2022-07-27, 03:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Alaska Malamute är väl kanske inte någon optimal familjehund för vem som helst. Men jag har 4 familjer i min bekantskap som har och har haft under barnperioden och det har varit fantastiska hundar som haft mycket omsorg om och sett efter barnen i alla deras åldrar. Så dom kan fungera alldeles ypperligt med.

Ja, det beror ju på ägaren.
Citera
2022-07-27, 03:46
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag håller med dig ... men detta är Flashback och besserwissrarna får kåtslag när de skall beskriva hur de kan tolka varje prick på ett foto ....

Det är bara att köpa läget när hönsflocket drar igång.

Jojo, visst. Jag kunde bara inte låta bli att kommentera att han "försummar" sitt barn i ynka 15 sekunder. 😆 Ser att det var fler än jag som fick spel, haha.
Citera
2022-07-27, 04:08
Medlem
Om man tittar på mammans Facebook under gilla-markeringar så hittar man att hon är med i flera grupper för personer som har EDS (Ehlers-Danlos syndrom). Det är en sjukdom där bindväven i kroppen inte fungerar som den ska, vilket ofta leder till en ganska allvarlig smärtproblematik. Så pass allvarlig att den ibland behandlas med morfin, jag synar dock det i hennes fall då hon verkar klara av att gå till arbetet. Det har skrivits om att mamman kanske inte mådde bra efter förlossningen, och är det hon som lider av EDS så kan det mycket väl vara anledningen.

Vidare så är EDS ärftligt OCH sjukdomen har ökad benägenhet för blåmärken som symtom.
Citera
2022-07-27, 04:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det är rätt vanligt att spädbarn har deformerade skallar på ett eller annat sätt. Skallen är mjuk och formbar hos spädbarn, det brukar rätta till sig innan de fyllt ett.
Blåmärket reagerade jag på, det är inte normalt att ett så litet barn har ett blåmärke över ögat.
Har också noterat att babyn haft solglasögon på sig på flera foton, men om det har med blåmärket att göra låter jag vara osagt.
Extremt tragiskt alltihopa.
Det verkar på pappan som att hon var en efterlängtad och omtyckt bebis.
Hoppas verkligen att det inte är ett nytt "Baby Brianna-fall". Med tanke på blåmärket hon hade.
Eller baby Hailey.
Citera
2022-07-27, 04:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Just det kan väl för all del vara så enkelt som coronarestriktioner på sjukhus som gjorde att pappan inte fick vara med på förlossningen.

Förövrigt tycker jag rent allmänt att det är ett väldigt osmakligt spekulerande i ett extremt känsligt fall i denna tråden.
Nej finns inga såna nu.
Citera
2022-07-27, 04:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Läste det i tråden.
Jag minns andra fall där barn fått i sig medicin som bedömts som misshandel. Det var å andra sidan avsiktligt drogande för att få tyst på bebisen eller liknande.
Medicin hade nog knappast setts så tydligt utan blodprov, det måste ha varit synligt för att de skulle gripas så snabbt för synnerligen grov misshandel, det borde vi åtminstone vara överens om.
Citera
2022-07-27, 04:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Även om mamman jobbade när ambulansen kom har hon fortfarande garantansvar för sitt barn. Det kan dessutom ha varit saker som hänt över tid och hon lär inte jobbat dygnet runt dag ut och dag in. Har hon låtit en älskare/knarkare ta hand om barnet går hon inte utan ansvar. Har föräldrarna knarkat och bebis fått i sig något är det samma sak. Det finns väääääldigt många potentiella scenarion. Förvånar mig inte heller om utredningen läggs ner och vi aldrig får några svar.
Är väl mest troligt att de sett både gamla och nya blåmärken? Därav greps båda.
Citera
2022-07-27, 04:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyriaaa
Tänker också att det inte måste bara någon av föräldrarna. Kan ju haft barnvakt..

Hur som! Är detta fruktansvärt!
I mitt mammahjärta virder det sig så jag är nära att kräkas. Barnet mår mycket dåligt och har fått, olycka eller medvetet våld, upplevt något oerhört traumatiskt.

Dröjer inte så länge innan allt är klart. Så bestäm er inte för vem/vilka och hur/varför, än..
Hade de haft barnvakt hade det framkommit vid detta laget och de hade släppts. Nu var det ju tidigt på morgonen dessutom.
Citera
2022-07-27, 04:37
Medlem
Kämpendahls avatar
Otroligt mycket spekulationer i den här tråden om hur det skulle ha gått till, men så blir det väl när polisen lägger locket på. Idag (onsdag) måste det bli häktningsförhandling och då kanske vi får mer svar. Enligt polisen är det ett "känsligt" ärende vilket nog kan tolkas som att de då inte visste ett skit om vad som kan ha hänt. Det skulle till och med kunna vara en olycka. Det har hänt förr. Men bilden har säkert klarnat lite nu.

Jag gissar att det här inte är någon alldeles enkel historia och det kanske tar ett tag innan man har utrett vad som faktiskt skett. Det är nog dock inte särskilt sannolikt att båda föräldrarna gemensamt och i samförstånd pucklat på sin bebis. Om båda föräldrarna är närvarande vid en misshandel av så små barn så skulle i de allra flesta fall den andra föräldern försöka stoppa den misshandlande föräldern.

Det kommer som sagt bli en häktningsförhandling under dagen (om de anhållna fortfarande är misstänkta då). Om åklagare misstänker brott och det är väldigt oklart hur det gått till kommer förmodligen båda bli häktade skäligen misstänkta. Det skulle också kunna vara så att bilden klarnat lite och endast en blir häktad. Oavsett vad som hänt så är det en stor tragedi för familjen och anhöriga.

Edit: Senast på torsdag innan klockan 12 måste åklagaren lagt fram häktningsframställan till tingsrätten. Fel av mig.
Senast redigerad av Kämpendahl 2022-07-27 kl. 04:44.
Citera
2022-07-27, 04:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertingenavketchup
Du får kalla mig troll om det känns bättre för din del. För jag kunde verkligen inte bry mig mindre. Jag har sagt mitt nu.

Kan för övrigt meddela att hon har inte "fuck love" på båda händerna... det är bara ena handen som är hennes. Den övre handen är en annan. Och dom står i den andra personens kök. "Troll"... är första gången jag blivit kallad det.
Ok, då måste du varit vittne om du helt säkert vet att de är oskyldiga?
För ingen vet vad som händer bakom låsta dörrar.
Citera
2022-07-27, 04:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Otroligt mycket spekulationer i den här tråden om hur det skulle ha gått till, men så blir det väl när polisen lägger locket på. Idag (onsdag) måste det bli häktningsförhandling och då kanske vi får mer svar. Enligt polisen är det ett "känsligt" ärende vilket nog kan tolkas som att de då inte visste ett skit om vad som kan ha hänt. Det skulle till och med kunna vara en olycka. Det har hänt förr. Men bilden har säkert klarnat lite nu.

Jag gissar att det här inte är någon alldeles enkel historia och det kanske tar ett tag innan man har utrett vad som faktiskt skett. Det är nog dock inte särskilt sannolikt att båda föräldrarna gemensamt och i samförstånd pucklat på sin bebis. Om båda föräldrarna är närvarande vid en misshandel av så små barn så skulle i de allra flesta fall den andra föräldern försöka stoppa den misshandlande föräldern.

Det kommer som sagt bli en häktningsförhandling under dagen (om de anhållna fortfarande är misstänkta då). Om åklagare misstänker brott och det är väldigt oklart hur det gått till kommer förmodligen båda bli häktade skäligen misstänkta. Det skulle också kunna vara så att bilden klarnat lite och endast en blir häktad. Oavsett vad som hänt så är det en stor tragedi för familjen och anhöriga.

Edit: Senast på torsdag innan klockan 12 måste åklagaren lagt fram häktningsframställan till tingsrätten. Fel av mig.
Det kan som sagt vara äldre skador de funnit med. Färska blåmärken och äldre.
Citera
2022-07-27, 05:48
Medlem
Försök till sammanfattning.

Måndag morgon kallad ambulans till Kroka, Nybygget i Vagnhärad för att hjälpa ett spädbarn, c:a 6 månader gammalt. Ambulanspersonal misstänker att något inte står rätt till och att barnet behöver snabb transport till lämplig vårdinrättning och tillkallar helikopter och Polis.
Barnet förs iväg och efter det vet vi inte mer än så om barnets status. Vi vet inte heller vilken typ av skador barnet har.

Polis spärrar av platsen, tar dit tekniker som finns där under större delen av dagen innan dom lämnar. Polisen lämnar sen uppgifter om att man bland annat beslagtagit "föremål" från platsen. Platsen är fortfarande avspärrad och väktare finns på plats.

Båda föräldrarna anhölls rätt omgående på sannolika skäl för synnerligen grov misshandel. Där sitter dom fortfarande vad vi vet?

Mamman I.P bor på samma adress som sina föräldrar JU.P och L.P. som för tillfället är utomlands?

I.P är tillsammans och har ett barn (barnet i fråga) med L.E
I.P är samtidigt gift med en J.P som inte verkar vara involverad i det här. I.P har barn från tidigare förhållanden/förhållande där åtminstone ett av barnen har någon diagnos. Vem/vilka som är fader till dom äldre barnen vet vi inte och det är väl rätt ointressant.

L.E är pappaledig från sitt arbete och ska ha varit själv hemma med barnet den här morgonen. Båda föräldrarna anhölls ändå direkt.

Det är väl ungefär det vi vet?

Sen har vi tusen spekulations inlägg från analyser av IG och FB foton.

Jag ser inget uppenbart blåmärke vid ögat på barnet. Jag ser ingen huvudskada. Jag tror att det är fontanellen man ser ovanför pannan som en "grop". En googling räckte för att se att fontanellen sitter rätt långt fram och att det finns olika typer av deformationer av skallen som gör att fontanellen kan ha udda placeringar.

På L.E Inst finns bilder när han har dottern i bilen och där va det mycket spekulationer. Babyskyddet ser ut att vara rätt monterat enligt mig om du har det i en bil där du inre har basen monterad. I bilen man oftast använder monterar man basen och klickar sedan bara i babyskyddet. Att krångla med bilens fasta bälte gör man bara när man inte har basen med sig. Är det därför hunden ligger på golvet nedanför passagerarstolen? Är det kanske en 2 sittsig skåpbil? Lånad bil?

Filmen på det "missnöjda" barnet visar väl inget annat än en förälder som filmar sitt barn göra "nattkarate". Om barnet nu gnäller och är missnöjd under dom 15 sekunderna han filmar så är det knappast något bevis för att han är en barnmisshandlare.

Vattensängen som någon tyckte va obehaglig för barnet att ligga på för att det va plast kan vara tempererad. Det finns sådana så att barnet ligger varmt och har en lugnande effekt.

Jag har garanterat missat något så eventuella klagomål hänvisas till din egen inkorg eller citera mig och komplettera själv.

I.P Isabell* Pekk*rinen
JU.P = Juh* Pekk*rinen (pappa till I.P)
L.P = Lind* Pekk*rinen (mamma till I.P
J.P = Joh*n Pekk*rinen (ex till men fortfarande gift med I.P)
L.E = Luk*s Ekd*hl (pappa till barnet och tillsammans med I.P)

* = a

Och jag försvarar inte föräldrarna så hoppa inte på mig om det. Jag känner dom inte, vet inte vilka dom är, och skiter fullständigt i det också. Försöker bara separera på vad vi vet och vad som är spekulationer.

Om dom nu verkligen gjort sig skyldiga till att medvetet skadat barnet så hoppas jag att dom båda dör och att hennes andra barn får bo under bättre förhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in