2022-07-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tex om GM är längre än OP.

Tex om LOP har påbörjat en vridning längs gångbanans snökant. Dvs offret är vridet 10-15 grader när skottet går av.

Det kan ju vara en logisk förklaring.

Att då OP som du också var inne på förmodligen rörde sig något när GM avlossade det aktuella skottet. Och då blir det som sagt förmodligen svårigheter att fastställa exakt hur GM och OP var placerade i förhållande till när GM avlossade skottet. Och hur skjutvapnet var riktat mot OP när kullan lämnade vapnet. Då det förmodligen var också som du var inne på OP och därtill även GM som då medverkat till hur kulans bana och riktning passerade igenom OP ca.140 cm ovanför högra hälen, och ca. 1 cm till höger om mittlinjen mellan skulderbladen. Där det då också fastställes att en kanal förlöper bakifrån-framåt, något uppifrån-nedåt i cirka 10-15° vinkel, samt något höger då till vänster med 10-15 graders vinkel i genom OP:s kropp, och ut ur kroppen 136-138 cm ovanför högra hälen, och ca. 31 cm ovanför naveln.

Så långt är förmodligen då allt tämligen i sin ordning.

Jag tog mig iallafall tid och tittade en gång till i obduktionsprotokollet och då stod det att det eventuellt om jag nu tolkat det hela rätt? Att det skulle vara eventuellt två skador på OP och då ca. 8 cm nedanför adamsäpplet, samt ca.4 cm nedanför 1,5 cm till vänster då om halsgropens mitt, där det då observerades [en snett från höger till vänster och nedåt tvärställd skada?]

För fram till igår så tolkade jag det som att det var endast ett skott ca 1 cm höger om mittlinjen mellan skulderbladen inåt bröstkorgens centrala delar som passerade ut 31 cm ovanför naveln.

Enligt nyheterna i dem första sändningarna efter mordet på OP så gick dem ut och sa att OP blivit skjuten och därtill träffad med två skott bröstet? Och det kan ju skadorna eventuellt i obduktionsprotokollet då möjligen tyda på? Att det är eventuellt dem två skadorna som man menade i dem första nyhetssändningarna efter mordet? Som då skulle ha varit placerade på OP i bröstet? Om jag nu eventuellt har tolkat OP obduktionsprotokoll rätt som jag fick ta del av igår? För såvitt jag kan förstå så är det enligt OP:s obduktionsprotokoll endast ett ingångshål på OP 1 cm höger om mittlinjen mellan skulderbladen?

Att läsa som jag fick sänt igår av en skribent här på forumet.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:B3-01

Nyheterna i dem första sändningarna.
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Senast redigerad av Jerker2 2022-07-31 kl. 16:37.
Citera
2022-07-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag tycker det är rätt intressant att Otto ekevi har nämt Anti Avsan vid namn i hans youtube kanal. Hoppas det kan leda fram till något vidare.

Jag tror inte att du behöver vara allt för förhoppningsfull. Det är förmodligen bara en följd av Gallimattias märkliga ljudövningar, där "spåret" nu tydligen är poliser och Anti Avsan och då är det tacksamt för Ekevi att haka på eftersom dom tydligen fortfarande har någon slags samarbete och det är ett spännande spår att ta sig an.
Beträffande Gallimattias och det han lagt in i sin video om vad Sven Anér en gång i tiden hade för åsikter finns det bara två alternativ. Det första och mest troliga är att han inte vet att Sven Anér tog tillbaka utpekandet av Avsan eftersom Gallimattias inte vet så mycket om något överhuvudtaget utan enkom söker det mest sensationella. Det andra är att han vet det men struntar i det.

Att Avsanspåret ens såg dagens ljus beror på att stollen Bo Hall råkade befinna sig på en finlandsfärja tillsammans med flickorna från Dekorimahörnan. Det vill säga samma Bo Hall som anser att Palmes grav borde skannas eftersom han är övertygad om att det inte finns någon där. Sen slog han sina påsar ihop med en annan stolle, Claes Hedberg som ju som bekant förordar teorin att det var tre Olof och tre Lisbeth i omlopp i Stockholms centrum fram till midnatt den 28 februari, d v s två uppsättningar dubbelgångare.
Senast redigerad av cherryfive 2022-07-31 kl. 17:23.
Citera
2022-07-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Det kan ju vara en logisk förklaring.

Att då OP som du också var inne på förmodligen rörde sig något när GM avlossade det aktuella skottet. Och då blir det som sagt förmodligen svårigheter att fastställa exakt hur GM och OP var placerade i förhållande till när GM avlossade skottet. Och hur skjutvapnet var riktat mot OP när kullan lämnade vapnet. Då det förmodligen var också som du var inne på OP och därtill även GM som då medverkat till hur kulans bana och riktning passerade igenom OP ca.140 cm ovanför högra hälen, och ca. 1 cm till höger om mittlinjen mellan skulderbladen. Där det då också fastställes att en kanal förlöper bakifrån-framåt, något uppifrån-nedåt i cirka 10-15° vinkel, samt något höger då till vänster med 10-15 graders vinkel i genom OP:s kropp, och ut ur kroppen 136-138 cm ovanför högra hälen, och ca. 31 cm ovanför naveln.

Så långt är förmodligen då allt tämligen i sin ordning.

Jag tog mig iallafall tid och tittade en gång till i obduktionsprotokollet och då stod det att det eventuellt om jag nu tolkat det hela rätt? Att det skulle vara eventuellt två skador på OP och då ca. 8 cm nedanför adamsäpplet, samt ca.4 cm nedanför 1,5 cm till vänster då om halsgropens mitt, där det då observerades [en snett från höger till vänster och nedåt tvärställd skada?]

För fram till igår så tolkade jag det som att det var endast ett skott ca 1 cm höger om mittlinjen mellan skulderbladen inåt bröstkorgens centrala delar som passerade ut 31 cm ovanför naveln.

Enligt nyheterna i dem första sändningarna efter mordet på OP så gick dem ut och sa att OP blivit skjuten och därtill träffad med två skott bröstet? Och det kan ju skadorna eventuellt i obduktionsprotokollet då möjligen tyda på? Att det är eventuellt dem två skadorna som man menade i dem första nyhetssändningarna efter mordet? Som då skulle ha varit placerade på OP i bröstet? Om jag nu eventuellt har tolkat OP obduktionsprotokoll rätt som jag fick ta del av igår? För såvitt jag kan förstå så är det enligt OP:s obduktionsprotokoll endast ett ingångshål på OP 1 cm höger om mittlinjen mellan skulderbladen?

Att läsa som jag fick sänt igår av en skribent här på forumet.

Nyheterna i dem första sändningarna.
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

Troligtvis när kulan går i i ryggraden och splittrar den skickar den iväg ett benfragment som skapar ett mindre hål på utgångssidan.
Citera
2022-07-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag tror inte att du behöver vara allt för förhoppningsfull. Det är förmodligen bara en följd av Gallimattias märkliga ljudövningar, där "spåret" nu tydligen är poliser och Anti Avsan och då är det tacksamt för Ekevi att haka på eftersom dom tydligen fortfarande har någon slags samarbete och det är ett spännande spår att ta sig an.
Beträffande Gallimattias och det han lagt in i sin video om vad Sven Anér en gång i tiden hade för åsikter finns det bara två alternativ. Det första och mest troliga är att han inte vet att Sven Anér tog tillbaka utpekandet av Avsan eftersom Gallimattias inte vet så mycket om något överhuvudtaget utan enkom söker det mest sensationella. Det andra är att han vet det men struntar i det.

Att Avsanspåret ens såg dagens ljus beror på att stollen Bo Hall råkade befinna sig på en finlandsfärja tillsammans med flickorna från Dekorimahörnan. Det vill säga samma Bo Hall som anser att Palmes grav borde skannas eftersom han är övertygad om att det inte finns någon där. Sen slog han sina påsar ihop med en annan stolle, Claes Hedberg som ju som bekant förordar teorin att det var tre Olof och tre Lisbeth i omlopp i Stockholms centrum fram till midnatt den 28 februari, d v s två uppsättningar dubbelgångare.

Var ser man det att Sven Aner tog tillbaka det utpekandet?
Citera
2022-07-31, 20:21
Medlem
Citat:
Var ser man det att Sven Aner tog tillbaka det utpekandet?

Se slutet sid 2-överst sid 3

https://drive.google.com/file/d/1gi7...BgVwHvRiD/view
2017-02-17 AM 2017 SA brev till KP
Citera
2022-07-31, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Troligtvis när kulan går i i ryggraden och splittrar den skickar den iväg ett benfragment som skapar ett mindre hål på utgångssidan.

Det tycks ju antagligen framstå som en logisk förklaring.

Jag fick fram det här när jag kikade ytterligare i OP:s obduktionsprotokoll att läsa här nedanför.

Antagligen så stödjer det delvis beskrivningen av händelseförloppet?

Snett i mitten av bröstbenet, mellan 2:a och 3:e revbenens fäste ses en defekt, mätande cirka 1,2 cm i bredd och 1,9 cm i höjd. De mjuka vävnaderna bakom bröstbenet är diffust blodgenomdränkta. Från defektens främre rand skjuter fram ett par benfragment, några mm stora. Defekten påminner till sin form om en tvär-placerad projektil, med spetsen riktad till vänster.

Senast redigerad av Jerker2 2022-07-31 kl. 23:54.
Citera
2022-08-01, 19:15
Medlem
Dr.Katis avatar
Mattes senaste video, har fått enorma mängder spam på mail tydligen.
Mycket har att göra på mordet på hans far påstår han, någon som vet något om det?

Kan det ha en koppling MOP, är det därför han är så "besatt" (i brist på ett bättre och mer respektfullt ord för hans engagemang)?

https://youtu.be/3-oRCYhTC94?t=324
Citera
2022-08-02, 09:51
Medlem
matsqqs avatar
Något jag funderat lite över är följande :

AB måste ha vänt och vandrat efter makarna Palme i princip omedelbart efter att de passerat honom.

AB som ju arbetade på Bofors och var ute med arbetskamrater.

I första förhöret med honom så är avståndet fram till LOP endast 3 meter då skotten faller.

I förhör tre dagar senare har detta utökats till det dubbla (5-7 meter) ...

Hur som helst är AB väldigt nära (ett vittne eller person som skulle kunna tänkas ingripa och övermanna GM) .

Om GM såg AB så är han rätt iskall (eller dumdristig) om han ändå sätter skotten.

Tror ni GM missade att AB gick alldeles bakom dem ?

Om det är planerat - och det finns ju faktiskt t.ex. Robert Gustafssons initiala uppgifter - kan AB ha haft en roll i det hela ?

Om AB inte är med i någon plan : Hur hade en
+amatör,
+semiprofessionell (polis/militär)
+proffs
... hanterat AB ?

Hade de varit medvetna om AB ... hade de ändå kunnat skjuta ?
Citera
2022-08-02, 10:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tycker det är rätt intressant att Otto ekevi har nämt Anti Avsan vid namn i hans youtube kanal. Hoppas det kan leda fram till något vidare.

Det går inte att använda sig av finska flickornas uppgifter om man vill presentera A.A. som GM

Dels signalementen som inte stämmer speciellt bra, vilket du tidigare också borde ha tittat på?
(FB) Finskorna och dekorimamannen

Men framförallt bör man nog ifrågasätta flickornas berättelse när de utan tvekan beskriver en film som hade premiär först 1987.
(FB) Vem var Dekorimamannen?

Ps. Gällande "Pekka" så stämmer uppgifterna där dåligt med den föreslagne "Pertti"
Pekka 26 år(född 59 alt. 60) - Pertti född 57
Pekka 5 systrar - Pertti 1 bror
Enligt TV3 Polisspåret (del 3 på Youtube)

Dock kanske "Pertti" mer stämmer på den person finska flickorna avsåg.... men frågan är om de ens varit på plats. En fylle-lögn på en Finlandskryssning 1992?
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-08-02 kl. 10:11.
Citera
2022-08-02, 10:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

AB måste ha vänt och vandrat efter makarna Palme i princip omedelbart efter att de passerat honom.

I första förhöret med honom så är avståndet fram till LOP endast 3 meter då skotten faller.

Hur som helst är AB väldigt nära (ett vittne eller person som skulle kunna tänkas ingripa och övermanna GM) .

Om GM såg AB så är han rätt iskall (eller dumdristig) om han ändå sätter skotten.

Om det är planerat - och det finns ju faktiskt t.ex. Robert Gustafssons initiala uppgifter - kan AB ha haft en roll i det hela ?

+amatör,
+proffs
... hanterat AB ?

Vad var Robert Gustafssons initiala uppgifter?

GM bör nog ha varit varse AB.
Citera
2022-08-02, 10:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

+proffs
... hanterat AB ?

Sådan/a GM hade inte behövt fundera på något sådant hanterande, då han/de hade ratat (den på förhand okända) platsen.

Att utföra ett attentat på en plats som på förhand är lika okänd som vilka förutsättningar som där kan tänkas råda, bland folk i ett polistätt city och där man måste lita till tur för att komma undan är, per definition närmast, ej professionellt.

Gustavssons initiala uppgifter är väl att han inte noterar något ovanligt.
Citera
2022-08-02, 10:52
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
+amatör,
+proffs
... hanterat AB ?

Små avstånd är ganska svårt att precisera. Precis som korta tider. Procentuellt kan skillnaderna vara stora på tre meter eller tio meter. Men i verkligen i ett sådant här fall är det ingenting.
Mycket av svaren i Palmemordet kam man, antagligen, få i mordet på ALindh. GM brydde sig inte om
vittnen eller risken att åka fast. Det kunde varit civila poliser, bland allt folk, som såg mordet på NK. Det kunde ha suttit civila poliser i någon av bilarna som stannat för rödljus i korsningen. Är man tillräckligt galen eller hängiven så gör man det oavsett hur det ser ut. Bara modet finns där. En gissning är att AB antingen var ute vid trottoarkanten och spanade nedåt Sveavägen efter kompisarna eller stod vilande mot Skandiahuset och att han börjar gå söderut precis när de tre passerat honom. Gm visst nog inte att AB börjat gå efter, men han hade antagligen inte heller brytt sig om han anat det.
Senast redigerad av niokilometer 2022-08-02 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in