Citat:
Ursprungligen postat av
tipsexperten
Långresa är de helt värdelösa till.
Stanna och ta paus var 25:e mil.
Då kommer man ju aldrig fram.
För övrigt tror jag det funkar för de flesta villaägare.
För min del som kör 30-40 mil i månaden och två långresor på 130 mil per år enkel blir det inte tal om nån elbil.
30-40 mil i månaden? det är lite drygt en mil om dagen eller kanske 2-3 mil om du inte kör varje dag.
Även om det hade varit 5 mil per dag så hade ju elbil varit perfekt för dig. Du behöver då aldrig tänka på att stanna och tanka eftersom du alltid har full tank varje morgon.
Två långresor per år på 130 mil är ju då 2-3 dagar av 365, ska du sätta ditt liv och vilken bil du kör efter vad du gör två dagar om året eller vad du gör 363 dagar om året?
Jag fick ungefär den förklaringen när jag kollade på en elbil för ett år sedan och jag tyckte räckvideen var lite kort.
Det fick upp mina ögon helt klart. Han ville sälja på mig en Mini Copper Elerctric som har knappt 20 mils räckvidd och jag klagade lite på det.
Då frågade säljaren mig, hur ofta kör du mer än 20 mil enkelresa per år. Mitt svar blev väl typ kanske 5 gånger per år och hans svar tillbaka var ungefär det jag nyss skrev, ska man bestämma sin bil efter hur man kör 5 dagar per år eller ska man bestämma det efter de övriga 360 dagarna?
Om jag nu kör kortare än 20 mil enkelresa 360 dagar per år, varför ska jag då betala för en bil som klarar 50 mil om det ändå bara sker 5 dagar per år.
Som sagt, det öppnade mina ögon och insåg att det här med att folk kräver sådan vansinnig lång räckvidd av elbilarna är helt onödigt.