2022-08-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du får nog läsa om mitt inlägg, där står varför jag är här.

Jag tror inte du förstår ...

Du är inte här för att diskutera Engström eg...

Andra som är negativa till att Engström är GM spekulera ang saker...

Det enda du skriver är att :

Engström är Oskyldig
Teorin är dålig
KP är dum..

Sen på repeat varenda dag i 3mån...
Citera
2022-08-02, 12:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det skulle jag vilja påstå att det finns fog för att tro.

En förklaring är att detta vittne skulle vara Delsborn.Av hans uppgifter får vi rock och herrhatt.

Ur vittnet SE's perspektiv har han dessförinnan fått höra av Lisbeth att GM skulle ha haft en mörkblå täckjacka. o.s.v.

Var LP verkligen i skick att föra ett sådant samtal som SE indikerar? Inte på LAC-bandet, i alla fall.

Det skulle vara under de 45 sekunderna innan det rullar igång. Därefter låter hon upprörd / bestört.

Så du menar att vittnet, som SE inte kunde se på platsen inledningsvis, i själva verket satt i en förbipasserande bil och observerade GM.

Eller råkade han av misstag lägga märke till SE?

I annat fall är det lite märkligt att två identiska personer går, i rad, med 20 meters mellanrum?

Eller är det tre identiska personer i rad, om vi nu räknar in Tensonmannen? Rena Jönssonligan!

De vittnen som tillfrågades om det såg någon mer i närheten av händelsen, såg då ingen.

Förutom AB i porten då. Så vad hände, egentligen, med Tensonmannen och Dekorimamannen?

För egen del tror jag att den förre är SE/GM, medan den andre kan vara AB.

Men det är en intressant teori eller invändning som du kommer med. Frågan är:

Vilket eller vilka avsnitt i förhören bygger du uppfattningen på, att vittnet som SE nämner är AD?

Kan du ge några rader eller källor?
Senast redigerad av Dalulven 2022-08-02 kl. 12:07.
Citera
2022-08-02, 12:12
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger försökt diskuterat Engström men ni tar ju inte till er minsta som talar emot honom som gm. Utan med tunnelseende trummar ni vidare i samma spår dag efter dag efter dag. Ni har bestämt er. Precis som KP. Det slutade i en katastrofal presskonferens...

Jag har ju påstått att Engströms berättelse inte känns trovärdig...

Detta gör inte Engström till GM men jag anser att man måste misstänka en person om hans berättelse känns lögn...

Sen kan man påstå att han ljuger för att få uppmärksamhet men det får man isåfall enligt mig ta senare...
Citera
2022-08-02, 12:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har flera gånger försökt diskuterat Engström men ni tar ju inte till er minsta som talar emot honom som gm. Utan med tunnelseende trummar ni vidare i samma spår dag efter dag efter dag. Ni har bestämt er. Precis som KP. Det slutade i en katastrofal presskonferens...

Vad är det som talar emot honom då? Lägg gärna fram dina fyra favorit-punkter!

Presskonferensen var förvisso i tunnaste laget, men utredningen har rätt mycket kött på benen.

P.S. Det gör ont när knoppar brister! Innerst inne är du säkert en anhängare av SE-teorin.

MOP-spanaren och Enough vacklar? Står det en liten handledsväska även i din garderob, månntro?
Citera
2022-08-02, 12:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var LP verkligen i skick att föra ett sådant samtal som SE indikerar? Inte på LAC-bandet, i alla fall.

Det skulle vara under de 45 sekunderna innan det rullar igång. Därefter låter hon upprörd / bestört.

Så du menar att vittnet, som SE inte kunde se på platsen inledningsvis, i själva verket satt i en förbipasserande bil och observerade GM.

Eller råkade han av misstag lägga märke till SE?

I annat fall är det lite märkligt att två identiska personer går, i rad, med 20 meters mellanrum?

Eller är det tre identiska personer i rad, om vi nu räknar in Tensonmannen? Rena Jönssonligan!

De vittnen som tillfrågades om det såg någon mer i närheten av händelsen, såg då ingen.

Förutom AB i porten då. Så vad hände, egentligen, med Tensonmannen och Dekorimamannen?

För egen del tror jag att den förre är SE/GM, medan den andre kan vara AB.

Men det är en intressant teori eller invändning som du kommer med. Frågan är:

Vilket eller vilka avsnitt i förhören bygger du uppfattningen på, att vittnet som SE nämner är AD?

Kan du ge några rader eller källor?

Vad får du identisk ifrån?
Jämför Fauzzis vittnesmål och Delsborn angående signalementen så ser du att dessa går isär.
Eller varför inte jämföra samtliga vittnens signalementsuppgifter.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/edit#gid=758787438
Det betyder förstås inte att de INTE sett samme man, bara för att uppgifterna går isär.

Gällande hypotesen kring Delsborn så är denne inte på mordplatsen till en början.
Efter att ha slagit larm via sin växel och tagit betalt av sina passagerare, vänder han bilen och kör över på andra sidan. Om det nu är efter detta eller innan som han ger sig till känna för 1520 (Windén/Söderström) går inte att utläsa. Men Windén har i sin anmälan antecknat att de tagit upp Delsborns uppgifter.
https://drive.google.com/file/d/1fuZYh12uhkCc8ndbp4wUKvH2SW0wbDhR/view

Lägg där till de uppgifter ang. signalement som Delsborn uppger i sitt förhör. (Mitt tidigare inlägg)

Mot bakgrund av dessa och att SE en stund innan fått ett signalement av en som borde veta, Lisbeth, så är det inte konstigt att han misstänker dessa som felaktiga och mer träffar honom istället.
En förväxling.

I andra vågskålen har vi SE som GM och som chansar rätt på två skilda signalement från två vittnen.
Lisbeth och detta vittne.
Citera
2022-08-02, 12:46
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad är det som talar emot honom då? Lägg gärna fram dina fyra favorit-punkter! Presskonferensen var förvisso i tunnaste laget, men utredningen har rätt mycket kött på benen.
P.S. Det gör ont när knoppar brister! Innerst inne är du säkert en anhängare av SE-teorin. MOP-spanaren och Enough vacklar? Står det en liten handledsväska även i din garderob, månntro?

Det finns så mycket som talar emot honom som gm. Så föreslår du läser tidigare inlägg av mig. (inte då de inlägg som talar om hur dåligt TP/KP/HM/PU varit)
Senast redigerad av niokilometer 2022-08-02 kl. 12:53.
Citera
2022-08-02, 14:06
Medlem
Citat:
Jämför Fauzzis vittnesmål och Delsborn angående signalementen så ser du att dessa går isär.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/edit#gid=758787438
Det betyder förstås inte att de INTE sett samme man, bara för att uppgifterna går isär.

Gällande hypotesen kring Delsborn så är denne inte på mordplatsen till en början.
Efter att ha slagit larm via sin växel och tagit betalt av sina passagerare, vänder han bilen och kör över på andra sidan. Om det nu är efter detta eller innan som han ger sig till känna för 1520 (Windén/Söderström) går inte att utläsa. Men Windén har i sin anmälan antecknat att de tagit upp Delsborns uppgifter.

Lägg där till de uppgifter ang. signalement som Delsborn uppger i sitt förhör. (Mitt tidigare inlägg)

Mot bakgrund av dessa och att SE en stund innan fått ett signalement av en som borde veta, Lisbeth, så är det inte konstigt att han misstänker dessa som felaktiga och mer träffar honom istället.
En förväxling.

I andra vågskålen har vi SE som GM och som chansar rätt på två skilda signalement från två vittnen.

Då är kontentan att det SE berättar är helt korrekt. Det snudd på perfekta vittnet som felaktigt och oförtjänt blir misstänkt som mördare. Hur hamnade vi så snett?
Citera
2022-08-02, 14:57
Medlem
Citat:

En förväxling.

Skulle du påstå att "supervittnet" o YN har liknande beskrivning av GM ?
Citera
2022-08-02, 15:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Den eviga frågan om SE:s påhittade Supervittne. Det är nog LJ som ligger närmast till, första gången SE nämnde vittnet var vid förhöret den 10 mars och då sa han att "vittnet inte varit på platsen i det inledande skedet". LJ hade berättat i media 4-5 mars att han blev förd till mordplatsen och förhördes där.

Det var någon (Problem2020?) som för ett tag sedan skrev att SE var som en papegoja, det ligger mycket i det.

Edit: Jag kom ihåg rätt
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-08-02 kl. 15:21.
Citera
2022-08-02, 15:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att den teori "dörr-till-dörr" som Lars Larsson (och några år senare även polis och åklagare) presenterade förklarar det mest väsentliga, och att Thomas Petterssons grandscenario sedan kompletterar det här bra med vad som hade hänt tidigare under kvällen.

Läs Lars Renvalls inlägg som jag länkade till en gång till. Just det här om att de uppgifter som SE lämnade om "mannen i gränden" redan var ute i media när SE berättade det hade tydligen både Lars Larsson och Thomas Pettersson/åklagaren missat.
Men LL, TP och KP har alla observationen av LJ som central. Så håller du inte med där så tycker du deras teorier har stora luckor.

Sen vet vi alla att TP inte kunnat lägga fram ett rimligt scenario där SE är Mårtens Grandman.

Att TP och LL missat det gör inte Renvalls teori mer trovärdig.
Citera
2022-08-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men LL, TP och KP har alla observationen av LJ som central. Så håller du inte med där så tycker du deras teorier har stora luckor.

Sen vet vi alla att TP inte kunnat lägga fram ett rimligt scenario där SE är Mårtens Grandman.

Att TP och LL missat det gör inte Renvalls teori mer trovärdig.

Grundteorin är väl likadan oavsett LJ eller inte ?

Så stor skillnad är det väl inte om Engström ser LJ från trappkrönet eller läser o får ihop bilden via TV ?
Citera
2022-08-02, 17:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Skulle du påstå att "supervittnet" o YN har liknande beskrivning av GM ?

Du vill förstås göra SE's uppgift om handväska mer säker än vad han själv ger uttryck för.
Detta tillsammans med glasögonen är inget som han heller först kommer med, utan kommer fram senare.

Ser vi till vittnena från mordplatsen och YN så är det väl i flera delar en liknande bild av GM.
En trekvarts lång fladdrande rock.
En ålder på 30-40 år.
Barhuvad möjligen.
etc.

Hur tänker du kring att SE som GM ljuger om samtal med polis, överhör ett vittne och sedan har sådan flax att vi har ett vittne som inte varit på platsen tidigare kommer och lämnar vittnes mål om en mörk rock? Tur och chansning, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in