2022-07-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vi ska inte vara för snabba att döma det här än. Vi har haft förrymda galningar som löpt amok förr, rörde det sig om en sådan händelse den här gången ska vi vara tacksamma mot vakterna som stoppade personen.

Tidningsrubrikerna lägger alltid upp sånt här med en "det kunde varit du"-vinkel vilket ofta inte alls stämmer. Säkerhetsvakter går inte runt och verkar våld mot människor som sköter sig.
…fast de kan vara jävligt lynniga. Det behövs ofta inte mycket för att de ska tända till och då är det mer regel än undantag att de använder övervåld. Jag menar inte att de slår ihjäl folk till höger och vänster, men de är väldigt benägna att bända upp armar bakom ryggen, sätta sig på folk eller bara vara allmänt bryska när en tillsägelse hade varit fullt tillräcklig.
Citera
2022-07-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
George Floyd 2.0?

Precis vad jag också tänkte. "I cant breath"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Fick just höra att det var handgemäng och att han verkade påverkad.?? Just de personerna såg inget blod, men det var stökigt.

Om missbruk eller psykisk sjuk borde det hanterats bättre. Min åsikt

Signalement på mannen..? Hårfärg? Kläder? Nånting?
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Fick just höra att det var handgemäng och att han verkade påverkad.?? Just de personerna såg inget blod, men det var stökigt.

Om missbruk eller psykisk sjuk borde det hanterats bättre. Min åsikt

Ordningsvakter och polis behöver mer utbildning i hur man hanterar psykiskt sjuka människor överlag. Vissa har en naturlig instinkt, men 9 av 10 har det inte. Sedan vet man ju inte hur det var i det här fallet.
Citera
2022-07-31, 10:35
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
övervåld av vakterna?

Troligtvis.
Vakterna i tunnelbanan ger jag inte mycket för.
Det är en skam att T-bane poliserna togs bort,
Citera
2022-07-31, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tylfo
George Floyd 2.0?
Knappast. Den här händelsen har mer karaktären av olycka, tycker jag.

Möjligen har läget försämrats av att OV (och polis) inte har vanan att bemöta psykisk sjukdom och därmed använder ett alldeles för högaffektivt bemötande mot dessa personer med sådana problem.
Citera
2022-07-31, 10:36
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engladsmiley
Läste att mannen nu avlidit. Sorgligt.

Nu kanske ansvariga inser att det är helt jävla sjukt att utbildningen till att bli ordningsvakt är 10 dagar lång. Alldeles för många testosteronkillar med låg IQ och hög anabolahalt i kroppen som drar sig till den där ”utbildningen” och missbrukar den lilla makt dom får.

Tror inte utbildningen där det handlar om att två personer? i ett trångt utrymme som ska ta hand om en galen person skiljer sig så där jättemycket åt faktiskt?

Men för all del, tar gärna tillbaka den gamla tunnelbanepolisen som fanns när jag var ung. De var några vi ungjävlar verkligen hade respekt för.
Citera
2022-07-31, 10:37
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kca1988
Signalement på mannen..? Hårfärg? Kläder? Nånting?
Inte gammal, troligen missbrukare. De lämnade när saker hände
Citera
2022-07-31, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloMacchiarini
…fast de kan vara jävligt lynniga. Det behövs ofta inte mycket för att de ska tända till och då är det mer regel än undantag att de använder övervåld. Jag menar inte att de slår ihjäl folk till höger och vänster, men de är väldigt benägna att bända upp armar bakom ryggen, sätta sig på folk eller bara vara allmänt bryska när en tillsägelse hade varit fullt tillräcklig.

Det finns idioter överallt, både med och utan uniform. Allt jag menade är att vi bör invänta mer information och fakta om vad som hänt i detta fall innan vi proklamerar övervåld från vakternas sida. Tills vi vet mer kan detta handla om nästan vad som helst, personen kan ha varit påverkad eller felmedicinerad så gravt att vakternas ingripande inte är dödsorsak. Vi vet i princip ingenting än.
Citera
2022-07-31, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vi ska inte vara för snabba att döma det här än. Vi har haft förrymda galningar som löpt amok förr, rörde det sig om en sådan händelse den här gången ska vi vara tacksamma mot vakterna som stoppade personen.

Tidningsrubrikerna lägger alltid upp sånt här med en "det kunde varit du"-vinkel vilket ofta inte alls stämmer. Säkerhetsvakter går inte runt och verkar våld mot människor som sköter sig.
Du har rätt, i bästa fall räddade de allmänheten från en fara. I värsta fall kan de absolut ha gett sig på nån med övervåld.

Att det inte skulle hända att de brukar våld mot oskyldiga är bara dumt, jag vet personligen ett fall som ska upp i rätten där exakt det har hänt. En misshandel mot en oskyldig.

Hur som helst, hoppas allt gick rätt till.
Citera
2022-07-31, 10:42
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Inte klädd i sjuhusdress enligt dem. Mycket skrik. Vet inte mer
Citera
2022-07-31, 10:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloMacchiarini

Även kända att släpa äldre något berusade personer in i visiteringsrum o vitja plånböcker.
För att sedan tvinga offren ta annat färdmedel. När de inte står o fördriver tiden med att sälskapligt samtala med knarklangarna.

Polisiära o ordningsfrågor ska skötas av staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in