2022-07-27, 01:04
Medlem
Tror oftast detta bara handlar om vem man vill spendera sin tid med, jag har jobbat på några företag tidigare där det varit AW lite för ofta, ibland så ofta som 2-3 gånger i månaden.

Har sällan intresse för att gå ut med dom jag redan spenderar 40 timmar+ med varje vecka. Ofta har man inget annat gemensamt än jobbet och man är inget mer än kollegor.

Då är "sorry har inga pengar till det nu" en ganska bra ursäkt kan jag tycka. Hitta på nya ursäkter eller lögner när det blir AW för ofta är bara jobbigt. Tror dom man är fattig så slipper man ens bli frågad efter en stund.

Sen om folk ser mig som fattig, det kunde jag faktiskt inte bry mig mindre om. Jag vet att jag har god ekonomi och det är inget jag behöver skylta med för andra. (sedan så blir det självklart ekonomisk vinst av att inte gå ut så ofta)
Citera
2022-07-27, 01:13
Medlem
musttomtes avatar
Sjukligt höga hyror kan nog bidraga =) Många som har 10-12.000 i hyra om man vill bo bra.
Citera
2022-07-27, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Många såna där "har inte råd"-människor jag varit i kontakt med har hipp som happ köpt sig nya, dyra elcyklar, bilar, datorer etc. Att de inte "har råd" med nån öl, pizza och så vidare är bara snack.

Eller så prioriterar man annorlunda. Sitta och dricka öl för 89 kr glaset ser inte jag som speciellt välinvesterade pengar, även om jag har råd om jag vill.

Finns mycket jag har råd med som jag inte lägger pengar på...
Citera
2022-07-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Sjukligt höga hyror kan nog bidraga =) Många som har 10-12.000 i hyra om man vill bo bra.
Beror på hur man ser det om det är bra.
Jag bor helt ok för 2500. Tycker det är bättre än 10-12000.
Citera
2022-07-27, 01:20
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Beror på hur man ser det om det är bra.
Jag bor helt ok för 2500. Tycker det är bättre än 10-12000.

Det var inte dåligt om man har boendekostnad 2500 och är black hehe.
Citera
2022-07-27, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Det var inte dåligt om man har boendekostnad 2500 och är black hehe.
Hade jag varit det hade det varit illa.
Citera
2022-07-27, 01:23
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Hade jag varit det hade det varit illa.

=) trevlig kväll!
Citera
2022-07-27, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Hela poängen är att låta de passiva inkomsterna stå för den notan medans du med dina aktiva inkomster fortsätter öka dina passiva inkomster konsekvent. Du lever enbart på de passiva inkomsterna, det är så de rika gör. Då skapar du makalös rikedom, får mer fritid, blir ekonomiskt oberoende och kan också försörja barnen. Du kommer alltid ha positivt kassaflöde och därmed bygger du upp något gigantiskt. Men ja, i början krävs det en uppoffring, givetvis.

De flesta kan förbättra sin situation. Men att sitta och gnälla stup i kvarten över sin situation men att inte göra något åt det? Det har jag inte så mycket respekt för.

Exakt, så man tar ett par steg tillbaka och tänker såhär: ''OK, jag har barn och brist på pengar, vad gör jag? Då finns det bara två vägar: 1) Höja inkomsten, 2) Sänka utgifterna)''.

Du uppoffrar ett par år för att höja din nivå, du lyckas skapa ett visst kassaflöde ifrån börsen... nu har du det kassaflödet som täcker en del av dina kostnader med barnen. Du fortsätter nu att aktivt ta hela din lön och att investera den i projekt och i tillgångar, kassaflödet ökar... du börjar leva alltmer av kassaflödet ifrån dina passiva intäkter sedan är det rinse och repeat.

Förutsatt då att man investerar rätt förstås...

Jag är mer för att spendera pengar medans man har dem kvar (inte månadsvis då, utan mer att jag hellre gör saker eller köper saker jag vill ha än sparar för avägsen framtid.) Man vet aldrig hur länge man lever...

Men håller helt med det fetade!

Däremot de sista åren innan pension, när ungarna har flyttat ut, då ska jag spara ihop en miljon eller 2 som ska få avkasta sig sen när man slutar jobba.
Citera
2022-07-27, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Förutsatt då att man investerar rätt förstås...

Jag är mer för att spendera pengar medans man har dem kvar (inte månadsvis då, utan mer att jag hellre gör saker eller köper saker jag vill ha än sparar för avägsen framtid.) Man vet aldrig hur länge man lever...

Men håller helt med det fetade!

Däremot de sista åren innan pension, när ungarna har flyttat ut, då ska jag spara ihop en miljon eller 2 som ska få avkasta sig sen när man slutar jobba.

Det är ganska enkelt att investera rätt. Nej det vet man inte men jag dubblerade min lön på ett par år så jag har mer att vinna på att vara aggressiv ifrån första början.

Hur mycket har du nudå i kapital? Ålder?
Citera
2022-07-27, 02:45
Medlem
losfers avatar
Jag håller med alla som säger att det är nog mest en ursäkt för att dom inte vill/orkar hänga med massa idioter från jobbet på kvällstid. After Work var koolt på första jobbet men när man är äldre än 25 så är det många som hellre avstår.
Citera
2022-07-27, 02:46
Medlem
Jag sparar det mesta av mina pengar jag får in. Mina vänner tror att jag är pank och brukar fråga om jag vill låna pengar ibland

Mitt sparsätt är att ALDRIG röra de sparade pengarna. Behöver jag pengar till någon oförutsedd utgift eller liknande fixar jag nya pengar eller lånar av någon. Jag rör aldrig det som ligger på banken.

Det är lättare att betala tillbaka skulder än att sätta in pengar på sitt sparkonto igen. Efter att ha betalat tillbaka skulden jag lånat har jag fortfarande xxx kr på banken.
Citera
2022-07-27, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Jag sparar det mesta av mina pengar jag får in. Mina vänner tror att jag är pank och brukar fråga om jag vill låna pengar ibland

Mitt sparsätt är att ALDRIG röra de sparade pengarna. Behöver jag pengar till någon oförutsedd utgift eller liknande fixar jag nya pengar eller lånar av någon. Jag rör aldrig det som ligger på banken.

Det är lättare att betala tillbaka skulder än att sätta in pengar på sitt sparkonto igen. Efter att ha betalat tillbaka skulden jag lånat har jag fortfarande xxx kr på banken.

Så du ”fixar nya pengar” (tipsa gärna om hur det går till) eller lånar av någon? Klart dina vänner tror att du är pank när du vill låna.
Och hur motiverar du det att du behöver låna? ”Jo jag har ju pengar men de vill jag ju inte röra så kan jag låna lite av dig”?
För du går väl inte till lånehajar, kreditinstitut? Känns inte som en bra affär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in