2022-07-30, 23:32
  #191653
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför pratar ni bara om västerländska komponenter? Många moderna komponenter utvecklas ju och tillverkas i Asien vilket ni väl borde veta….
Ryssland är definitivt inte tvärkört…Kommer troligen tillbaka snabbt efter att stridigheterna är slut…

Var det tillverkas är irrelevant kommer komponenterna från ett västerländskt bolag så är det kört oavsett om de produceras i Asien eller i väst .

Är du verkligen så här dum på riktigt ?

Ni kan iofs säkerligen köpa på den grå marknaden men inte i den omfattningen som krävs eller ens vara säkra på att ni får vad ni köper ( ni skulle inte heller kunna klaga heller eftersom ingen officiellt skulle sälja till er eftersom ni numera är en paria )
Citera
2022-07-30, 23:32
  #191654
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobby_smoker
Evakueringen gäller de områden i Donetsk som inte kontrolleras av Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är bara en liten del av Donetsk-regionen som är under ukrainsk kontroll längre (och i den delen ingår inte heller staden Donetsk). Naturligtvis föredrar Kiev-regeringen att säga "vi evakuerar hela Donetsk oblast" eftersom tja, agenda. Men man kan ju önska att nyhetsmedia här i väst orkade uttrycka sig litet bättre och tydligare.

Det stämmer inte riktigt. Ungefär halva Donetsk är under ukrainsk kontroll. Och ungefär halva är under rysk kontroll:

https://ichef.bbci.co.uk/news/1024/cpsprodpb/0F11/production/_126075830_ukraine_invasion_east_map-nc.png

Sedan finns det områden där det är lite oklart vem som har kontrollen över.
Citera
2022-07-30, 23:33
  #191655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är ingen kollaps grabben, de flesta väst europeiska länder kommer ju ha en tillväxt oavsett om än en liten sådan.

Varför skulle de inte klara en övergångsperiod? Är det här det värsta som drabbat Europa menar du?
Dyrare mat? Övervikt är på uppgång så någon brist råder det ju inte.
Bränslepriser i Sverige? Slopa en del av 40% skatten så är vi ett helt annat läge.

Vad är det du egentligen tror ska hända så att Västeuropa kollapsar egentligen?
Arbetslöshet allmänt missnöje och matbrist kan leda till upplopp. Klart är redan att sanktionerna mot Ryssland slagit värre mot Europa än mot Ryssland…
Citera
2022-07-30, 23:35
  #191656
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Naturligtvis förstår jag allt detta bättre än dig. Du är riktigt naiv om du tror att en kompinenttillverkare och dess underleverantörer kan kontrollera var alla komponenter de tillverkar hamnar. Bosch samarbetar med hundratusentals företag….

Ja självfallet gör Bosh det ! Tror du på fullaste allvar att en liten underleverantör skulle riskera en etablerad kundrelation och dessutom riskera de böter det medför samtidigt som de förlorar Bosh som kund .

Du är rolig du
Citera
2022-07-30, 23:36
  #191657
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Spiralen slutar inte där din jävla idiot. Ryssland har kärnvapen. Tror du verkligen inte att de kommer använda de om allt går åt helvette där?

Nej, det gör jag inte. Men det spelar ju egentligen ingen roll.

Låt dem använda sina kärnvapen.

De kanske hinner avlossa ett par mot Kiev, Odessa.

Och sen då?

Sen är fitt-ryzzland utraderad från kartan.

Inte allt för otroligt att ryzzarnas kärvapen, som inte testats sedan 60-talet, inte ens klarar avfyrningsmomentet. Pengarna som skulle ha gått för att lösa Y2k-problemet hamnade säkert i en lustyacht på medelhavet.

Du tror alltså att ryzzfittorna skulle offra Moskva och St Petersburg för några futtiga kvadratkilometer jord i östra Ukraina?

Det är dig de kallar för Beirut? För att du är så jävla bombad!

Citera
2022-07-30, 23:36
  #191658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Arbetslöshet allmänt missnöje och matbrist kan leda till upplopp. Klart är redan att sanktionerna mot Ryssland slagit värre mot Europa än mot Ryssland…
Det har aldrig hänt förut menar du?
Driver du med mig? Sanktionerna har ju slagit mycket hårdare emot Ryssland som kommer backa ekonomiskt med minst 10% bara i år.
Nämn ett västland som kommer ha en likande tillbakagång?
Citera
2022-07-30, 23:36
  #191659
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Ytterligare ett stolpskott från den ryska stäppen som inte fattat än att vi inte använder någon rysk gas i Sverige.

Släpper ryss-fittorna verkligen fram vilket jävla avskräde som helst i tråden?

Sverige förlängde andra världskriget med 1½ år, med alla dessa slaktade europeiska liv, genom vårt fega uppträdande mot Nazi-tyskland

Där har vi absolut en skuld att betala.

Edit: I övrigt går kriget bra. Det dör runt 100-200 ryssar om dagen.

Jodå det gör vi, gasen är viktig för svensk el.

Ditt struntprat om att jag vore ryss är ju helt inkorrekt då jag nog är tidernas svenskaste person
Citera
2022-07-30, 23:38
  #191660
Medlem
JymdKjams avatar
Ny förkortning att lära sig - NASAMS:

USA köper in det norska flygförsvarssystemet NASAMS för att sedan ge det till Ukraina. Detta bekräftades på lördagen av det amerikanska försvarshögkvarteret Pentagon, skriver ukrainska Interfax.


https://en.interfax.com.ua/news/general/849539.html
Citera
2022-07-30, 23:39
  #191661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Var det tillverkas är irrelevant kommer komponenterna från ett västerländskt bolag så är det kört oavsett om de produceras i Asien eller i väst .

Ni kan iofs säkerligen köpa på den grå marknaden men inte i den omfattningen som krävs eller ens vara säkra på att ni får vad ni köper ( ni skulle inte heller kunna klaga heller eftersom ingen officiellt skulle sälja till er eftersom ni numera är en paria )
Ni? Jag är inte ryss…
Sen så är det såklart så att det är lättare för Ryssland att köpa från Asien än från väst. Asiatiska bolag är inte direkt kända för att hålla avtal och kan lägga ut produktion på underleverantörsbolag som de påstår sig ha noll kontroll över som i sin tur kan sälja till Ryssland så lönge det går…
Citera
2022-07-30, 23:39
  #191662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Och SVT har anlitat en PR-kille som får ge sin syn på saken. Han tycker att det är smart, också han att det funkar, osv. Han vet ju vad som funkar. Det gör det säkert. Samtidigt — kriget har pågått ett tag, och Zelensky är redan årets man i samtliga tänkbara omröstningar. Det här kretsar så mycket kring personer. Zelensky, Putin, Lavrov. Hur många montage har man inte sett med Putin och Zelensky på varsin sida om ett svampmoln? Det är något bibliskt över berättelsen om kriget i Ukraina.

"Ett övermått av moralisk indignation är alltid misstänkt i sig"

- Karin Boye, någon gång på 30-talet. Ett mycket sant uttalande.

Om man har varit med tidigare så känner man ju igen den här uppumpade Harmageddon-mixen av moralism, demokrati/diktatur och ymnigt lödder, och man vet kanske att sådant här inte alltid är vad det ser ut att vara. Att sälja in ett krig är en konstart i sig och numera har PR-branschen mycket större utrymme i media och journalistik än de hade förr. Ukrainakonflikten är verligen inte så unik som media framställer den, och inte heller unikt rysk - men det är lättare att uppfatta om man varit med ett tag och är van vid att ställa litet egna frågor till materialet.
Citera
2022-07-30, 23:39
  #191663
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Naturligtvis förstår jag allt detta bättre än dig. Du är riktigt naiv om du tror att en kompinenttillverkare och dess underleverantörer kan kontrollera var alla komponenter de tillverkar hamnar. Bosch samarbetar med hundratusentals företag….

Men det finns ju en orsak till att man idag har stora regelbundna och planerbara leveranser. Om det var bra att köpa småpartier här och där illegalt och sedan smuggla dem över landsgränser så borde man väl gjort det länge eller? Varför gör inte alla det alltid? Jo vissa gör det faktiskt; knarkhandlare. Du vet att knark är ganska dyrt va? Det är samma effekt det kommer att få för Ryssland. Allt kommer bli mycket dyrare, mycket långsammare och svårt att planera. När de som gör motorn till roboten lyckats smuggla in tillräckligt med komponenter för att tillverka några tusen så saknas fortfarande en komponent hos de som gör styrningen till roboten. Detta är komplicerade processer.
Citera
2022-07-30, 23:40
  #191664
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jodå det gör vi, gasen är viktig för svensk el.

Ditt struntprat om att jag vore ryss är ju helt inkorrekt då jag nog är tidernas svenskaste person

Naturligtvis har du siffror som backar upp detta.

Hur stor del av den svenska elproduktionen är beroende av rysk naturgas? På ett ungefär?

Du pluggar ju i Lund så siffror borde vara en barnlek för dig att plocka fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in