2022-08-02, 15:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ja, det kan hende at det var slik som du skrev her.

Angående detaljer i huset m.m.:
Jeg tenker at en GM var i huset i tiden før og etter 10.07, og at vedkommende eventuelt stilte opp stigen som tegn (som kan ha betydd "alt er ordnet etter planen, nå kan du komme") til medhjelper som kan ha kommet med bil over plen kanskje ca 10.30 for å hente GM og AE.
GM + medhjelper kan eventuelt ha vært hettemann2 (GM som var i huset) og hettemann1 (medhjelper som kom med bil over plen) (som jeg har skrevet om tidligere), hvis hettemennene er involvert.

Hvis det var slik som jeg har skrevet om før: at hettemann2 kjørte bilen (som hettemann1 og AE var i) fra Sv4, hettemann1 spaserte fra et sted på motorveien, hettemann2 kjørte videre og parkerte deretter bilen og gikk for å møte hettemann1:
Hvorfor måtte de møtes der?
1. Fordi hettemann 1 ikke visste hvor hettemann2 hadde parkert bilen og de skulle reise sammen i bilen mot Ås?
eller 2.Fordi hettemann1 trengte å snakke med hettemann2 men hettemann1 skulle ikke bli med i bilen til Ås?
1. Høres mest sannsynlig ut.

Hvis det skjedde slik som jeg beskrev og hvis hettemennene er involvert:
Hvorfor var det eventuelt viktig for hettemann1 å bli fanget på kamera spaserende på vei tilbake (når han kunne ha blitt med bilen videre)?
For at det skulle se ut som at han bare hadde vært på en uskyldig spasertur og ikke var involvert?

Kan noen av dere beregne ca hvor mange minutter hettemann1 kan ha vært i Sv4 dersom han kom med bil over plen mot Sv4 ca kl 10.30 og dersom han ble med i samme bil på vei tilbake og han gikk et stykke fra motorveien?
(Det var vel ca kl 11 at hettemennene møttes da hettemann1 var på vei tilbake fra området ved andemateplassen?).

Kan hettemann2 ha overlevert bilen med AE i til andre medhjelpere før hettemann2 møtte hettemann1 ca kl 11? Og de eventuelle andre medhjelperne kjørte mot Ås?
Jeg kan huske at vi fikk opplysninger om at en grå bil ble observert parkert i nærheten av andemateplassen, natt til 31 10 18. Denne opplysningen ble publisert kort tid før opplysningen om videoovervåkningsbilder ved Hjelpemiddelsentralen.

Tidsmessig passer det kanskje at Hettemann1 hentet den grå bilen, kjørte via Elveveien til lavblokkene, opp mot S4, via snarveien over plenen, og plukket opp Medhjelper X og AEH (ca kl 10:30). AEH blir truet med våpen, og går selv inn i den grå bilen (bak i en varebil, uten vinduer i lasterommet?). Deretter kjører de fra S4, stopper bilen på egnet sted, hvor en rød BMW står parkert. Medhjelper X bytter bil (våpenet blir liggende igjen i den grå bilen). AEH blir dopet, liggende i baksetet, og venter i bilen (eventuelt kan det være flere bilbytter underveis, før den røde BMWen). Hettemann1 møter Hettemann2 til fots (ca Kl 11:00). Hettemann2 møter Medhjelper X, og samme kjører de til Ås med AEH i bilen (eventuelt kjører Medhjelper X til et nytt avtalt møtested, som Hettemann1 opplyser Hettemann2 om).
Dersom Hettemann2 og Medhjelper X blir stoppet i kontroll e.l., med AEH liggende dopet i baksetet, kan det forklares med at de fant damen fortumlet et sted underveis. Det vil da oppstå en "ord mot ord-situasjon", og i tilfellet AEH har blitt funnet fortumlet utendørs tidligere ved andre anledninger, pga alkohol/rus, vil dette styrke kidnapperenes påstand, dersom politiet ikke finner våpen i bilen.
Citera
2022-08-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Dette er kanskje "saken" på sitt aller beste. En lokal mann etterlyses i norgeshistoriens mest dokumenterte sak via mediene. Han har ikke fått med seg noe fra 1.juli 2020. Onsdag KVELD 21.okt ser han seg selv via media og melder fra til politiet. Med digitale spor m.m.

Saken kommer på trykk 22.okt ca.10:30 hvor politiet har sjekket ham ut. Tatt vitneavhør, sjekket digitale spor og slått seg til ro med det. Presiserer i tillegg at han ikke har noe med saken å gjøre.

Mediene er på jobb. Fått nyss i ryktet, fått tak i etterforsknkngslederen pg skrevet saken samme morgen før 11:00. Kan ikke annet enn å gratulere med strålende utført jobb. Både fra politi og journalister.

Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
At folk kjøper dette er for meg en gåte.
Hvor lang tid skulle det ha tatt?
Sjekke elektroniske spor, ringe vitner og skrive en kort pressemelding.
Citera
2022-08-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Hvor lang tid skulle det ha tatt?
Sjekke elektroniske spor, ringe vitner og skrive en kort pressemelding.

Avhenger av sporene, vitners tilgjengelighet og prioriteringsgrad. At politiet skulle prioritere dette arbeidet sen kveld/natt når en mann i 60-årene, bosatt i området hevder han er hettemannen er bare helt tullete å tro.

I tillegg skal denne helt uskyldige mannen ha sett behovet for å troppe opp på politihuset kun kort tid etter en eventuell nyhetssending hvor han da skal ha klart å få tak i flere vitner som kan bekrefte denne historien år tilbake i tid. Og selv huske eller ha tilgang på info om elektroniske spor som kan bekrefte at han gikk der. Og disse vitnene og elektroniske sporene har da vært voldsomt prioritert kveld/natt/tidlig morgen.

Minner om at fyren ikke en gang ser nyheter og har fått med seg saken.

I denne saken er det ofte slik at en eller annen avis kommer med noe nytt i tide og utide. Her var de helt synkroniserte.

Tror som Milli, mulig forsnakker seg om, at en pressebrief hos politiet tidligere denne uken førte til denne synkroniseringen. Og at politiet, av en eller annen grunn, ønsket at det skulle legges lokk på hele greiene.

Det er meget mulig slik at hettemannen er høyaktuell. Jeg spør meg mer om hvorfor han er nettopp det enn om han er involvert eller ikke. Hva fikk politiet til å ønske 0 fokus på han eventuelt?
Citera
2022-08-02, 15:19
Medlem
Citat:
Avhenger av sporene, vitners tilgjengelighet og prioriteringsgrad. At politiet skulle prioritere dette arbeidet sen kveld/natt når en mann i 60-årene, bosatt i området hevder han er hettemannen er bare helt tullete å tro.

I tillegg skal denne helt uskyldige mannen ha sett behovet for å troppe opp på politihuset kun kort tid etter en eventuell nyhetssending hvor han da skal ha klart å få tak i flere vitner som kan bekrefte denne historien år tilbake i tid. Og selv huske eller ha tilgang på info om elektroniske spor som kan bekrefte at han gikk der. Og disse vitnene og elektroniske sporene har da vært voldsomt prioritert kveld/natt/tidlig morgen.

Minner om at fyren ikke en gang ser nyheter og har fått med seg saken.

I denne saken er det ofte slik at en eller annen avis kommer med noe nytt i tide og utide. Her var de helt synkroniserte.

Tror som Milli, mulig forsnakker seg om, at en pressebrief hos politiet tidligere denne uken førte til denne synkroniseringen. Og at politiet, av en eller annen grunn, ønsket at det skulle legges lokk på hele greiene.

Det er meget mulig slik at hettemannen er høyaktuell. Jeg spør meg mer om hvorfor han er nettopp det enn om han er involvert eller ikke. Hva fikk politiet til å ønske 0 fokus på han eventuelt?
Tullete å tro....
Citera
2022-08-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg kan huske at vi fikk opplysninger om at en grå bil ble observert parkert i nærheten av andemateplassen, natt til 31 10 18. Denne opplysningen ble publisert kort tid før opplysningen om videoovervåkningsbilder ved Hjelpemiddelsentralen.

Tidsmessig passer det kanskje at Hettemann1 hentet den grå bilen, kjørte via Elveveien til lavblokkene, opp mot S4, via snarveien over plenen, og plukket opp Medhjelper X og AEH (ca kl 10:30). AEH blir truet med våpen, og går selv inn i den grå bilen (bak i en varebil, uten vinduer i lasterommet?). Deretter kjører de fra S4, stopper bilen på egnet sted, hvor en rød BMW står parkert. Medhjelper X bytter bil (våpenet blir liggende igjen i den grå bilen). AEH blir dopet, liggende i baksetet, og venter i bilen (eventuelt kan det være flere bilbytter underveis, før den røde BMWen). Hettemann1 møter Hettemann2 til fots (ca Kl 11:00). Hettemann2 møter Medhjelper X, og samme kjører de til Ås med AEH i bilen (eventuelt kjører Medhjelper X til et nytt avtalt møtested, som Hettemann1 opplyser Hettemann2 om).
Dersom Hettemann2 og Medhjelper X blir stoppet i kontroll e.l., med AEH liggende dopet i baksetet, kan det forklares med at de fant damen fortumlet et sted underveis. Det vil da oppstå en "ord mot ord-situasjon", og i tilfellet AEH har blitt funnet fortumlet utendørs tidligere ved andre anledninger, pga alkohol/rus, vil dette styrke kidnapperenes påstand, dersom politiet ikke finner våpen i bilen.
Dette er veldig bra tenkt!
Kanskje trusselbrev ble plassert i huset en stund etter at Hettemann2 og Medhjelper X hadde kommet til Ås med AE i bilen, i tilfelle noe gikk galt (som feks kontroll som du nevnte).

Men hvorfor valgte GM å legge trusselbrevet i huset, når GM kunne ha sendt brevet i posten? Fordi GM ønsket løsepengene så raskt som mulig?

Hvis TH er skyldig eller medskyldig, kan det ha vært *) svært viktig at trusselbrevet ble funnet i huset på forsvinningsdagen. GM kan ha brukt den detaljen (*) også til å peke mot TH.
Hvis det ikke hadde vært noe trusselbrev i huset som TH kunne vise frem til politiet, ville kanskje TH kunne ha blitt siktet og varetektsfengslet samme dag som han varslet politiet om forsvinningen?

Edit: Det kan ha vært viktig for GM å legge brevet i huset fordi GM håpet at TH skulle betale løsepengene og ikke gå til politiet.
Senast redigerad av z-z-z 2022-08-02 kl. 15:51.
Citera
2022-08-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Tullete å tro....

Da får det være slik. Jeg er 1000% sikker på, som businessmannen TH ville ha sagt det, at politiet fikk nyss om mer enn hvilken type jakke denne hettemannen var kledd i under etterlysningen. Og dette gjorde at de følte det viktig å legge lokk på hele greiene, mens de selv jobbet ufortrødent videre med det de satt på av info.
Citera
2022-08-02, 15:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Da får det være slik. Jeg er 1000% sikker på, som businessmannen TH ville ha sagt det, at politiet fikk nyss om mer enn hvilken type jakke denne hettemannen var kledd i under etterlysningen. Og dette gjorde at de følte det viktig å legge lokk på hele greiene, mens de selv jobbet ufortrødent videre med det de satt på av info.

Ja, jeg er enig. Videoen var et taktisk grep, et signal. De lot den "henge" så lenge som mulig.
Helt til pressen begynte å etterlyse svar. Da kom det på et blunk.

Det tar nok mer enn et knapt døgn å sjekke folk ut av en så alvorlig kriminalsak.

Som du sier, det er vanskelig å begripe at folk går på den bløffen.
Citera
2022-08-02, 15:51
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
En person lager ikke masse dna-spor. Hadde TH arrangert åpent hus med garasjesalg eller loppemarked, med hundrevis av ukjente personer som var inne i boligen dagen før forsvinningen, hadde det vært et større problem for etterforskningen.

Det er sant, men disse loppekjøperne er ikke nært tilknyttet TH, har inngående kjennskap om hans rutiner og forretning, og som han kan peke på. Det kan han gjøre med GHH, akkurat som han som har de resterende 30% av aksjene i Elkraft, og som TH pekte på.
Dessuten ville det blitt gjenomskuet at hensikten med å ha hundre tilfeldige mennesker inni huset dagen før, var å spre masse forskjellig DNA. Det måtte virke naturlig.
Senast redigerad av Skaanseth 2022-08-02 kl. 15:54.
Citera
2022-08-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det er sant, men disse loppekjøperne er ikke nært tilknyttet TH, har inngående kjennskap om hans rutiner og forretning, og som han kan peke på. Det kan han gjøre med GHH, akkurat som han som har de resterende 30% av aksjene i Elkraft, og som TH pekte på.

Med besøk av GHH i S4 like før forsvinningen, får GHH en god forklaring på hvorfor hans DNA er på åstedet. Derfor vil han ikke kunne peke på GHH, på det grunnlaget at hans DNA finnes i S4. Besøket vil altså ha motsatt effekt av det du spekulerer i.
Citera
2022-08-02, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, jeg er enig. Videoen var et taktisk grep, et signal. De lot den "henge" så lenge som mulig.
Helt til pressen begynte å etterlyse svar. Da kom det på et blunk.

Det tar nok mer enn et knapt døgn å sjekke folk ut av en så alvorlig kriminalsak.

Som du sier, det er vanskelig å begripe at folk går på den bløffen.

Kanskje han hadde en GPS-klokke på seg el., slik at det var enkelt å bevise hvor han hadde gått denne dagen.
Citera
2022-08-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Essensen i brevet er vel at hun føler at politiet har prøvd å lure henne og hennes eldre søster
i avhør til å si ting om foreldrene som peker i retning av konflikt, og dermed også et mulig motiv
for TH. Jeg tenker at hun frykter konsekvensen av å "baksnakke" sin far i politiavhør.
Siden hun åpenbart ikke tør konfrontere sin far, velger hun heller å gå i klinsj med politiet.
Det er slik jeg leser situasjonen. For å vise at hun "støtter" ham. Brevet i seg selv ville
selvsagt aldri ha noen innvirkning på etterforskningen eller de faktiske forhold.
En fornærmet kan ikke forlange at etterforskningsledelsen byttes ut, eller at politiet endrer
fokus for etterforskningen.

Som jeg skrev over, brevet har nok ingen påvirkningskraft overfor politiet. Det endrer ikke
grunnlaget for etterforskningen, det påvirker ikke det juridiske grunnlaget på noen måte.
Brevet er "uformelt", for å si det forsiktig. Skal man levere en formell klage, må det gjøres
på juridisk grunnlag.

Publiseringen av brevet gir ingen som helst mening, utover at det på et vis understreker
det Holden sa i pressekonferansen i august 2019 - "familien opplever dette som den reneste terror".

Jeg tror ikke på konspirasjoner eller "bakmenn". Men en pengesterk forretningsmann
som TH har jo et kollegialt nettverk av folk som vil støtte ham, og dette vet vi jo består
av tilsvarende mektige og pengesterke folk. De har nok en viss innflytelse som kanskje
gir en viss "beskyttelse". Men ikke for alltid. Det handler nok mye om penger. Men vi ser
at kurvene i THs selskaper ikke lenger bare peker oppover. Jeg tenker folk trekker seg unna.

Jeg er ikke spesielt glad i konspirasjonsteorier selv.

Men, noen ganger forekommer konspirasjoner. Maktmennesker som samarbeider i kulissene, for å fremme sine egne private mål, på bekostning av fellesskapets beste.

Men, det er veldig mye informasjon om saken som vi ikke vet noe om. Det finnes forhåpentligvis helt naturlige og plausible forklaringer på utviklingen i saken.

Jeg synes TH har hatt en pen formuesøkning, fra AE forsvant i 2018 (anslått formue 1,7 milliarder i 2017 iflg Kapital), og frem til i dag (anslått formue 2,3 milliarder i 2021 iflg Kapital), en formuesøkning på anslåtte 600 millioner over de siste fire årene.

Han har da til salt i grøten. Og vel så det.
Citera
2022-08-02, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Dette er veldig bra tenkt!
Kanskje trusselbrev ble plassert i huset en stund etter at Hettemann2 og Medhjelper X hadde kommet til Ås med AE i bilen, i tilfelle noe gikk galt (som feks kontroll som du nevnte).

Men hvorfor valgte GM å legge trusselbrevet i huset, når de kunne ha sendt brevet i posten? Fordi de ønsket løsepengene så raskt som mulig?
Jeg tror trusselbrevet ble presentert i papirformat i S4, for å unngå risikoen ved at TH ikke leste mailen, og derfor kunne risikert å kontakte politiet, før han hadde lest trusselbrevet.

Dessuten var det ikke mulig for kidnapperne å vite nøyaktig hvilket tidspunkt TH kom hjem til S4, ved å legge trusselbrevet i S4, sørget kidnapperne også for å drøye tiden lengst mulig, i tilfellet TH kontaktet politiet tross trusselen.

Da TH ankom S4 lette han etter AEH. Det var først når TH åpnet badreromsdøren i 1. etasje, at TH la merke til disse sporene. I følge opplysninger tidlig i saken, var det tydelige spor (situasjonspor) som indikerte kamp. I tillegg fantes slepespor, klærne med biologiske spor, ringene og klokken, strips, AEHs mobil og ubesvarte anop.

Sånn sett, kan det også tenkes, at det var en bevisst handling fra kidnappernes side, at åstedet ble staget slik, at det ikke ble åpenbart at noe kriminelt hadde skjedd (at AEH hadde blitt ufrivillig bortført), før baderomsdøren ble åpnet.

Man reagerer ikke på at det ligger en konvolutt på en stol i gangen, og derfor kan konvolutt ha blitt benyttet (hente posten er dagligdags). Det samme gjelder plasseringen av ringer og armbåndsur, under konvolutten, bevisst for å skjule noe uvanlig (AEH tok visstnok aldri av seg gifteringen).
Senast redigerad av Havhest 2022-08-02 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in