
Citera
2022-08-12, 18:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Har inte möjlighet att kolla igenom länkarna nu men du har såklart helt rätt att det är en bra väg att gå att försöka förebygga såna här händelser med bättre utbildning. Visst, utbildning kan inte lösa allt men visst är det en viktig pusselbit! Ju bättre folk vi får inom ordningsmakten desto bättre blir relationerna mellan dom och vanligt folk och desto lättare blir deras jobb.
Ingen fara, det jag reagerade på är att;

polismyndigheten vill ha en bättre kontroll vid antagning utbildning OV om lämplighet, likt deras egna krav dvs:

men förslaget förkastade med argument för få orter och dyrare än i polisens regi. Hur mycket framkom ej.
Senast redigerad av develi 2022-08-12 kl. 18:15.
Citera
2022-08-12, 20:37
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Man allvarligt skadad (nu död) efter ingripande i tunnelbanan (2022-07-31)

/ Moderator
Citera
2022-08-12, 21:25
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ingen fara, det jag reagerade på är att;

polismyndigheten vill ha en bättre kontroll vid antagning utbildning OV om lämplighet, likt deras egna krav dvs:

men förslaget förkastade med argument för få orter och dyrare än i polisens regi. Hur mycket framkom ej.

Tills alldeles nyligen var det bara i polisens regi som utbildning av ordningsvakter genomfördes.
Efter den kraftiga expansionen av OV de senaste åren lades utbildningen ut på tredjepart, tex BYA.

Det är såklart fortfarande polismyndigheten som godkänner ordningsvaktsförordnande men det ska mycket till för att de inte ska godkänna dem.

Min känsla är att de flesta olämpliga ordningsvakter kommer från dessa tredjepartsanordnare då de är vinstdrivande verksamheter och således bara intresserade av att få så många som möjligt att betala för deras utbildningar.

Detta är en fråga som borde föras upp på politisk nivå då vi nu har över 10000 (!?) ordningsvakter i samhället som kommer från samma socioekonomiska miljö som de kriminella men med vissa polisiära befogenheter och med uppgifter som i normala länder sköts av polisen.
Citera
2022-08-12, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Tills alldeles nyligen var det bara i polisens regi som utbildning av ordningsvakter genomfördes.
Efter den kraftiga expansionen av OV de senaste åren lades utbildningen ut på tredjepart, tex BYA.

Det är såklart fortfarande polismyndigheten som godkänner ordningsvaktsförordnande men det ska mycket till för att de inte ska godkänna dem.

Min känsla är att de flesta olämpliga ordningsvakter kommer från dessa tredjepartsanordnare då de är vinstdrivande verksamheter och således bara intresserade av att få så många som möjligt att betala för deras utbildningar.

Detta är en fråga som borde föras upp på politisk nivå då vi nu har över 10000 (!?) ordningsvakter i samhället som kommer från samma socioekonomiska miljö som de kriminella men med vissa polisiära befogenheter och med uppgifter som i normala länder sköts av polisen.
Ja, jag håller helt med dig att det behöver högre upp. Kan öht inte begripa hur ett yrke som de facto gör såpass ansvarsfulla ingripanden i människors liv åker som nåt halvdant genom systemet.

Men jag tror det ändrades tillbaka till att bara vara i polisens regi ang utbildning?
Vete tusan vart jag läste det eller om jag blandar ihop.

Edit.
Det stod på polisens hemsida.

"Fram till den 13 januari 2021 fanns det auktoriserade utbildningsföretag som hade Polismyndighetens tillstånd att genomföra grundutbildning för ordningsvakter. Tillstånden gällde under fem år. Utbildningsföretagen var Cibeka, BYA Väktarskola, Väktarskolan Vs AB och AN Nikkinen Konsult AB. Polismyndigheten har inte beviljat något nytt tillstånd att få genomföra grundutbildning för ordningsvakter. Det är endast Polismyndighetens grundutbildning som finns att söka och det är bara Polismyndigheten som genomför fortbildning för ordningsvakter."
Senast redigerad av develi 2022-08-12 kl. 22:18.
Citera
2022-08-12, 22:23
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ja, jag håller helt med dig att det behöver högre upp. Kan öht inte begripa hur ett yrke som de facto gör såpass ansvarsfulla ingripanden i människors liv åker som nåt halvdant genom systemet.

Men jag tror det ändrades tillbaka till att bara vara i polisens regi ang utbildning?
Vete tusan vart jag läste det eller om jag blandar ihop.

Det stämmer, utbildningen genomförs fom januari förra året återigen enbart i polisens regi:

Citat:
Utbildningsföretag som tidigare fått genomföra grundutbildning
Fram till den 13 januari 2021 fanns det auktoriserade utbildningsföretag som hade Polismyndighetens tillstånd att genomföra grundutbildning för ordningsvakter. Tillstånden gällde under fem år. Utbildningsföretagen var Cibeka, BYA Väktarskola, Väktarskolan Vs AB och AN Nikkinen Konsult AB. Polismyndigheten har inte beviljat något nytt tillstånd att få genomföra grundutbildning för ordningsvakter. Det är endast Polismyndighetens grundutbildning som finns att söka och det är bara Polismyndigheten som genomför fortbildning för ordningsvakter.

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Tyvärr har vi dock tusentals ordningsvakter ute i samhället som utbildats genom tredjepart och det behöver åtgärdas.

Dessutom är den större politiska frågan varför Sverige som enda land i världen tilldelar polisiära befogenheter och arbetsuppgifter till korttidsutbildade vakter istället för att kraftigt höja lönerna för poliyrket och därigenom göra det mer attraktivt.
Som det är nu får en nyexad polis med 2,5 års utbildning och arbetsuppgifter som kan innebära liv eller död för många människor bara några kronor mer än vad en nyanställd lagerarbetare får.

Självklart får det genomslag i vad för slags kvalitet det är på personerna som söker sig till PHS och hur villiga de är att göra ett bra jobb.
Lägg därtill att polismyndigheten dessutom sänkt kraven för antagning till PHS istället för att se till att göra yrket attraktivt för mer begåvade personer att söka sig dit
Citera
2022-08-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det stämmer, utbildningen genomförs fom januari förra året återigen enbart i polisens regi:

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Tyvärr har vi dock tusentals ordningsvakter ute i samhället som utbildats genom tredjepart och det behöver åtgärdas.

Dessutom är den större politiska frågan varför Sverige som enda land i världen tilldelar polisiära befogenheter och arbetsuppgifter till korttidsutbildade vakter istället för att kraftigt höja lönerna för poliyrket och därigenom göra det mer attraktivt.
Som det är nu får en nyexad polis med 2,5 års utbildning och arbetsuppgifter som kan innebära liv eller död för många människor bara några kronor mer än vad en nyanställd lagerarbetare får.

Självklart får det genomslag i vad för slags kvalitet det är på personerna som söker sig till PHS och hur villiga de är att göra ett bra jobb.
Lägg därtill att polismyndigheten dessutom sänkt kraven för antagning till PHS istället för att se till att göra yrket attraktivt för mer begåvade personer att söka sig dit

Tror inte att det handlar så mycket om att det är tredjepartsutbildningar som att det är skräp som söker sig till utbildningarna. Babbar. Och kanske är det även babbar som har hand om tredjepartsutbildningarna? En logisk nedåtgående spiral.
Citera
2022-08-12, 22:42
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Tror inte att det handlar så mycket om att det är tredjepartsutbildningar som att det är skräp som söker sig till utbildningarna. Babbar. Och kanske är det även babbar som har hand om tredjepartsutbildningarna? En logisk nedåtgående spiral.

Det är också såklart en anledning, ordningsvakt har blivit ett riktigt babbe-yrke.
Här i Stockholm kan man räkna de OV med nordiskt utseende som man ser på den ena handens fingrar.

När personer som har sin härkomst från de mest dysfunktionella länderna i världen får tillgång till maktbefogenheter efter en utbildning som en chimpans klarar av så får det naturligtvis negativa följder.

Dock är det naturligtvis lägre kvalité på OV som inte utbildats av polisen. Tredjepartsskolor är vinstdrivande verksamheter och är bara intresserade av att få så många som möjligt att betala för det.
Något som polismyndigheten uppenbart insåg och därför upphörde med tillståndsgivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in