Citat:
Jeg kan huske at vi fikk opplysninger om at en grå bil ble observert parkert i nærheten av andemateplassen, natt til 31 10 18. Denne opplysningen ble publisert kort tid før opplysningen om videoovervåkningsbilder ved Hjelpemiddelsentralen.Ja, det kan hende at det var slik som du skrev her.
Angående detaljer i huset m.m.:
Jeg tenker at en GM var i huset i tiden før og etter 10.07, og at vedkommende eventuelt stilte opp stigen som tegn (som kan ha betydd "alt er ordnet etter planen, nå kan du komme") til medhjelper som kan ha kommet med bil over plen kanskje ca 10.30 for å hente GM og AE.
GM + medhjelper kan eventuelt ha vært hettemann2 (GM som var i huset) og hettemann1 (medhjelper som kom med bil over plen) (som jeg har skrevet om tidligere), hvis hettemennene er involvert.
Hvis det var slik som jeg har skrevet om før: at hettemann2 kjørte bilen (som hettemann1 og AE var i) fra Sv4, hettemann1 spaserte fra et sted på motorveien, hettemann2 kjørte videre og parkerte deretter bilen og gikk for å møte hettemann1:
Hvorfor måtte de møtes der?
1. Fordi hettemann 1 ikke visste hvor hettemann2 hadde parkert bilen og de skulle reise sammen i bilen mot Ås?
eller 2.Fordi hettemann1 trengte å snakke med hettemann2 men hettemann1 skulle ikke bli med i bilen til Ås?
1. Høres mest sannsynlig ut.
Hvis det skjedde slik som jeg beskrev og hvis hettemennene er involvert:
Hvorfor var det eventuelt viktig for hettemann1 å bli fanget på kamera spaserende på vei tilbake (når han kunne ha blitt med bilen videre)?
For at det skulle se ut som at han bare hadde vært på en uskyldig spasertur og ikke var involvert?
Kan noen av dere beregne ca hvor mange minutter hettemann1 kan ha vært i Sv4 dersom han kom med bil over plen mot Sv4 ca kl 10.30 og dersom han ble med i samme bil på vei tilbake og han gikk et stykke fra motorveien?
(Det var vel ca kl 11 at hettemennene møttes da hettemann1 var på vei tilbake fra området ved andemateplassen?).
Kan hettemann2 ha overlevert bilen med AE i til andre medhjelpere før hettemann2 møtte hettemann1 ca kl 11? Og de eventuelle andre medhjelperne kjørte mot Ås?
Angående detaljer i huset m.m.:
Jeg tenker at en GM var i huset i tiden før og etter 10.07, og at vedkommende eventuelt stilte opp stigen som tegn (som kan ha betydd "alt er ordnet etter planen, nå kan du komme") til medhjelper som kan ha kommet med bil over plen kanskje ca 10.30 for å hente GM og AE.
GM + medhjelper kan eventuelt ha vært hettemann2 (GM som var i huset) og hettemann1 (medhjelper som kom med bil over plen) (som jeg har skrevet om tidligere), hvis hettemennene er involvert.
Hvis det var slik som jeg har skrevet om før: at hettemann2 kjørte bilen (som hettemann1 og AE var i) fra Sv4, hettemann1 spaserte fra et sted på motorveien, hettemann2 kjørte videre og parkerte deretter bilen og gikk for å møte hettemann1:
Hvorfor måtte de møtes der?
1. Fordi hettemann 1 ikke visste hvor hettemann2 hadde parkert bilen og de skulle reise sammen i bilen mot Ås?
eller 2.Fordi hettemann1 trengte å snakke med hettemann2 men hettemann1 skulle ikke bli med i bilen til Ås?
1. Høres mest sannsynlig ut.
Hvis det skjedde slik som jeg beskrev og hvis hettemennene er involvert:
Hvorfor var det eventuelt viktig for hettemann1 å bli fanget på kamera spaserende på vei tilbake (når han kunne ha blitt med bilen videre)?
For at det skulle se ut som at han bare hadde vært på en uskyldig spasertur og ikke var involvert?
Kan noen av dere beregne ca hvor mange minutter hettemann1 kan ha vært i Sv4 dersom han kom med bil over plen mot Sv4 ca kl 10.30 og dersom han ble med i samme bil på vei tilbake og han gikk et stykke fra motorveien?
(Det var vel ca kl 11 at hettemennene møttes da hettemann1 var på vei tilbake fra området ved andemateplassen?).
Kan hettemann2 ha overlevert bilen med AE i til andre medhjelpere før hettemann2 møtte hettemann1 ca kl 11? Og de eventuelle andre medhjelperne kjørte mot Ås?
Tidsmessig passer det kanskje at Hettemann1 hentet den grå bilen, kjørte via Elveveien til lavblokkene, opp mot S4, via snarveien over plenen, og plukket opp Medhjelper X og AEH (ca kl 10:30). AEH blir truet med våpen, og går selv inn i den grå bilen (bak i en varebil, uten vinduer i lasterommet?). Deretter kjører de fra S4, stopper bilen på egnet sted, hvor en rød BMW står parkert. Medhjelper X bytter bil (våpenet blir liggende igjen i den grå bilen). AEH blir dopet, liggende i baksetet, og venter i bilen (eventuelt kan det være flere bilbytter underveis, før den røde BMWen). Hettemann1 møter Hettemann2 til fots (ca Kl 11:00). Hettemann2 møter Medhjelper X, og samme kjører de til Ås med AEH i bilen (eventuelt kjører Medhjelper X til et nytt avtalt møtested, som Hettemann1 opplyser Hettemann2 om).
Dersom Hettemann2 og Medhjelper X blir stoppet i kontroll e.l., med AEH liggende dopet i baksetet, kan det forklares med at de fant damen fortumlet et sted underveis. Det vil da oppstå en "ord mot ord-situasjon", og i tilfellet AEH har blitt funnet fortumlet utendørs tidligere ved andre anledninger, pga alkohol/rus, vil dette styrke kidnapperenes påstand, dersom politiet ikke finner våpen i bilen.