Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag tror att koldioxidkoncentrationen påverkar hur mycket energi som absorberas från solen, ja. (Okunnigt att tro annat.)
Nej, det är du som är okunnig. Växthushypotesen säger att koldioxid absorberar strålning med våglängd på ca 14 mikrometer från
jordytan, inte solstrålning. Om koldioxid hade absorberat solstrålning så skulle gasen minska mängden solvärme som når jordytan, och det skulle innebära kylning. Nu förhåller det sig så att koldioxid absorberar solstrålning också i kortare våglängder, men det är inte det som klimatforskarna pekar på som en uppvärmande faktor.
Du ska inte kalla folk för okunniga när du är den som är okunnig. Dunning-Kruger kallar en del sådant beteende.
Citat:
Och jag tror att mätningar av koldioxidkoncentrationen över tid stämmer.
Jag tror att mätningar av medeltemperatur över tid stämmer.
Jag tror att klimatmodellerna projektioner stämmer.
Fast nu har du ju bevisat att du inte har en aning om nånting, så din tro blir ju religiös per definition.
Citat:
Som sagt innan: ett scenario där detta, ovanstående inte skulle stämma kräver systematiskt fusk över mycket lång tid, med oerhört många konspiratörer inblandande. Det är för att uttrycka det milt exceptionellt osannolikt.
Nej, det räcker med inkompetens, och inkompetens är vanligt förekommande överallt där människor finns.
Citat:
Jag tror alltså på forskningen, inte bara för att någon har sagt åt mig att tro på den, utan för att denna praktik är det bästa verktyg för att ta reda på kunskap om världen som vi har.
Vetenskap handlar inte om tro. Du är klimatreligiös.
Citat:
Du säger, för att ta det med en metafor, att jorden är platt.
Faktum är att klimatforskarna använder en platt jord i sina beräkningar, de beräknar jorden som en disk som mottar solstrålning. Det är ett av felen de gör, för jorden har en konisk skugga och då är det omöjligt att jorden tar emot strålning som en disk.
Citat:
Jag ber dig och andra plattjordare att förklara grunderna i den konspiration som detta kräver.
Se ovanstående, du bekänner dig till en religion som säger att jorden är platt.
Citat:
Ser du problemet? Ska du göra ett exceptionellt påstående så måste du ha exceptionellt starka argument och bevis. Du har inga argument eller bevis för att en sån här konspiration är sann.
Det är du som gör exceptionella påståenden. Atmosfären har en medeltemperatur på -18C. Jordytan har medeltemperatur 14C. Du påstår att luft med en temperatur på -18C värmer upp jorden. Du har inga bevis.