2022-08-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Jag tycker diskussionen huruvida det finns en bostadsbubbla I Sverige eller inte är löjlig. Meningslös.

Alla vet att priserna är på tok för höga. Alla vet att marknaden är skev. Sinnessjukt att man med en lön på strax över 30 låna till en lägenhet på 3-4 milj (kombinera ett vanligt lån med bluestep lr blanco). Jag har hört folk låna på tok för mycket pengar av banken.

Problemet är bara att det är en stor del av befolkningen som sitter på stora huslån lr bostadsrättslån. Bankerna är fullt medvetna om att staten kommer att behöva lösa ut alla människor som sitter på bolån och skriker efter pappa statens hjälp. Det fattar vemsomhelst. Det alla hoppas på är en kontrollerad nedgång eller en liten dipp på 20-30%, inget mer.

Dra snälla inga parareller till 90 talet. Vi pratar äpplen och päron. På 90 talet var hyresrättsbeståndet mycket högre och befolkningen lägre. Det var alltså inte särskilt svårt att hitta en hyresrätt i säg Stockholm, Göteborg eller Malmö. Folk som ville köpa gjorde det för de ville, vilket marknaden var tvungna att förhålla sig till.

Idag MÅSTE folk köpa. Moderaterna och deras lakejer gjorde något briljant. De ombildade fruktansvärt många lägenheter mellan 2006-2010 (sossarna gjorde det oxå men i en mycket mindre skala, läs stopplagen) och såg samtidigt till att hålla bostadsbyggandet på en väldigt låg nivå, i kombination med en hög inflyttning till storstäderna. Minskar du hyresbeståndet, bygger långt färre hyresrätter än vad som ombildas, bygger nya bostadsrätter men med högre pris, i kombination hög inflyttning så kommer du se högre priser. Detta är alltså inte förvånande. Folk i sthlm köper inte en bostadsrätt pga fåfänga som på 90 talet utan för att de inte har några större val. Går du in på Stockholms stad bostadsförmedling och går igenom statistiken över antalet människor som är registrerade i kön, så ser du att människor som registrerat sig med kötid från år 1980-2005 är mycket färre i förhållande till de som ställde sig i kön efter 2006. Det är en definitiv brytpunkt som inte är en slump.

Jag tror på fallande priser. Jag hade velat se människor som i all naivitet tagit på sig stora lån sitta och gråta ut i media ("hur kan det få gå till såhär?"), men en bostadkrasch kommer aldrig hända. På tok för många som sitter på lån helt enkelt.

Betyder det att du i stället tror att det blir hyperinflation eller åtminstone väldigt hög inflation under överskådlig framtid? Eller hur tänker du dig att staten ska förhindra att det blir en riktig krasch (förutsatt att du har rätt om att bostadspriserna är ohållbart höga)?
Citera
2022-08-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bara den utbredda företeelsen att banken uppmanar folk att utöka lånet på sitt första hus för att bekosta kontantinsatsen för till exempel ett fritidshus, som jag har sett exempel på i bekantskapskretsen, måste ju innebära att efterfrågan på nuvarande prisnivåer till stor del dras undan om priserna börjar gå nedåt i stället.

Jag menar, om nuvarande prisnivåer kräver detta slags trixande för att folk ska kunna betala kontantinsatsen, då är ju en stor del av efterfrågan tom luft.

Jag har också liknande uppfattning att efterfrågan sjunkit rejält och att utbudet kommer att fortsätta stiga. frågan är om det är luft rakt igenom, för isf borde ju priserna nå ett kraftigt fall när riksbanken kommer upp i en räntenivå där folk plötsligt inte kan betala för sig.
Citera
2022-08-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag tror att botten kommer långt mycket senare än så, typ hösten/vintern 2024/25.

Intressant! Vad får dig att tro detta?

Tror du inte man kommer att köra ner ekonomin nu under hösten och tvingas sänka räntan redan nästa sommar?
Citera
2022-08-01, 16:39
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur mycket ytterligare ner i procent innan ni som sitter i HR ska slå till på BR/hus?

För egen del skulle priserna behöva falla med ungefär hälften för att jag skulle få en bostadsrätt som motsvarar min nuvarande hyresrätt för samma månatliga kostnad. Så faller det 50% till så ska jag fundera på saken.
Senast redigerad av Gammalhiphopare 2022-08-01 kl. 16:41.
Citera
2022-08-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Betyder det att du i stället tror att det blir hyperinflation eller åtminstone väldigt hög inflation under överskådlig framtid? Eller hur tänker du dig att staten ska förhindra att det blir en riktig krasch (förutsatt att du har rätt om att bostadspriserna är ohållbart höga)?

Jag tror att ränteläget kommer att vara oförändrat tills efter valet. Jag tror definitivt på en hög inflation, där priset på mat, bensin etc kmr stiga väldigt mycket. Någon väldigt hög inflation kommer det inte vara frågan om. Men staten kommer att lösa ut befolkningen, om det krisar. Räkna med stora åtgärder. Det kan handla om skuldavskrivningar, att staten övertar lånen från bankerna sänker boräntan eller dylikt. Ingen ansvarsfull politiker kommer att tillåta ett X antal miljoner människor att gå bankrutt. Att vissa svenskar varit totalt dumma i huvudet är en annan sak. Prisfall ja, men det kommer inte krisa sig i Sverige. Speciellt när Sveriges finanser är starkare än någonsin. Sverige har definitivt kapacitet att låna pengar från utlandet och göra en "bail out".
Citera
2022-08-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
För egen del skulle priserna behöva falla med ungefär hälften för att jag skulle få en bostadsrätt som motsvarar min nuvarande hyresrätt för samma månatliga kostnad. Så faller det 50% till så ska jag fundera på saken.

Vad får dig att tro kostnaden för bostaden skulle bli lägre för att priset sjunker 50%.

Även om priserna sjunker nu så har det i verkligheten blivit dyrare att köpa ett boende de senaste månaderna.
Citera
2022-08-01, 16:58
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Vad får dig att tro kostnaden för bostaden skulle bli lägre för att priset sjunker 50%.

Även om priserna sjunker nu så har det i verkligheten blivit dyrare att köpa ett boende de senaste månaderna.

Sant, sant. Så kanske att det behöver sjunka ännu mer då.
Citera
2022-08-01, 17:01
Medlem
Citat:
Sant, sant. Så kanske att det behöver sjunka ännu mer då.

Alltihopa är i princip ett nollsummespel.

Mitt tips, hittar du något som du gillar och har råd med; köp. Logga sen ut från Flashback och njut av ditt nya boende och högre livskvalitet.
Citera
2022-08-01, 17:08
Medlem
Citat:
Jag tror att ränteläget kommer att vara oförändrat tills efter valet. Jag tror definitivt på en hög inflation, där priset på mat, bensin etc kmr stiga väldigt mycket. Någon väldigt hög inflation kommer det inte vara frågan om. Men staten kommer att lösa ut befolkningen, om det krisar. Räkna med stora åtgärder. Det kan handla om skuldavskrivningar, att staten övertar lånen från bankerna sänker boräntan eller dylikt. Ingen ansvarsfull politiker kommer att tillåta ett X antal miljoner människor att gå bankrutt. Att vissa svenskar varit totalt dumma i huvudet är en annan sak. Prisfall ja, men det kommer inte krisa sig i Sverige. Speciellt när Sveriges finanser är starkare än någonsin. Sverige har definitivt kapacitet att låna pengar från utlandet och göra en "bail out".

Nu tror jag inte "bail out" är aktuellt när marknaden dippat, vad är det 10% sedan ATH. De flesta bostadsägare köpte trots allt inte i mars '22 med blancolånade kontantinsatser.

Sedan, och här får du ursäkta min lekmannamässighet, är det väl tveksamt vad "bail out" gör med förtroendet av det ekonomiska systemet. Är det inte viss risk att folks attityd blir lite "kör lyxfällanbeteende fullt ut, pappa staten löser ut dig när du går på pumpen"? Sverige borde väl ganska snabbt erhålla den mindre hedervärda utmärkelsen "Nordeuropas Grekland" med ett sådant förhållningssätt.
Citera
2022-08-01, 17:13
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snekonf
Alltihopa är i princip ett nollsummespel.

Mitt tips, hittar du något som du gillar och har råd med; köp. Logga sen ut från Flashback och njut av ditt nya boende och högre livskvalitet.

Men jag skulle få sänkt livskvalité. Att köpa något av samma standard och storlek i samma område hade gett mig ungefär dubbla utgifter per månad.
Citera
2022-08-01, 17:20
Medlem
Citat:
Men jag skulle få sänkt livskvalité. Att köpa något av samma standard och storlek i samma område hade gett mig ungefär dubbla utgifter per månad.

Gissar nu, men om du räknar bort amortingskrav och bara tittar på avgift+ränta som kostnad blir det bättre.

Jag bodde själv i HR alldeles för länge och ja precis när man köpt känns det för jävligt. Som om man gjort sitt livs största misstag. Men över tid blir det bättre, din lön ökar och ditt lån blir mindre. Även om det kommer perioder som är mindre roliga är det värt det om du sätter det i relation till alla dom surt förvärvade kronor du betalt in till din hyresvärd.
Citera
2022-08-01, 17:30
Medlem
Citat:

Men hur ska man i så fall hindra att inflationen skenar? Tänker du att man släpper den, eller att den löser sig av sig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in