Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
På Keelingkurvan kan vi se att luftens koldioxidhalt ökar med 2 ppm/år. 2 ppm är 12 Gt. Våra utsläpp är ungefär 30 Gt/år. Om vi minskar våra utsläpp med 12 Gt/år blir koldioxidhalten konstant. Detta är så enkelt att vilken femteklassare som helst kan se och förstå det och jag hoppas att de flesta har det som utgångspunkt.

Hur mycket koldioxid spyr den här vulkanen ut i vattnet? Hela kusten runt Calumpanhalvön har kraftigt förhöjda värden.

Det finns en hel del aktiva vulkaner i Filippinerna, men det är bara en bråkdel av världens vulkaner.

Deep Diving Scientists Discover Bubbling CO2 Hotspot

Citat:
The scientists measured CO2 concentrations as high as 95,000 parts per million (ppm), more than 200 times the concentration of CO2 found in the atmosphere. The readings range from 60,000 to 95,000 and are potentially the highest ever recorded in nature. The CO2 levels fall quickly away from the seeps as the gas is diluted in the ocean, but the gas still creates an elevated CO2 environment along the rest of the coastline of the Calumpan Peninsula, with levels in the 400 to 600 ppm range.
Citera
2022-01-21, 11:36
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad menar du? Blir det mer koldioxidutsläpp av den metoden?
Svårt att läsa innantill?
Citera
2022-01-21, 11:42
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Svårt att läsa innantill?
Jag misstänkte nästan att du använder din speciella logik igen. Om man minskar elproduktionen i vattenkraftverken lite, så ökar den fossila elproduktionen.
Du tror att detta sker med någon slags automatik alltså.
Citera
2022-01-21, 11:42
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Grattis. Du kom med ett konkret exempel på miljöförbättringar som innebär försämringar i co2 fri elproduktion.
Bättre än din lallande kompis Saganshus iaf
Som vanligt så förstår du inte helt grundläggande saker som att det inte går att få ordning på klimatet utan att också få ordning på miljön och balansen med naturen. Det går inte att lösa klimatproblemen genom att endast fokusera på utsläppen av växthusgaser. Men det är väl alldeles för komplext för dig att ta in.
Citera
2022-01-21, 11:46
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag misstänkte nästan att du använder din speciella logik igen. Om man minskar elproduktionen i vattenkraftverken lite, så ökar den fossila elproduktionen.
Du tror att detta sker med någon slags automatik alltså.
Det är ju ett så korkat resonemang att det nästan är svårt att ta in. Vi producerar redan idag långt mer fossilfri el än vi gör av med totalt sätt i Sverige, så det är ju busenkelt att bara fortsätta att bygga ut den gröna elen. Men ett sånt koncept är givetvis långt mer komplext än vad Wishie kan hantera i sin tankevärld.
Citera
2022-01-21, 11:50
Medlem
Citat:
Svinnet innebär att kol försvinner från atmosfären och koldioxidhalten sjunker. Sjunkande koldioxidhalt medför att växtligheten minskar och därmed minskar även svinnet. Från vulkaner tillförs hela tiden en del koldioxid till luften. Under förindustriell tid var växtligheten så liten att svinnet balanserades av tillförseln från vulkaner. Detta pågick under lång tid.
Om du skall diskutera kolcykeln under geologiska tider lär dig i alla fall grunderna om den! Vart tog erosion som är den stora förbrukaren av CO2 vägen i din bild?

Att vi just nu har vad du kallar ett "svinn" beror enbart på att all den CO2 vi släpper ut fördelar sig mellan olika reservoarer. Att detta leder till att haven försuras är inte något bra.
Citat:
Genom att minska våra utsläpp eller öka kolcykelns svinn kan vi hålla luftens koldioxidhalt konstant vid ungefär 500 ppm. Det ger en ökad växtlighet som skapar livsutrymme både för människor och för andra djur.
Strunt i alla andra effekter av höjd CO2-halt
Citera
2022-01-21, 11:52
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Fortfarande inget konkret ser jag. Bara lallande
Nu skriver du komplett nonsens igen. Det jag skrev var i högsta grad konkret. Vi måste både lösa klimatproblematiken och rädda balansen med naturen. exempel på vad vi kan göra för att nå dit har jag nämnt många gånger. Det blir inte mer konkret än så. Varför skriver du fullständigt poänglöst nonsens?
Citera
2022-01-21, 11:55
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ja det verkar vara poänglöst, och fruktlöst, av mig att fråga dig om konkreta exempel, det håller jag med om
Jag har nämnt många exempel på saker man kan göra för att förbättra balansen med naturen i denna tråd och är du inte helt borta så känner du även till många saker man kan göra. Du trollar ju bara istället för att diskutera på riktigt.

Som jag skrev tidigare, en sak vi kan göra är att förbjuda industrifiske. Det är en av många saker jag har skrivit och det bör du ha läst.
Citera
2022-01-21, 12:08
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag har nämnt många exempel på saker man kan göra för att förbättra balansen med naturen i denna tråd och är du inte helt borta så känner du även till många saker man kan göra. Du trollar ju bara istället för att diskutera på riktigt.

Som jag skrev tidigare, en sak vi kan göra är att förbjuda industrifiske. Det är en av många saker jag har skrivit och det bör du ha läst.
Vilket kommer innebära mindre mat, nyttig mat dessutom, på bordet för många familjer då priset på fisk lär bli betydligt högre än vad det redan är idag.
Citera
2022-01-21, 12:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Vilket kommer innebära mindre mat, nyttig mat dessutom, på bordet för många familjer då priset på fisk lär bli betydligt högre än vad det redan är idag.
Nej, tvärtom. Eller, ja, men bara tillfälligt. Det kommer att garantera att det finns fisk att äta även i framtiden. Om fisk är nyttigt i dagsläget är väldigt tveksamt, mycket fisk innehåller mycket tungmetaller och miljögifter. Gravida ska överhuvudtaget inte äta fisk. Det finns till och med plast i många fiskar.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-21 kl. 12:23.
Citera
2022-01-21, 12:24
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
500 PPM skulle fungera om solens strålar var svagare som det var för många miljoner år sedan. I dag innebär det katastrof. När man diskuterar CO2 nivåer så måste man också ta hänsyn till hur stark solstrålningen är och det är många klimatförnekare som helt missar detta när de diskuterar.

Att solstrålningen var svagare, att albedon var större under istiderna och att vi därför behövde större växthuseffekt ligger det väl något i. Men jag tror att de flesta uppskattar den nuvarande utvecklingen med kortare vintrar i polarområdena som ger några grader höjd medeltemperatur.
Citera
2022-01-21, 12:28
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Att solstrålningen var svagare, att albedon var större under istiderna och att vi därför behövde större växthuseffekt ligger det väl något i. Men jag tror att de flesta uppskattar den nuvarande utvecklingen med kortare vintrar i polarområdena som ger några grader höjd medeltemperatur.
Som jag skrev tidigare så är det inte dagens klimat som vi behöver vara särskilt oroliga över, även om det medför problem. Det är de klimat vi är på väg in i som kommer att innebära stora bekymmer.

Om det uppskattas med kortare vintrar beror ju helt på vem du frågar. Skidorterna är knappast glada och det ställer till stor oreda med odlingssäsonger och mat till vilda djur och halvvilda som renar. Det påverkar massor av saker som de flesta inte ens tänker på. Men visst, en del är säkert glada än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in