Citat:
Ursprungligen postat av
fluffypuffy
Du lever alltså i en drömvärld där du förutsätter att vanliga Svenssons kan putsa in en mille på "bra utdelningsaktier" som genererar "9-15 lax per kvartal".
Är det här en tråd för ensamstående snobbar i 20-års åldern utan Verkliga utgifter förutom hyra och krogbesök på söder?
Nej, det är såklart dåliga prioriteringar som är boven

herregud.
Vet du vad det kostar att snubbla in på den sunkigaste pizzerian och käka med en vuxen och två barn. 500 spänn lätt.
Leos Lekland? 500 för 3 timmar!
Oj, det behövs lite nya kläder till kidsen. Swosh så försvinner 2000 på Stadium outlet (våga drömma om vad det skulle kosta om man gick på fin-märkena)
Osv osv osv.
Den där lönen försvinner jävligt fort om man inte är ensam och bara har sig själv att tänka på.
Men en jävla AW borde väl vem som helst ha råd med?
Jävla idioti och luffar-tråd i vanlig flashback-anda där alla är miljonärer.
1) Det kostar ungefär 1 miljon sist jag läste att försörja och uppfostra en unge ifrån 0-18 år, detta motsvarar en snittkostnad på cirka 4600kr per månad för 1 vuxen. I många fall blir det alltså en delad kostnad på ca 2300kr för båda föräldrarna. Är detta särskilt dyrt tycker du? Har man inte råd med detta så har man grova ekonomiska problem och då har man fattat enormt taskiga ekonomiska beslut.
2) Precis det som är poängen. Har man inte råd att kasta in 1 miljon för att generera passiva intäkter så får man dra ner på utgifterna, höja lönen och göra andra livsval tills dess att man är i en bättre situation. Att leva paycheck-to-paycheck och låta alla pengar gå till räkningar kommer inte lösa situationen. Du läste inte mellan raderna, för att kunna kasta in en 1 miljon här och där så behöver man se om sina prioriteringar, så är det absolut. Endast en gnällspik kommer tänka: ''Jag kan inte, jag kan inte, jag kan inte''. Om det stämde, hur kommer det sig att andra kan? Man får helt enkelt skära ner på utgifterna och höja lönen, och tror man inte att man kan höja lönen så ska man kanske söka en psykolog som kan hjälpa en med självförtroendet för då är det där problemet bottnar i. Folk lyckas höja lönen varje dag, vad är din eller andras ursäkter?
3) I stora drag så formar vi själva våra framtidsöden. Vi vill alltid gnälla på externa faktorer men det är våra val som har lett oss till där vi är idag.
4) Sluta ät pizza för 500kr då.. gör en kortsiktig uppoffring för att kunna njuta mer om ett par år. Vem ska annars betala åt dig? Staten eller vi som sköter vår ekonomi?
Behöver du mer pengar så är det bara att investera, tjäna mer, spara mer och att dra ner på utgifterna. Men visst tar det emot att göra detta, för det kräver ju något som de flesta räds -
ansträngning.
Att vara miljonär är att ha 1 miljon, det kan generera en hållbar passiv inkomst på kanske 3-5 lax/månad, så att du ens tror att det är mycket är bara komiskt.
Jag kastar in många, många tiotalstusen varje månad på börsen och i andra projekt. Det är därför jag har råd med saker. Ett par år av uppoffringar för att öka lönen med flera hundratals %, absolut värt det, är väl bara att göra detsamma. Vad väntar du på? Kör.