Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-07-31, 16:42
  #25
Medlem
448s avatar
Gillar du spaggeti o köttfärssås

Köp Knorr spagetterias frystorkade för hemma bruk , typ 15-18 spänn påsen.

Sen Nido pulvermjölk o sen tar du med riktigt smör.

Tillaga Knorrätten i kärlet 7 minuter med 70-80% av uppgiven vattenmängd.

Sen vispar du upp resterande vattenmängd med så mycket Nido pulvermjölk du kan lösa upp , häll i o sen en matsked smör o koka upp sakta under omrörning.

På med locket dra av gasen låt stå ett tag

Billigt o massa näring till en femtedel av priset på Drytech eller BB krubbet
Citera
2022-07-31, 17:32
  #26
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Ska ut och vandra i tre och en halv dag och funderar lite kring hur jag ska göra med maten. Vi ska gå ungefär 2 mil om dagen och min förhoppning är att kunna hålla packningen till omkring 10 kg (max 14 kg) totalt.

Om man vill hålla nere vikten är naturligtvis frystorkade färdigrätter bra, men vad jag sett så är de ganska dyra. Sen vet jag heller inte var jag får tag på dem i en vanlig livsmedelsbutik.

Jag är inte särskilt brydd om att maten är varierande utan kan tänka mig att äta samma sak varje måltid, förutsatt att det smakar okej. Spagetti och köttfärssås är en sån grej jag har svårt att tröttna på. Är pescetarian så det är vegetariskt alternativ som gäller där. Har tillgång till triangakök om jag lånar av min bror, men har det hellre klart innan utflykten. Men kan man göra nåt recept som står sig flera dagar i över tjugo graders värme?

Pastan skulle jag kunna ha torr och koka på plats om det är bättre. Då blir det väldigt viktsnålt.

Tips på annat att ha med sig annars som ger bra energi, klarar värme och inte är skrymmande? Jordnötssmör? Tonfisk på burk?

Brukar ha med torkad sojafärs exempelvis den här som jag hittade på Google:
https://www.apotea.se/km-sojafars-kr...EaAtzUEALw_wcB

Det finns många olika märken men jag valde ett för att visa.

Sedan tar du med buljongtärningar och pasta.

Hög proteinhalt som ger mycket energi och buljongen ger både smak och vätska.

Du behöver inte mer än tre ingredienser och packningen håller sig lätt samtidigt.
Citera
2022-07-31, 18:05
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Gillar du spaggeti o köttfärssås

Köp Knorr spagetterias frystorkade för hemma bruk , typ 15-18 spänn påsen.

Sen Nido pulvermjölk o sen tar du med riktigt smör.

Tillaga Knorrätten i kärlet 7 minuter med 70-80% av uppgiven vattenmängd.

Sen vispar du upp resterande vattenmängd med så mycket Nido pulvermjölk du kan lösa upp , häll i o sen en matsked smör o koka upp sakta under omrörning.

På med locket dra av gasen låt stå ett tag

Billigt o massa näring till en femtedel av priset på Drytech eller BB krubbet

Kan jag hitta dessa varor i butik? Vi ska gå om tre dagar så jag hinner nog inte beställa nåt. (Den här biten svarar också på en annan postares fråga om varför jag inte frystorkar. Jag började undersöka det här först häromdagen, och nu finns det inte tillräckligt med tid för det.) Och just det: Hur får man smöret att klara sig i värmen? Smälter det inte i rumstemperatur?
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2022-07-31 kl. 18:09.
Citera
2022-07-31, 18:30
  #28
Medlem
448s avatar
Dom kanske har försvunnit från sverige men kolla ica,hemköp o konsum

Heter Knorr spagetterias bolognese.

Alt 2

Köp Knorrs snackpottar bolognese och använd 2 per person.
Tillaga som jag skrev i första inlägget.
Vill du öka energiinnehållet köp med veggeköttfärspulver , finns på hemköp.
Notera detaljen med mjölkpulvret ,det måste lösa sepaat annars i rent vatten.

Kycklingrecept med snackpot , chicken curry varianten

Koka upp två snackpottar i kokkärlet med 70% av vattenmängden.
Släng i en noble kycklinkonserv
Gör grädde med nidomjölkpulvret med resternde vatten som tidigare sagts , häll i o avnjut sedan
Smör i som tidigare

Smör håller i bytta med lock skitbra uppåt två veckor om tempen ligger runt 22 o inte över 25 iaf

Sen kan man köpa Blåbands soppor(ger en liter) o köra dom med snabbris.
Tillagas med mjölkpulvermetoden o smör.

Funkar bra med potatis oxå
__________________
Senast redigerad av 448 2022-07-31 kl. 18:36.
Citera
2022-07-31, 18:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Brukar ha med torkad sojafärs exempelvis den här som jag hittade på Google:
https://www.apotea.se/km-sojafars-kr...EaAtzUEALw_wcB

Det finns många olika märken men jag valde ett för att visa.

Sedan tar du med buljongtärningar och pasta.

Hög proteinhalt som ger mycket energi och buljongen ger både smak och vätska.

Du behöver inte mer än tre ingredienser och packningen håller sig lätt samtidigt.

Tack! Vet du om det går att köpa liknande i butik? Apotea brukar visserligen ha snabb frakt, men vi planerar att gå redan på tisdag om allt går som det ska.

Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Varför gör du inte maten klar och frystorkar den innan avfärd?
Kan visserligen ta någon vecka eller två men helt klart värt det för att slippa släpa med sig en massa ingredienser och enkelt att värma på ute på tur.

En bra länk: https://friluftskoll.se/frystorka-mat/

Tack så mycket! Tyvärr är jag för sent ute för att göra det där om det tar en vecka eller två, men jag ska ta med mig det tipset till nästa vandring!
Citera
2022-07-31, 18:35
  #30
Medlem
448s avatar
Packa om snackpottarna föresten till fryspåsar., topits 2l så du kan vika över o få dubbla lager.
Citera
2022-08-01, 08:43
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Vad är vegetariansk köttfärssås? Du avser väl då mer sannolikt en fisksås/-stuvning eller vegetariansk färssås, alt möjligen ”fruktköttet” i ex en tomatsås? Skrivet i all vänlighet så folk här vet vad de skall svara på…

Frågan är med största sannolikhet riktad till oss som vet vad vegetarisk köttfärssås är för något. Dvs tråden är inte ämnad för personer som dig. Till TS köp vegetarisk köttfärs gjord på quorn och stek upp med vatten från bäckar så slipper du bära omkring på vatten.
Citera
2022-08-01, 09:08
  #32
Medlem
Enklaste veg såsen görs på linser mm. Ger bra energi. Däremot vill jag tipsa om att ta med skavsårsplåster. Lär behövas. Lycka till.
Citera
2022-08-01, 09:30
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
En eller ett par måltider med frystorkat kommer inte paja plånboken. Soppor hade jag kört på. Kolla på pulvermat som bara behöver vatten som tillsats. Tex potatismos

Hur gör du med vatten? Koka pasta kräver ju en del vatten
Det kanske är eldningsförbud nu när det är så varmt…
Jag skulle satsa på att göra en pastasallad hemma och sen ta med med olika tillägg bredvid. Typ:
Dag 1. Pastasallad + ägg
Dag 2. Pastasallad + tonfisk på burk
Dag 3. Pastasallad + Halloumi
Citera
2022-08-01, 10:54
  #34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Tack! Vet du om det går att köpa liknande i butik? Apotea brukar visserligen ha snabb frakt, men vi planerar att gå redan på tisdag om allt går som det ska.



Tack så mycket! Tyvärr är jag för sent ute för att göra det där om det tar en vecka eller två, men jag ska ta med mig det tipset till nästa vandring!

Ingen aning men annars köper du sojabönor istället.
Inte lika gott men det duger.

Men har ett förslag till.
Frukost: Riktigt grovt bröd och mjukost på tub.
Lunch och middag: Pasta eller couscous, buljong och sojabönor om du inte hittar sojafärs i butiken.
Kvällsmat: Havregrynsgröt med torkad frukt och det finns torrmjölk att köpa som också är lätt att ta med.

Man kan också blötlägga havregryn och torkad frukt på kvällen så behöver man inte någon mjölk utan det blir lite som en pudding som är jättegod till frukost.

Här har du enkel och billig mat för en kortare utflykt.

Men om du ska iväg i en vecka så ska du planera i tid och då rekommenderar jag de köpta maträtterna i alla fall en måltid om dagen.

Lycka till med vandringen!
Citera
2022-08-01, 11:58
  #35
Medlem
448s avatar
Frystorkat heläggspulver är också smart att ha med o göra omeletter av.

Hittar det i gymbutiker om det är bråttom men även i vanliga ica m.m
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback