2022-07-30, 11:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ja, jag ska absolut medge att det slår åt båda håll. Den som vill får gärna förklara varför man uttalar sig med sådan säkerhet när det är ytterst lite vi VET. Jag står dock fast vid att det verkar känsligare att diskutera SE än de andra spåren. Fler verkar vara "argare" när det läggs fram teorier/spekulationer i den här tråden jämfört med andra.

Jag har inte räknat, men tror nog att det är "jämnt skägg" där.

Att få sin teori ifrågasatt rör så klart upp känslor. Då menar jag även de som kommer in hit med en annan teori el. kandidat på GM.

Och för min del så hade jag sannolikt hängt i ett annat under-forum om CA, CP eller VG pekats ut med denna svaga bevisning och ifrågasatt både uppgifter och åklagarens utpekning.

Nu var det dock SE som pekades ut och det har fångat mitt intresse.

En teori måste ju klara av att granskas, ifrågasättas och jag undrar ibland om man inte förstår det.

Och blir det inte lite av en paradox när vissa här inne både hävdar att det endast finns indicier mot SE och den enda man inte kommer runt, samtidigt som man tycker att "motståndarna" här inne borde frekventera andra under-forum och kritisera teorierna där?
Citera
2022-07-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har inte räknat, men tror nog att det är "jämnt skägg" där.

Att få sin teori ifrågasatt rör så klart upp känslor. Då menar jag även de som kommer in hit med en annan teori el. kandidat på GM.

Och för min del så hade jag sannolikt hängt i ett annat under-forum om CA, CP eller VG pekats ut med denna svaga bevisning och ifrågasatt både uppgifter och åklagarens utpekning.

Nu var det dock SE som pekades ut och det har fångat mitt intresse.

En teori måste ju klara av att granskas, ifrågasättas och jag undrar ibland om man inte förstår det.

Och blir det inte lite av en paradox när vissa här inne både hävdar att det endast finns indicier mot SE och den enda man inte kommer runt, samtidigt som man tycker att "motståndarna" här inne borde frekventera andra under-forum och kritisera teorierna där?

Anser man att det bara är mot SE det finns indicier är man helt fel ute. Det är min uppfattning. Däremot så förstår jag inte varför man skriver i den här tråden om man anser att SE är lika möjlig som mördare som sannolikheten att Jimmie Åkesson vinner OS-guld i längdhopp. Det finns åtminstone tre skribenter som rakt ut sagt att det är omöjligt att Engström är mördaren. Tja, då vet vi. Varför debattera?
Citera
2022-07-30, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Lyssnar du på Borgnäs. En mästare på att vrida vittnesuppgifter åt sitt håll. Varför läser du inte förhören själv. Har han haft annat än tunnelseende.(som går åt olika håll beroende på vilket år det är) Så sent som 2020 har han fått LJ att skicka brev till PU om att det finns chans att det kan varit två springande män och en tog av Luntmakargatan! Varför tjata Borgnäs hål i huvudet på LJ 2020? Ja för att det skulle passa till Borgnäs senaste bok, en hittepå teori om just det.

De tar upp vad mordplatsvittnena sade i de första förhören. 10 av 12 mordplatsvittnen ansåg att mördaren hade en lång mörk rock- inte en blå täckjacka.
Citera
2022-07-30, 12:36
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
De tar upp vad mordplatsvittnena sade i de första förhören. 10 av 12 mordplatsvittnen ansåg att mördaren hade en lång mörk rock- inte en blå täckjacka.

Kan du inte läsa förhör eller det räcker med att läsa det vi skrivit om "jacka". Det visar ju att Borgnäs har fel.
Citera
2022-07-30, 13:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är ni som har fel- 10 av 12 av mordpaltsvittnena sade i de första förhören att mördaren hade en lång mörk rock eller kappa- inte blå täckjacka. Du verkar minst sagt efterbliven.

Ja, de som ser GM på längre håll ser en mörk rock, men de som ser honom på nära håll (NF, LP och LJ) ser en mörkblå eller blå täckjacka. Det kan vara samma plagg, men upplevt annorlunda p g a. ljus, vinkel och avstånd. En keps kan se ut som en mössa bakifrån, o.s.v.

Notabelt är att SE hade en blå täckjacka, av omodern gubbmodell -- vad nu det innebär, och som gick en bit ner på låret, enligt HO i receptionen (och SE:s ex-fru).
Citera
2022-07-30, 14:41
Medlem
Citat:

Läste du överhuvudtaget vad niokilometer svarade dig? GM hade troligtvis en lång mörkblå tensonjacka som kunde misstas för en lång mörk rock.
Citera
2022-07-30, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Läste du överhuvudtaget vad niokilometer svarade dig? GM hade troligtvis en lång mörkblå tensonjacka som kunde misstas för en lång mörk rock.

10 av 12 av mordplatsvittnena sade som sagt längre mörk rock eller kappa- inte blå täckjacka.
Citera
2022-07-30, 15:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni tre som menar att SE inte är gärningsmannen, hur förklarar ni då Röda Kors-brevet?

Bokstavligt
Citera
2022-07-30, 15:08
Medlem
Citat:
10 av 12 av mordplatsvittnena sade som sagt längre mörk rock eller kappa- inte blå täckjacka.

Jag skrev inte ens blå täckjacka och du verkar inte kunna ta in vad andra skriver.
Citera
2022-07-30, 15:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, prestigen är klart mycket högre i denna tråd. Håller med.
Håller också med om att det mer sällan är samma tongångar i ex. CA-tråden. CP-tråden har stundtals också varit hetsig. Stora MOP-tråden är ett virrvarr av inlägg som så klart också genererar allahanda personangrepp.

Vad beträffar CA-tråden så upplever jag klart högre nivå när det kommer till att diskutera och även att bedöma uppgifter som också talar emot att CA skulle vara GM.
Här är det en brokig skara och en del nytillkomna som måste försvara varenda millimeter. Hamnar i försvarsställning direkt så fort ex. TP eller KP's påståenden tas upp.

Fan fiction är inte hög nivå, tyvärr, när det kommer till en mordutredning.

Skillnaden mellan CA och SE är att det finns starka indikationer på att den senare var vid platsen vid den aktuella tidpunkten, och hade samma signalement som gärningsmannen, men därefter försvann (eller eventuellt hamnade i periferin).

Några sådana finns inte vad gäller CA, eller ... ?

Han är förstås av ett visst intresse för att han hade en revolver som inte gick att uppbringa för provskjutning. Men å andra sidan var det väl ett antal som hade sådana vapen här i Sverige ...

Så när det gäller substans och suspekt beteende är CA och SE i två ändar av skalan. Däremot får jag intryck av att en massa anhängare till CA-teorin blir så förnärmade över att deras favorit bleknar i jämförelse med Skandiamannen, att de skyndar in här för att försöka förminska det hela.

Men sorry, mina damer och herrar, det är inte vårt fel att ni gick all in på fel häst.

P.S. Må "Asterix och det stora bygrälet" fortsätta. Det är stundtals stor underhållning!
Senast redigerad av Dalulven 2022-07-30 kl. 15:26.
Citera
2022-07-30, 15:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar i så fall bl.a. om de där breven som postades från Norrtälje, och de breven har polisen redan tillgång till. Samtidigt har åklagaren sagt om förundersökningen att man typ "inte vill att det här skall bli ett allmänt spektakel", så här har man nog medvetet valt att ligga lågt.

Något nytt om det här "Röda Kors-brevet" förresten, kanske någon som har begärt ut en kopia på det?:
(FB) Skandiamannen

Har du hört något mer om det sista? Röda kors-brevet?

Om Norrtälje-mannen var GM så skrev han säkert betydligt mer än det som vi nu känner till.

Uppe på sin atelje, eller?
Citera
2022-07-30, 15:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Som sagt det går att fortsätta även vid Grand, ex. MP. Men, också efter flyktvägen... av två helt olika vittnen som ser in flyende/springande man.

Hans Johansson: Mörk jacka
Jan-Åke Svensson: Mörk jacka
Jeppsson: Mörk dunjacka
Lisbet: Blå täckjacka
Jan Nilsson: Brun skinnjacka
C Anderstedt: ev. täck-jacksaktig jacka
Fauzzi: blå jacka, jackan liknande Tensonjacka

Samson: mörk täckjacka som gick ned på halva låret, jackan var av typ seglarjacka
Brewitz: blå jacka som sträckte sig till låren

Korhonen, Storhök: blå lång jacka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in