Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Svara på mina frågor istället. Jag har bett dig att läsa referenserna, det står i dem vad konsensus handlar om och hur de kvantifierat det. Du skrev också att du erkände ett vetenskapligt konsensus. Behöver man aldrig läsa något när man tänker själv? Vad kom du fram till att det konsensus du erkände handlade om?
Här finns mer läsning.
https://climate.nasa.gov/scientific-consensus/
Varför är du rädd för att besvara mina enkla frågor?
Ok. Jag tror på förändringar i klimatet. Det är nämligen fullt av berättelser om just dessa olika historiska dokument. Där vi har Island och Grönland som två exempel på namn som beskriver ett förhållande som kanske inte riktigt passar idag. Men är från förfäderna här i Norden.
Jag vet hur man bortförklarar det, ett bevis från en region som den lilla regionen och oviktiga insjön Atlanten(mer specifikt för norra delen) utgör inte bevis för det som observeras globalt idag. Så hur förklarar vi detta?
från American Physical Society.
Citat:
"Earth's changing climate is a critical issue and poses the risk of significant environmental, social and economic disruptions around the globe. While natural sources of climate variability are significant, multiple lines of evidence indicate that human influences have had an increasingly dominant effect on global climate warming observed since the mid-twentieth century." (2015)
Ok American Physical Society. Jag tänkte höra hur "indications" "influences" "increasingly" skiljer sig från att jag säger; Vi estimerar att det vi tidigare fick indikerat är en gissning och att detta är vi säkra på.
Samlar vi bara tillräckligt många indications så kanske vi hittar mer "increasingly" mer bevis. Men nyss var det ju Jorden föränderliga klimat som var "a critical issue" och "poses the risk of significant environmental, social and economic disruptions around the globe."
Ok. Så vi går från att jorden klimat kan på en kort tid utan någon industri eller människa för den delen få kraftiga temperaturändring. Nu är det vi som är den DOMINERANDE EFFEKTEN. Men bara för uppvärmningen. Trots att samma uppvärmning har beskrivits i historiska texter. Så säger någon som vill behålla sin heder och sin professions heder samtidigt som man slipper attacker och politrucker.
Nåväl vi skiter i det. Hur falsifierar man "indications och increasingly"? Det är en retorisk fråga. Det är nu klimatmodellerna och projektioner kommer in i bilden. Vi kan inte falsifiera det men indications show increasingly that our assumptions lead us to believe that you should give us power and money.
Citat:
American Association for the Advancement of Science
"Based on well-established evidence, about 97% of climate scientists have concluded that human-caused climate change is happening"
Men vänta nu. Konsensus? Advancement of Science har ingen heder och visar hur lojala man är och att
NASA vet också att deras funding hänger på att inte reta upp politruckerna.
Under den fina Grafen kan vi läsa.
Citat:
Temperature data showing rapid warming in the past few decades, the latest data going up to 2020. According to NASA data, 2016 and 2020 are tied for the hottest year since 1880, continuing a long-term trend of rising global temperatures. The 10 hottest years in the 141-year record have occurred since 2005, with the seven most recent years being the hottest. Credit: NASA's Goddard Institute for Space Studies.
Varför 1880? kanske gör det lättare att rita en graf med kritor som ser värre ut då. Min fråga är varför du förnekar att detta förhållande skulle vara något unikt och att vi är drivarna när det har hänt för flera hundra år sedan? Det låter som att du förnekar något som har hänt medan jag förnekar något du säger SKA hända.
1883
https://www.britannica.com/place/Krakatoa
Edit;
https://telecoms.com/511664/google-punishes-commercial-partners-who-flout-scientific-consensus/ du vet... konsensusen som uppstår när alla anti-konsensuare är sparkade och snart förmodligen gulagade om den här trenden fortsätter och fanatikerna blir ännu mer fanatiska