2022-08-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Tror ni botten på bopriserna kommer i höst eller vinter?

Jag ser stora risker med att folk belånat sig högt och sitter på dubbla bostäder.

Det är inte hållbart och sedan det extrema bostadsbyggandet på det

Känns som att en ekonomisk kris är annalkande

vad tror ni?

Jag tror att botten kommer långt mycket senare än så, typ hösten/vintern 2024/25.
Citera
2022-08-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bättre källa:

https://nextconomy.se/bors-och-makro/danske-banks-boprisindikator-juli-2022-bostadspriserna-fortsatter-ned/

Danske Banks Boprisindikator som avser prisutvecklingen på bostadsrätter inom Stockholms kommun visar att priserna återigen tog ett rejält kliv ned, ett fall på nästan 5 procent. Justerat för säsongsfaktorer var nedgången dock något mindre, 2,7 procent. Detta innebär att bostadspriserna, i säsongsjusterade termer, sjunkit med nästan 10 procent sedan pristoppen under mars.

De kollar på hela kommunen, där man kan säsongsjustera på grund av den låga volymen i Stockholms innerstad just i juli.

Ja, måste nog vara det största boprisfallet Sverige någonsin sett på 1 månad. Även säsongsjusterat även om flanders påstår sig ha hemlig data där vi årligen ser prisfall på upp till 10% på våren.
Citera
2022-08-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enskilda veckopunkter
Wow. Du är verkligen efterbliven.
Citera
2022-08-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Priset på bostäder har långt kvar att falla innan det är där det var innan pandemin.
Prishöjningarna under pandemin är en bubbla och det kommer gå ner till där det var innan pandemin.

Det är ingen krash utan bara en justering till det priset det skulle vara utan pandemin.

Instämmer. Sen får man inte heller glömma att det man ser på hemnet och många andra sidor är bluff och båg. Väldigt mycket fiffel vad gäller statistiken. Klart att om man kollar på slutpriserna gällande en tjomme som suttit på samma lägenhet i 4 år så kan man räkna med att priset gått upp. Så mycket har inte priserna fallit.
Citera
2022-08-01, 14:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Sinnessjukt att man med en lön på strax över 30 låna till en lägenhet på 3-4 milj (kombinera ett vanligt lån med bluestep lr blanco). Jag har hört folk låna på tok för mycket pengar av banken.

Anekdoter finns alltid men faktum är att endast cirka 10% av nya bolånetagare lånade mer än 4,5 gånger årsinkomsten förra året.

Säga vad man vill om priserna men kontantinsatserna är hyggliga vid nyköp. Därmed klarar många fler av det här ränteläget än vad folk tror i den här tråden. I alla fall rent matematiskt, sedan vad folk tycker om situationen är något annat

Så snyftartiklar får vi se så småningom!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-01 kl. 14:24.
Citera
2022-08-01, 14:26
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:

Jag ser stora risker med att folk belånat sig högt och sitter på dubbla bostäder.

vad tror ni?

Med en annalkande ekonomisk kris är botten knappast nådd redan i vinter. Vad händer med konjunkturen och inflationen när Ryssland stänger av gasen och det blir regelbundna elavbrott i vinter? För att inte tala om matpriserna där vi ännu inte sett fulla effekterna av kriget i Ukraina och skenande priser på konstgödsel.

Om jag satt med dubbla bostäder så skulle jag vara riktigt nervös nu. Skulle inte våga dra tillbaka annonsen och hoppats det har vänt om ett halvår.
Citera
2022-08-01, 14:31
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inget vill ligga skarpt på hemnet etc i Juli utan ligger på kommande

Plus att många kommande är sådana som inte blivit sålt och då tar man med annonsen, avvaktar lägger upp med nytt pris och då står det inte Prissänkt längre.
Ett antal objeut har till och med vårbilder så är nog en hel del som inte blivit sålt.

Enklast att kolla detta om det är en "nygammal" är via Booli och inte Hemnet.
Citera
2022-08-01, 14:33
Medlem
ADHDekonomistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Hur mycket ytterligare ner i procent innan ni som sitter i HR ska slå till på BR/hus?
Lilla gubben vi har bara sett början på det som komma skall. Jag tror inte ni fattar. Bäst att ni börjar fatta nu!
Citera
2022-08-01, 14:37
Medlem
Citat:

vad tror ni?

Bara den utbredda företeelsen att banken uppmanar folk att utöka lånet på sitt första hus för att bekosta kontantinsatsen för till exempel ett fritidshus, som jag har sett exempel på i bekantskapskretsen, måste ju innebära att efterfrågan på nuvarande prisnivåer till stor del dras undan om priserna börjar gå nedåt i stället.

Jag menar, om nuvarande prisnivåer kräver detta slags trixande för att folk ska kunna betala kontantinsatsen, då är ju en stor del av efterfrågan tom luft.
Citera
2022-08-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Lilla gubben vi har bara sett början på det som komma skall. Jag tror inte ni fattar. Bäst att ni börjar fatta nu!

Jag är genuint nyfiken på svaret. 20% till? 50% till?
Citera
2022-08-01, 14:41
Medlem
"Borde" också vara dom som haft möjlighet till att skaffa BR genom åren sannolikt sitter på dom säkraste anställningarna, kraschar ekonomin och bostadsmarknaden sitter nog många i HR-lägret troligen ganska risigt till i sina HR.
Citera
2022-08-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
"Borde" också vara dom som haft möjlighet till att skaffa BR genom åren sannolikt sitter på dom säkraste anställningarna, kraschar ekonomin och bostadsmarknaden sitter nog många i HR-lägret troligen ganska risigt till i sina HR.
Beror på om du tycker hittepå-jobb som bidrar med i bästa fall exakt 0 fundamentalt värde är säkra. De är rimligen ganska säkra i en stark ekonomi, men skulle vi få en svårare ekonomi är de rimligen inte säkra alls längre.

BR är heller ingen lyxvara alls; snarare är det häpnadsväckande vanligt i Sverige att köpa BR för att man inte har råd med något annat (inklusive att hyra, pga trasig marknad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in