2022-07-30, 23:53
  #191677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är bara en liten del av Donetsk-regionen som är under ukrainsk kontroll längre (och i den delen ingår inte heller staden Donetsk). Naturligtvis föredrar Kiev-regeringen att säga "vi evakuerar hela Donetsk oblast" eftersom tja, agenda. Men man kan ju önska att nyhetsmedia här i väst orkade uttrycka sig litet bättre och tydligare.

Möjligheten att använda mindre, taktiska kärnvapen har f ö diskuterats i månader.
Ukrainas regeringen har beslutat att alla personer i regionen runt staden Donetsk ska evakueras. Det meddelade president Volodymyr Zelenskyj på lördagen, enligt Reuters.

Evakueringen gäller de områden i Donetsk som inte kontrolleras av Ryssland.

Du får gärna upplysa var det står Hela Donetsk oblast i Zelenskys uttalande, för det går inte att hitta det du påstår.
Citera
2022-07-30, 23:53
  #191678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Naturligtvis skojar Nibiru2011 med oss.
Nej! Allt handlar inte om BNP!
Sanktionerna infördes för att få stopp på kriget! Vilket inte har fungerat. Däremot så har vanliga europeiska medborgare drabbats hårt medan de rikaste i väst bara blir rikare…
Citera
2022-07-30, 23:54
  #191679
Medlem
JymdKjams avatar
Tyskland donerar Biber-fordon för att Ukraina ska kunna ta sig över viktiga floder under återtagandeprocessen:

https://amp.theguardian.com/world/2022/jul/29/germany-bridge-layer-tanks-ukraine-forces-howitzer-sale-authorisation

Citat:
”The Biber will enable Ukrainian troops to cross waters or obstacles in combat,” the ministry said in a statement. “The delivery of the first six systems will take place this year, starting in autumn. Ten more systems will follow next year.”


Citat:
The announcement comes days after it emerged Germany had given the green light to a request by the defence company Krauss-Maffei Wegmann to produce 100 Panzerhaubitze 2000 howitzers for the Ukrainian army.
__________________
Senast redigerad av JymdKjam 2022-07-30 kl. 23:56.
Citera
2022-07-30, 23:54
  #191680
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Arbetslöshet allmänt missnöje och matbrist kan leda till upplopp. Klart är redan att sanktionerna mot Ryssland slagit värre mot Europa än mot Ryssland…

Studien från Yale säger annorlunda...

—Despite Putin’s delusions of self-sufficiency and import substitution, Russian domestic production has come to a complete standstill with no capacity to replace lost businesses, products and talent; the hollowing out of Russia’s domestic innovation and production base has led to soaring prices and consumer angst

—As a result of the business retreat, Russia has lost companies representing ~40% of its GDP, reversing nearly all of three decades’ worth of foreign investment and buttressing unprecedented simultaneous capital and population flight in a mass exodus of Russia’s economic base

—Putin is resorting to patently unsustainable, dramatic fiscal and monetary intervention to smooth over these structural economic weaknesses, which has already sent his government budget into deficit for the first time in years and drained his foreign reserves even with high energy prices – and Kremlin finances are in much, much more dire straits than conventionally understood
Citera
2022-07-30, 23:56
  #191681
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/ar-svensk-energiforsorjning-beroende-av-ryssland/

Beroendet är dessutom större i södra Sverige vilket är där jag bor.

Vad menar du nu?

Ingenting av det som du länkar till bidrar till att skapa en insikt i den svenska elproduktionens beroende av rysk naturgas.

Fram med underlag nu!
Citera
2022-07-30, 23:56
  #191682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
ryZZland har svårt att betala för tågtransporterna till Kaliningrad från o med september 😂


The diplomat told the state-run Rossiya 24 TV station that operators in Russia who use the services of Lithuanian Railways are obliged to pay for freight transport, while Vilnius only accepts payments through one bank, Šiaulių Bankas, which is suspending transactions with Russia from September.
Ja då blir det nog snart stopp igen för ryssarnas transporter till Kaliningrad 😁
Citera
2022-07-30, 23:57
  #191683
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Arbetslöshet allmänt missnöje och matbrist kan leda till upplopp. Klart är redan att sanktionerna mot Ryssland slagit värre mot Europa än mot Ryssland…


Inflationen i Ryssland är dubbelt upp mot Europa enligt färska stats kvartalet mars-mai ( Sedan finns inga siffror för Mai till nu eftersom datan är bortplockat) Ryssland har dessutom helt nyligen defaultat på en viss andel av sina statsobligationer som gick ut under perioden Jan-Mai, vilket automatiskt innebär att kreditvärdigheten ramlar ner några pinnhål.
Fortsätter det såhär så följer det en perfekt parallell för hur både Sovjet slutade och Ryssland började (och slutade) = Statskonkurs och problem som följer i generationer. Den store Låtsaskejsaren Putin går samma väg. Att spola ner rikets ekonomi genom toaletten. På så sätt en typisk grej som Sovjet/Ryssland alltid klantar till det för sig och sin befolkning.

Europa är rikt, det finns en hel del nödkapital i ladorna och har ett fungerande brödarskap inom Nato och EU. Vår ekonomi är 20x större och betydligt mer diversifierat än galtarnas lilla fascitland där två dussin oligarker plundrat landet i över 25 år.
Ryssarna är såååååå rökta , det blir en total knockout och den lilla nallebjörnsnationen som alla har överskattat kommer inte att resa sig på 10, snarare 100
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-07-31 kl. 00:00.
Citera
2022-07-30, 23:58
  #191684
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej! Allt handlar inte om BNP!
Sanktionerna infördes för att få stopp på kriget! Vilket inte har fungerat. Däremot så har vanliga europeiska medborgare drabbats hårt medan de rikaste i väst bara blir rikare…

Och i RyZZland fördelas förmögenheten helt linjärt rättvist över hela befolkningen?
Citera
2022-07-30, 23:58
  #191685
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Studien från Yale säger annorlunda...

—Despite Putin’s delusions of self-sufficiency and import substitution, Russian domestic production has come to a complete standstill with no capacity to replace lost businesses, products and talent; the hollowing out of Russia’s domestic innovation and production base has led to soaring prices and consumer angst

—As a result of the business retreat, Russia has lost companies representing ~40% of its GDP, reversing nearly all of three decades’ worth of foreign investment and buttressing unprecedented simultaneous capital and population flight in a mass exodus of Russia’s economic base

—Putin is resorting to patently unsustainable, dramatic fiscal and monetary intervention to smooth over these structural economic weaknesses, which has already sent his government budget into deficit for the first time in years and drained his foreign reserves even with high energy prices – and Kremlin finances are in much, much more dire straits than conventionally understood

Och vill man. Om man nu är lagd åt det hållet.

Så kan man naturligtvis granska Yale-rapporten och invända mot faktaunderlag, analyser - i sann vetenskaplig anda.

Särskilt intressant vore det om en ryzz-fitta skulle granska rapporten och publicera en analys över vilka faktauppgifter eller vilka slutsatser som är felaktiga.

Tyvärr kommer vi aldrig att få se en sådan artikel publiceras.
Citera
2022-07-30, 23:59
  #191686
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej! Allt handlar inte om BNP!
Sanktionerna infördes för att få stopp på kriget! Vilket inte har fungerat. Däremot så har vanliga europeiska medborgare drabbats hårt medan de rikaste i väst bara blir rikare…

Det sades tidigt att sanktionerna inte kortsiktigt kommer stoppa kriget... De är till för att minska ryZZlands förmåga att bedriva krig på längre sikt.

Tex har ryZZland svårt att producera avancerade vapensystem utan komponenter från väst.
Citera
2022-07-31, 00:02
  #191687
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Själv kan du inte ens stava till Bosch! Imponerande!
Tror många kinesiska företag nog hellre vill ha ryska bolag som kunder än Bosch…
Blir nog svårt för Bosch att sätta stopp för och bötfälla kinesiska bolag…

Men vem kan vara så slut i huvudet och argumentera för att någon, utanför Piss-ryssland, vill ha Piss-ryzzka bolag som kunder och få betalt i toalettpapperet RUBEL?
Citera
2022-07-31, 00:03
  #191688
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Ryssarna fortsätter med sina förödande missilattacker mot ukrainska förband. Här målstyrda robotar som utplånar soldater från ukrainska 110 och 14-brigaden. Det kostar på att kriga för den anal-liberala världsordningen. Det som skänker extra groteskhet till det hela är alla dessa sinnessjuka svenska som sitter i sina mögliga radhus, knarkar CIA-propaganda och hejar på den USA-understödda slakten av ukrainska män.

Länk: https://t.me/asbmil/3424

Klickar inte på länken men ryssen har ju bevisligen problem att ens träffa en 14ha stor ö så ger inte så mycket för deras precision...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in