Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-17, 19:22
Medlem
riskybizzys avatar
Några spridda reflexioner: Kul med ny forskning om Stay-behind då jag inte sett något på den fronten sedan Daljsös alster och även Holmstöms "Den dolda alliansen".

https://www.ifn.se/ifn-i-media/2021/2021-12-22-ny-forskning-om-stay-behind-i-sverige/

Håller just nu på med Gunnar Ekbergs "De skall ju ändå dö". Något som slår mig är att Jan Guillou skall vara tacksam över att han bara fick sitta ett år i finkan samt att det vore intressant att veta mer om hur IB transformerades efter avslöjandet då det ev. kan leda vidare till att ringa in intressant personer avseende MOP.
Citera
2022-09-18, 10:41
Medlem
Är det någon som hittat något förhör, bok, tidningsartikel eller youtubeklipp angående Palmemordet , som ni tyckt verkat vara särskilt intressant den senaste tiden?
Citera
2022-09-18, 12:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som hittat något förhör, bok, tidningsartikel eller youtubeklipp angående Palmemordet , som ni tyckt verkat vara särskilt intressant den senaste tiden?
Räknas Axbergers bok från i februari? Mycket läsvärd iaf.
https://www.bokus.com/bok/9789113118994/statsministermordet/
Citera
2022-09-18, 13:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jodå, det finns många böcker om Palmemordet jag skulle vilja skaffa.
Tyvärr har jag en längre tid dragits med en mycket svag ekonomi.
Tips: Boken finns på Bookbeat, och de erbjuder 45 dagar gratis provperiod.
https://www.bookbeat.se/?gclid=EAIaIQobChMI3sz8zJie-gIVHo1oCR01XAx3EAAYASAAEgIeD_D_BwE
Jag är själv lite skeptisk till gratis-prenumerationer för risken är att man glömmer att kliva av… men ett alternativ är det.
Citera
2022-09-18, 14:11
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Den här finska serien är inte så illa. GULAG-arkipelagen var förbjuden i
Finland på 70-talet. Det fanns en organisation som hette Taistoiterna,
också det under 70-talet. Om man tycker att SVT/SR var/är infiltrerat
så ligger det i lä för YLE.

https://www.svtplay.se/finland-under-kalla-kriget
Citera
2022-09-18, 15:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, tillkommer inte mycket nytt av värde.

Vill man dock se på lite humor av buskistyp kan man alltid kolla på Ekevis filmer för ett gått skratt innan man återgår till allvaret...
Citera
2022-09-18, 17:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Räknas Axbergers bok från i februari? Mycket läsvärd iaf.
https://www.bokus.com/bok/9789113118994/statsministermordet/
Axbergers Statsministermordet är nog den mest välskrivna bok som getts ut om MOP. En språkbegåvning. Boken är lättläst och fylld av vassa personomdömen av de flesta framträdande aktörer under utredningens gång, inte minst Ölvebro och Leijon.

Axberger skriver bl a att Ölvebro ledde PU högst motvilligt, passade inte som arbetsledare och var inte särskilt insatt i utredningen. Han sökte och fick flera andra tjänster inom polisen men övertalades att sitta kvar.
Citera
2022-09-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Axbergers Statsministermordet är nog den mest välskrivna bok som getts ut om MOP. En språkbegåvning. Boken är lättläst och fylld av vassa personomdömen av de flesta framträdande aktörer under utredningens gång, inte minst Ölvebro och Leijon.

Axberger skriver bl a att Ölvebro ledde PU högst motvilligt, passade inte som arbetsledare och var inte särskilt insatt i utredningen. Han sökte och fick flera andra tjänster inom polisen men övertalades att sitta kvar.

Både en kritisk och ömmande blick på Ölvebro kan jag tycka. Kollegornas barnsliga dyngspridning i samband med uttaget av tjänstebil en av alla solkiga inslag i den här utredningen. Det ska vara fan att leda det där arbetet. Tuggade i sig rätt många karriärer.
Citera
2022-09-18, 21:01
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Både en kritisk och ömmande blick på Ölvebro kan jag tycka. Kollegornas barnsliga dyngspridning i samband med uttaget av tjänstebil en av alla solkiga inslag i den här utredningen. Det ska vara fan att leda det där arbetet. Tuggade i sig rätt många karriärer.
Jag tog det som ett exempel på en kantighet han själv fick betala för.
Jag vantrivs och kompenserar mig med att lägga beslag på projektgruppens finaste bil. Använder den till att pendla med. Resten av PU såg inte röken av den. Ölvebros signal uppåt uppfattades bara av de nedåt som blev sura. Ölvebro förankrade inte sitt beteende så att säga.

Om jag får en miljon! sa han till SVT 2018. En tid senare fann han sig och ställde upp i Veckans brott istället för Uppdrag Granskning utan någon belöning.
Citera
2022-09-18, 21:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

En sak att fästa sig vid i boken tycker jag är Axbergers slutsats att polisutredningen knappast satte alla kunskaper och utredningsresultat på pränt utan att de fanns i hög grad som informella insikter hos grupper och individer. Som det fungerade vid polisutredningar. Det är värt att tänka på inte minst när det gäller Stig Engström och frågan om huruvida han är utredd tillräckligt.
Citera
2022-09-19, 09:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tog det som ett exempel på en kantighet han själv fick betala för.
Jag vantrivs och kompenserar mig med att lägga beslag på projektgruppens finaste bil. Använder den till att pendla med. Resten av PU såg inte röken av den. Ölvebros signal uppåt uppfattades bara av de nedåt som blev sura. Ölvebro förankrade inte sitt beteende så att säga.

Om jag får en miljon! sa han till SVT 2018. En tid senare fann han sig och ställde upp i Veckans brott istället för Uppdrag Granskning utan någon belöning.

Att han till slut ställde upp gratis på intervjuer tolkar jag som att han var orolig för att få kritik iom lösningen 10 juni 2020. Han förstod att det var Engström som skulle utpekas, men som de flesta av oss trodde han att presentationen skulle innehålla någon slags bevis. Och då var han tvungen vara proaktiv iom att Engström fanns med redan från första dagen.

Men som vi alla vet blev det platt fall den där dagen.
Citera
2022-09-19, 09:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En sak att fästa sig vid i boken tycker jag är Axbergers slutsats att polisutredningen knappast satte alla kunskaper och utredningsresultat på pränt utan att de fanns i hög grad som informella insikter hos grupper och individer. Som det fungerade vid polisutredningar. Det är värt att tänka på inte minst när det gäller Stig Engström och frågan om huruvida han är utredd tillräckligt.

Så är det naturligtvis. Den nedtecknade slutsatsen från Ström om Engström är en sak, arbetet bakom den är en helt annan.

Det är svårt hålla med KP i hans analys om JA i Ströms slutsats. Det är inte alls självklart att JA faktiskt inte pekar ut Engström som varande på platsen.

Det är ju ingen som vet hur mycket bakomliggande information Ström hade. Han minns ju inte riktigt själv det där uppdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in