2022-01-31, 15:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej jag var inte först på menedsbollen, inte Lampers heller tror jag, här har vi en som var före mig åtminstone.

Under sitt vittnesmål i rättegången mot Christer Pettersson i tingsrätten 1989 påstod Stig Engström att han hade stämplat ut klockan 23:21 på mordnatten. När advokat Arne Liljeros frågade om han kollat upp detta blev svaret att ”det här har jag kollat bara för några dagar sedan”.(1) Den enda som Engström hade kunnat kontrollera utstämplingstiden med var skandiaväktaren Roland B. Problemet är bara att någon sådan kontroll aldrig skedde 1989.

Däremot hade Engström som tidigare berättats ringt upp sin arbetsplats efter mordet 1986 för att kontrollera tiden och sedan fått beskedet att utstämplingstiden var 23:19.(2) Trots detta påstod han under rättegången att utstämplingstiden var 23.21. Det betyder att Skandiamannen talade osanning vid minst två tillfällen då han vittnade i rättssalen 1989. Med andra ord så begick han mened, ett brott som enligt lagstiftningen kunde lett till ett fängelsestraff.

När Skandiamannen sedan vittnade i Hovrätten fyra månader senare försökte han ytterligare frisera tiden genom att påstå att han hade stämplat ut 23:23!?(3) Han lägger alltså på ytterligare 2 minuter från sitt förra vittnesmål! När åklagaren påminde honom om att han sagt en annan tid i tingsrätten blev Skandiamannen tvungen att rätta sig själv och medgav att den tid han hade uppgivit under den förra rättegången var den korrekta.

Men enligt utstämplingsklockan och väktaren var alltså varken 23:23 eller 23:21 rätt tid.

https://www.vaken.se/palmemordet-och-skandiamannenvad-hande-egentligen-del-5/

Det var dock inte åklagaren som rättade till SE i Hovrätten, det var försvarsadvokaten, han påpekade att SE sagt en annan tid vid första polisförhöret (23.20). Inte lätt att hålla reda på alla SE-lögner, för någon.

Det var när jag lyssnade på det här förhöret där Helin mer eller mindre hotar Anna Hage
https://www.youtube.com/watch?v=Ymnl9gXvhe8&t=2220s

... som det slog mig, men Stig då, om han var oskyldig så borde han ju vara menedsvittnet personifierat. Dock ska man inte vara alltför hård mot Stickan, han såg ju bara till sitt eget bästa så om CP blev dömd så var han ju själv på (ännu) säkrare mark.

SE styrkte ju indirekt LP:s utpekande av CP genom att påstå att hon bara var "behärskat chockad", han hade ju till och med pratat med henne. AH däremot menade att hon var "okontaktbar", även GS beskrev henne på samma sätt.

Personen du citerar verkar inte så insatt. Vilken väktare har sagt vilken tid SE stämplade ut?
Citera
2022-01-31, 15:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Personen du citerar verkar inte så insatt. Vilken väktare har sagt vilken tid SE stämplade ut?
23.19 enligt SE .. och RB, finns förhörsprotokoll, läs.

För själva menedsbrottet är dock skillnaden mellan det SE sagt vid förhör och rättegång det intressanta, 23.20 -->23.21, så enkelt är det faktiskt. (Även om 23.20 redan var en lögn eller förvanskning av den tid han fått av RB).

Edit: Ah nu ser jag, du har alltså hakat upp dig på att skribenten använt sig av ordet "väktare", i stället för "personalansvarig" eller vad det nu var som var RB:s befattning på Skandia.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-31 kl. 15:27.
Citera
2022-01-31, 15:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

För själva menedsbrottet är dock skillnaden mellan det SE sagt vid förhör och rättegång det intressanta, 23.20 -->23.21, så enkelt är det faktiskt. (Även om 23.20 redan var en lögn eller förvanskning av den tid han fått av RB).

Edit: Ah nu ser jag, du har alltså hakat upp dig på att skribenten använt sig av ordet "väktare", i stället för "personalansvarig" eller vad det nu var som var RB:s befattning på Skandia.

Det är väl tydliga indicier på att skribenten inte har speciellt bra koll.

Det intressanta är att det inte är mened att ha fel.
Citera
2022-01-31, 16:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är väl tydliga indicier på att skribenten inte har speciellt bra koll.

Det intressanta är att det inte är mened att ha fel.
Det är inte bara fult att ljuga, det är dessutom brottsligt i en rättegångssal, om man svurit vittneseden.

https://lawline.se/answers/vad-ar-straffvardet-for-mened

Om du under förhandlingen hävdar att det inte skedde med uppsåt, har du som är tilltalad bevisbördan för att så är fallet. Den som är tilltalad måste alltså bevisa att hen inte avsiktligen förteg sanningen eller medvetet lämnade felaktiga uppgifter.

"... jag kollade upp det för några dagar sedan", senast där hade det spruckit för SE.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-31 kl. 16:13.
Citera
2022-01-31, 16:11
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Enligt polisen har vi alltså:

1. Mördaren springandes på DBG.
2. Han är klädd på ett liknande sätt som SE.
3. SE kan inte bekräftas som närvarande på mordplatsen efter skotten.
4. Hans vittnesmål innehåller tecken på lögner.

Hur han inte ställdes rejält mot väggen är en gåta.

Är det så att det är SE som YN ser på DBG då tyder allt på SE är skyldig. Är det så att LJ ser en keps och YN en handledsväska, talar mycket för att SE är skyldig. Som du säger, fullständigt obegripligt att man inte ställde honom rejält mot väggen.

Med det sagt, samt dina ytterligare punkter, så är det ju fullständigt begripligt att KP ville gå till botten med SE och att han anser att han är skäligen misstänkt eftersom det inte går att hitta ett alibi för SE. Och folk har snackat om foliehatt !!!
Citera
2022-01-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Är det så att det är SE som YN ser på DBG då tyder allt på SE är skyldig. Är det så att LJ ser en keps och YN en handledsväska, talar mycket för att SE är skyldig. Som du säger, fullständigt obegripligt att man inte ställde honom rejält mot väggen.

Med det sagt, samt dina ytterligare punkter, så är det ju fullständigt begripligt att KP ville gå till botten med SE och att han anser att han är skäligen misstänkt eftersom det inte går att hitta ett alibi för SE. Och folk har snackat om foliehatt !!!

För att krångla till det lite kan man fundera på följande:

1. Henry Olofsson uppger att SE hade blå jacka på sig.
2.Det finns ett flertal vittnesmål som hävdar att mördaren och/eller Grandmannen också hade en.
3. Om ovanstående stämmer blir YN svår att placera in.
Citera
2022-01-31, 20:17
Medlem
quggels avatar
Citat:
Enligt polisen har vi alltså:

1. Mördaren springandes på DBG.
2. Han är klädd på ett liknande sätt som SE.
3. SE kan inte bekräftas som närvarande på mordplatsen efter skotten.
4. Hans vittnesmål innehåller tecken på lögner.

Hur han inte ställdes rejält mot väggen är en gåta.

Ja, det kan man ju hålla med om. Vad jag har sett i något filmklipp är det någon av utredarna som framför hypotesen, något i stil med "jamen då kanske det är han som är gärningsmannen, mördaren?", men han blir helt ignorerad av Holmér. Snudd på idiotförklarad.

Klart han borde tagits in på fler och omfattande förhör, oavsett vad man tror om SE som mördaren eller inte. Sån j*vla usel utredning av ett gäng farbröder som saknar de logiska/matematiska färdigheterna för att kunna jobba strukturerat.

Slarvigt är bara förnamnet.
Citera
2022-01-31, 20:22
Medlem
quggels avatar
Citat:
Tänker du likadant kring CP,CA och VG? Är dessa spår också bisarra? Ser du en ensam mördare som osannolik?

Det finns saker runt såväl SE som CP som är besvärande.

För CP är kanske det mest besvärande att han eldade upp sin jacka dagen efter mordet och hävdade att den fattat eld i torktumlaren. Jamen vilken slump då, dagen efter, det var ju ett lustigt sammanträffande. Finns fler saker, exempelvis att han faktiskt har erkänt för flera personer, om jag inte minns helt fel även för den kvinna han hade ett umgänge med.

Sen har vi SE med alla lögner och det faktum att han kan knytas till mordplatsen. Men han var en nörd. Inte en kallblodig mördare. Men visst... kan ju ha slagit slint efter någon promille i kroppen. Han hade ju alkoholproblem. Tror dock mer på snubben som mördat kallblodigt tidigare (CP) och då använt samma flyktväg som vid Palmemordet. Såvitt jag vet gick bajonettmordet till på ett liknande sätt genom att han höll fast offret med ena handen och har vapnet i den andra.

CA och VG är jag inte tillräckligt påläst kring.
Senast redigerad av quggel 2022-01-31 kl. 20:41.
Citera
2022-01-31, 20:28
Medlem
Citat:

Läs protokollet igen, och läs det objektivt. Den skriftliga anteckningen av RBs uppgifter går att tolka som antingen 23:19 ELLER 23:20.

Även Sven Anér höll det öppet. Enligt boken Cover Up från 1999 tolkar han denna uppgift som 23:19 ELLER 23:20.
Citera
2022-01-31, 20:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är inte bara fult att ljuga, det är dessutom brottsligt i en rättegångssal, om man svurit vittneseden.

https://lawline.se/answers/vad-ar-straffvardet-for-mened

Om du under förhandlingen hävdar att det inte skedde med uppsåt, har du som är tilltalad bevisbördan för att så är fallet. Den som är tilltalad måste alltså bevisa att hen inte avsiktligen förteg sanningen eller medvetet lämnade felaktiga uppgifter.

"... jag kollade upp det för några dagar sedan", senast där hade det spruckit för SE.

Det är alltid åklagaren som har full bevisbörda i brottmål.
Det är bara och googla och se artiklarna om folk som blir friade för mened för att åklagaren inte lyckas bevisa mened.

Dessutom:
4§ Prövas utsaga som avses i 1--3 §§ vara utan betydelse för saken, skall ej dömas till ansvar.

Så nej, SE var inte på något sätt nära åtalas för mened.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-31 kl. 20:37.
Citera
2022-01-31, 20:33
Medlem
quggels avatar
Visst fanns det väl dokumenterat att SE hade blivit smått agressiv på fyllan någon gång och skällt ut någon?

Någon som har en länk med info om det?
Citera
2022-01-31, 20:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Läs protokollet igen, och läs det objektivt. Den skriftliga anteckningen av RBs uppgifter går att tolka som antingen 23:19 ELLER 23:20.

Även Sven Anér höll det öppet. Enligt boken Cover Up från 1999 tolkar han denna uppgift som 23:19 ELLER 23:20.

Och PH säger att den okorrigerade stämplingstiden var 23:19. Så man har mycket mot sig om man vill slå fast att stämplingstiden var 23:20 som korrigeras till 23:19 med Fröken Ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in