Resultat: Elbil eller bensinbil är billigare alternativ?
Elbil
38,89%
98 röster
Bensinbil
61,11%
154 röster
2022-08-01, 17:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jag betalar ca 400 kr /månad helförsäkring för min Volvo på Folksam
Helförsäkring för en Tesla av samma årsmodell kostar 2700 kr /månad ( enl. koll idag 1/8 )

Alltså en nackdel på 2300 kr per månad för Teslan gentemot snåldieseln .
Det motsvarar ett helt 200l-fat smuggeldiesel som räcker till en hel månads körning för mig .

När Tesla dessutom kostar mer i inköp ,har usel takhöjd i baksätet och alltför ofta tappar länkarmar efter vägen så är matchen avgjord till snåldieselns förmån .....
Det kan inte tillhöra vanligheterna att en personbil kostar 32000:-/ år i försäkring, hade alla försäkringsbolag tagit det så hade det uppmärksammats. Det lär vara ditt försäkringsbolag som har för litet underlag för att kunna räkna på det, ringer du och begär en offert lär de erbjuda ett helt annat pris.

Man kan inte räkna med smuggeldiesel, det är inte många som kan köra på det, och då kostar 200 liter i månaden ungefär 5000:- i dagsläget. El till 500 mil kostar i runda slängar 1500:-, 3500:- fördel för elbilen alltså, så även om nån skulle betala 2700:-/ månad i försäkring (vilket ingen förstås gör), så har man 800:- över till avbetalningen ... I praktiken är det nog rätt nära de där 3500:- man har över eftersom försäkringen på normala bolag nog inte skiljer så mycket mellan bilarna.
Citera
2022-08-01, 18:41
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det kan inte tillhöra vanligheterna att en personbil kostar 32000:-/ år i försäkring, hade alla försäkringsbolag tagit det så hade det uppmärksammats. Det lär vara ditt försäkringsbolag som har för litet underlag för att kunna räkna på det, ringer du och begär en offert lär de erbjuda ett helt annat pris.

Man kan inte räkna med smuggeldiesel, det är inte många som kan köra på det, och då kostar 200 liter i månaden ungefär 5000:- i dagsläget. El till 500 mil kostar i runda slängar 1500:-, 3500:- fördel för elbilen alltså, så även om nån skulle betala 2700:-/ månad i försäkring (vilket ingen förstås gör), så har man 800:- över till avbetalningen ... I praktiken är det nog rätt nära de där 3500:- man har över eftersom försäkringen på normala bolag nog inte skiljer så mycket mellan bilarna.
Folksam är tämligen stora i försäkringsbranschen , de borde ha ett hyfsat underlag , och det skiljer bara någon hundring gentemot vad Trygg Hansa , en annan försäkringsgigant , begär för samma Tesla , de andra jag kollat hos vägrar ge pris via webben .....

Jag måste gå efter de förutsättningar som finns i dagsläget och då är elbil en dålig ekonomisk affär .

Självklart kan ( tyvärr ) inte alla köra på smuggeldiesel men det finns många häruppe som har långt till laddstolparna också , jag har exempelvis 6 mil till närmsta offentliga elbilsladdare men kan få dieseln hemlevererad .
Citera
2022-08-01, 20:03
Moderator
Citat:
Folksam är tämligen stora i försäkringsbranschen , de borde ha ett hyfsat underlag , och det skiljer bara någon hundring gentemot vad Trygg Hansa , en annan försäkringsgigant , begär för samma Tesla , de andra jag kollat hos vägrar ge pris via webben .....

Jag måste gå efter de förutsättningar som finns i dagsläget och då är elbil en dålig ekonomisk affär .

Självklart kan ( tyvärr ) inte alla köra på smuggeldiesel men det finns många häruppe som har långt till laddstolparna också , jag har exempelvis 6 mil till närmsta offentliga elbilsladdare men kan få dieseln hemlevererad .
Du jämställer elbilar med Tesla, alla elbilar kostar definitivt inte 32000:-/ år i försäkring. Men som sagt, man får ju försäkring (om det stämmer) och några hundringar till för priset av 200 liter diesel i månaden. så sett till driftkostnader är det ju inte så självklart att köra snåldiesel. Jag har full förståelse för att man inte har råd med den initiala investeringen det är att köpa en Tesla, men som tur är finns det ju billigare alternativ, och de är definitivt billigare än snåldieseln. En MG5 kostar knappt 375000:- i grundutförande, dvs. att lån och el för att driva den hamnar på ungefär samma peng som en snåldiesel kostar enbart i bränsle om man kör 500 mil i månaden.
Citera
2022-08-01, 20:28
Medlem
PeterNosters avatar
Tesla har egen försäkring. För att få rätt premie får du köra övervakad en viss tid.
Man kollar hur bra bilförare du är och sätter premien efter det.
Citera
2022-08-01, 21:56
Medlem
Citat:

Frågan är, kan du får en laddbox installerad hemma? Svaret ska inte vara nej för då anstränger du dig inte tillräckigt.

Sen när du har den laddboxen på plats så blir elbilslivet hur enkelt som helst. Alltid "full tank" när man behöver det och behöver aldrig åka till nån mack för att fixa den biten.

Vissa är rädda över räckvidden, men efter att ha varit elbilsägare i några månader så kan jag säga att det inte är något problem. Jag kör i stort sätt på samma sätt som innan elbilen. Man kör kanske 25 mil, sen tar man en paus, kanske nåt att äta och pissar osv, sen åker man igen. Samtidigt laddar man så klart. Laddar ca 20 minuter, sen är man iväg igen, andra gånger kanske man bara laddar 10 min.

Sist jag var iväg på långresa så stannade jag 7 minuter för att pissa, behövde nog egentligen inte ladda, men det var på gränsen för att komma hem, så laddade i 7 minuter medans jag och frun var inne på macken och pissade vilket vi hade gjort oavsett.
Citera
2022-08-01, 22:44
Medlem
Citat:

Finns ju andra elbilar än Tesla... Vår elbil kostar 200/månad att försäkra (iof bara halv då iom att den inte är 3 år gammal ännu, men hamnar väl på 500 spänn sen eller nått).

0,4 liter milen är rätt snålt räknat också i exemplet om det inte är en riktigt liten bil. Vi sparar 3000 per månad på att köra el kontra diesel, alla driftkostnader inräknat.
Citera
2022-08-01, 22:55
Medlem
BAB7s avatar
Generellt är ju elbilar dyrare att försäkra än en jämförbar bensin eller dieselversion.
Min elbil, en Renault ZOE årsmodell 2018, med 90 hk motor, kostar över 7.000 kr om året med helförsökring (länsförsäkringar)
Hade jag haft en bensin-Clio skulle den istället ligga på runt 3.000 kr..

Min 12 år gamla Mercedes E klass diesel är också helförsäkrad i samma bolag, men för den betalar jag bara 4.400 kronor om året.

Tesla är ökänt svinddyra att försäkra, räkna med 30-40.000 kr om året när bilen blir tre år gammal.

Så visst är elbilar dyrare att försäkra.
Visst skatten är låg (360 kr per år) men många bensinbilar är inte heller dyrare i skatt.
Vår Peugeot 308 kombi årsmodell 2016 kostar bara 384 kronor om året i skatt, alltså samma skatt som på elbilen..
Citera
2022-08-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Generellt är ju elbilar dyrare att försäkra än en jämförbar bensin eller dieselversion.
Min elbil, en Renault ZOE årsmodell 2018, med 90 hk motor, kostar över 7.000 kr om året med helförsökring (länsförsäkringar)

Min 12 år gamla Mercedes E klass diesel är också helförsäkrad i samma bolag, men för den betalar jag bara 4.400 kronor om året.

Tesla är ökänt svinddyra att försäkra, räkna med 30-40.000 kr om året när bilen blir tre år gammal.

Visst skatten är låg (360 kr per år) men många bensinbilar är inte heller dyrare i skatt.
Vår Peugeot 308 kombi årsmodell 2016 kostar bara 384 kronor om året i skatt, alltså samma skatt som på elbilen..

Jag betalar 299 kr i försäkring för min e-208 per månad. Det är lite högre än på min förra bil som var bensinbil, men tycker det är OK ändå.
Citera
2022-08-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Vår Mazda (143 hk) skulle kosta 5800 i helförsäkring om vi inte hade vagnskadegarantin (kollade precis på ett bolag, kan bli billigare tom)

Lät dyrt för den lilla bilen, men du kör ju några mil också om året.

Sjukt att Teslorna är så dyra, äter ju upp mycket av det man sparar, kanske tom allt om man inte kör så mycket.
Citera
2022-08-01, 23:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag betalar 299 kr i försäkring för min e-208 per månad. Det är lite högre än på min förra bil som var bensinbil, men tycker det är OK ändå.

Den är ny.. så du betalar ju fortfarande bara halvförsäkring.
Det är ändå dyrt, 3,600 kr för halvförsäkring på en liten peugeot e-208..
Det blir nästan 7.000 kr om året när bilen blir 3 år gammal..

Med en bensindriven peugeot 208 hade du betalt ungefär hälften.

Din förra bil var en Peugeot 308 kombi, en större bil, ändå var den billigare att försäkra än den lilla elbilen du har idag.
Citera
2022-08-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Frågan är, kan du får en laddbox installerad hemma? Svaret ska inte vara nej för då anstränger du dig inte tillräckigt.

Sen när du har den laddboxen på plats så blir elbilslivet hur enkelt som helst. Alltid "full tank" när man behöver det och behöver aldrig åka till nån mack för att fixa den biten.

Vissa är rädda över räckvidden, men efter att ha varit elbilsägare i några månader så kan jag säga att det inte är något problem. Jag kör i stort sätt på samma sätt som innan elbilen. Man kör kanske 25 mil, sen tar man en paus, kanske nåt att äta och pissar osv, sen åker man igen. Samtidigt laddar man så klart. Laddar ca 20 minuter, sen är man iväg igen, andra gånger kanske man bara laddar 10 min.

Sist jag var iväg på långresa så stannade jag 7 minuter för att pissa, behövde nog egentligen inte ladda, men det var på gränsen för att komma hem, så laddade i 7 minuter medans jag och frun var inne på macken och pissade vilket vi hade gjort oavsett.
Långresa är de helt värdelösa till.
Stanna och ta paus var 25:e mil.
Då kommer man ju aldrig fram.
För övrigt tror jag det funkar för de flesta villaägare.
För min del som kör 30-40 mil i månaden och två långresor på 130 mil per år enkel blir det inte tal om nån elbil.
Citera
2022-08-01, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Långresa är de helt värdelösa till.
Stanna och ta paus var 25:e mil.
Då kommer man ju aldrig fram.
För övrigt tror jag det funkar för de flesta villaägare.
För min del som kör 30-40 mil i månaden och två långresor på 130 mil per år enkel blir det inte tal om nån elbil.

30-40 mil i månaden? det är lite drygt en mil om dagen eller kanske 2-3 mil om du inte kör varje dag.

Även om det hade varit 5 mil per dag så hade ju elbil varit perfekt för dig. Du behöver då aldrig tänka på att stanna och tanka eftersom du alltid har full tank varje morgon.

Två långresor per år på 130 mil är ju då 2-3 dagar av 365, ska du sätta ditt liv och vilken bil du kör efter vad du gör två dagar om året eller vad du gör 363 dagar om året?

Jag fick ungefär den förklaringen när jag kollade på en elbil för ett år sedan och jag tyckte räckvideen var lite kort.

Det fick upp mina ögon helt klart. Han ville sälja på mig en Mini Copper Elerctric som har knappt 20 mils räckvidd och jag klagade lite på det.

Då frågade säljaren mig, hur ofta kör du mer än 20 mil enkelresa per år. Mitt svar blev väl typ kanske 5 gånger per år och hans svar tillbaka var ungefär det jag nyss skrev, ska man bestämma sin bil efter hur man kör 5 dagar per år eller ska man bestämma det efter de övriga 360 dagarna?

Om jag nu kör kortare än 20 mil enkelresa 360 dagar per år, varför ska jag då betala för en bil som klarar 50 mil om det ändå bara sker 5 dagar per år.

Som sagt, det öppnade mina ögon och insåg att det här med att folk kräver sådan vansinnig lång räckvidd av elbilarna är helt onödigt.
Senast redigerad av JohnBlund 2022-08-01 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in