Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Det som förmodligen skulle vara intressant att få ta del av är ett komplett och en helt ocensurerad samt ett då fullständigt rättsintyg? Där en läkare har undersökt OP. Med en bifogad skriftlig medicinskt sakkunnig rapport och utlåtande samt redogörelse? Då möjligen kan man få en hint och antydan om hur och var dem avlossade skotten har tagit i OP? Samt ingångar/utgångar och vinklar ev. eldvapen samt dimensioner på kul-hållen etcetera?

Mycket av detta skulle då eventuellt underlätta och styrka visa hypoteser. Och möjligen då också eventuellt kunna avfärda olika antaganden och tankegångar samt teorier kring mordet på OP på brottsplatsen.

Duger inte obduktionsprotokollet?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:B3-01
Citera
2022-07-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Duger inte obduktionsprotokollet?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:B3-01

Jag vill verkligen tacka för OP:s rättsmedicinska obduktionsprotokoll.

Återkommer när jag har analyserat o. undersökt protokollet mer noggrant. Men redan nu tycker jag mig se att det förekommer intressant information. Det som sticker ut anser jag bland annat är efter att nu ha letat fram min tumstock. Samt därtill också hittat ett gradmått längst ned skrivbordslådan är ju förmodligen då nedanför att läsa igenom.

Det beskrivs att en skada är lokaliserad ca 31 cm ovanför naveln på OP och ca. [136-138 cm ovanför högra hälen].

Samt en [Ca 140 cm ovanför högra hälen] och ca 1 cm till höger om mittlinjen på OP mellan skulderbladen.

Det konstaterades också att OP har en kanal som förlöper [bakifrån samt framåt något uppifrån samt nedåt] Ca 10-15 grader.

Vinkel på OP är då något från [höger till vänster].

/Intressant är ju att skadan med sårkanalen löper bakifrån på OP samt något uppifrån samt då nedåt i en som jag uppfattade Ca. 10-15 graders vinkel från höger till vänster? Det man ju kan fråga sig är ju hur man då vinklar och håller i ett skjutvapen? Och då skjuter snett uppifrån samt då i vinkel något höger till vänster, samt då nedåt i 10-15 graders vinkel?

/Tack igen o. än en gång.
Man får titta igen i obduktionsprotokollet o. klura vidare.
Samt försöka bilda sig en uppfattning.
Senast redigerad av Jerker2 2022-07-30 kl. 15:53.
Citera
2022-07-30, 20:38
Medlem
Michael Maclaine har onekligen intressanta berättelser. 4 delar av Gjutarenäfve.
Citera
2022-07-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Jag vill verkligen tacka för OP:s rättsmedicinska obduktionsprotokoll.

Återkommer när jag har analyserat o. undersökt protokollet mer noggrant. Men redan nu tycker jag mig se att det förekommer intressant information. Det som sticker ut anser jag bland annat är efter att nu ha letat fram min tumstock. Samt därtill också hittat ett gradmått längst ned skrivbordslådan är ju förmodligen då nedanför att läsa igenom.

Det beskrivs att en skada är lokaliserad ca 31 cm ovanför naveln på OP och ca. [136-138 cm ovanför högra hälen].

Samt en [Ca 140 cm ovanför högra hälen] och ca 1 cm till höger om mittlinjen på OP mellan skulderbladen.

Det konstaterades också att OP har en kanal som förlöper [bakifrån samt framåt något uppifrån samt nedåt] Ca 10-15 grader.

Vinkel på OP är då något från [höger till vänster].

/Intressant är ju att skadan med sårkanalen löper bakifrån på OP samt något uppifrån samt då nedåt i en som jag uppfattade Ca. 10-15 graders vinkel från höger till vänster? Det man ju kan fråga sig är ju hur man då vinklar och håller i ett skjutvapen? Och då skjuter snett uppifrån samt då i vinkel något höger till vänster, samt då nedåt i 10-15 graders vinkel?

/Tack igen o. än en gång.
Man får titta igen i obduktionsprotokollet o. klura vidare.
Samt försöka bilda sig en uppfattning.
Tex om GM är längre än OP.

Tex om LOP har påbörjat en vridning längs gångbanans snökant. Dvs offret är vridet 10-15 grader när skottet går av.
Citera
2022-07-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tarendis föräldrar var liksom på fel sida. De flydde för att undkomma Sovjeterna.
Tarendi var så att säga ingen favorit bland Balmages, Hollander. Israeler och Sovjeter.

Intressant. Hur vet du det?
Citera
2022-07-31, 07:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Michael Maclaine har onekligen intressanta berättelser. 4 delar av Gjutarenäfve.
Mytoman-radarn når nästan upp till rött. Käften pladdrar på så den annars väldigt pratglade Gjutarenäfve bara sitter och ler fånigt. Ett stort lass salt rekommenderas vid lyssning.
Citera
2022-07-31, 08:06
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu

Absolut. Tidsandan och kopplingarna mellan olika herrar är intressant. Om det sen har bäring mot själva mordet är svårare att se, ...än sålänge.
Citera
2022-07-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Mytoman-radarn når nästan upp till rött. Käften pladdrar på så den annars väldigt pratglade Gjutarenäfve bara sitter och ler fånigt. Ett stort lass salt rekommenderas vid lyssning.

Ja, man får verkligen MacFalkirk-vibbar. Denne skotte hette egentligen Ove Petersen (född i Danmark).

Här har vi en ny skotte med namnet Michael MacLaine. Han heter egentligen Hans Mikael Ångman född i Södertälje. Hans fader är född i Stockholm.

Hälsningar
MacKlippo
Citera
2022-07-31, 12:40
Medlem
Jag tycker det är rätt intressant att Otto ekevi har nämt Anti Avsan vid namn i hans youtube kanal. Hoppas det kan leda fram till något vidare.
Citera
2022-07-31, 13:42
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
South African Institute for Maritime Research (SAIMR) var namnet till trots en brittisk baserad organisation med + 5 000 man under vapen som hyrde ut sina tjänster till bla gruvjätten Anglo-American Plc men också deltog på Sydafrikas sida i dess krig i Namibia och Angola under 1980-talet.

Redan 1961 var SAIMR aktiv och det sägs att de var inblandade i ett attentat mot FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld vid Ndola. Med ett sådant trackrecord vore de en logisk partner för Khashoggi och Co., dvs mellanhänderna, i ett attentat mot Olof Palme.

När man läser förhören PU så träffar man på flera där det verkar ha försökts rekrytera någon som så att säga skulle hålla i vapnet, dvs skjuta. Men inget sådant uppslag verkar ha gett resultat. Ju närmare slutförhandlingarna om Indienaffären kom desto mer angeläget blev frågan om skytten.

Till slut tror jag budet gick till Craig Williamson att skaffa fram skytt och då han nyligen blivit befordrad till major inom Sydafrikas Military Intelligence SA MI hade han tillgång till män som Roy Allen och Peter Casselton.

Även om Roy Allen inte kände till Sverige så kände Peter Casselton till Sverige och hanterade bla Bertil Wedin som agent för Sydafrika.

https://wpu.nu/wiki/Bertil_Wedin

Det fanns m a o kontakter rakt in i det svenska militär/polisiära etablissemanget på hög nivå.

Bertil Wedin tex hade varit underrättelseofficer i FN:-bataljonen i Kongo 1963. Det är inte otroligt att han innan dess varit sambandsofficer och hade radiokontakt med Dag Hammarskjölds flyg innan den slutade i en krasch.

Bertil Wedin hade på 70-talet rekryterat svenskar som legosoldater till krigen i Sydafrika, läs SAIMR. Så med personliga kontakter kunde en attentatsgrupp sättas samman som till fulla förstod uppdragets allvar och behovet av att hålla tyst.

Intressant läsning. Samtidigt som tidslinjen över de politiska händelser OP var närvarande i (eller planerade att närvara vid) skulle kunna ge vid handen ett ännu större rovdjur.

Tänker att frågan om en kärnvapenfri zon i Östersjön var en angelägenhet både för CIA och KGB. Många komponenter att väga in här, jämsides med ovan nämnda tidslinje.

Ett exempel är regeringens proposition om agerande bakom fiendelinje hösten - 85. Andra är Palme-kommissionen o. Palmes nära kontakt med Georgy Arbatov, det förestående mötet med Michail Gorbatjov april-86, U-båtskränkningar, Stay Behind, ANC:s konferens i Sthlm och säkerhetskonferensen samma år.

Har svårt att åsidosätta målet med fortsatt liering och beskydd från Väst, samt intresset av ett upprätthållande av kärnvapenzonen i Östersjön, även från Öst.

Hade varit bra att kunna ta del av avlyssningen av Vladimir Nezjinskij och illegalisterna, i sin helhet.
Senast redigerad av Xedome 2022-07-31 kl. 14:01.
Citera
2022-07-31, 13:57
Medlem
ben-varfors avatar
Det material om DC3:an som inte berörs av 95-årsregeln skulle
kunna presenteras i oktober.

https://www.akademibokhandeln.se/bok/guide-till-spionernas-sverige/9789173291781/

https://www.jallai.se/2014/08/spionringen-pa-fra-2-0/
Citera
2022-07-31, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Intressant läsning. Samtidigt som tidslinjen över de politiska händelser OP var närvarande i (eller planerade att närvara vid) skulle kunna ge vid handen ett ännu större rovdjur.

Tänker att frågan om en kärnvapenfri zon i Östersjön var en angelägenhet både för CIA och KGB. Många komponenter att väga in här, jämsides med ovan nämnda tidslinje.

Ett exempel är regeringens proposition om agerande bakom fiendelinje hösten - 85. Andra är Palme-kommissionen o. Palmes nära kontakt med Georgy Arbatov, det förestående mötet med Michail Gorbatjov april-86, U-båtskränkningar, Stay Behind, ANC:s konferens i Sthlm och säkerhetskonferensen samma år.

Har svårt att åsidosätta målet med fortsatt liering och beskydd från Väst, samt intresset av ett upprätthållande av kärnvapenzonen i Östersjön, även från Öst.

Hade varit bra att kunna ta del av avlyssningen av Vladimir Nezjinskij och illegalisterna, i sin helhet.

En tidslinje över händelser och skeenden som Olof Palme var engagerad i mer eller mindre. Den gör inte anspråk på att vara heltäckande eller vara riktad mot något speciellt mordscenario.

https://wpu.nu/wiki/Kalla_kriget_-_en_tidslinje_1945-1991
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in