Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
Hade missat detta vettiga avsnitt av Antiloop podcast om Bitcoin:
https://podcasts.apple.com/se/podcast/69-dom-kallar-oss-definitivt-inte-krypto/id1533190282?i=1000549852827
En av programledarna pratar mycket om att det finns flera Bitcoin-kopior, men jag vet inte om det är så viktigt. Bitcoin har ju en fördel i att det var först och är mest känt, vilket man inte ska underskatta. Jag tycker snarare att problemet med Bitcoin är att det är behagligare att raka skägget med osthyvel än att göra Bitcoin-transaktioner. Förutom just den grejen hade de dock bra invändningar.
Jag lyssnade på den delen om bitcoin. Tyvärr var inte kvaliteten på resonemangen något vidare. Jag har lite svårt att förstå denna vilja att uttala sig offentligt om något som man inte har brytt sig om att sätta sig in i. De får med de flesta av de (grundlösa) invändningar och missförstånd som brukade föras fram mot bitcoin runt år 2017, och jag orkar inte bemöta dem vart och ett.
Det positiva jag uppfattade var dock att en av dem hade insett att värderingen någonstans grundar sig i idén att "någon gång i framtiden ska det här vara basen för vårt framtida valutasystem". Något sådant brukar inte komma med så ofta, så det är ett plus i kanten.
En generell svaghet hos bitcoinkritiker är annars att man verkar ha svårt att blicka in framtiden, ens några år. Man har ofta ett statiskt synsätt.
Exempel: Bitcoin hade ett problem med höga transaktionsavgifter och långsamma transaktioner runt 2017. Ibland tog de timmar eller dagar och kunde kosta hundratals kronor. Detta var ett temporärt och lösbart problem men som många kritiker hakade upp sina argument mot bitcoin på. (Detta argument återkommer i denna podd av år 2022, vilket visar att de inte ens hade uppdaterat sig inför inslaget.) Andra motargument av samma statiska slag är "man kan inte använda bitcoin för att handla på ICA" eller "bitcoin är för volatilt för att fungera som pengar."
Vi som placerar hela eller delar av våra besparingar i bitcoin tänker mer på vad bitcoin kan och troligen kommer att bli i framtiden än på vad den är i dag eller vad den var för fem år sedan.