Citat:
Nej jag var inte först på menedsbollen, inte Lampers heller tror jag, här har vi en som var före mig åtminstone.
Det var dock inte åklagaren som rättade till SE i Hovrätten, det var försvarsadvokaten, han påpekade att SE sagt en annan tid vid första polisförhöret (23.20). Inte lätt att hålla reda på alla SE-lögner, för någon.
Det var när jag lyssnade på det här förhöret där Helin mer eller mindre hotar Anna Hage
https://www.youtube.com/watch?v=Ymnl9gXvhe8&t=2220s
... som det slog mig, men Stig då, om han var oskyldig så borde han ju vara menedsvittnet personifierat. Dock ska man inte vara alltför hård mot Stickan, han såg ju bara till sitt eget bästa så om CP blev dömd så var han ju själv på (ännu) säkrare mark.
SE styrkte ju indirekt LP:s utpekande av CP genom att påstå att hon bara var "behärskat chockad", han hade ju till och med pratat med henne. AH däremot menade att hon var "okontaktbar", även GS beskrev henne på samma sätt.
Under sitt vittnesmål i rättegången mot Christer Pettersson i tingsrätten 1989 påstod Stig Engström att han hade stämplat ut klockan 23:21 på mordnatten. När advokat Arne Liljeros frågade om han kollat upp detta blev svaret att ”det här har jag kollat bara för några dagar sedan”.(1) Den enda som Engström hade kunnat kontrollera utstämplingstiden med var skandiaväktaren Roland B. Problemet är bara att någon sådan kontroll aldrig skedde 1989.https://www.vaken.se/palmemordet-och-skandiamannenvad-hande-egentligen-del-5/
Däremot hade Engström som tidigare berättats ringt upp sin arbetsplats efter mordet 1986 för att kontrollera tiden och sedan fått beskedet att utstämplingstiden var 23:19.(2) Trots detta påstod han under rättegången att utstämplingstiden var 23.21. Det betyder att Skandiamannen talade osanning vid minst två tillfällen då han vittnade i rättssalen 1989. Med andra ord så begick han mened, ett brott som enligt lagstiftningen kunde lett till ett fängelsestraff.
När Skandiamannen sedan vittnade i Hovrätten fyra månader senare försökte han ytterligare frisera tiden genom att påstå att han hade stämplat ut 23:23!?(3) Han lägger alltså på ytterligare 2 minuter från sitt förra vittnesmål! När åklagaren påminde honom om att han sagt en annan tid i tingsrätten blev Skandiamannen tvungen att rätta sig själv och medgav att den tid han hade uppgivit under den förra rättegången var den korrekta.
Men enligt utstämplingsklockan och väktaren var alltså varken 23:23 eller 23:21 rätt tid.
Det var dock inte åklagaren som rättade till SE i Hovrätten, det var försvarsadvokaten, han påpekade att SE sagt en annan tid vid första polisförhöret (23.20). Inte lätt att hålla reda på alla SE-lögner, för någon.
Det var när jag lyssnade på det här förhöret där Helin mer eller mindre hotar Anna Hage
https://www.youtube.com/watch?v=Ymnl9gXvhe8&t=2220s
... som det slog mig, men Stig då, om han var oskyldig så borde han ju vara menedsvittnet personifierat. Dock ska man inte vara alltför hård mot Stickan, han såg ju bara till sitt eget bästa så om CP blev dömd så var han ju själv på (ännu) säkrare mark.
SE styrkte ju indirekt LP:s utpekande av CP genom att påstå att hon bara var "behärskat chockad", han hade ju till och med pratat med henne. AH däremot menade att hon var "okontaktbar", även GS beskrev henne på samma sätt.
Personen du citerar verkar inte så insatt. Vilken väktare har sagt vilken tid SE stämplade ut?