2021-12-01, 20:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag ställde en fråga om golden ratio i trading och fick ett bra svar av din länk, tack
Det stämde ungefär med mina "fördomar" om TA.

Ja, människan har en väldigt bra förmåga att hitta mönster. Ibland är vi så bra att vi även hittar mönster där inga mönster finns (tänk alla som ser kaniner eller bilformationer i molnen tex).
Det går att förklara evolutionärt, då de som varit bra på hitta mönster har varit bra på undvika faror.

Nu leder detta oss fram till vidskeplighet, religiositet, astrologi och konspirationsteorier som en negativ effekt. Ja även marknadsgrafer rör sig som dom gör baserat på detta.

Lustigt men inga konstigheter om man tänker efter.

*edit*
Fun fact: Bitcoin har rört sig i förhållande till måncyklerna de senaste åren så att det nästan blir läskigt. Vid fullmåne är det köp, och halvmåne sälj typ (eller om det var tvärtom).
Senast redigerad av Leaston 2021-12-01 kl. 20:36.
2021-12-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fun fact: Bitcoin har rört sig i förhållande till måncyklerna de senaste åren så att det nästan blir läskigt. Vid fullmåne är det köp, och halvmåne sälj typ (eller om det var tvärtom).
Jag kan iofs tänka mig en biologisk, fysisk förklaring till det där. T.ex. jag själv har ibland svårare att sova vid fullmåne. De mest rationella tänkarna säger då att det beror på att det är ljusare. Det påverkar förmodligen. Men jag tror att även månens gravitation kan påverka oss mentalt/undermedvetet. Inte så att vi blir vampyrer, men kanske blir vi liite mer crazy vid fullmåne, därför mer våghalsiga med att investera. Myterna om galenskaper vid fullmåne bygger antagligen på någon typ av mänsklig erfarenhet.
2021-12-05, 08:52
Medlem
Min senaste forskning:

Varför måste man investrera i krypto? För att förhindra köpkraft förlust orsakade av inflation

Hus med marken har nästan samman "begränsad tillgång" egenskap, och den har också nytta som bostad. Men värde som bostad är mycket mindre än värde förvaring, därför priset skilja ganska mycket beroende på histori och nätverkseffekt: De område som har mest befolkning och trafikeras mest har högsta huspris

Det är samman i kryptovaluta världen: Marketcap för olika coin skilja sig ganska mycket beroende på histori och nätverkseffekt. Fast kryptovaluta ger ingen andra nytta, dessa värde drivs rent av värde förvaring, därför behovet kan ändra drastiskt i en nergående trend, där det inte finns kortsigt värde förvaring möjlighet
2021-12-05, 12:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Min senaste forskning:

Varför måste man investrera i krypto? För att förhindra köpkraft förlust orsakade av inflation

Hus med marken har nästan samman "begränsad tillgång" egenskap, och den har också nytta som bostad. Men värde som bostad är mycket mindre än värde förvaring, därför priset skilja ganska mycket beroende på histori och nätverkseffekt: De område som har mest befolkning och trafikeras mest har högsta huspris

Problemet med att investera i "bostad" är att det är väldigt omständigt. När man väl hittat ett objekt så tar det upp till 3 månader att genomföra en köpaffär. Sedan är det minst lika problematiskt när du skall likvidera din "bostad". Du har ingen aning vad köp och säljpriserna blir tillslut med tanke på att det ofta blir budgiving som kan sluta hur som helst.

Sedan tillkommer höga mäklararvoden som grädde på moset.
2021-12-05, 12:50
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Problemet med att investera i "bostad" är att det är väldigt omständigt. När man väl hittat ett objekt så tar det upp till 3 månader att genomföra en köpaffär. Sedan är det minst lika problematiskt när du skall likvidera din "bostad". Du har ingen aning vad köp och säljpriserna blir tillslut med tanke på att det ofta blir budgiving som kan sluta hur som helst.

Sedan tillkommer höga mäklararvoden som grädde på moset.

Plus att ingen som äger hus i Sverige inser att det inte är gratis att äga det där huset, det ska dräneras, bytas tak, ny värmepump, måla om, gräsklippare ska bytas ut, kök och toa ska hålla instagramklass, värmekostnaderna nu kommer garanterat generera nya hus på Hemnet inom kort, VA avgifter ska betalas, sopor likaså, räntorna går upp osv osv osv
2021-12-05, 21:51
Medlem
Välj rätt tid att investera säger jag.

Tajma marknaden kan du bara göra i princip var fjärde år.
Investera kring halveringen och sen kommer allt rusa i några månader eller så.

Folk som investerar nu kan mycket väl få vänta länge.
En del verkar tro att det bara är att köpa btc när som helst och gå med stor vinst sen.
2021-12-06, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Nej, man kan köpa ett företag för att det genererar avkastning genom utdelningar och en fastighet kan man hyra ut och på ett antal år få tillbaka hela sin investering samt ha fastigheten kvar.

Jag är för krypto, men tycker det är bra att man håller sig till objektiv fakta. Krypto i dess olika former kan massproduceras och trender kan svänga så en form av krypto blir mer populär än en annan - och jag tänker inte på kort sikt utan på längre sikt. För att krypto ska bli riktigt användbar så bör värdet vara stabilt och lätt använda i transaktioner.
Du kan tjäna ränta på din krypto som via olika sidor eller via staking. Allt från några % till flera 100% per år. Då blir det som avkastning genom utdelning.
2021-12-07, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitcoingrundaren
Välj rätt tid att investera säger jag.

Tajma marknaden kan du bara göra i princip var fjärde år.
Investera kring halveringen och sen kommer allt rusa i några månader eller så.

Folk som investerar nu kan mycket väl få vänta länge.
En del verkar tro att det bara är att köpa btc när som helst och gå med stor vinst sen.

Det var så innan, men kanske inte i framtiden, när tx avgift inkomst kommer bli lika hög som block reward, då är effekten av halvering mindre och mindre

https://www.blockchain.com/charts/transaction-fees

I April t.ex. total tx avgift har blivit så hög som 300 BTC per dag, d.v.s, mer än 2 BTC per block

Och samtidigt, summa dagligen BTC försäljning kommer bli mer och mer avgörande än block reward, som är 900 BTC idag, och 450 BTC nästa halvering. Dagligen BTC försäljning är mellan 5000 till 10000 st. enligt tidigare statistiken
Senast redigerad av vatten2013 2021-12-07 kl. 06:04.
2021-12-09, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du kan tjäna ränta på din krypto som via olika sidor eller via staking. Allt från några % till flera 100% per år. Då blir det som avkastning genom utdelning.
Snarlikt kanske, men coinsen producerar inget, utan det är bara omfördelning av värde eller inflation av coinsen.
2021-12-09, 10:44
Medlem
Citat:
Snarlikt kanske, men coinsen producerar inget, utan det är bara omfördelning av värde eller inflation av coinsen.
VeChain t.ex. har use cases i riktiga världen. Det är som att säga att dina aktier inte producerar nått. Nej, men företaget bakom kryptovalutan gör.

Kryptovalutor är en teknologi, inte valuta.
2021-12-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
VeChain t.ex. har use cases i riktiga världen. Det är som att säga att dina aktier inte producerar nått. Nej, men företaget bakom kryptovalutan gör.

Kryptovalutor är en teknologi, inte valuta.
Om det är ett företag som gör vinst och delar ut den i ”kryptoteknologi” (om det nu inte är en valuta), då är det sann avkastning. Helt rätt!
2021-12-10, 23:41
Medlem
Citat:
Om det är ett företag som gör vinst och delar ut den i ”kryptoteknologi” (om det nu inte är en valuta), då är det sann avkastning. Helt rätt!
Den frågan du borde ställa dig: Måste det verkligen finnas företag som på börsen för att teknologin ska kunna utvecklas och revolutionera världen för att hjälpa människor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in