2022-07-30, 15:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Så hur tror ni mordet gick till om SE var skyldig? Vad var anledningen och hur gjorde han?

Jag har två tankar. Antingen så var han vid Grand, har tillgång till revolver på Skandia och bestämmer sig för att döda mannen som styr landet fel, men jag har svårt få ihop scenariot tillfredsställande. Eller så möter han Palme och råkar ha en revolver på sig, en tanke dyker upp att han faktiskt har möjlighet döda någon som styr landet fel. Kanske bara som en lustig tanke han leker med och vänder efter Palme, men så stiger allvaret, kanske nedsatt impulsförmåga pga alkohol och så gör han det bara.
Citera
2022-07-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, prestigen är klart mycket högre i denna tråd. Håller med.
Håller också med om att det mer sällan är samma tongångar i ex. CA-tråden. CP-tråden har stundtals också varit hetsig. Stora MOP-tråden är ett virrvarr av inlägg som så klart också genererar allahanda personangrepp.

Vad beträffar CA-tråden så upplever jag klart högre nivå när det kommer till att diskutera och även att bedöma uppgifter som också talar emot att CA skulle vara GM.
Här är det en brokig skara och en del nytillkomna som måste försvara varenda millimeter. Hamnar i försvarsställning direkt så fort ex. TP eller KP's påståenden tas upp.

Och du hamnar inte i försvarsställning så fort man ifrågasätter något av SE’s påstående?

Det man kan ifrågasätta är ju hur man kan köpa att allt SE påstår är sanning.

Det är fullständigt obegripligt.

Men jag anar att ni att köper allt SE påstår för att i er värld så ringer inte en GM polisen dagen efter eller går ut i media.

Och då kan ju SE inte vara GM. Helt uteslutet.
Citera
2022-07-30, 16:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, de som ser GM på längre håll ser en mörk rock, men de som ser honom på nära håll (NF, LP och LJ) ser en mörkblå eller blå täckjacka. Det kan vara samma plagg, men upplevt annorlunda p g a. ljus, vinkel och avstånd. En keps kan se ut som en mössa bakifrån, o.s.v.

Notabelt är att SE hade en blå täckjacka, av omodern gubbmodell -- vad nu det innebär, och som gick en bit ner på låret, enligt HO i receptionen (och SE:s ex-fru).

Så vad menar du är SE:s avsikt när han dagen efter ringer polisen och säger att signalementet om rock kan gälla honom själv? Förväxlingsteorin faller
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-30 kl. 16:09.
Citera
2022-07-30, 16:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Och du hamnar inte i försvarsställning så fort man ifrågasätter något av SE’s påstående?

Men jag anar att ni att köper allt SE påstår för att i er värld så ringer inte en GM polisen dagen efter eller går ut i media.

Hur många är det som säger att allt SE påstår är sanning? Jag anser du slåss mot halmgubbar med det argumentet.
Citera
2022-07-30, 16:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I fallet med SE så skulle det i.s.f. kunna vara om Ex-fru Margareta nämner eller överlämnar något.
Ett riktigt bekännelsebrev kanske.
Då skulle min vågskål såklart börja tippa mer åt det skyldiga hållet.

Något annat kan jag nog inte komma på just nu.
Som jag menat på tidigare så var nog teorin som starkast 2020-06-10 ca. kl.09:10
I början av presskonferensen när Skandiamannen presenterades vid namn. Det som kom därefter och vidare i media, en bok och diskussionsgrupper har inte givit större tyngd till teorin.

Det sista kanske hänger på förmågan att värdera informationen?

Vill minnas att de frågade ex-frun om efterlämnat material från SE, men att hon inte hade något.

Hoppet står nu till att det ramlar fram något ur allmänhetens (eller kanske Anérs) gömmor!
Citera
2022-07-30, 16:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så vad menar du är SE:s avsikt när han dagen efter ringer polisen och säger att signalementet om rock kan gälla honom själv? Förväxlingsteorin faller

Svårt att säga, när vi inte vet exakt hur han formulerade sig i samtalet. Men, om så är fallet, faller bara den del av förväxlingsteorin som handlar om plagget, inte den delen att han sprang i gränden ...

Eller så tänkte han ett steg längre, och ville distansera sig från det plagg som han egentligen bar?

"Ja, jag sprang i gränden, men efter poliserna."

"Nej, jag hade en svart vinterrock och inte en mörkblå täckjacka."

"Alltså kan gärningsmannen inte vara jag!"

Inledningen är ju tämligen kaotisk, vet inte om det går att applicera logik på den.

P.S. Var inte signalementet på den första konferensen, samt i en del artiklar, mörk rock och keps?
Citera
2022-07-30, 16:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Räkna upp dessa skribenter"

Nej ,det finns tydligt om man läser igenom tråden. Om jag skulle göra det hittar du ändå några hårklyverier att tjafsa om.

Många av er som menar SE är GM försöker konstant måla upp en svart-vit värld. Om detta är av taktiska skäl eller för att dessa personer har en sådan världsbild är svårt att veta. Det man kan slå fast är att dessa personer ofta målar upp felaktiga motsättningar och förutsättningar.

Jag kommer inte på en enda skribent här inne som menar att allt SE säger är sant.
Citera
2022-07-30, 16:40
Medlem
Citat:
Många av er som menar SE är GM försöker konstant måla upp en svart-vit värld. Om detta är av taktiska skäl eller för att dessa personer har en sådan världsbild är svårt att veta. Det man kan slå fast är att dessa personer ofta målar upp felaktiga motsättningar och förutsättningar.

Jag kommer inte på en enda skribent här inne som menar att allt SE säger är sant.

"Många av er som menar att SE är GM försöker konstant måla upp en svart-vit värld"

Jag tror att han KAN vara mördare. Långt ifrån övertygad. Vet inte om "förnekarna" är så färgglada.

"Dessa personer ofta målar upp felaktiga motsättningar och förutsättningar"

Det är rejält trist när det sker. Finns också de personer som vet att att SE är oskyldig och att han har alibi men ändå ber folk att spekulera kring hur han gjort.

"Jag kommer inte på en enda skribent som menar att allt SE säger är sant"

Leta i tråden. Såvida inläggen inte är raderade.
Senast redigerad av Makarov.24 2022-07-30 kl. 16:44.
Citera
2022-07-30, 16:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Så hur tror ni mordet gick till om SE var skyldig? Vad var anledningen och hur gjorde han?

Jag har två tankar. Antingen så var han vid Grand, har tillgång till revolver på Skandia och bestämmer sig för att döda mannen som styr landet fel, men jag har svårt få ihop scenariot tillfredsställande. Eller så möter han Palme och råkar ha en revolver på sig, en tanke dyker upp att han faktiskt har möjlighet döda någon som styr landet fel. Kanske bara som en lustig tanke han leker med och vänder efter Palme, men så stiger allvaret, kanske nedsatt impulsförmåga pga alkohol och så gör han det bara.

Här kommer ett stycke fan fiction med avseende på Skandiamannen!

I ett bräckligt och lättretligt sinnestillstånd på grund av en lång arbetsdag, lite för mycket innanför västen, jagad av skulder och med försämrad hälsa -- är inte det här jävla landet på väg åt fel håll! -- håller han skenet uppe när han stämplar ut kl. 23:19 och utbyter några ord med väktarna i receptionen. Strax efter kl. 23:19:40 är han ute på gatan och börjar ta sig norrut mot nattbussen på Odenplan.

Någonstans i höjd med Adolf Fredriks Kyrkogata får han se statsministern komma gående. Karln är en fara för landet! Är han inte en hycklare också? Något får det att brista inombords. Han vänder om och går efter. Stoppar undan väskan. Drar fram en revolver. Plötsligt händer det! Efter att snabbt ha avlossat två väl valda, så som tjuvjägarna förordar, och upplevt vissa betänkligheter, tar han till flykten in på Tunnelgatan.

Han kan området som om det vore mammas gata! Men jävlar, det är ganska halt ...

När han passerar Luntmakargatan blir han dock varse att han blir iakttagen på nära håll. Fan också!

Följer den där gossen efter mig nu också, nejdå, han står kvar. Oron stiger.

Av denna anledning viker han inte av mot T-Centralen, för att ta sig hem på så vis, utan cirkulerar tillbaka för att inför väktarna börja förfäkta ett alibi och, senare, en teori om en förväxling: Jovisst, jag sprang på Tunnelgatan, men efter poliserna! Nejdå, jag var där, och utförde HLR!

Skandias egen säkerhetsansvarige, en ex-polis, är honom dock på spåren. Gåtan blir löst?!
Senast redigerad av Dalulven 2022-07-30 kl. 16:52.
Citera
2022-07-30, 16:47
Medlem
Angående SE skulle jag vilja påstå att han är den ende identifierade som säkert är i närheten av mordplatsen som saknar alibi.
Citera
2022-07-30, 17:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fan fiction är inte hög nivå, tyvärr, när det kommer till en mordutredning.

Skillnaden mellan CA och SE är att det finns starka indikationer på att den senare var vid platsen vid den aktuella tidpunkten, och hade samma signalement som gärningsmannen, men därefter försvann (eller eventuellt hamnade i periferin).

Några sådana finns inte vad gäller CA, eller ... ?

Han är förstås av ett visst intresse för att han hade en revolver som inte gick att uppbringa för provskjutning. Men å andra sidan var det väl ett antal som hade sådana vapen här i Sverige ...

Så när det gäller substans och suspekt beteende är CA och SE i två ändar av skalan. Däremot får jag intryck av att en massa anhängare till CA-teorin blir så förnärmade över att deras favorit bleknar i jämförelse med Skandiamannen, att de skyndar in här för att försöka förminska det hela.

Men sorry, mina damer och herrar, det är inte vårt fel att ni gick all in på fel häst.

P.S. Må "Asterix och det stora bygrälet" fortsätta. Det är stundtals stor underhållning!

Jag håller ju så klart inte med.
Även CA beter sig suspekt.

Det andra är att man här verkar tro att man har GM i mängden av kända identiteter. Cluedo har tidigare nämnts som liknelse.
Det är korrekt att SE kan knytas till mordplatsen och/eller dess närhet vid tiden för brottet.
Men det är ju mer än så som krävs.

Det är korrekt att t.ex. CA inte kunnat knytas till Sveavägen vid tiden för mordet.
Gör det att han går att komma runt eller finns det möjligheter att han ändå varit där?

Slutsatserna du verkar dra, gör inte jag.

Angående att "gå all in på en häst" får stå för dig och andra som är här för att propagera sina favoriter.
Citera
2022-07-30, 17:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase

Kul att mitt inlägg engagerade och att du kände dig träffad.

Om du nu läst vad jag skrivit, så köper jag inte allt som sanning utan tillstår att det finns oklarheter.
Dock kring det mesta så ser jag andra förklaringar utifrån de uppgifter vi har.

Om du nu vill kommentera detta med "försvarsställning" så skulle du även kunna bl.a. in författare som är emot SE och försöka påstå att jag även försvarar dom... vilket jag inte gör.

Till mig kan du skriva du och inte ni. Jag har kanske mer gemensamt med dig i större drag än teorierna bland övriga SE-kritiker här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in