2022-08-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Breaking: Du tittade på kanske 2-3 transaktioner och nu med 12 omsatta bostäder har priserna tjurrusat till 99 934 kr igen! Upp hela 5% på en timme! Måste vara något slags rekord?! Till månen

Byt till månadsvis förändring för en statistiskt signifikant graf. Ett fall på 17% (120k-100k) sedan 1 april är ändå rätt anmärkningsvärt och redan större än dippen hösten 2017.
Citera
2022-08-02, 22:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Byt till månadsvis förändring för en statistiskt signifikant graf. Ett fall på 17% (120k-100k) sedan 1 april är ändå rätt anmärkningsvärt och redan större än dippen hösten 2017.

Jag förnekar ingen nedgång. I årstakt bevittnar vi en dödsknarkskrasch i Stockholms innerstad!

Jag är bara en tråkig jävel som kommer hit och rättar folk i tid och otid och är sådär avskyvärt balanserad för det mesta. Tänk Jamie i Joe Rogans podcast!
Citera
2022-08-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vet nog ingen som ser på sin bostad som en aktie. Man köper för att bo och man skaffar sig en plan för att hantera ett långsiktigt ägande med amortering. Ibland skakar det till, men det kan man inte bry sig om. Personligen har jag varit med om flera "kriser" där min bostad minskat kraftigt i värde utan att jag egentligen brytt mig. Kommer sannolikt bli likadant denna gång också. Bara att bo kvar i godan ro och låta andra få panik. Får man panik har man troligtvis sig själv att skylla och varit alldeles för vårdslös och kortsiktig.

Men snälla nån, typ 99.99% av alla yngre som köpt lägenhet de senaste 5-7 åren har gjort det i förhoppning att priserna ska öka och de har inte tänkt en tanke på att någonting annat kan hända. "Vårdslös och kortsiktig", ja där beskriver du 95% av Sveriges befolkning med två adjektiv.
Citera
2022-08-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vet nog ingen som ser på sin bostad som en aktie. Man köper för att bo och man skaffar sig en plan för att hantera ett långsiktigt ägande med amortering. Ibland skakar det till, men det kan man inte bry sig om. Personligen har jag varit med om flera "kriser" där min bostad minskat kraftigt i värde utan att jag egentligen brytt mig. Kommer sannolikt bli likadant denna gång också. Bara att bo kvar i godan ro och låta andra få panik. Får man panik har man troligtvis sig själv att skylla och varit alldeles för vårdslös och kortsiktig.
Är väl tur det för mäklare och andra skojare att det finns så korkade människor som tycker att det inte är några problem att köpa nåt för 5 mille som man kan köpa för 4 kvartalet efter.
De gör allt för att försöka övertala folk att köpa nu för att det är billigare.
Men de flesta ser igenom det och avvaktar.
Citera
2022-08-02, 22:11
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men snälla nån, typ 99.99% av alla yngre som köpt lägenhet de senaste 5-7 åren har gjort det i förhoppning att priserna ska öka och de har inte tänkt en tanke på att någonting annat kan hända. "Vårdslös och kortsiktig", ja där beskriver du 95% av Sveriges befolkning med två adjektiv.

Nja.

Sanningen är någonstans mitt emellan. Svenskar kan eller vill i stor utsträckning inte spekulera i att hyra ut sina bostäder, så den faktorn saknas i mångt och mycket på våran marknad. I ärlighetens namn tror jag inte de flesta räknar med så värst mycket uppgång härifrån heller annat än när de renoverar bostaden för att höja värdet den vägen.

Men det folk nog däremot inte räknat med är regelrätta krascher eller större nedgångar likt den vi ser i Stockholms innerstad nu. Jag tror att folk har vaggats in i en tro om att uppsidan är ett stort frågetecken men att stabiliteten på nedsidan varit urstark.

Så är det givetvis inte. Det är nog få som trodde på de senaste 10 årens tjurrusning om du frågat folk 2012 och det är nog ungefär lika få som trott på nedgången vi sett det senaste halvåret.
Citera
2022-08-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Räntekostnad är inte så stor eftersom man får tillbaka 30%. Vad som är stort är amorteringen på 2-3%.
Vad som kommer att hända i höst är att amorteringen antingen sänks eller tas bort tillfälligt av Fi på order av regeringen.
Regeringen vill inte vara ansvarig för en marknad som faller i pris eftersom då kommer inte nyproduktionen att sälja något. Priserna på nyprod är satta efter 2020-2021 prisnivåer.
Byggs det inget så stannar landet upp och byggföretag går i konkurs. Stannar landet upp så kan vi säga hejdå till Sveriges BNP och det blir 1991 all over again.

Men önska ni på att priserna ska gå ner så att ni kan fynda. 1991 väntar sedan runt hörnet med 30% ränta på era kommande lån.

Fet: Vi kommer få anledning att återkomma till detta i höst eftersom ingen av oss vet hur valet faller ut, och därmed hur konstellationerna kommer att se ut. Apropå att "önska på".

Vad jag däremot säkert kan säga, är att marknaden inte kommer ta någon som helst notis om vad som är bäst för din, min eller någon annans privata ekonomi. Även om du personligen kanske hoppas på löneinflation, "politisk bailout", sitgande/falland priser eller vad det nu må vara - är det totalt poänglöst att basunera ut personliga önskemål i en tråd som denna. Marknaden lever sitt liv och skiter fullständigt i vad som är lägligt för dig eller någon annan. Tanken med tråden är att analysera vart marknaden är på väg och inte lägga någon personlig värdering i detta.
Citera
2022-08-02, 22:37
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fet: Vi kommer få anledning att återkomma till detta i höst eftersom ingen av oss vet hur valet faller ut, och därmed hur konstellationerna kommer att se ut. Apropå att "önska på".

Vad jag däremot säkert kan säga, är att marknaden inte kommer ta någon som helst notis om vad som är bäst för din, min eller någon annans privata ekonomi. Även om du personligen kanske hoppas på löneinflation, "politisk bailout", sitgande/falland priser eller vad det nu må vara - är det totalt poänglöst att basunera ut personliga önskemål i en tråd som denna. Marknaden lever sitt liv och skiter fullständigt i vad som är lägligt för dig eller någon annan. Tanken med tråden är att analysera vart marknaden är på väg och inte lägga någon personlig värdering i detta.

Poltiska risker och möjligheter i form av helikopterpengar, slopade amorteringskrav, fastighetsskatt, slopade ränteavdrag etc etc är stora faktorer om man ska analysera den "marknad" som är svensk bostadsmarknad. Så det är klart att man får lov att spekulera om det i tråden, oavsett vad man önskar.

På temat bettas tydligen M/KD som det mest sannolika regeringsalternativet på Unibet just nu. Det skulle bland annat kunna öppna för just slopade amorteringskrav: https://www.svd.se/a/wevoB1/fyra-partier-oppna-for-att-skrota-amorteringskrav

Citat:
Det har fått flera partier att reagera. Enligt en sammanställning som SvD har gjort är fyra av åtta riksdagspartier (Sverigedemokraterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet) öppna för att ta bort det så kallade skärpta amorteringskravet.
Citera
2022-08-02, 22:37
Medlem
Herregud. Vad gör en 20 procentig minskning om man är boende i 4-5 år och mer. Men surt för dom som just kommit in 😜 men köp för att bo så ordnar det sig.
Citera
2022-08-02, 22:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är väl tur det för mäklare och andra skojare att det finns så korkade människor som tycker att det inte är några problem att köpa nåt för 5 mille som man kan köpa för 4 kvartalet efter.
De gör allt för att försöka övertala folk att köpa nu för att det är billigare.
Men de flesta ser igenom det och avvaktar.

haha ja mäklare litar jag lika mycket som på hästhandlare. De är mest intresserade av att stänga så många affärer som möjligt.

Men affärer kommer ändå att göras eftersom folk är som folk är. Måste skiljas, köpa mindre, köpa större osv osv.
Citera
2022-08-02, 22:42
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Fel. Gissa är högst relevant i att lägga fram en analys hur hösten kan se ut.
Just nu verkar Sveriges politiker ha semester och sedan planera för att vinna valet. Men att rädda bopriserna är en viktig valfråga för alla BLT.
Senast redigerad av foxxi 2022-08-02 kl. 22:45.
Citera
2022-08-02, 22:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Herregud. Vad gör en 20 procentig minskning om man är boende i 4-5 år och mer. Men surt för dom som just kommit in 😜 men köp för att bo så ordnar det sig.

Stockholms husindex tog 7 år på sig att återhämtas nominellt mellan 91 -> 97. En smärre evighet faktiskt med tanke på Sveriges skilsmässostatistik, som ju faktiskt är en av de största ekonomiska riskerna. Inte boräntor och inflation.

Nästan hälften av giftermålen slutar just i skilsmässa https://aatos.app/se/skilsmassa/artiklar/statistik-skilsmassa/#:~:text=Hela%2050%20procent%20av%20gifterm%C3%A5l ,000%20skilsm%C3%A4ssor%20under%20rekord%C3%A5ret% 202013.

Citat:
Genomsnittslängden för äktenskap som tog slut genom skilsmässa var 11,7 år

Äktenskap varar kortare tid i storstäderna än i övriga landet

Hela 50 procent av giftermål slutar i skilsmässa i Sverige. Antal skilsmässor har varierat under de senaste tjugo åren.
Citera
2022-08-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det finns det inga belägg för utan bara en gissning.
Det är ingen gissning, detta är fakta. Pengar som inte går till avbetalning kommer ut till samhället vilket lkar inflationen. Sånt lär man sig oå högstadiet.

Pengar som inte bevövs till amortering kommer gå till telefoner, resor, teslor och restaurangbesök. Det är just detta beteende där folk, som inte har råd, fått spendera andras pengar som lett till inflationen vi ser idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in