Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-28, 12:49
  #721
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Citatet antyder att de behöver fler kvinnliga och transsexuella ingenjörer.

Jag är inte ironiskt - utan det är garanterat en stor kvinnodominerad och rätt nyexaminerad HR-avdelning. Dessa kommer aldrig att anställa kompetenta individer dvs vita medelålders heterosexuella män - eftersom de fått lära sig att "utmana invanda stereotyper".

Ägarna däremot skiter väl sannolikt i vad som händer för de har säkert redan cashat in på själva bidragen. Men själva haveriet är nog inte medvetet eller planerat i detalj.
Ja, Carlssons aktier är visst värda 7 miljarder vill jag minnas att jag läst. Men nu hittar de ingen som vet hur man gör batterier av trä!
Citat:
Northvolt samarbetar för träbatterier
https://www.svd.se/a/Bjow9g/northvol...r-trabatterier

Vi blir helt renrakade av EU. Bara att skratta åt eländet. Staten borde skicka revisorer på företaget men våra politker är också köpta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-28 kl. 13:36.
Citera
2022-07-28, 17:38
  #722
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi blir helt renrakade av EU. Bara att skratta åt eländet. Staten borde skicka revisorer på företaget men våra politker är också köpta.

Haha ja det är galet.

Men jag tror egentligen inte att politikerna är köpta - förutom kanske de högsta. Utan de är framförallt korkade och hjärntvättade. På extrema nivåer.
Citera
2022-07-28, 20:04
  #723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Northvolt förefaller vara ett rent pajasföretag, bl.a. drivet med miljarder från EU och våra pensioner.

Företaget öppnade vid nyår och har ettusen anställda. Men nu säger företaget att de som anställts inte klarar av att bygga batterier.

https://sverigesradio.se/artikel/sva...ls-ansokningar

Visst utövar du ordentlig tankegymnastik nu? Citatet som du ger säger att de har svårigheter med att hitta mer personal med rätt kompetens, vilket du tolkar som att de som redan är anställda saknar rätt kompetens?

Missförstår jag dig?

Citat:
Ja, Carlssons aktier är visst värda 7 miljarder vill jag minnas att jag läst. Men nu hittar de ingen som vet hur man gör batterier av trä!

Här blandar du ihop två olika nyheter.
Ligninutvecklingen torde ska ske i Västerås på pilotanläggningen, så det drabbas nog inte av att Skellefteåfabriken måste ögna igenom 3500 CV-n varje månad för att hitta sina guldkorn.
Citera
2022-07-28, 20:12
  #724
Avstängd
wwrs avatar
Mycket tyder på att Northvolt kan vara ett rent skojeriföretag som fått miljarder av EU/skattemedel och av våra pensionspengar. Northvolt öppnade vid årsskiftet, har 1000 anställda men har ännu inte någon regelbunden produktion.

Nu säger företaget att det saknar kompetens att framställa batterier. De hoppas att någon som vet hur man gör batterier kommer att söka jobb hos dem.
Citat:
Vi behöver fortsatt ha in fler ansökningar och kunna hitta den specifika kompetens som vi behöver för produktionen i Skellefteå

Jag kan inte ägna min tid åt att besvara motfrågor som är avsedda att leda diskussionen bort från hur skattemedel förefaller att slösas.

Staten borde skicka revisorer till Northvolt och ta reda på vad som händer med våra pengar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-28 kl. 20:36.
Citera
2022-07-28, 22:31
  #725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket tyder på att Northvolt kan vara ett rent skojeriföretag som fått miljarder av EU/skattemedel och av våra pensionspengar. Northvolt öppnade vid årsskiftet, har 1000 anställda men har ännu inte någon regelbunden produktion.

Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Citat:
Nu säger företaget att det saknar kompetens att framställa batterier. De hoppas att någon som vet hur man gör batterier kommer att söka jobb hos dem.

Jag tror absolut att de INTE menar att de saknar kompetens utan att de redan har plockat de lätta valen i lilla skellefteå. För att citera dig själv:

Citat:
har 1000 anställda

Jag antar att de menar att nu börjar det bli lägre procent av självklara kandidater kontra de som åker i papperskorgen

Citat:
Jag kan inte ägna min tid åt att besvara motfrågor som är avsedda att leda diskussionen bort från hur skattemedel förefaller att slösas.

Det är helt upp till dig, så klart. Fast själv så tycker jag att det borde höra hemma i en annan tråd, då det inte riktigt är vad denna handlar om.
Jag är dock lite nyfiken på vad du menar där... är inte det här en tråd om företagsskvaller?
Citera
2022-07-28, 22:52
  #726
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Ingen skandal alls. Låt mig repetera:

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.
Borde man inte ha startat produktion i den lilla testanläggningen i Västerås innan man smäller upp en jättefabrik och anställer tusentals pers?
Citera
2022-07-28, 23:59
  #727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Borde man inte ha startat produktion i den lilla testanläggningen i Västerås innan man smäller upp en jättefabrik och anställer tusentals pers?

Kan iofs vara precis vad de gjorde.
Som jag tidigare så är testanläggningen i Västerås en pilotanläggning för forskning och optimering av processer. Inget hindrar den från att producera färdiga produkter, om än de är dyrare än nödvändigt och inte ger företaget så stor vinst (kanske till och med minus, det är ändå en pilotanläggning)

Det är nog vad som hände i ett tidigare delat inlägg i denna tråd av Dr.Mjao som lyder så här.

Citat:
Northvolt har levererat batterier till Sarakulturhus för över ett år sedan

Batterier från Northvolt lagrar solenergi till den tidpunkt då den behövs som bäst. De kan vid strömavbrott även driva byggnadens sprinklerpump. Batterierna har en kapacitet på omkring 500 kWh


här är en källa med bild*notera hur kablar hänger och det ser ut som Marklund har fixat lite el i sin husvagn

Hur kommer materialkrisen belasta northvolts produktion? Många metaller till kretskort kommer från Ukraina samt Ryssland

https://www.energinyheter.se/index.php/en/node/24776

Källan med bild som talades om i inlägget
Citera
2022-07-29, 06:42
  #728
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Borde man inte ha startat produktion i den lilla testanläggningen i Västerås innan man smäller upp en jättefabrik och anställer tusentals pers?
Den pilotanläggning Northvolt påstår sig ha konstruerat i Västerås kan ju inte ha fungerat eftersom de nu inte har personal som klarar att framställa batterier i den stora fabriken med tusentals anställda i Skellefteå. Om företaget visste hur de skulle framställa batterier vore det ju bara att sätta igång.
Citat:
”Vi behöver fortsatt ha in fler ansökningar och kunna hitta den specifika kompetens som vi behöver för produktionen i Skellefteå”, säger Sanna Bäckström, kommunikatör på Northvolt.
Citera
2022-07-29, 09:02
  #729
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den pilotanläggning Northvolt påstår sig ha konstruerat i Västerås kan ju inte ha fungerat eftersom de nu inte har personal som klarar att framställa batterier i den stora fabriken med tusentals anställda i Skellefteå. Om företaget visste hur de skulle framställa batterier vore det ju bara att sätta igång.
Det är det jag också menar, naturligtvis finns det alltid mer eller mindre inkörningsproblem men det verkar ju som att man trots provanläggningen famlar i mörker.
Citera
2022-07-29, 09:33
  #730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är det jag också menar, naturligtvis finns det alltid mer eller mindre inkörningsproblem men det verkar ju som att man trots provanläggningen famlar i mörker.

Om anläggningarna hade varit mera identiska så hade jag absolut hållit med er här.
Citera
2022-07-29, 09:45
  #731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den pilotanläggning Northvolt påstår sig ha konstruerat i Västerås kan ju inte ha fungerat eftersom de nu inte har personal som klarar att framställa batterier i den stora fabriken med tusentals anställda i Skellefteå. Om företaget visste hur de skulle framställa batterier vore det ju bara att sätta igång.

Jag är inte säker på vad du vill få fram här. Tror du inte att det finns någon pilotanläggning i Västerås?
Tror du att det är personalen i Västerås som ska producera batterier i Skellefteå?

Citatet du ger handlar väl mer om att de har svårt att hitta personal med befintlig kompetens? Jag vet inte hur du skulle tänka om du skulle anställa folk men jag skulle iaf föredra att slippa lära personalen från grunden. Gärna någon med liknande erfarenhet och kunskap än någon utan varken erfarenhet eller kunskap.

Citat:
Om företaget visste hur de skulle framställa batterier vore det ju bara att sätta igång.

Tror inte att det är personalens kompetens som är det stora bekymmret utan att pilotanläggningen och gigafabriken inte är identiska. Du vet, alla maskiner som ska trimmas in innan optimal produktion kan uppnås
Citera
2022-07-29, 09:55
  #732
Avstängd
wwrs avatar
Jag anser att vissa debattörer ställer motfrågor som är avsedda att dra diskussionen från det som är väsentligt, så jag hoppar över dessa frågor tills vidare.

Northvolt har fått miljarder av EU/skattemedel. Fabriken öppnade vid årsskiftet, har över ettusen anställda, men har ännu inte någon regelbunden produktion. Företaget verkar inte ens ha kompetens att framställa batterier.
Citat:
”Vi behöver fortsatt ha in fler ansökningar och kunna hitta den specifika kompetens som vi behöver för produktionen i Skellefteå”, säger Sanna Bäckström, kommunikatör på Northvolt.

Staten bör skicka revisorer till företaget och ta reda på vad som händer med våra pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback