2022-08-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fick en 2:a enligt detta:

Reflex, (EG4.8.1, 4.8.2) båda sidor, skadad.

Jag ser dock inte riktigt vad som är skadat.

Bakljuset ser ut så här:
https://img3.laga.se/part/52125636.jpg?maxwidth=350&maxheight=300

Får väl tro på vad besiktningen säger men dessa bakljus finns inte längre att få tag på (hittills).

Undrar om man kan klistra dit de här bredvid de ordinarie istället:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/bilreflexer/reflex-rod-2-st-2000047761

"Reflex, (EG4.8.1, 4.8.2) båda sidor, skadad." är väl helt enkelt sidomarkeringsreflexerna.
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2011_101.pdf sida 61

Edit
Nehe... Varför blir inte länken klickbar då...
Edit 2
Nu så...
Senast redigerad av Gissa vem 2022-08-03 kl. 00:06.
Citera
2022-08-03, 07:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
"Reflex, (EG4.8.1, 4.8.2) båda sidor, skadad." är väl helt enkelt sidomarkeringsreflexerna.
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2011_101.pdf sida 61

Edit
Nehe... Varför blir inte länken klickbar då...
Edit 2
Nu så...

Ehh, punkt 4.8.1 och 4.8.2 finns ju inte ens i dokumentet. Efter 4.7 kommer 5.0.
Avsnittet om Kommunikation är punkt 7 och under punkt 7.2 finns allt om Markeringar där reflex baktill finns.

Allt finns ju i samma enhet och reflex rakt bakifrån ser inte likadan ut på båda sidor.

Har hittat på skroten men det kan bli problem med leveranstiden så det blir kanske en ombesiktning och mer pengar till staten.
Citera
2022-08-03, 08:16
Moderator
Citat:
Ehh, punkt 4.8.1 och 4.8.2 finns ju inte ens i dokumentet. Efter 4.7 kommer 5.0.
Avsnittet om Kommunikation är punkt 7 och under punkt 7.2 finns allt om Markeringar där reflex baktill finns.

Allt finns ju i samma enhet och reflex rakt bakifrån ser inte likadan ut på båda sidor.

Har hittat på skroten men det kan bli problem med leveranstiden så det blir kanske en ombesiktning och mer pengar till staten.
Jag misstänker att plasten är matt och därför reflekterar de inte bra nog, det borde gå att polera upp dem, rubbing eller autosol och lite jävlaranamma. Det är inte ett hållbart resultat för de kommer bli matta igen. Men bör fixa dig genom besiktningen.
Citera
2022-08-03, 10:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag misstänker att plasten är matt och därför reflekterar de inte bra nog, det borde gå att polera upp dem, rubbing eller autosol och lite jävlaranamma. Det är inte ett hållbart resultat för de kommer bli matta igen. Men bör fixa dig genom besiktningen.

Var lite skeptisk att köpa de från skroten då de var från årsmodell 1994. Men såg nu att den hade bara gått 13000 mil och min har gått 22000.
Andra orosmomentet var att Laga.se hänvisar till semestertider och längre leveranstid. Såg nu att de tagit bort annonsen så det är nog på gång.

Förstår ändå inte hur det kan vara så stor skillnad på höger och vänster.
På den ena riktigt lyser det medan den andra är väldigt svag. På den som lyser starkast är det inte hela det röda fältet som lyser utan bara i en fyrkant in mot mitten. Därför misstänker jag att det sitter en "spegel" där på insidan.
Ska givetvis kolla upp det.

Extremt enkel montering iallafall. Hela enheten har två skruvar som går igenom bakplåten och har vingmuttrar på insidan. Vissa bilar har ju lysena monterade på bakluckan så man får plocka isär luckan.
Citera
2022-08-03, 20:37
Medlem
Citat:
Jepp. Men du blandar ihop punkterna. Punkterna på ditt besiktningsprotokoll är det som står inom parentes i dokumentet. Och om du läser dokumenten på sidan 61 (och 62 också upptäckte jag senare...) så står det så här:
7.2.2 Sidomarkering (4.2)
7.2.2.1 Sidomarkeringslykta (4.2)
7.2.2.2 Sidomarkeringsreflex (4.8)
Där ska jag erkänna att jag förhastade mig och innan jag även läste sida 62 fick för mig att sidomarkeringsreflex var den orangea på sidan av fordonet. Skyller på lätt krånglig kanslisvenska i dokumentet...
Citera
2022-08-03, 20:43
Medlem
Citat:
Citat:
Förstår ändå inte hur det kan vara så stor skillnad på höger och vänster.
På den ena riktigt lyser det medan den andra är väldigt svag.

Vilket, för att fortsätta diskussionen, är en aning märkligt att du fått anmärkning på BÄGGE sidor då? Men sa bilprovarn rent ut muntligt att reflexerna i baklyktorna var för taskiga? Sådana där lite luddiga fel brukar de faktiskt vara hyggliga att förklara närmare vad det handlar om.
Citera
2022-08-03, 22:15
Medlem
Siffrorna inom parentes är EG-nummer, de är lika i alla EU-länder. Lite som ett internationellt besiktningsspråk.
Nummerna innan är systemnummer. Det är så föreskriften är uppbyggd. Kommunikation har nummer 7 i detta fallet, sen bryts de ner till fler underkategorier. Likaså som styrsystem, bromssystem, karosseri osv.

Ang reflexerna. Skadad behöver inte betyda att de är fysiskt skadade. Det kan som tidigare nämnts vara att glaset (eller plasten egentligen) är så matt så reflexen i glaset inte längre reflekterar. Eller att fukt trängt sig in så reflexen inte reflekterar längre, tex.
På så sett så kan en normal "funtad" människa kanske tycka att allt ser bra ut, så det är väl där själva besiktningstekniken tar fram sin utbildning och bedömer så som de ska bedömas. Är nog lika bra att byta och se glad ut.
Citera
2022-08-03, 23:08
Medlem
PeterNosters avatar
Tack för all info.
Sidomarkerinsreflex är väl till för att markera bilens bredd när inte bakljuset är tänt.
Den lykta som reflekterade en del gjorde ju inte det ända ut i bilens ytterkant så därför blev det väl anmärkning även på den.
Citera
2022-08-04, 15:11
Medlem
Någon som har koll på om man kan få senaste besiktningsprotokoll på bilar man kollar upp på blocket?

och hur gör man isåfall har försökt googla lite men inte hittat något
Citera
2022-08-04, 15:16
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Tack för all info.
Sidomarkerinsreflex är väl till för att markera bilens bredd när inte bakljuset är tänt.
Den lykta som reflekterade en del gjorde ju inte det ända ut i bilens ytterkant så därför blev det väl anmärkning även på den.

Sidomarkeringsreflex sitter på sidan av fordonet, den har gul färg och är till för att märka ut fordonets sida. tänk gula reflexer på sidan på typ släpkärror.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrfan
Någon som har koll på om man kan få senaste besiktningsprotokoll på bilar man kollar upp på blocket?

och hur gör man isåfall har försökt googla lite men inte hittat något

Besiktningsprotokollet är en offentlig handling och ska gå att få ut på ett fordon, maila eller knalla in på det besiktningsorgan där bilen blivit besiktat så borde dom kunna få ut det åt dig. Sen om den är besiktad på opus, bilprovningen, besikta osv får du gissa dig till.
Citera
2022-08-05, 00:06
Medlem
avcs avatar
Jag skall nu besikta min 1977 Opel Rekord Berlina. Har ganska många frågor.

- Kan man besikta på nödhjul? Om inte, kan man teoretiskt ha 4 nödhjul så är samma sort runtom?
- Om det skulle vara slut på mönster och man själv gör mönster, godkänns detta även om det inte ä snyggt/symmetrisk?
- Får man besikta med andra strålkastare än original? Jag har fyrkantiga men ena lyktglaset trasigt, tänkte sätta dit en rund från en Golf II -87.
- Om tutan är trasig (okejdå, det är den =)) finns det krav på vilken typ av tuta? Kan man temporärt ta en såndär blåstuta för cykel?
- Måste bränslefilter verkligen finnas?
- Kollar de oljan?

Tack /A.V.C.
Citera
2022-08-05, 10:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Sidomarkeringsreflex sitter på sidan av fordonet, den har gul färg och är till för att märka ut fordonets sida. tänk gula reflexer på sidan på typ släpkärror.

Men vad ända in i blåsvedda helvetet är detta?

Är det de små lyktorna som sitter på framskärmen på bilderna här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_306

Det heter väl positionsljus?

Något gult på sidan har jag då inte på min bil som synes på bilderna.

Världens alla sidomarkeringsreflexer:
https://www.google.com/search?q=Sidomarkeringsreflex&rlz=1C1ASUM_enSE702S E702&sxsrf=ALiCzsZu7uLv_MYjk7P6oucSQScCYDWvJw:1659 687946428&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjr7 O-zo6_5AhVhVPEDHQr9CP8Q_AUoAnoECAEQBA&biw=1920&bih=9 37&dpr=1#imgrc=YukQEksXtd-NMM

Sökning på Sidomarkeringsreflex på biltema ger 0 (noll) träffar.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-08-05 kl. 10:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in