Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-31, 09:25
  #1
Medlem
Ska ut och vandra i tre och en halv dag och funderar lite kring hur jag ska göra med maten. Vi ska gå ungefär 2 mil om dagen och min förhoppning är att kunna hålla packningen till omkring 10 kg (max 14 kg) totalt.

Om man vill hålla nere vikten är naturligtvis frystorkade färdigrätter bra, men vad jag sett så är de ganska dyra. Sen vet jag heller inte var jag får tag på dem i en vanlig livsmedelsbutik.

Jag är inte särskilt brydd om att maten är varierande utan kan tänka mig att äta samma sak varje måltid, förutsatt att det smakar okej. Spagetti och köttfärssås är en sån grej jag har svårt att tröttna på. Är pescetarian så det är vegetariskt alternativ som gäller där. Har tillgång till triangakök om jag lånar av min bror, men har det hellre klart innan utflykten. Men kan man göra nåt recept som står sig flera dagar i över tjugo graders värme?

Pastan skulle jag kunna ha torr och koka på plats om det är bättre. Då blir det väldigt viktsnålt.

Tips på annat att ha med sig annars som ger bra energi, klarar värme och inte är skrymmande? Jordnötssmör? Tonfisk på burk?
Citera
2022-07-31, 09:34
  #2
Medlem
Vad är vegetariansk köttfärssås? Du avser väl då mer sannolikt en fisksås/-stuvning eller vegetariansk färssås, alt möjligen ”fruktköttet” i ex en tomatsås? Skrivet i all vänlighet så folk här vet vad de skall svara på…
__________________
Senast redigerad av LordBrettSinclair 2022-07-31 kl. 09:37.
Citera
2022-07-31, 09:36
  #3
Medlem
Allt i en köttfärssås minus köttet.
Citera
2022-07-31, 09:38
  #4
Medlem
ApolloSthlms avatar
Skulle nog hellre välja pastasallad som man svänger ihop innan måltid. Vegfärs liggandes i en ryggsäck i tre dygn låter riskabelt. Eller tonfisksallad med bröd. Kanske förkoka lite bönor att ha i pastan/salladen och någon nice dressing.
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Ska ut och vandra i tre och en halv dag och funderar lite kring hur jag ska göra med maten. Vi ska gå ungefär 2 mil om dagen och min förhoppning är att kunna hålla packningen till omkring 10 kg (max 14 kg) totalt.

Om man vill hålla nere vikten är naturligtvis frystorkade färdigrätter bra, men vad jag sett så är de ganska dyra. Sen vet jag heller inte var jag får tag på dem i en vanlig livsmedelsbutik.

Jag är inte särskilt brydd om att maten är varierande utan kan tänka mig att äta samma sak varje måltid, förutsatt att det smakar okej. Spagetti och köttfärssås är en sån grej jag har svårt att tröttna på. Är pescetarian så det är vegetariskt alternativ som gäller där. Har tillgång till triangakök om jag lånar av min bror, men har det hellre klart innan utflykten. Men kan man göra nåt recept som står sig flera dagar i över tjugo graders värme?

Pastan skulle jag kunna ha torr och koka på plats om det är bättre. Då blir det väldigt viktsnålt.

Tips på annat att ha med sig annars som ger bra energi, klarar värme och inte är skrymmande? Jordnötssmör? Tonfisk på burk?
Citera
2022-07-31, 09:41
  #5
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Svårt att få tillagad mat att hålla dagar i 20+ grader. Rör ihop en kryddblandning och resten får vara konserver
Citera
2022-07-31, 09:45
  #6
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Ska ut och vandra i tre och en halv dag och funderar lite kring hur jag ska göra med maten. Vi ska gå ungefär 2 mil om dagen och min förhoppning är att kunna hålla packningen till omkring 10 kg (max 14 kg) totalt.

Om man vill hålla nere vikten är naturligtvis frystorkade färdigrätter bra, men vad jag sett så är de ganska dyra. Sen vet jag heller inte var jag får tag på dem i en vanlig livsmedelsbutik.

Jag är inte särskilt brydd om att maten är varierande utan kan tänka mig att äta samma sak varje måltid, förutsatt att det smakar okej. Spagetti och köttfärssås är en sån grej jag har svårt att tröttna på. Är pescetarian så det är vegetariskt alternativ som gäller där. Har tillgång till triangakök om jag lånar av min bror, men har det hellre klart innan utflykten. Men kan man göra nåt recept som står sig flera dagar i över tjugo graders värme?

Pastan skulle jag kunna ha torr och koka på plats om det är bättre. Då blir det väldigt viktsnålt.

Tips på annat att ha med sig annars som ger bra energi, klarar värme och inte är skrymmande? Jordnötssmör? Tonfisk på burk?
3 dagar är ju ganska kort tid. Jag skulle kört på en rätt du du lagat klart hemma första dagen. Sedan köpt några olika sådan där pås-soppa för de andra måltiderna. Kompletterat med typ nudlar, bröd, kokt ägg (om det ingår i din diet), pulver för blåbär/nyponsoppa, havregryn för frukostgröt (går att kombinera med ex blåbärssoppapulver för lite mer smak, samt sockertillskott i form av godis.
Citera
2022-07-31, 09:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Vad är vegetariansk köttfärssås? Du avser väl då mer sannolikt en fisksås/-stuvning eller vegetariansk färssås, alt möjligen ”fruktköttet” i ex en tomatsås? Skrivet i all vänlighet så folk här vet vad de skall svara på…
"Vegetarisk köttfärssås" används som benämning när köttet har bytts ut mot ett substitut, till exempel sojafärs.

Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Skulle nog hellre välja pastasallad som man svänger ihop innan måltid. Vegfärs liggandes i en ryggsäck i tre dygn låter riskabelt. Eller tonfisksallad med bröd. Kanske förkoka lite bönor att ha i pastan/salladen och någon nice dressing.
Det där med att ha lite bönor och annat som man blandar med nykokt pasta kanske vore nåt ändå. Jag är rätt såld på idén att ha pasta som bas just för att det är så mättande och energirikt, så då blir det väl mycket en fråga om att komplettera på ett sätt så att det ändå går att äta flera dagar i rad (är som sagt inte så känslig, men bara pasta under sju måltider hade ju blivit rätt skumt).
Citera
2022-07-31, 09:53
  #8
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
En eller ett par måltider med frystorkat kommer inte paja plånboken. Soppor hade jag kört på. Kolla på pulvermat som bara behöver vatten som tillsats. Tex potatismos

Hur gör du med vatten? Koka pasta kräver ju en del vatten
Citera
2022-07-31, 10:02
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Chansa inte med matens hållbarhet.
Att bli dålig i magen borta från bekvämligheter tar all kraft!

Håll dig till kex och pastejer.
Att koka pasta är slöseri med vatten som hade kunnat dricka.
Citera
2022-07-31, 10:24
  #10
Medlem
Ubernietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
"Vegetarisk köttfärssås" används som benämning när köttet har bytts ut mot ett substitut, till exempel sojafärs.
Då borde det väl för alla åderförnicklade pappskallar heta "sojafärssås".
Kan inte med när man, som min lokala ICA kvantum, byter ut ICAs goda pyttipanna mot "Klassisk vegetarisk pyttipanna". Då är det inte ens pyttipanna och borde såsom grönsaksblandning förvisas till veg-disken.

Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Det där med att ha lite bönor och annat som man blandar med nykokt pasta kanske vore nåt ändå. Jag är rätt såld på idén att ha pasta som bas just för att det är så mättande och energirikt, så då blir det väl mycket en fråga om att komplettera på ett sätt så att det ändå går att äta flera dagar i rad (är som sagt inte så känslig, men bara pasta under sju måltider hade ju blivit rätt skumt).
Några burkar vita bönor kan du väl ta med. De väger visserligen mer men du får istället vätskan på köpet. Några brödskivor och tonfisk och makrill på burk till det så blir du mätt.
Citera
2022-07-31, 10:29
  #11
Medlem
Byt ut quornfärs mot bönor så är det ju bara att ha med en burk till varje måltid. Alternativt hitta och plocka fårticka då den är perfekt som färs.
Citera
2022-07-31, 10:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Chansa inte med matens hållbarhet.
Att bli dålig i magen borta från bekvämligheter tar all kraft!

Håll dig till kex och pastejer.
Att koka pasta är slöseri med vatten som hade kunnat dricka.

Vatten kan man ju plocka upp i en bäck. Så länge det är rinnande kan man dricka direkt ur bäcken. Annars kokar man bara upp det. Varför släpa med sig massa vatten för att koka?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback