2022-07-23, 17:16
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, det anspelar på låten/uttrycket Sånt är livet.

OK… men jag förstår inte riktigt kopplingen. Lidl är väl ett ”Ett-ord”? Precis som ICA och Coop. Det finns säkert en mer korrekt grammatisk benämning för detta.
Citera
2022-07-27, 10:43
Medlem
En utländsk brevvän som försöker lära svenska skrev: "...ingen, verkligen ingen alls, förstår Lauries märklig humor." Hur kan jag förklara att det borde heta "Lauries märkliga humor"? Vilken generell språkregel förklarar detta?
Citera
2022-07-27, 12:40
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
En utländsk brevvän som försöker lära svenska skrev: "...ingen, verkligen ingen alls, förstår Lauries märklig humor." Hur kan jag förklara att det borde heta "Lauries märkliga humor"? Vilken generell språkregel förklarar detta?

Adjektiv böjs svagt efter genitivformer (och bestämningsord som ”det, den och de, liksom efter possessiva pronomen (hennes, deras osv) i svenskan: ”Traktorns starka motor”, ”Bosses långa skägg”, ”Hennes yviga frisyr”.

(Stark adjektivböjning (som är genus- och numerusböjd) följer när substantiven står i obestämd form: ”ett stort hus”, ”en liten åsna”, ”lyxiga bilar”.

Det går säkert att förklara detta med större grammatisk precision, men det överlåter jag åt andra.
Citera
2022-07-27, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Adjektiv böjs svagt efter genitivformer (och bestämningsord som ”det, den och de, liksom efter possessiva pronomen (hennes, deras osv) i svenskan: ”Traktorns starka motor”, ”Bosses långa skägg”, ”Hennes yviga frisyr”.

Ja! Utmärkt - stort tack!
Citera
2022-07-27, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

(Stark adjektivböjning (som är genus- och numerusböjd) följer när substantiven står i obestämd form: ”ett stort hus”, ”en liten åsna”, ”lyxiga bilar”.

Det går säkert att förklara detta med större grammatisk precision, men det överlåter jag åt andra.

Det kallas också kongruensböjning eller är åtminstone en variant på det.
Citera
2022-08-05, 14:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Eftersöker ett bra uttryckt för "att få tummen ur" på engelska. Sammanhang i stil med "först när taket rasade in så fick han tummen ur och ringde snickaren".

Tack på förhand!
Citera
2022-08-05, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Eftersöker ett bra uttryckt för "att få tummen ur" på engelska. Sammanhang i stil med "först när taket rasade in så fick han tummen ur och ringde snickaren".

Tack på förhand!

Tydligen är pull your finger out ett etablerat uttryck. Med andra ord got his finger out i din mening.
Citera
2022-08-05, 14:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tydligen är pull your finger out ett etablerat uttryck. Med andra ord got his finger out i din mening.

Aha, det var som fan. Tack!
Citera
2022-08-10, 20:54
Medlem
HotPopcorns avatar
Alltså. Nu har vi på forumet en tråd som heter

"Vilken är den mest äckliga färdigrätten?"

Varför väljer man "mest äckliga" istället för "äckligaste"? Är det engelskan som på något vis förstört oss här? Är det en trend att man använder "mer" och "mest" istället för att använda adjektivet i komparativ/superlativ-form?

Nu blev han ännu mer fet. Nu blev han fetare.
I år är jag ännu mer rik. I år är jag rikare.
Skägget gjorde honom mer ful. Skägget gjorde honom fulare.

Finns det några riktlinjer här? Är det inte fånigt att använda konstruktionen med "mer" istället för -are?
Citera
2022-08-10, 21:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Alltså. Nu har vi på forumet en tråd som heter

"Vilken är den mest äckliga färdigrätten?"

Varför väljer man "mest äckliga" istället för "äckligaste"? Är det engelskan som på något vis förstört oss här? Är det en trend att man använder "mer" och "mest" istället för att använda adjektivet i komparativ/superlativ-form?

Nu blev han ännu mer fet. Nu blev han fetare.
I år är jag ännu mer rik. I år är jag rikare.
Skägget gjorde honom mer ful. Skägget gjorde honom fulare.

Finns det några riktlinjer här? Är det inte fånigt att använda konstruktionen med "mer" istället för -are?

Ha ha, jag såg tråden och tänkte exakt detsamma. Jag skulle säga att det är engelskan som inverkar. Vad värre är att även det vederstyggliga »mest äckligaste« förekommer.
Citera
2022-08-16, 19:45
Medlem
2n00b4Us avatar
https://ammonyc.com/products/ammo-lather-interior-cleanser På denna sida säljs någonting som kallas för "Lather" Interior Cleanser. Vad blir en bra motsvarighet på svenska? Ser olika förslag på lödder och skum men det känns lite fel för en produkt.
Citera
2022-08-16, 20:44
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
https://ammonyc.com/products/ammo-lather-interior-cleanser På denna sida säljs någonting som kallas för "Lather" Interior Cleanser. Vad blir en bra motsvarighet på svenska? Ser olika förslag på lödder och skum men det känns lite fel för en produkt.

"Skum" är väl helt okej om det nu faktiskt rör sig om någon typ av skum? Uttrycket förekommer ju i rengöringssammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in