2022-08-07, 17:11
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilka tänker du på då?

Ja du de flesta har väl gjort det sen 2008/2009? Men tex
Mark Cuban, Ray Dalio, Don Tapscott, Niall Ferguson Michael Saylor , sen generellt på olika mediasajter som Bloomberg, Business Insider/Forbes.

Den här trenden kommer fortsätta. I och med fler länder likt El Salvador som anammar Bitcoin, större företag, etc så kommer fler också följa.
2022-08-07, 17:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Ja du de flesta har väl gjort det sen 2008/2009? Men tex
Mark Cuban, Ray Dalio, Don Tapscott, Niall Ferguson Michael Saylor , sen generellt på olika mediasajter som Bloomberg, Business Insider/Forbes.

Den här trenden kommer fortsätta. I och med fler länder likt El Salvador som anammar Bitcoin, större företag, etc så kommer fler också följa.

Låter som riktigt tunga nationalekonomer du.

Särskilt Saylor.
2022-08-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Det är intressant hur så många nej-sägare, tvivlande, och andra har sakta men säkert gått över till att se fördelarna med Bitcoin som ett valutaalternativ. Fler kommer göra samma sak och det kommer få en dominoeffekt.

Hm, och hur hänger den f.d. skaran av "nej-sägare, tvivlande, och andra" samman med att BTC ligger back cirka 66 % från ATH?

Nästan så att man skulle kunna tro att f.d. ja-sägare, Bitcoin-entusiaster och andra börjar se nackdelarna med BTC som ett valutaalternativ (och store of value och hedge mot inflation och från wallstreet fristående ekonomisk entitet) ...
2022-08-07, 19:49
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Hm, och hur hänger den f.d. skaran av "nej-sägare, tvivlande, och andra" samman med att BTC ligger back cirka 66 % från ATH?

Nästan så att man skulle kunna tro att f.d. ja-sägare, Bitcoin-entusiaster och andra börjar se nackdelarna med BTC som ett valutaalternativ (och store of value och hedge mot inflation och från wallstreet fristående ekonomisk entitet) ...

Jag tycker Bitcoin har följt sitt cykelschema relativt bra. Med stora uppgångar och sen sk ’retracements’ var fjärde år. Så för mig var det väntat och kanske att jag hade tänkt att vi skulle se något högre priser innan raset. Men omöjligt att kunna förutspå sånt perfekt.

Så är det och har varit för många assets oavsett typ när det är nytt, ibland har det dålig likviditet så svängarna blir mer kraftiga och när det är fortfarande så oreglerat.

Sen har vi klivit in en global nedgång. Kolla på SPX500 och resten av världen. Många stora kända aktier som är nere också 50%.

Nej jag tycker inte att Bitcoin är ett perfekt store of value om du har en tidshorisont på 1-2 år max. Kolla längre än så då har det sett väldigt bra ut.

Bitcoin likt andra varit inne på har ett fixed supply. Det är inte ägt av en nation, eller organisation, det är digital, globalt, enkelt att transaktera och öppet.

Så fördelarna att på något sätt OCKSÅ använda Bitcoin i olika former internationellt sett är många.
2022-08-07, 19:50
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Låter som riktigt tunga nationalekonomer du.

Särskilt Saylor.

Han är en skojare. Men han har inflytande.
2022-08-07, 21:01
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Den indiska kryptobörsen WazirX står i centrum för det märkligaste som hänt i kryptovärlden den senaste veckan. Den femte augusti lägger de upp en tweet som lyder BRB, working on something interesting. Men någon uppdatering om vad för intressant de jobbade på följer inte, utan i stället rapporteras bara timmar efter tweeten om att indisk polis gjort en räd och stängt ner företaget.

I sig är detta egentligen inte så underligt, men historien växer när det visar sig att WazirX ägs av Binance, världens största kryptobörs. WazirX berättade 2019 att det hade blivit uppköpt av Binance, vilket Binance även bekräftade på sin hemsida. Och det är detta som gör det hela spännande. Nu påstår nämligen Binance VD Changpeng Zhao (förövrigt ett påhittat namn) att Binance inte alls äger WazirX: On 21 Nov 2019, Binance published a blog post that it had “acquired” WazirX. This transaction was never completed. Detta får mothugg av WazirX-grundaren Nischal Shetty, som menar att Binance faktiskt äger WazirX, precis som Binance själva uppgett tidigare. Det ska också sägas att Changpeng Zhao under 2021 twittrade glatt om att WazirX uppnått en daglig handelsvolym på $200 miljoner, men att han igår eller i förrgår raderade den tweeten.

Detta är på så många sätt en underlig historia. Exakt vad den säger vet jag inte, men kanske något om en brist på professionalism och seriositet som präglar hela kryptoindustrin.
2022-08-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Den indiska kryptobörsen WazirX står i centrum för det märkligaste som hänt i kryptovärlden den senaste veckan. Den femte augusti lägger de upp en tweet som lyder BRB, working on something interesting. Men någon uppdatering om vad för intressant de jobbade på följer inte, utan i stället rapporteras bara timmar efter tweeten om att indisk polis gjort en räd och stängt ner företaget.

I sig är detta egentligen inte så underligt, men historien växer när det visar sig att WazirX ägs av Binance, världens största kryptobörs. WazirX berättade 2019 att det hade blivit uppköpt av Binance, vilket Binance även bekräftade på sin hemsida. Och det är detta som gör det hela spännande. Nu påstår nämligen Binance VD Changpeng Zhao (förövrigt ett påhittat namn) att Binance inte alls äger WazirX: On 21 Nov 2019, Binance published a blog post that it had “acquired” WazirX. This transaction was never completed. Detta får mothugg av WazirX-grundaren Nischal Shetty, som menar att Binance faktiskt äger WazirX, precis som Binance själva uppgett tidigare. Det ska också sägas att Changpeng Zhao under 2021 twittrade glatt om att WazirX uppnått en daglig handelsvolym på $200 miljoner, men att han igår eller i förrgår raderade den tweeten.

Detta är på så många sätt en underlig historia. Exakt vad den säger vet jag inte, men kanske något om en brist på professionalism och seriositet som präglar hela kryptoindustrin.

Om inte annat ytterligare en påminnelse om att aldrig förvara sina bitcoinnycklar hos en börs, bank eller annan tredje part.
2022-08-11, 21:23
Medlem
Här är en sansad och intressant diskussion mellan en bitcoinförespråkare och en guldförespråkare, där båda parter tillhör den österrikiska skolan, såvitt jag förstår:

https://www.youtube.com/watch?v=mK0Du_wx6hw (Cirka en halvtimme långt utdrag med fokus på bitcoinförespråkaren)

Debatten i sin helhet:

https://www.youtube.com/watch?v=QNPHUTuRXeA (1h 25min)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-11 kl. 21:52.
2022-08-13, 23:34
Medlem
Papper1512s avatar
Har varit borta från forumet en månad och kan konstatera att inte mycket skett. Bitcoin har ökat 20% sedan dess och tråden består fortfarande av kebabsvarvaren som i vartannat inlägg följer mönstret:
”Ni har fel” -> Infantil oneliner -> ”haha, du är överbevisad”

Till och med taxichaffisen har gästspelat efter en längre frånvaro sedan hela hans modell raserades.

Själv sålde jag alla mina aktier och gick all in på MARA som gått 200% plus sedan jag köpte. Tror det kommer fortsätta upp rejält under hösten/vintern.

Bitcoin tycks fortfarande fungera klanderfritt och frodas trots att samma tröttsamma FUD sprids. Tror på 50-60k innan året är slut. Ju längre tiden går desto starkare blir argumentet att bitcoin är oförstörbart.
2022-08-14, 08:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Har varit borta från forumet en månad
Du menar att du var bannlyst i en månad?

Citat:
Själv sålde jag alla mina aktier och gick all in på MARA som gått 200% plus sedan jag köpte. Tror det kommer fortsätta upp rejält under hösten/vintern.
Jag brukar också köpa saker som bara går upp 200% på en månad, inga konstigheter. Särskilt i efterhand. Vad detta nu har med topic att göra?

Citat:
Bitcoin tycks fortfarande fungera klanderfritt och frodas.
Hur avgör man om det fungerar klanderfritt eller ej? Fungerar det bättre eller sämre än när priset var det tredubbla?
2022-08-14, 15:00
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du menar att du var bannlyst i en månad?

Jag brukar också köpa saker som bara går upp 200% på en månad, inga konstigheter. Särskilt i efterhand. Vad detta nu har med topic att göra?

Hur avgör man om det fungerar klanderfritt eller ej? Fungerar det bättre eller sämre än när priset var det tredubbla?
Korrekt.

Har du någon gång sett någon relation till bitcoins funktion och pris och mining? Om inte så borde du läsa på.

Bitcoin fungerar precis lika bra nu som när priset var det tredubbla eller för en månad sedan. Poängen är att det är oförstördbart och därmed kommer lyckas.

Låt mig gissa. Nu kommer ett svar enligt mönstret i mitt tidigare inlägg. Nåväl, någon gång kanske du lär dig.
2022-08-14, 15:04
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Om det visar sig att BTC bara kommer användas till kriminell verksamhet så lär myndigheter se till att det inte går att växla BTC till old school-pengar.

Varför verkar det så krångligt att växla krypto till vanliga stålar?
Det är väl den enda nackdelen jag ser sådär spontant.
Alla bank-appar / banker borde ha stöd för kryptohandet. Så man kan sköta allt i ex. Swedbanks/Handelsbankens app.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in