2022-08-03, 21:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tror domstolen kommer att fälla dem... för blir det inte en fällande dom så kommer folk definitivt tappa tron på rättsstaten och börja ta lagen i egna händer...

Så du tror att det blir en politisk dom och inte en rättvis bedömning? Vår egna, fast vita Floyd?
Citera
2022-08-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Jag kan hålla med dig om att sista stycket var onödigt och kan liknas vid ett hotellfyllos skriverier(ironiskt då jag faktiskt sitter på ett hotell just nu). Jag har absolut ingen aning om vad vakten gör på sin fritid och han kanske absolut älskar Sverige och svenskar. Dock tycker jag att detta våld tyder på en väldig aggression och hat mot den nu döda mannen i fråga. Det finns verkligen INGENTING som försvarar detta totalt skoningslösa våld. Vad den aggression och det hatet beror på låter jag Sveriges ruttna korrupta rättssystem reda ut med den manipulation av bevismaterial som förmodligen kommer inträffa.

Kul att du är på hotell, se upp för hotellfyllon som kan braka in i tamburen när man minst anar
Jag tycker också att greppet är fel och aggressivt men knappast med akt och vilja att döda. De som hävdat likgiltighetsuppsåt kanske får rätt till slut. Vad vet jag mitt arma luder?
Jag tror inte rättssystemet är korrupt, däremot är tröskeln hög för att fälla en tjänsteman som ska avvärja brott för uppsåtligt handlande. Glöm inte att vi även avskaffade tjänstemannaansvar i Sverige som finns kvar i andra länder. Här kan myndigheter felbehandla individer åt helvete utan att enskilda tjänstemän behöver klä skott straffrättsligt.
Citera
2022-08-03, 21:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så du tror att det blir en politisk dom och inte en rättvis bedömning? Vår egna, fast vita Floyd?

En politisk dom? Var det en politisk dom mot de två poliser som misshandlade mannen i sin egna hall?

Dessa två personer bär ansvaret över att han dog ingen annan... och de måste få sona sitt brott. Annars visar ju staten bara på att deras lakejer får mörda medborgare helt utan straff som i vilket jävla uland som helst...
Citera
2022-08-03, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananboxen
Jaha, men det är inte kvinnan som stryper honom.

Det är väl den om den manliga vakten verkar rädd som fokus här? Det är det hans eventuella rädsla som ska utredas dvs om det anses vara nödvärn eller ej.

Jag vet inte vad dödsorsaken är, vet du?

Ponera att det är kvinnans tryck på JH huvud som bidrar till att han avlider, varför bara fokus på mannens känslor och uppfattning?

Vakterna agerar tillsammans mot JH, så jag tänker att det är rimligt att utreda bådas agerande.

Jag tror baserat på vad jag har sett att det inte kommer att åberopas nödvärn, kan ändra uppfattning framöver.
Citera
2022-08-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det har att göra med hur ordningsvakterna uppfattade situationen och vilket hot de stod inför vid ingripandet. Självklart har det där betydelse för domstolens bedömning att Juha vid ingripandet hade dampat loss och misshandlat andra människor. Hade ordningsvakterna på måfå gått och lagt ner någon så hade bedömningen naturligtvis sett annorlunda ut. Huruvida Juhas misshandel av andra var lindrig eller inte vet vi inte, men om den stannade där så var det sannolikt på grund av att ordningsvakterna avbröt situationen.

Du får ju skilja på händelsemomenten, eller hur?

Första ledet:
OV hör att det är bråk och påträffar Juha. Av någon anledning ger de sig på honom. Vakterna är en halv perrong från Juha när de drar batong och börjar gapa mot honom. Han står ensam där han står, INGEN är runt BO.
De har laga befogenhet att hur som helst ta ned honom till marken, det oavsett vad Juha har gjort innan(Pl§10 genom PL§13).
Juha blir nedtagen på marken och i KONTROLL. Hotet är därmed avvärjt och Juha är omhändertagen.
DÄR slutar första ledet av vaktens laga befogenhet.
DÄR slutar ALL NÖDVÄRN om Juha har brukat våld på någon.

Andra ledet:
Juha ligger på mage orörlig med två vakter på sig. Han kanske sprattlar lite, men inte med kraft.
Vakt 1 sätter sig på ryggen på Juha och håller ihop hans ben (standard av någon anledning).
Vakt2 slänger sig på Juhas överkropp, sätter sig i en sk. "Kesa-Gatame" och tar spjärn mot inventarier och sätter press på Juhas överkropp, lungor, nacke och huvud. Han tar ett stryptag och stryper ut Juha.
Då och då kommer Vakt 1 och trycker sin armbåge i bakhuvudet på Juha, ner mot perrongen och mot armen som Vakt 2 har under hakan på Juha. De håller här i över 1,5 minuter. Juha är helt lealös ochOBOJJAD.
Armarna är slappa, de ligger längst sidorna med handflatorna upp mot taget, hela huvudet är blått, han blöder från ansiktet.
Här finns inget nöd, här finns inget angrepp, här finns inget våldsamt motstånd, här finns inte något hot mot vakterna.

Tredje ledet:

Vakterna märker efter mer än 3 minuter att Juha har slutat att andas. Vakterna frågar varandra om Juha andas. Vakt 2 får panik, riktig panik. Vakt2 får nu ett infall att sätta handfängsel på Juhas nu livlösa kropp. Vakt 1 och 2 sitter nu och skriker våld mot tjänsteman samt att folk skall backa undan. Ingen av vakterna kollar Juhas status enligt de rutiner som finns.
Här är det underlåtenhet att förhindra brott (varandras brott), underlåtenhet att rädda liv och i allmänhet underlåtenhet enligt lag om skydd mot olyckor (dvs att förhindra olyckor och hjälpa till att rädda liv om det går).

Här finns det inte någon nöd eller hot från Juha. Inte ens Juha befinner sig i nöd längre, då han är avliden.
Vakterna är nu koncentrerade på att hålla avstånd och prata med vittnen. Ingen bryr sig om Juha.

Fjärde ledet:
AL och en väktargrupp 2 kommer på plats. AL rapporterar till TryggC att de kommer att rapportera misshandel och våld mot tjänsteman (hörs tydligt på filmerna). AL har ännu inte tagit bort sina anställda från Juha och han har inte kollat Juhas status.
Efter flera minuter beordrar AL att vaktgrupp 2 skall vända på Juha och börja HLR, nu har det gått mer än 6 minuter från hjärtstillestånd. Ingen ambulans är ens påkallad (iaf inte vad vi hör).

Här begås många brott och många rutiner bryts. AL skickar sedan iväg Vakt 1 och 2 för de skall isoleras och inte ens vara i närheten av Juha i detta läge. Men det tar flera minuter till innan detta sker.

Det är bara i det första ledet som Juhas våld mot envar och tjänstemän har någon som helst påverkan.
Ingripandet var över när BO befann sig på mage med två vakter på sig. DÄR har bara vakterna väldigt lite våld att nyttja enligt PL§10 och DÄR ska BO handfängslas.

Men ja, rättsväsendet kommer att fria vakterna från ansvar. Det är standard. Annars riskerar ordningsvakterna att få minskat förtroende.
Citera
2022-08-03, 21:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
En politisk dom? Var det en politisk dom mot de två poliser som misshandlade mannen i sin egna hall?

Dessa två personer bär ansvaret över att han dog ingen annan... och de måste få sona sitt brott. Annars visar ju staten bara på att deras lakejer får mörda medborgare helt utan straff som i vilket jävla uland som helst...

Ja alltså du tyckte väl att de måste dömas? Varför skulle de dömas om rätten kommer fram till att de inte borde dömas? Då är det ju en politisk dom och inte baserat på rättspraxis.
Citera
2022-08-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
https://www.instagram.com/reel/Cgyw0V_o69N/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Här har ni ansiktsbilder på mördarna. Har någon identifierat deras sociala medier än?

Det där var ju filmen, inga bilder. Oschysst!!
Citera
2022-08-03, 21:49
Bannlyst
Länk

Intressant att en av dom tilltalade skrivet mitt under podden när ärendet diskuteras.
Citera
2022-08-03, 21:49
Medlem
Prokloss avatar
Plocka bort alla dessa sjuka OV, de gör mer skada än nytta.

Aggressiv idioter som ger sig på fyllon och andra småfulla person så fort de får chansen…
Citera
2022-08-03, 21:50
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja alltså du tyckte väl att de måste dömas? Varför skulle de dömas om rätten kommer fram till att de inte borde dömas? Då är det ju en politisk dom och inte baserat på rättspraxis.

Om rätten inte tycker att det borde dömas så kommer ju garanterat tron till rättsystemet att få sig en rejäl törn... och personer i dessa yrken lär ju få det än jävligare... när de ska ge sig på busset om det nu inte visar sig att han dog av en överdos.
Citera
2022-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, jag har sett klippet där killen berättar för vakterna vad som ska ha hänt men det är svårt att avgöra hur aggressiv och våldsam mannen faktiskt var baserat på det uttalandet, varför jag undrade lite om eventuella klipp tagna innan vakterna dök upp.

Även om våld är våld så är det en ganska stor skillnad på att exempelvis ge någon en örfil och att grovt misshandla folk till höger och vänster.

Precis, att "slå till" kan likväl vara att någon råkar gå på en annan i tunnelbanan och sedan trilla på nästa person.
Ingen förutom TryggC vet om Juha har misshandlat någon. Det bör de 20 kameror som finns på den perrongen tälja ganska snabbt.

Just nu har vi inget som tyder på att Juha ens har rört någon. Vi har däremot ett erkännande att den där holländaren har tryckt till Juha. Vi har bildbevis på att vakterna trycker till BO.
Citera
2022-08-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ja kompis, det är rimligt att ordningsvakten borde veta liksom alla andra att strypning kan leda till döden. Men, väg in i situationen att han och kollegan ska avbryta en pågående misshandel och få stopp på en bärsärk som åtminstone vad jag kan bedöma är starkare och tyngre än henne och kanske även honom. De har inte polisens pepparspray, eller handeldvapen utan endast batong och handfängsel.
Tror du att man kommer att väga in deras tjänsteutövning, utsatthet, rädsla att själva få stryk, adrenalinnivå och svårighet att få stopp på mannen när varken hans kamrater eller civilister som angripits gjort det?
Det kan mycket väl framkomma vid obduktion att mannen hade en hel cocktail av droger och alkohol i sig som snabbade på dödsförloppet. Någonting hade ju uppenbart satt frontalloben ur spel på mannen, varför skulle han annars spöa på vänner, oskyldiga civilister och vakter. Knark, mediciner?
I tidningen berättar alltid efterlevande att den avlidne var världens finaste och om han någonsin begått ett brott så var det något han lämnat bakom sig för att nu leva på rätt sida lagen osv. Frågan kvarstår varför mannen under en sträcka på några hundra meter misshandlade upp till 10 pers som inte haft med honom att skaffa? Utgången blev oavsett orättvis och beror på oaktsamhet. Han förtjänade att leva.
Det du m.fl inte fattar är så jävla pissenkelt för de allra flesta tänkande människor.

Det spelar liksom ingen roll ifall BO yxmördat 5000 pers innan, direkt när de lagt ner honom och han är oskadliggjord (i detta fallet medvetslös), så ska de släppa greppet och gå vidare i processen.
Det finns ingenting i hela världen som ursäktar något annat beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in