2022-07-27, 10:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varför budar du på hus nu om du är övertygad om krasch om 6 månader..verkar ju helt galet.

Lägger 30-40% lägre bud inom min budget För att reta mäklare och säger objekten är skräp. Det finns en yrkesgrupp slemhog blir mycket aggressiv av, det är fastighetsmäklare. Började i Spanien när de svenska mäklarbyråna där nere försökte lura mig och bara glassa i solen med en drink och håva in storkosan. Jag fick en yngre svensk mäklare att både säga sanningen om en sak samt säga upp sig ovh flytta hem till Svedala efter lite press och hård argumentation om ett objekt i några veckor haha *stolt* När slemhog gör business på riktigt i kapitalintensiva affärer blir det tufft och hårt.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-27 kl. 11:07.
Citera
2022-07-27, 11:07
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Fast du måste ju fortfarande bo någonstans och dott boende har inte blivit bättre. Menar du att alla successivt ska behöva nedgradera sitt boende? Det måste man göra om man inte ska behöva öka sina lån för att betala reavinstskatten.

Läste du ens inlägget? Stämpelskatt på 1.5% av köpesumman.

Bara du köpt två hus de senaste 10 åren ett för 5 msek och ett för 10 msek så har du åkt på 225k i stämpelskatt. Då räknar jag inte kostnaden för pantbrev.

Säg att du haft snitträntan på runt 1.5% så har du fått tillbaka 180k i ränteavdrag.

Vad får dig att tro att du har råd med en dubbelt så dyr villa som du köpte 10 år senare? Har din lön dubblats på den tiden eller hur tänker du här? Du behöver inte öka dina lån, du behöver hitta en billigare bostad om du inte har råd.

Det är ju det här tänket som skapat bubblan, att man ska byta upp sig hela tiden när "värdet ökat". Du köpte en villa för 5 miljoner och nu ska du köpa en för 10 miljoner. Om du istället köper en villa för 5 miljoner så har du ju i princip fått huset gratis på 10 års värdeökning i ett annat hus.

Finns ju folk som påstår att de bott gratis för att "värdet" gått upp på deras bostad, men om priset går upp på samtliga bostäder med lika stor procent så har det i realiteten inte ökat någonting för den som önskar flytta till en likvärdig bostad i samma stad.

Om marknaden är låst för nya pengar, (folk som står utanför har inte råd att ta lån som täcker kostnaden för bostaden) ja då är bostadsekonomin separerad från övriga och handel kan bara ske inom den ekonomin via byten.
Citera
2022-07-27, 11:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy

Om marknaden är låst för nya pengar, (folk som står utanför har inte råd att ta lån som täcker kostnaden för bostaden) ja då är bostadsekonomin separerad från övriga och handel kan bara ske inom den ekonomin via byten.

ja det är så det varit senaste åren i Stockholm, bara insiders med tunga bovinster har råd med nyproducerat stadsradhus/bostadsrättradhus, våning i innerstan eller villa.
Borgarpacket som flanders vill vara nya överklassen och värnar detta system.
Citera
2022-07-27, 11:14
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det har du fått här i tråden.
3 fall.
Ett där det är som nu.
Ett där kapitalskatten är borta.
Ett där man infört dubbelbeskattning. Dvs med kapitalbeskattningen kvar men avdraget borta.

Varför skall jag bifoga de en gång till?

Det är bättre att du går tillbaka och läser de svar du fått.

Vad är denna kapitalbeskattning? Du betalar inte skatt på din bostad, du betalar enbart ränta vilket är en betalning du gör till banken för en tjänst (lånet som de var snälla att bevilja dig). Om du använder egna pengar så betalar du ingen ränta eller skatt på ditt boende.

Du är välkommen att tycka att vi betalar för mycket skatt i Sverige, men påstå inte att du blir orättvist behandlad. Orättvisan ligger i ränteavdraget, då räntan är kostnaden för tjänsten du fått.
Citera
2022-07-27, 11:16
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
ja det är så det varit senaste åren i Stockholm, bara insiders med tunga bovinster har råd med nyproducerat stadsradhus/bostadsrättradhus, våning i innerstan eller villa.
Borgarpacket som flanders vill vara nya överklassen och värnar detta system.

Problemet är att detta system kommer haverera på grund av just avsaknaden av nya pengar. Om banken måste säga nej till nya lån hela tiden så måste de ta ut högre avgifter för att täcka sina kostnader eller så går de under.

Vi har byggt bostadsekonomin med lån och nu går det inte längre att få lån, då faller allt.
Citera
2022-07-27, 11:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Problemet är att detta system kommer haverera på grund av just avsaknaden av nya pengar. Om banken måste säga nej till nya lån hela tiden så måste de ta ut högre avgifter för att täcka sina kostnader eller så går de under.

Vi har byggt bostadsekonomin med lån och nu går det inte längre att få lån, då faller allt.

Varför skulle det inte att gå att få lån? Sist jag kollade så gick det alldeles utmärkt.
Citera
2022-07-27, 11:30
Medlem
Citat:
Juli 2021??

Södermalm juli 2021: 100,924 SEK/m2

Skillnaden är att 2021 fortsatte det svagt uppåt hela våren till hösten.
Nu är det ganska dramatiska fall nedåt på 4 månader.
Citera
2022-07-27, 11:31
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lägger 30-40% lägre bud inom min budget För att reta mäklare och säger objekten är skräp. Det finns en yrkesgrupp slemhog blir mycket aggressiv av, det är fastighetsmäklare. Började i Spanien när de svenska mäklarbyråna där nere försökte lura mig och bara glassa i solen med en drink och håva in storkosan. Jag fick en yngre svensk mäklare att både säga sanningen om en sak samt säga upp sig ovh flytta hem till Svedala efter lite press och hård argumentation om ett objekt i några veckor haha *stolt* När slemhog gör business på riktigt i kapitalintensiva affärer blir det tufft och hårt.

För 6 veckor sedan köpte du ett hus och för 9 veckor sedan köpte du en lägenhet. Far det slemhogska institutetet med lögner? Du får hålla koll på vad du skriver
Citera
2022-07-27, 11:32
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att du har råd med en dubbelt så dyr villa som du köpte 10 år senare? Har din lön dubblats på den tiden eller hur tänker du här? Du behöver inte öka dina lån, du behöver hitta en billigare bostad om du inte har råd.

Det är ju det här tänket som skapat bubblan, att man ska byta upp sig hela tiden när "värdet ökat". Du köpte en villa för 5 miljoner och nu ska du köpa en för 10 miljoner. Om du istället köper en villa för 5 miljoner så har du ju i princip fått huset gratis på 10 års värdeökning i ett annat hus.

Finns ju folk som påstår att de bott gratis för att "värdet" gått upp på deras bostad, men om priset går upp på samtliga bostäder med lika stor procent så har det i realiteten inte ökat någonting för den som önskar flytta till en likvärdig bostad i samma stad.

Fast det handlar inte om att ha råd eller inte utan om att staten rånar en. Ränteavdraget är en piss i Atlanten om du jämför med det bisarra skattetrycket på arbete samt reavinstskatt och stämpelskatt. Att gnälla på ränteavdraget som illegitimt utan att också argumentera mot andra skatter blir parodi.
Citera
2022-07-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Södermalm juli 2021: 100,924 SEK/m2

Skillnaden är att 2021 fortsatte det svagt uppåt hela våren till hösten.
Nu är det ganska dramatiska fall nedåt på 4 månader.
Så mao bara -5% mot föregående år trots alla aviserade räntehöjningar och inflation. Snacka om att bostadsmarknaden står sig starkt. Då hade vi dessutom en extrem peak i vintras när marknaden steg typ +10% på rekordkort tid
Citera
2022-07-27, 11:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
För 6 veckor sedan köpte du ett hus och för 9 veckor sedan köpte du en lägenhet. Far det slemhogska institutetet med lögner?

Husköp för 6v sen, vad går du på?

Ang lägenheten, Tror du jag skulle berätta exakt vilket objekt jag köper i vasastan här på forumet och outa mig själv? Haha, du är allt för rolig du
Senast redigerad av slemhog 2022-07-27 kl. 11:42.
Citera
2022-07-27, 11:37
Medlem
Citat:
Så mao bara -5% mot föregående år trots alla aviserade räntehöjningar och inflation. Snacka om att bostadsmarknaden står sig starkt. Då hade vi dessutom en extrem peak i vintras när marknaden steg typ +10% på rekordkort tid

Absolut. Om detta är botten håller jag med om att den ändå stått sig starkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in