2022-08-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Alla köpare som drog i handbromsen i maj och väntar med att köpa förrän i höst eller 2023. Vilket budkrig det kommer att bli.

Äum, du tror inte det kan ha något att göra med att snitt-Svensson blivit reellt fattigare i år, räntehöjningar och levnadskostnader som slår på bankernas kalkyler? Eller tror du att alla köpare "snackat ihop sig" i ett hemligt sällskap och skambudar på pin kiv?
Citera
2022-08-02, 17:20
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
De hyror jag såg i centrala Linköping och Nyköping var 12000 kr för 3:a och 17-19.000 kr för en femma. Naturligtvis absurda hyror i Sverige som är ett låglöneträsk, men något säger mig att bostadsbolagen bygger alldeles för fint och har för höga vinster, så det är bara att sänka. Den svenska bostadsbubblan har gjort att det inte existerar någon fri marknad längre och det går helt enkelt inte att veta hur en nybyggd 3:a ska prissättas längre. En snabb summering på 75kvm x byggkostnad 35k = 2.6M i byggkostnad, avkastning + räntor 6% = 157.000 kr per år = 13.000 kr i månadshyra så vi kan i recessionen inte längre bygga så dyrt och fint som 35k per kvm. Troligen måste vi ner i 20k.
8% är det jag sett återkommande som vinstmarginal men jag tror det större problemet är brist av effektiviseringar rörande byggnation. Det är många myndigheter som ska ha något att säga och även om det givetvis skett förändringar i processen så är byggbranschen väldigt långsamma på att anamma effektiviseringar. Nu spårade det ut ganska ordentligt när jag tidigare sa detta och jag blev kallad kommunist av kleti och pleti i tråden men jag anser fortfarande att bostadsbyggnation bör bättre förpassas till statlig planekonomi än privata aktörer och marknadsekonomi. Att bygga bostäder är i förlägningen att bygga samhällen och detta är ingenting som man kan lämna åt Skanska eller NCC och förvänta sig goda resultat.
Citera
2022-08-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
8% är det jag sett återkommande som vinstmarginal men jag tror det större problemet är brist av effektiviseringar rörande byggnation. Det är många myndigheter som ska ha något att säga och även om det givetvis skett förändringar i processen så är byggbranschen väldigt långsamma på att anamma effektiviseringar. Nu spårade det ut ganska ordentligt när jag tidigare sa detta och jag blev kallad kommunist av kleti och pleti i tråden men jag anser fortfarande att bostadsbyggnation bör bättre förpassas till statlig planekonomi än privata aktörer och marknadsekonomi. Att bygga bostäder är i förlägningen att bygga samhällen och detta är ingenting som man kan lämna åt Skanska eller NCC och förvänta sig goda resultat.

Kanske lite OT, men menar 'Barents' måhända "Bostadsutvecklare" och inte "Byggbolag"?.

En byggentreprenörs klassiska marginal ligger väl runt 4-5% på sista raden, iaf var det den siffran jag hörde för några år sedan. Kan ju såklart ha ändrats.
Citera
2022-08-02, 18:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Kanske lite OT, men menar 'Barents' måhända "Bostadsutvecklare" och inte "Byggbolag"?.

En byggentreprenörs klassiska marginal ligger väl runt 4-5% på sista raden, iaf var det den siffran jag hörde för några år sedan. Kan ju såklart ha ändrats.
Ja du har säkert rätt. Detta förstärker dock bara mitt tidigare inlägg; Ytterligare ett redundant lager i en ineffektiv process.
Citera
2022-08-02, 18:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Byggbolagen må vara rätt kassa med negativ produktivitetsutveckling och föråldrade arbetssätt, men de slussar också iväg mycket pengar internt (materialköp, hyra av entreprenadmaskiner, byggrätter osv) för att kunna visa upp en hög kostnad för att t.ex. kunna motivera höga presumtionshyror.
Citera
2022-08-02, 20:00
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Äum, du tror inte det kan ha något att göra med att snitt-Svensson blivit reellt fattigare i år, räntehöjningar och levnadskostnader som slår på bankernas kalkyler? Eller tror du att alla köpare "snackat ihop sig" i ett hemligt sällskap och skambudar på pin kiv?
Räntekostnad är inte så stor eftersom man får tillbaka 30%. Vad som är stort är amorteringen på 2-3%.
Vad som kommer att hända i höst är att amorteringen antingen sänks eller tas bort tillfälligt av Fi på order av regeringen.
Regeringen vill inte vara ansvarig för en marknad som faller i pris eftersom då kommer inte nyproduktionen att sälja något. Priserna på nyprod är satta efter 2020-2021 prisnivåer.
Byggs det inget så stannar landet upp och byggföretag går i konkurs. Stannar landet upp så kan vi säga hejdå till Sveriges BNP och det blir 1991 all over again.

Men önska ni på att priserna ska gå ner så att ni kan fynda. 1991 väntar sedan runt hörnet med 30% ränta på era kommande lån.
Citera
2022-08-02, 20:10
Medlem
Citat:
Räntekostnad är inte så stor eftersom man får tillbaka 30%. Vad som är stort är amorteringen på 2-3%.
Vad som kommer att hända i höst är att amorteringen antingen sänks eller tas bort tillfälligt av Fi på order av regeringen.
Regeringen vill inte vara ansvarig för en marknad som faller i pris eftersom då kommer inte nyproduktionen att sälja något. Priserna på nyprod är satta efter 2020-2021 prisnivåer.
Byggs det inget så stannar landet upp och byggföretag går i konkurs. Stannar landet upp så kan vi säga hejdå till Sveriges BNP och det blir 1991 all over again.

Men önska ni på att priserna ska gå ner så att ni kan fynda. 1991 väntar sedan runt hörnet med 30% ränta på era kommande lån.

De höga priserna på nybyggen beror inte på byggkostnaderna och själva byggnaden. Det höga priset beror på en utspårad marknad med sjuka markpriser.

Jag ser inga problem för nybyggen även om priserna hade legat på 50% av dagens nivåer. Gick ju jättebra att bygga, sälja och tjäna på det för 10 år sen.

Tas amorteringskravet bort kommer inflationen fortsätta skena och räntan höjas ännu mer. Så den 1000-lappen du nu kan amortera för kommer du betala ränta för istället.
Citera
2022-08-02, 20:12
Medlem
Citat:

Nu kommer tråden berätta för dig att politiker har noll makt över Fi som är helt suverän i sina beslut (att både Annie och Magda öppnat för just det du säger tuggar många fradga över här)
Citera
2022-08-02, 20:19
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Tas amorteringskravet bort kommer inflationen fortsätta skena och räntan höjas ännu mer.
Det finns det inga belägg för utan bara en gissning.
Citera
2022-08-02, 20:43
Medlem
slemhogs avatar
Breaking: Stockholm innerstad 94,956 kr/m2 enligt husmask. -20.5% från toppen på 119.500 kr/m2 på 3 mån och 8 dagar

Det måste nästan vara rekord i hastigaste prisfall i jämförelse med samtliga internationella bobubblor som spruckit.
Snart är räntan 1.5% och över 2% innan nyår så detta är bara början.

Fortsätter det såhär är priserna nere på 1 kr/m2 nästa sommar.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-02 kl. 20:47.
Citera
2022-08-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Breaking: Stockholm innerstad 94,956 kr/m2 enligt husmask. -20.5% på 3 mån och 8 dagar från toppen

Det måste nästan vara rekord i hastigaste prisfall i jämförelse med samtliga internationella bobubblor som spruckit.

Fortsätter det såhär är priserna nere på 1 kr/m2 nästa sommar.
Det är bara början. Ingen som vill köpa nu, så bara att sänka minst lika mycket till innan nån är dum nog att göra det.
Citera
2022-08-02, 20:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Går otroligt snabbt utför för bostadspriserna nu. Köparna som avvaktade i våras kommer avvakta tills 2023, ingen vill gå in i en situation med räntehöjningar, sjunkande priser och energikris som ingen vet hur tuff den blir i vinter. Efterfrågan kommer fortsätta minska året ut, men utbudet kommer fortsätta öka när kostnaderna för bostäderna bara ökar. Lider speciellt med barnfamiljer som belånat sig för att leva Svensson-drömmen med kids, villa, volvo.. kommer finnas överflöd av lägenheter på kronofogdens hemsida 2023..

Det tror inte jag. Medelpersonen på bostadsmarknaden har varit där länge och inte köpt på dessa nivåer, eller har några bostadsaffärer i ryggen. Så länge jobbet är kvar är det ingen katastrof. Men börjar folk bli arbetslösa är det en helt annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in