Citat:
Ursprungligen postat av
Geparden
Apropå hat.
Polisen Claes Djurfeldt säger i intervjun från 1988:
"Man har ju undrat,Vem har gjort det?
Det måste nästan vara ett proffs eller något.
För om det vore en galning som hatade så fruktansvärt
att han ville döda -- då vill man väl se sitt offer i
ansiktet? "
Om man verkligen vill veta vem som sköt Palme så är nog Claes en av få kvarvarande personer som verkligen vet. Det tror iaf jag. Jag kan ha tokfel, men då får jag ställa mig till skaran av alla andra som har tokfel rörande Palmemordet.
Istället för att samla ihop pengar till Otto eller Mattias, så skulle det nog vara bättre att samla ihop pengar till Claes. Jag har iaf inget emot det, han får gärna tjäna pengar på detta.
Det har gått så lång tid nu att det verkligen är få personer som ens bryr sig längre. 99,99 % av världens befolkning vet inte ens vem Olof Palme var. Skulle det mot förmodan komma fram vem skytten var så blir det inga världsnyheter direkt (SE presenterades ju som mördare och brydde sig världen?).
Jag spanade in Claes Facebook-profil under flera års tid och undrade verkligen om det fanns något syfte med de nio bilder han hade lagt ut där. Det kändes nämligen som om det var en sammanfattning över hans liv.
Han hade bl.a. en bild på sin dotter, när han satt och drack öl, en bild på honom som sjöpolis, hans intresse för Rammstein, intresse för snabba bilar, men sedan något som verkligen skapade en nyfikenhet hos mig och det var en bild på en gryning (vilket jag kopplade till Arla Gryning - rätt eller fel, vet ej).
Jag valde då att skriva om det här och inom 24 timmar hade han iaf tagit bort bilderna, vilket var ett lustigt sammanträffande (efter alla år det legat ute på nätet innan). Ungefär lika lustigt sammanträffande som hans omparkerade bil uppe på Brunkebergsåsen (5-10 minuter innan ett stadsminister-mord).
Skickar härmed ut en trevare till Claes. Jag skiter om du var inblandad. Inget kommer att hända dig ändå. Däremot kanske det finns en drivkraft för dig att avslöja vad du vet? Pengar? Låt mig vara en informell kanal. Berätta vad det är (om något?) som skulle leda att du lättar på ditt hjärta?
Du har en dotter, jag förstår. Låt det komma fram anonymt då. Låt informationen gå via någon annan. ”Plausible deniability”