2022-07-27, 00:20
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tänk vad tråkigt samhälle och hög arbetslöshet vi skulle haft om alla resonerade som er i tråden.

Ha inga hobbys, köp inga pryls bara spara och sitt hemma och virka makramé på återvunnet hår från era katter och flickvänner.barnen går ärva era morföräldrars leksaker och kläderna är från second hand.
Allt ni köper är väl hasch och andra tabletter.
Inga inköp, ingenting bara en tom vit vägg.

Givetvis måste folk få unna sig något när man ändå jobbar 24/7 och ändå knappt överlever.
Drivmedel kostar skjortan, elpriset är bisarrt, räntor stiger, lånen ingår i bostadsköp för alla ärver inte miljarders kronor. Sen massa andra räkningar beroende på boendeform.

En del snusar, en del har ridskolor andra har andra aktiviteter som skall åkas till..

Såklart folk har mindre över nu när precis alla räkningar/utgifter gått upp 50-100% på något år!
Där har TS svaret på exakt alla sina frågor

Jag håller faktiskt delvis med här.
Vissa "hushåller" endast med pengar och sparar och unnar sig aldrig något extra.
Man måste också hushålla med sin tid och sitt liv. Man vet aldrig när man kommer dö. Kan vara imorgon eller när som helst och gäller att njuta också.

Men samtidigt så är det inte så kul att leva på gränsen hela tiden. Psykologisk press
Någons sorts jävla buffer på ett par månadslöner bör man fan som vuxen man ha hunnit skaffa sig..
Så någon sort mellanting kanske är bra tänker jag:
Njut, men inte för mycket.

p.s.
för övrigt så kan väl fan chefen punga ut om ni ska gå på AW? Händer väl antagligen inte så många gånger per år och ju teambuilding.
Senast redigerad av duden83 2022-07-27 kl. 00:23.
Citera
2022-07-27, 00:23
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man kanske har pengar till det man prioriterar, men inga extra till utefika, cafelattar och AW.

Exakt så är det.
Man gör en budget för månaden och lever därefter.
AW är en "extrakostnad" jag aldrig skulle ta från min budget såvida inte företaget står för notan.
Det räcker med tiden jag umgås med kollegorna på arbetstid helt enkelt.
Jag tror de flesta resonerar exakt likadant.
Citera
2022-07-27, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Du lever alltså i en drömvärld där du förutsätter att vanliga Svenssons kan putsa in en mille på "bra utdelningsaktier" som genererar "9-15 lax per kvartal".
Är det här en tråd för ensamstående snobbar i 20-års åldern utan Verkliga utgifter förutom hyra och krogbesök på söder?
Nej, det är såklart dåliga prioriteringar som är boven herregud.
Vet du vad det kostar att snubbla in på den sunkigaste pizzerian och käka med en vuxen och två barn. 500 spänn lätt.
Leos Lekland? 500 för 3 timmar!
Oj, det behövs lite nya kläder till kidsen. Swosh så försvinner 2000 på Stadium outlet (våga drömma om vad det skulle kosta om man gick på fin-märkena)
Osv osv osv.
Den där lönen försvinner jävligt fort om man inte är ensam och bara har sig själv att tänka på.
Men en jävla AW borde väl vem som helst ha råd med?
Jävla idioti och luffar-tråd i vanlig flashback-anda där alla är miljonärer.

1) Det kostar ungefär 1 miljon sist jag läste att försörja och uppfostra en unge ifrån 0-18 år, detta motsvarar en snittkostnad på cirka 4600kr per månad för 1 vuxen. I många fall blir det alltså en delad kostnad på ca 2300kr för båda föräldrarna. Är detta särskilt dyrt tycker du? Har man inte råd med detta så har man grova ekonomiska problem och då har man fattat enormt taskiga ekonomiska beslut.

2) Precis det som är poängen. Har man inte råd att kasta in 1 miljon för att generera passiva intäkter så får man dra ner på utgifterna, höja lönen och göra andra livsval tills dess att man är i en bättre situation. Att leva paycheck-to-paycheck och låta alla pengar gå till räkningar kommer inte lösa situationen. Du läste inte mellan raderna, för att kunna kasta in en 1 miljon här och där så behöver man se om sina prioriteringar, så är det absolut. Endast en gnällspik kommer tänka: ''Jag kan inte, jag kan inte, jag kan inte''. Om det stämde, hur kommer det sig att andra kan? Man får helt enkelt skära ner på utgifterna och höja lönen, och tror man inte att man kan höja lönen så ska man kanske söka en psykolog som kan hjälpa en med självförtroendet för då är det där problemet bottnar i. Folk lyckas höja lönen varje dag, vad är din eller andras ursäkter?

3) I stora drag så formar vi själva våra framtidsöden. Vi vill alltid gnälla på externa faktorer men det är våra val som har lett oss till där vi är idag.

4) Sluta ät pizza för 500kr då.. gör en kortsiktig uppoffring för att kunna njuta mer om ett par år. Vem ska annars betala åt dig? Staten eller vi som sköter vår ekonomi?

Behöver du mer pengar så är det bara att investera, tjäna mer, spara mer och att dra ner på utgifterna. Men visst tar det emot att göra detta, för det kräver ju något som de flesta räds - ansträngning.

Att vara miljonär är att ha 1 miljon, det kan generera en hållbar passiv inkomst på kanske 3-5 lax/månad, så att du ens tror att det är mycket är bara komiskt.

Jag kastar in många, många tiotalstusen varje månad på börsen och i andra projekt. Det är därför jag har råd med saker. Ett par år av uppoffringar för att öka lönen med flera hundratals %, absolut värt det, är väl bara att göra detsamma. Vad väntar du på? Kör.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-27 kl. 00:38.
Citera
2022-07-27, 00:39
Medlem
Hänger i princip aldrig med och käkar eller på AW, det är bara slöseri med pengar. Skyller dock inte på att jag inte har råd, men för många kan det nog vara enklare än att säga att man inte har lust.

Sen finns det ju de som faktiskt inte har pengar, men det är väl deras problem.

I höst ska jag iväg på en utbildning via jobbet, och har utmanat mig själv att jag enbart ska leva på traktamente under hela hösten. Då blir det inga uteluncher och AW:s inte, även om tillfällena kommer att vara många just för många brukar tycka att när man får track och är hemifrån, då partajar man upp extrapengarna.
Jag ser det som ett bra tillfälle att lägga undan till saker jag tycker är roligare att lägga pengar på.

Men finns säkert de av mina kollegor som resonerar som TS att man är en fattig jävel som inte har råd att hänga med ut varje torsdag och dricka öl...
Citera
2022-07-27, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindruteturkarna
De är skuldsatta över öronen. Googla ”radhusbiff”.
Radhusbiff är blodpudding, vad har det med saken att göra?
Citera
2022-07-27, 00:45
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Snackar om folk som aldrig har pengar fast jobb, inkomst osv.
Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar.
Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?
Det kan ju bero på en mängd olika anledningar varav pank kanske inte är det primära.
Själv brukar jag vara en smula restriktiv när det gäller att gå ut och äta med jobbet men skyller heller aldrig på att jag skulle vara pank.
Lite bättre fantasi än så har jag allt.
Citera
2022-07-27, 00:48
Medlem
Citat:

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar.

Kanske speltorskar bakom skärmen, partner eller barn som e dyra i drift, kanske flashiga hus/bilar ???
Citera
2022-07-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
1) Det kostar ungefär 1 miljon sist jag läste att försörja och uppfostra en unge ifrån 0-18 år, detta motsvarar en snittkostnad på cirka 4600kr per månad för 1 vuxen. I många fall blir det alltså en delad kostnad på ca 2300kr för båda föräldrarna. Är detta särskilt dyrt tycker du? Har man inte råd med detta så har man grova ekonomiska problem och då har man fattat enormt taskiga ekonomiska beslut.

2) Precis det som är poängen. Har man inte råd att kasta in 1 miljon för att generera passiva intäkter så får man dra ner på utgifterna, höja lönen och göra andra livsval tills dess att man är i en bättre situation. Att leva paycheck-to-paycheck och låta alla pengar gå till räkningar kommer inte lösa situationen. Du läste inte mellan raderna, för att kunna kasta in en 1 miljon här och där så behöver man se om sina prioriteringar, så är det absolut. Endast en gnällspik kommer tänka: ''Jag kan inte, jag kan inte, jag kan inte''. Om det stämde, hur kommer det sig att andra kan? Man får helt enkelt skära ner på utgifterna och höja lönen, och tror man inte att man kan höja lönen så ska man kanske söka en psykolog som kan hjälpa en med självförtroendet för då är det där problemet bottnar i. Folk lyckas höja lönen varje dag, vad är din eller andras ursäkter?

3) I stora drag så formar vi själva våra framtidsöden. Vi vill alltid gnälla på externa faktorer men det är våra val som har lett oss till där vi är idag.

4) Sluta ät pizza för 500kr då.. gör en kortsiktig uppoffring för att kunna njuta mer om ett par år. Vem ska annars betala åt dig? Staten eller vi som sköter vår ekonomi?

Behöver du mer pengar så är det bara att investera, tjäna mer, spara mer och att dra ner på utgifterna. Men visst tar det emot att göra detta, för det kräver ju något som de flesta räds - ansträngning.

Att vara miljonär är att ha 1 miljon, det kan generera en hållbar passiv inkomst på kanske 3-5 lax/månad, så att du ens tror att det är mycket är bara komiskt.

Jag kastar in många, många tiotalstusen varje månad på börsen och i andra projekt. Det är därför jag har råd med saker. Ett par år av uppoffringar för att öka lönen med flera hundratals %, absolut värt det, är väl bara att göra detsamma. Vad väntar du på? Kör.

Senaste beräkning är snarare 1,5 miljon per, och börjar nog närma sig 2 snart. Och har man mer än ett och ingen att dela utgifterna med blir det en rätt stor procent av inkomsten.

Sen kan inte ALLA samtidigt ha högavlönade jobb och miljoner på banken. Alls kan sträva efter det, men alla kan inte lyckas. Är ungefär som att tro att alla på ett företag kan vara VD...
Citera
2022-07-27, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Senaste beräkning är snarare 1,5 miljon per, och börjar nog närma sig 2 snart. Och har man mer än ett och ingen att dela utgifterna med blir det en rätt stor procent av inkomsten.

Sen kan inte ALLA samtidigt ha högavlönade jobb och miljoner på banken. Alls kan sträva efter det, men alla kan inte lyckas. Är ungefär som att tro att alla på ett företag kan vara VD...
Skulle det vara 2 miljoner per barn och man har två barn skulle det bli 18400 i månaden. Då blir det inte många kronor kvar att gå på lyxrestaurang för.
Citera
2022-07-27, 00:54
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:

Kan sammanfattas med två bokstäver: WT
Citera
2022-07-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Hela poängen är att låta de passiva inkomsterna stå för den notan medans du med dina aktiva inkomster fortsätter öka dina passiva inkomster konsekvent. Du lever enbart på de passiva inkomsterna, det är så de rika gör. Då skapar du makalös rikedom, får mer fritid, blir ekonomiskt oberoende och kan också försörja barnen. Du kommer alltid ha positivt kassaflöde och därmed bygger du upp något gigantiskt. Men ja, i början krävs det en uppoffring, givetvis.

De flesta kan förbättra sin situation. Men att sitta och gnälla stup i kvarten över sin situation men att inte göra något åt det? Det har jag inte så mycket respekt för.

Exakt, så man tar ett par steg tillbaka och tänker såhär: ''OK, jag har barn och brist på pengar, vad gör jag? Då finns det bara två vägar: 1) Höja inkomsten, 2) Sänka utgifterna)''.

Du uppoffrar ett par år för att höja din nivå, du lyckas skapa ett visst kassaflöde ifrån börsen... nu har du det kassaflödet som täcker en del av dina kostnader med barnen. Du fortsätter nu att aktivt ta hela din lön och att investera den i projekt och i tillgångar, kassaflödet ökar... du börjar leva alltmer av kassaflödet ifrån dina passiva intäkter sedan är det rinse och repeat.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-27 kl. 01:02.
Citera
2022-07-27, 00:59
Medlem
fululfs avatar
Många såna där "har inte råd"-människor jag varit i kontakt med har hipp som happ köpt sig nya, dyra elcyklar, bilar, datorer etc. Att de inte "har råd" med nån öl, pizza och så vidare är bara snack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in