2022-08-02, 08:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Så illa det kan bli. Och dessutom är det pandemins fel.

Hur agerar du när de skånska spermierna är slut? Reser till andra län för att bli befruktad?
Pandemin gjorde att de donerade spermierna i Region Skåne tog slut förra året, rapporterar P4 Malmöhus.
Kön till Region Skånes avdelning är därför nu ”orimligt lång” enligt ansvariga chefen...
Kön är lång, men inget annat :-O

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=933710
Citera
2022-08-02, 08:45
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Hur agerar du när de skånska spermierna är slut? Reser till andra län för att bli befruktad?
Pandemin gjorde att de donerade spermierna i Region Skåne tog slut förra året, rapporterar P4 Malmöhus.
Kön till Region Skånes avdelning är därför nu ”orimligt lång” enligt ansvariga chefen...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=933710
Dom kan väl sänka kraven på spermiedonatorer så löser det sig nog
Citera
2022-08-02, 08:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Dom kan väl sänka kraven på spermiedonatorer så löser det sig nog
Hur gärna du än vill för att få komma legalt, men det var inte det de hade problem med.

Du får fortsätta att göra som du alltid gjort.
Citera
2022-08-02, 08:59
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Jag skulle kunna tänka mig att att donera sperma, men problemen är två:

* Det är för långt till närmaste klinik man kan göra det.

* Ersättningen är pinsamt låg. Jag går back på att göra det. Jag gör inte det för att tjäna pengar, men det är inte rimligt att jag förlorar en massa tid och pengar för att hjälpa folk.

Så de får skaffa fler kliniker eller höja ersättningen. Notera att det inte är en engångsgrej att donera. Du måste dit på intervju+tester+lämna 5 ggr.
Citera
2022-08-02, 09:07
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

* Ersättningen är pinsamt låg. Jag går back på att göra det. Jag gör inte det för att tjäna pengar, men det är inte rimligt att jag förlorar en massa tid och pengar för att hjälpa folk.

Så de får skaffa fler kliniker eller höja ersättningen. Notera att det inte är en engångsgrej att donera. Du måste dit på intervju+tester+lämna 5 ggr.
Fortfarandet är inte problemet donatorer, så du får fortsätta med att komma på så sätt som du brukar.
Citera
2022-08-02, 09:08
Medlem
feemaxxxs avatar
Tvinga alla flyktingar att donera sperma.
Förbjud att låta den som får sperman välja ursprung osv (det är ju rasistiskt)

En fd vän till mig (ensam kvinna) var otroligt pk med massor av antirasistiska facebook-poster om "öppna ditt hjärta", "82%...." osv. Sedan kom det sig till att hon skaffade barn med hjälp av en spermadonator (vet dock ej om det var "privat" eller genom sjukvården). Barnet som hon fick vara i allafall kritvittt med blont hår och blå ögon. Vid en diskussion påpekade jag att hennes barn var en produkt av hennes egen rasism. Varför valde hon inte att fixa ett färgat barn? Dög inte det till henne? Sedan dess har vi inte pratat ngt mer...
Senast redigerad av feemaxxx 2022-08-02 kl. 09:17.
Citera
2022-08-02, 09:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det handlar fortfarande inte om brist på donatorer.
Citera
2022-08-02, 09:10
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Fast det är väl ändå krav på att det ska vara bra gener? Man kan ju inte ha inavlade kameljockeys som donerar.
Citera
2022-08-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

Glöm inte det tyngsta tröskeln att ta sig över i Sverige: Totalt omöjligt att göra det anonymt. När ungen blir tonåring har han/hon rätt att veta vem du är. Kanske inte är ett problem för alla, men jag hade satt det som det svåraste att ta sig förbi.
Citera
2022-08-02, 09:33
Medlem
Hussefars avatar
Citat:

En fd vän till mig (ensam kvinna) var otroligt pk med massor av antirasistiska facebook-poster om "öppna ditt hjärta", "82%...." osv. Sedan kom det sig till att hon skaffade barn med hjälp av en spermadonator (vet dock ej om det var "privat" eller genom sjukvården). Barnet som hon fick vara i allafall kritvittt med blont hår och blå ögon. Vid en diskussion påpekade jag att hennes barn var en produkt av hennes egen rasism. Varför valde hon inte att fixa ett färgat barn? Dög inte det till henne? Sedan dess har vi inte pratat ngt mer...

Kan tänka mig att många som skaffar barn på konstgjord väg vill ändå att barnet ska likna dem iofs.
Citera
2022-08-02, 09:33
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Det är ju mest blattar som donerar sperma numera i Sverige. Vilket kan ställa till det för de som vill ha ett garanterat "vitt barn". Vad jag förstått så får man inte välja i Sverige om jag får tro en bekant som hade en fru som åkte till Lettland just för den sakens skull.

Så någon "panik" lär det inte bli bland landets vita befolkning i Skåne.
Möjligtvis hos de impotenta omskurna invandrarlägren.
Citera
2022-08-02, 09:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det är ju mest blattar som donerar sperma numera i Sverige. Vilket kan ställa till det för de som vill ha ett garanterat "vitt barn".
Har du någon källa till att det mest är det du kallar blattar som donerar, och att man inte alls får välja barnets ursprung?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in