Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jag tänker mig någon kärring med lustiga brillor och det här numret av Vogue vid ett stort soffbord i ett spartanskt inrett fyrtiomiljonersloft någonstans på centrala Manhattan. Det känns så jävla cyniskt. Det handlar liksom inte ens längre om kriget som sådant, utan om att göra reklam med ett tilltal som passar den övre, övre medelklassen. Vi hamnar så ruskigt långt bort från verkligheten. Det är den totala estetiseringen av kriget, ett gott stycke bortom Sagan om ringen, Fylke och Mordor.
Det är slutpunkten. Den logiska slutpunkten. Zelensky ska säljas in med reklam i ett magasin.
Lite OT kanske, men det var ju väldigt länge sen krig bara utkämpades på slagfält, styrda från militära HQ och politiker. Men även då, så försökte man givetvis påverka opinion på de sätt man kunde.
Och all påverkan/marknadsföring värd namnet handlar ju om målgruppsanpassning.
Det är ju inte så att ICA, eller Ukraina, lägger alla sina påverkansägg i en korg.
ICA har massor med olika reklamer och erbjudanden helt anpassat efter hur demografin runt en butik ser ut etc. Överdrivet kan man ju säga att ett ica i Djursholm har 2-för-1 på gåslever, och ett ICA i en singelmammaförort har 2-för-1 på Ica basically-blöjor.
Det är så klart samma sak kring påverkan kring ett krig.
Ukraina har twitterkonton som bara handlar om att visa bombade ryska fordon, andra om handlar om strategi. Man har zelensky på videobesök hos varenda beslutsfattande organ som vill lyssna. Att nå ut genom vouge till ”politikerfruar och eliten” för att få en enda fru att vid matbordet säga ”fan om du röstar emot att hjälpa hon där i Ukraina” är så klart värt den timmen de la på reportaget.
Och det här har inte blivit ”mer” cyniskt på sistone. Det är mera att man före ”internet” i princip bara såg ”sin egen” målgruppsanpassade marknadsföring. På Kennedy-tiden hade du nog inte ens vetat om hur mkt Jackie syntes i liknande saker. För du hade inte varit målgruppen. Nu får du reda på det för att du scollar twitter…
Så det här med Vouge är inte det minsta konstigt eller något nytt. Det är bara så man BÖR göra om man är duktig på sitt jobb.