2022-07-31, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Både Ryssland och Iran ger i offentliga uttalanden stöd för Kina i den begynnande militära konflikten om Taiwan. Detta är ett solklart ställningstagande mot USA och deras imperialistiska planer i Sydostasien. Verkar som USAs senaste militära allians i området, Aukus, möjligtvis kommer testas militärt om allt vill sig illa. Givet psykopaterna som styr västerlandet är det inte omöjligt att vi snart ser ett krig i området.
"imperialistiska planer" Vad är det för mögligt struntprat?
Ja, vi får hoppas att hela den fria världen i så fall skyddar Taiwan, ett av de mest utvecklade
och demokratiska länderna i det området.
Citera
2022-07-31, 00:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Lite OT kanske, men det var ju väldigt länge sen krig bara utkämpades på slagfält, styrda från militära HQ och politiker. Men även då, så försökte man givetvis påverka opinion på de sätt man kunde.

Och all påverkan/marknadsföring värd namnet handlar ju om målgruppsanpassning.

Det är ju inte så att ICA, eller Ukraina, lägger alla sina påverkansägg i en korg.

ICA har massor med olika reklamer och erbjudanden helt anpassat efter hur demografin runt en butik ser ut etc. Överdrivet kan man ju säga att ett ica i Djursholm har 2-för-1 på gåslever, och ett ICA i en singelmammaförort har 2-för-1 på Ica basically-blöjor.

Det är så klart samma sak kring påverkan kring ett krig.

Ukraina har twitterkonton som bara handlar om att visa bombade ryska fordon, andra om handlar om strategi. Man har zelensky på videobesök hos varenda beslutsfattande organ som vill lyssna. Att nå ut genom vouge till ”politikerfruar och eliten” för att få en enda fru att vid matbordet säga ”fan om du röstar emot att hjälpa hon där i Ukraina” är så klart värt den timmen de la på reportaget.

Och det här har inte blivit ”mer” cyniskt på sistone. Det är mera att man före ”internet” i princip bara såg ”sin egen” målgruppsanpassade marknadsföring. På Kennedy-tiden hade du nog inte ens vetat om hur mkt Jackie syntes i liknande saker. För du hade inte varit målgruppen. Nu får du reda på det för att du scollar twitter…

Så det här med Vouge är inte det minsta konstigt eller något nytt. Det är bara så man BÖR göra om man är duktig på sitt jobb.
Inget dumt inlägg. Jag tror att skon klämmer för att konflikten i Ukraina prompt ska göras till ett krig mellan Ryssland och precis hela västvärlden — och så har det också blivit. Det känns så skruvat och, ja, nästan surrealistiskt. Jo, Putin hotade med världens smäll om någon skulle lägga sig i, men det är inte som att någon brytt sig så värst om det. Stödet till Ukraina fanns även där redan innan den 24 februari. Egentligen inget konstigt med det. Det är hur hela spektaklet tett sig sedan dess som bekymrar mig.
Citera
2022-07-31, 00:34
Medlem
JymdKjams avatar
Någon som märkt av något livstecken från den där femtekolonnaren Lancaster på sistone? Har hen lagt ut något nytt ”reportage ”?
Citera
2022-07-31, 00:35
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tänker mig någon kärring med lustiga brillor och det här numret av Vogue vid ett stort soffbord i ett spartanskt inrett fyrtiomiljonersloft någonstans på centrala Manhattan. Det känns så jävla cyniskt. Det handlar liksom inte ens längre om kriget som sådant, utan om att göra reklam med ett tilltal som passar den övre, övre medelklassen. Vi hamnar så ruskigt långt bort från verkligheten. Det är den totala estetiseringen av kriget, ett gott stycke bortom Sagan om ringen, Fylke och Mordor. Det är slutpunkten. Den logiska slutpunkten. Zelensky ska säljas in med reklam i ett magasin.
Om herrskapet Zelensky ställer upp med ett reportage i Vogue- eller annat magasin, så gör de sitt jobb på ett förtjänstfullt sätt. Det är en presidents jobb att göra sitt yttersta för den nation denne företräder- på vad sätt som helst, kan saken rendera i ytterligare något bidrag är det gott så. Självfallet har Putin med ledning det samma ansvar för sin nation- att göra sitt yttersta för att bli en beundrad och omtyckt nation... det finns sådana som är lite mer duktiga på sina jobb.
Citera
2022-07-31, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag menade populasen. Tror att vi är ungefär jämngamla, och jag vill på intet vis framställa mig som någon Einstein eller ens någon docent i statsvetenskap. Men den här mixen av doom'n'gloom och mycket entydiga moraliska narrativ har man ju sett tidigare, t ex under Kuwait/Gulfkriget 1990-91.

Just det - men att Ukrainakriget kan komma så nära i personliga bilder, mikroreportage osv beror ju också på att väldigt många i landet har smartphones och konton på sociala medier, eller känner någon som har det. Dessutom fungerar internet och elnätet utan större problem (ryssarna kunde ha slagit ut elnätet och stora delar av telenätet på ett tidigt stadium, men det har de inte gjort, bl a därför att de inte ville skicka hela Ukraina ner i vardagskaos och få skulden för det).

I Somalia, Irak eller Afghanistan fanns det inga smartphones med i bilden, sociala medier existerade knappt för vanligt folk i dessa länder och journalisterna hade starkt begränsad rörelsefrihet, Det präglade hela rapporteringen kring dessa krig på 90-00-talen, mycket färre brinnande privathus och döda kroppar.

Finns det något värre än ryss-troll som förvränger verkligheten 180 grader - för att få vinna lite godhetspoäng?

Anledningen till att Ryzz-fittorna inte bombat sönder den ukrainska el- och telenätet är ju att deras interna kommunikationssystem är helt beroende av tillgång till internet för att fungera. För att inte behöva prata i klartext över öppna linjer.

Har du redan glömt det, ryss-fitta? Det är ju inte mer än ca 4-5 månader som det blev uppenbart.
Citera
2022-07-31, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Någon som märkt av något livstecken från den där femtekolonnaren Lancaster på sistone? Har hen lagt ut något nytt ”reportage ”?

Ja, han kved ur sig nåt för ett par veckor sedan att han var på semester. Och skulle vara tillbaka. Förra veckan.

Han kanske har fått Covid? Eller HIV? Han rör sig ju i ryzka bög-kretsar.
Citera
2022-07-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Men vem kan vara så slut i huvudet och argumentera för att någon, utanför Piss-ryssland, vill ha Piss-ryzzka bolag som kunder och få betalt i toalettpapperet RUBEL?
Går säkert att fixa på annat sätt! Hört talas om bartering?
Citera
2022-07-31, 00:39
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Naturligtvis har du siffror som backar upp detta.

Hur stor del av den svenska elproduktionen är beroende av rysk naturgas? På ett ungefär?

Du pluggar ju i Lund så siffror borde vara en barnlek för dig att plocka fram.

Kanske någon av ryssfittorna i tråden kan hjälpa en efterbliven kompis?

Vi klarar oss bra utan gas från Mordor:

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/sveriges-import-av-naturgas/

Citat:
I Sverige används naturgas framförallt som processbränsle och råvara inom industrin, för kraft- och fjärrvärmeproduktion, som fordonsbränsle, inom sjöfarten samt i hushåll som nyttjar gasen för uppvärmning och matlagning.
Citera
2022-07-31, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det sades tidigt att sanktionerna inte kortsiktigt kommer stoppa kriget...
Sades det? Vad jag kommer ihåg så sades det att sanktionerna snabbt skulle knäcka Ryssland, gick inget vidare…
Citera
2022-07-31, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Vi vet inte, precis som vi inte vet vem som sprängde Azov/CIA/Hollywoodnazisterna i bitar. De enda som sysslar med definitiva slutsatser i detta kriget är ni anal-liberaler/ukrainadårar.
Nu har vår överman visat sig:
"anal-liberaler/ukrainadårar"
Vilket argument!. Man blir krossad.
Är det jobbigt i varma vindsrummet?
Nej, jag förstår. Det är inte så lätt. Själv har jag ingen ordning alls på kanoterna
och indianerna.
Citera
2022-07-31, 00:42
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Själv kan du inte ens stava till Bosch! Imponerande!
Tror många kinesiska företag nog hellre vill ha ryska bolag som kunder än Bosch…
Blir nog svårt för Bosch att sätta stopp för och bötfälla kinesiska bolag…
Business handlar om förtroende, om sådant av någon anledning börjar svikta blir samarbete svårt. Jag har svårt tänka mig att just Kina (av alla länder) skulle försätta sig i en sådan situation att väst drar sig för fortsatta samarbeten- den saken skulle dra bort allt som den kinesiska framgången bottnar och består av...
Citera
2022-07-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Inget dumt inlägg. Jag tror att skon klämmer för att konflikten i Ukraina prompt ska göras till ett krig mellan Ryssland och precis hela västvärlden — och så har det också blivit. Det känns så skruvat och, ja, nästan surrealistiskt. Jo, Putin hotade med världens smäll om någon skulle lägga sig i, men det är inte som att någon brytt sig så värst om det. Stödet till Ukraina fanns även där redan innan den 24 februari. Egentligen inget konstigt med det. Det är hur hela spektaklet tett sig sedan dess som bekymrar mig.

I grunden tror jag det hela handlar om att det finns antidemokratiska strömmar åter igen på frammarsch överallt i världen. Vi har ju lite nya partier som inte direkt håller den demokratiska fanan svinhögt, inte ens om har det i sitt namn.

Så att tillsammans, hårt, slå tillbaka och framförallt icke-militärt ”krossa” det anti-demokratiska Ryssland är i mina ögon ett sätt att visa sin egen befolkning att visst, ha du dina antidemokratiska sympatier, men röstar du på X så kommer du förvalda vårt land till Ryssland och se hur de har det!

Dvs, man gör ett exempel av Ryssland för att slåss för demokratin på hemmaplan.

Man brukar säga att allt inom företagande är marknadsföring. Från produkters kvalitet, hur personal uppträder till reklamkampanjer.

All politik är således påverkan. Inte mer surrealistiskt än så.

Sen får man välja sin politiska ideologi efter hur bra kvalite man tror sig få på produkten.

Och jag vill då själv inte ha några Ryska eller 100% kinesiska produkter. Jag köper hellre europeiskt och amerikanska inovationer om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in