Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Hela poängen är att låta de passiva inkomsterna stå för den notan medans du med dina aktiva inkomster fortsätter öka dina passiva inkomster konsekvent. Du lever enbart på de passiva inkomsterna, det är så de rika gör. Då skapar du makalös rikedom, får mer fritid, blir ekonomiskt oberoende och kan också försörja barnen. Du kommer alltid ha positivt kassaflöde och därmed bygger du upp något gigantiskt. Men ja, i början krävs det en uppoffring, givetvis.
De flesta kan förbättra sin situation. Men att sitta och gnälla stup i kvarten över sin situation men att inte göra något åt det? Det har jag inte så mycket respekt för.
Exakt, så man tar ett par steg tillbaka och tänker såhär: ''OK, jag har barn och brist på pengar, vad gör jag? Då finns det bara två vägar: 1) Höja inkomsten, 2) Sänka utgifterna)''.
Du uppoffrar ett par år för att höja din nivå, du lyckas skapa ett visst kassaflöde ifrån börsen... nu har du det kassaflödet som täcker en del av dina kostnader med barnen. Du fortsätter nu att aktivt ta hela din lön och att investera den i projekt och i tillgångar, kassaflödet ökar... du börjar leva alltmer av kassaflödet ifrån dina passiva intäkter sedan är det rinse och repeat.
Förutsatt då att man investerar rätt förstås...
Jag är mer för att spendera pengar medans man har dem kvar (inte månadsvis då, utan mer att jag hellre gör saker eller köper saker jag vill ha än sparar för avägsen framtid.) Man vet aldrig hur länge man lever...
Men håller helt med det fetade!
Däremot de sista åren innan pension, när ungarna har flyttat ut, då ska jag spara ihop en miljon eller 2 som ska få avkasta sig sen när man slutar jobba.