2022-08-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
https://www.di.se/live/danske-bank-bostadsrattspriserna-rasade-i-stockholm-i-juli/

5%.

Är det här det största prisfallet vi någonsin sett på en månad?

Står ju tom i artikeln att det är säsongsrensat mycket lägre. Varför tror du det är så?
Citera
2022-08-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Behöver inte vara specifikt januari. Toppen på vinterhalvåret kontra Juli.

Varför tror du Hox justerar alla sina priser för säsong?
Du skrev att vi nästan varje år ser boprisfall på 5-10% från vinterhalvåret till juli. Jag kollade på husmask, du ljög. Du får jättegärna presentera dina siffror själv.
Citera
2022-08-01, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Priset på bostäder har långt kvar att falla innan det är där det var innan pandemin.
Prishöjningarna under pandemin är en bubbla och det kommer gå ner till där det var innan pandemin.

Det är ingen krash utan bara en justering till det priset det skulle vara utan pandemin.

Kan bara hålla med till viss del, men samtidigt så ser man andra förändringar , i alla fall i det området jag har koll på.
Många hus läggs ut som "Kommande" tidigare har det varit någon enstaka % just nu är det fler villor som ligger som kommande än som är ute på försäljning.
Bostadsrätter är det mer än vanligt men inte så extremt som vanligt, tror helt enkelt att folk blivit mer försiktiga och har nog räknat in att marknaden kommer att bli trögare och att prisnivån inte kommer att stiga som den gjort under de senaste 20åren.
Personligen tror jag på en sättning på ett antal %enheter sen kommer nog priserna stå still(DVS urgröpas med inflationen) de närmaste åren.
Citera
2022-08-01, 13:51
Medlem
Tror ni botten på bopriserna kommer i höst eller vinter?

Jag ser stora risker med att folk belånat sig högt och sitter på dubbla bostäder.

Det är inte hållbart och sedan det extrema bostadsbyggandet på det

Känns som att en ekonomisk kris är annalkande

vad tror ni?
Citera
2022-08-01, 13:52
Medlem
Citat:
Står ju tom i artikeln att det är säsongsrensat mycket lägre. Varför tror du det är så?
2,7 % säsongsjusterat måste också vara ett rekord.

Har vi slagit 2 rekord förra månaden? Största boprisfallet någonsin och största boprisfallet säsongsjusterat någonsin?
Citera
2022-08-01, 13:56
Medlem
Citat:
Du skrev att vi nästan varje år ser boprisfall på 5-10% från vinterhalvåret till juli. Jag kollade på husmask, du ljög. Du får jättegärna presentera dina siffror själv.

Om du nu ska använda husmasks skakiga data. 109,4 per kvm hela innerstan April 2021 104,4 i juli samma år. -5%.

Finns en anledning till att alla säsongsjusterar som sagt. Annars tror folk som du att det är reella nedgångar
Citera
2022-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan bara hålla med till viss del, men samtidigt så ser man andra förändringar , i alla fall i det området jag har koll på.
Många hus läggs ut som "Kommande" tidigare har det varit någon enstaka % just nu är det fler villor som ligger som kommande än som är ute på försäljning.
Bostadsrätter är det mer än vanligt men inte så extremt som vanligt, tror helt enkelt att folk blivit mer försiktiga och har nog räknat in att marknaden kommer att bli trögare och att prisnivån inte kommer att stiga som den gjort under de senaste 20åren.
Personligen tror jag på en sättning på ett antal %enheter sen kommer nog priserna stå still(DVS urgröpas med inflationen) de närmaste åren.

Inget vill ligga skarpt på hemnet etc i Juli utan ligger på kommande
Citera
2022-08-01, 14:08
Medlem
Jag tycker diskussionen huruvida det finns en bostadsbubbla I Sverige eller inte är löjlig. Meningslös.

Alla vet att priserna är på tok för höga. Alla vet att marknaden är skev. Sinnessjukt att man med en lön på strax över 30 låna till en lägenhet på 3-4 milj (kombinera ett vanligt lån med bluestep lr blanco). Jag har hört folk låna på tok för mycket pengar av banken.

Problemet är bara att det är en stor del av befolkningen som sitter på stora huslån lr bostadsrättslån. Bankerna är fullt medvetna om att staten kommer att behöva lösa ut alla människor som sitter på bolån och skriker efter pappa statens hjälp. Det fattar vemsomhelst. Det alla hoppas på är en kontrollerad nedgång eller en liten dipp på 20-30%, inget mer.

Dra snälla inga parareller till 90 talet. Vi pratar äpplen och päron. På 90 talet var hyresrättsbeståndet mycket högre och befolkningen lägre. Det var alltså inte särskilt svårt att hitta en hyresrätt i säg Stockholm, Göteborg eller Malmö. Folk som ville köpa gjorde det för de ville, vilket marknaden var tvungna att förhålla sig till.

Idag MÅSTE folk köpa. Moderaterna och deras lakejer gjorde något briljant. De ombildade fruktansvärt många lägenheter mellan 2006-2010 (sossarna gjorde det oxå men i en mycket mindre skala, läs stopplagen) och såg samtidigt till att hålla bostadsbyggandet på en väldigt låg nivå, i kombination med en hög inflyttning till storstäderna. Minskar du hyresbeståndet, bygger långt färre hyresrätter än vad som ombildas, bygger nya bostadsrätter men med högre pris, i kombination hög inflyttning så kommer du se högre priser. Detta är alltså inte förvånande. Folk i sthlm köper inte en bostadsrätt pga fåfänga som på 90 talet utan för att de inte har några större val. Går du in på Stockholms stad bostadsförmedling och går igenom statistiken över antalet människor som är registrerade i kön, så ser du att människor som registrerat sig med kötid från år 1980-2005 är mycket färre i förhållande till de som ställde sig i kön efter 2006. Det är en definitiv brytpunkt som inte är en slump.

Jag tror på fallande priser. Jag hade velat se människor som i all naivitet tagit på sig stora lån sitta och gråta ut i media ("hur kan det få gå till såhär?"), men en bostadkrasch kommer aldrig hända. På tok för många som sitter på lån helt enkelt.
Citera
2022-08-01, 14:11
Medlem
Citat:
Om du nu ska använda husmasks skakiga data. 109,4 per kvm hela innerstan April 2021 104,4 i juli samma år. -5%.

Finns en anledning till att alla säsongsjusterar som sagt. Annars tror folk som du att det är reella nedgångar
Nu fortsätter du bara ljuga. 107 i april 2021, 107 i juli samma år.

Dessutom är inte ens dina (påhittade?) siffor några "5 till 10% varje år".
Citera
Medlem
Hur mycket ytterligare ner i procent innan ni som sitter i HR ska slå till på BR/hus?
Citera
Medlem
DVikings avatar
Citat:
https://www.di.se/live/danske-bank-bostadsrattspriserna-rasade-i-stockholm-i-juli/

5%.

Är det här det största prisfallet vi någonsin sett på en månad?

Bättre källa:

https://nextconomy.se/bors-och-makro/danske-banks-boprisindikator-juli-2022-bostadspriserna-fortsatter-ned/

Danske Banks Boprisindikator som avser prisutvecklingen på bostadsrätter inom Stockholms kommun visar att priserna återigen tog ett rejält kliv ned, ett fall på nästan 5 procent. Justerat för säsongsfaktorer var nedgången dock något mindre, 2,7 procent. Detta innebär att bostadspriserna, i säsongsjusterade termer, sjunkit med nästan 10 procent sedan pristoppen under mars.

De kollar på hela kommunen, där man kan säsongsjustera på grund av den låga volymen i Stockholms innerstad just i juli.
Citera
2022-08-01, 14:13
Medlem
Citat:
Nu fortsätter du bara ljuga. 107 i april 2021, 107 i juli samma år.

Dessutom är inte ens dina (påhittade?) siffor några "5 till 10% varje år".

Enskilda veckopunkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in