2022-07-31, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Vi vet inte, precis som vi inte vet vem som sprängde Azov/CIA/Hollywoodnazisterna i bitar. De enda som sysslar med definitiva slutsatser i detta kriget är ni anal-liberaler/ukrainadårar.

Ser vi en spade. Så är det en spade.

Är fittfartyget Moskva sänkt. Så är det sänkt. Vad än ni fittryssar har att säga om det.

Får en ukrainare, i rysk krigsfånge med bakbundna händer kuk och task bortskuren med en mattkniv, och det är filmat i HD, då är det en ukrainare med bakbundna händer som får kuk och taskpåse bortskuren med en mattkniv. Vad än ni fittryssar har att säga om det.

Om 50 ukrainare, i rysk krigsfångenskap, dör av ryska termobariska bomber, då är det 50 ukrainare, i rysk krigsfångenskap, som dör av ryska termobariska bomber. Vad än ni fittryssar har att säga om det.
Citera
2022-07-31, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det har aldrig hänt förut menar du?
Driver du med mig? Sanktionerna har ju slagit mycket hårdare emot Ryssland som kommer backa ekonomiskt med minst 10% bara i år.
Nämn ett västland som kommer ha en likande tillbakagång?
Det är bra att det är så. Men mitt intryck är ändå att sanktionerna inte biter tillräckligt.
Därför är min fråga: Ska väst slå till hårdare och själva sätta in militära medel direkt
mot Ryssland?
Citera
2022-07-31, 00:24
Medlem
Citat:
Både Ryssland och Iran ger i offentliga uttalanden stöd för Kina i den begynnande militära konflikten om Taiwan. Detta är ett solklart ställningstagande mot USA och deras imperialistiska planer i Sydostasien. Verkar som USAs senaste militära allians i området, Aukus, möjligtvis kommer testas militärt om allt vill sig illa. Givet psykopaterna som styr västerlandet är det inte omöjligt att vi snart ser ett krig i området.

Ja, att Ryssland och Iran tar ställning mot USA är ju verkligen en ny och het game-changer…
Citera
2022-07-31, 00:25
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast skillnaden är att ryssarna är patologiska mytomaner som ljuger om i stort sett allt. För ryssarna är lögnen ett krigsvapen. Därför finns det väldigt goda skäl att ifrågasätta även detta.

Både Ukraina/USA och Ryssland ljuger som hästar travar. Frågan är varför dårar slikt du helt plötsligt tappat paddeln i verkligheten och tror att endast ryssarna ljuger. Du skämmer ut dig med ditt enögda sladder.
Citera
2022-07-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast skillnaden är att ryssarna är patologiska mytomaner som ljuger om i stort sett allt. För ryssarna är lögnen ett krigsvapen. Därför finns det väldigt goda skäl att ifrågasätta även detta.

Nej, det är glasklart att det är ryssarna. Det enda som är intressant är vilka som var inblandade och hur vi ska få tag på dessa och hur de hamnar i domstol.
Citera
2022-07-31, 00:26
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Är det bara en blind tro på auktoriteter?

Det är just det. Det finns rätt många juggar här på FB som inte ens var födda när Nato bombade Serbien och har adopterat en auktoritetstro av sina boomer-föräldrar (Nationalistiska bönder som blivit grundlurade av sin egen regim) Det är mest snyfthistorier om hur Nato inte tillät dom att bedriva folkmord i lugn och ro

Samt så har naturligtvis div. Proganandacentraler på nätet håvat in dom här fula fiskarna, med en grundmurat tonårig nationalistisk agenda och förvandlat dom till nyttiga idioter för en Ryssagenda att destabilisera västdemokratier och deras institutioner. Typiskt att få dom till att bli zombifierade mot den "Liberala hegemonin" i väst .Klassikt sätt att gå till väga. Det är Sovjetiskt ABC i den fortsatta kampen att få västvärlden på fall . Vad dom här grisarna antagligen inte räknat med att plötsligt så har man uppnått ett stärkt samarbete mellan Nato, EU, USA och OECD. Man ska aldrig underskatta grisars arrogans att försöka komma undan. När de väl ser ett tillfälle att slå till "på Riktigt" så går det alltid åt pipsvängen, för de fattar inte grundläggande tankebanor som vi har i det fria väst och promenerar således åter igen i samma grop man grävt åt andra. Fullständiga blådårar som inte lärt sig någonsting
Senast redigerad av Opaque 2022-07-31 kl. 00:41.
Citera
2022-07-31, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag är faktiskt lite osäker på om du vill påskina att jag inte är bekant med konceptet sedan tidigare, eller om du syftar på populasen rent allmänt. Det som sticker mig i ögonen i dag är hur unison och välkoordinerad propagandafanfaren är, trots en uppsjö varierande källor.

Nej, jag menade populasen. Tror att vi är ungefär jämngamla, och jag vill på intet vis framställa mig som någon Einstein eller ens någon docent i statsvetenskap. Men den här mixen av doom'n'gloom och mycket entydiga moraliska narrativ har man ju sett tidigare, t ex under Kuwait/Gulfkriget 1990-91.
Citat:
När Baudrillard skrev The Gulf War Did Not Take Place var hans viktigaste tes att Gulfkriget lika gärna kunde vara en simulering eftersom allt vi fick veta kom från en handfull auktoriserade amerikanska journalister och något TV-team som gjorde sitt yttersta för att framställa hela kriget som en rakknivsvass amerikansk specialoperation. Nästan inga bilder på döda. Resultatet: overkligt. I dag är det inte längre så — material finns överallt, men tolkningen i våra media är oftast magistral och tonen docerande. Till detta kommer saker som Zelensky-reportaget i Vogue. Det känns som en bisarr spegelbild av Nixon och kriget i Vietnam, minus anti-krigsdemonstrationerna. Nu vill alla ha Kriget.

Just det - men att Ukrainakriget kan komma så nära i personliga bilder, mikroreportage osv beror ju också på att väldigt många i landet har smartphones och konton på sociala medier, eller känner någon som har det. Dessutom fungerar internet och elnätet utan större problem (ryssarna kunde ha slagit ut elnätet och stora delar av telenätet på ett tidigt stadium, men det har de inte gjort, bl a därför att de inte ville skicka hela Ukraina ner i vardagskaos och få skulden för det).

I Somalia, Irak eller Afghanistan fanns det inga smartphones med i bilden, sociala medier existerade knappt för vanligt folk i dessa länder och journalisterna hade starkt begränsad rörelsefrihet, Det präglade hela rapporteringen kring dessa krig på 90-00-talen, mycket färre brinnande privathus och döda kroppar.
Citera
2022-07-31, 00:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Både Ukraina/USA och Ryssland ljuger som hästar travar. Frågan är varför dårar slikt du helt plötsligt tappat paddeln i verkligheten och tror att endast ryssarna ljuger. Du skämmer ut dig med ditt enögda sladder.

Ryssarna är inte de enda som ljuger. Däremot ljuger ingen så mycket som ryssarna. Här överträffar de nog förmodligen till och med Nordkorea.

Citat:
Expert: Lögnerna är en viktig del av rysk krigföring

https://www.dn.se/varlden/expert-lognerna-ar-en-viktig-del-av-rysk-krigforing/
Citat:
Därför ljuger Ryssland – trots att vi vet att de ljuger

https://www.dn.se/varlden/darfor-ljuger-ryssland-trots-att-vi-vet-att-de-ljuger/

Den ryska lögnen är dock så välkänd och urskiljbar att de till och med har gett den ett eget namn: Maskirovka
Citera
2022-07-31, 00:30
Medlem
Citat:
Blir det en uppföljande film? Foliehattarna på nya äventyr.
Finns hur många uppföljare som helst. Här skryter den dåvarande utrikesministern Joe Biden hur han lyckades hota Ukraina till att kicka åklagaren som skulle utreda energibolaget Burisma för korruption. Samma bolag som Hunter Biden satt i styrelsen för.

https://youtu.be/UXA--dj2-CY
Citera
2022-07-31, 00:31
Medlem
Citat:
Det är bra att det är så. Men mitt intryck är ändå att sanktionerna inte biter tillräckligt.
Därför är min fråga: Ska väst slå till hårdare och själva sätta in militära medel direkt
mot Ryssland?
Vad är det du egentligen förväntar dig ska hända?
Att Ryssland bara går upp i rök?

Nej det enda man behöver göra är att fortsätta på samma linje som man gjort hittills.
Ryssland kommer för eller senare behöva krypa till korset när de har tröttnat.
Handlar om att vara tålmodig, Ryssarna och speciellt de ryska soldaterna kommer för eller senare börja vända sig emot Putins gäng.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jodå det gör vi, gasen är viktig för svensk el.

Ditt struntprat om att jag vore ryss är ju helt inkorrekt då jag nog är tidernas svenskaste person

Naturligtvis har du siffror som backar upp detta.

Hur stor del av den svenska elproduktionen är beroende av rysk naturgas? På ett ungefär?

Du pluggar ju i Lund så siffror borde vara en barnlek för dig att plocka fram.

Kanske någon av ryssfittorna i tråden kan hjälpa en efterbliven kompis?
Citera
Medlem
Citat:
Nja, men vi ser en eskalering Kina visavi Taiwan. Stora saker sker nu, hela den anal-liberala världsordningen skakar. Det är nytt!

Att den eventuellt sätts på prov - igen - är ju inte riktigt att den skakar, eller att en ny världsordning är på ingående. Världen har haft två ganska stora, kända krig om det här med världsordning tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in