2022-07-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Jag känner rätt många som aldrig har pengar kvar. Det är dock från deras ”kul” budget. Sen sparar 20k i fonder varje månad.
Men bilden ut är ju att pengarna är slut. Påhittad ekonomisk stress.

Till viss del påhittad. Men ska man ha råd med en normalstor bostad så är det exakt så stressad man måste vara. Visst man kan bo i en liten hyrestvåa med hela familjen, men då verkar jag hellre fattig ibland när kollegorna vill ut och bränna allt på middag och öl.

Däremot så säger man kanske inte "jag har inte råd" för det framstår bara som man är dum i huvudet när man har både vettig lön, bil och semesterresor.

Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Däremot fenomenet medelklassmänniskor som säger att de är luspanka och knappt har råd med mat månaden ut, samtidigt som de sitter på flera hundra tusen på sparkontot 🙄.

Jag ser det som ett misslyckande om jag inte har pengar och sparande över varje månad. I teorin kan man som du skriver plocka fram hundratals tusen kronor men de är liksom budgeterade för annat såsom bostad och pension. Men man bör såklart vara lite ödmjuk. Man är faktiskt inte "pank", på sin höjd besviken på sig själv att man inte sparat som planerat.
Senast redigerad av kalleboool 2022-07-27 kl. 15:02.
Citera
2022-07-27, 15:30
Medlem
Karmans avatar
Håller med om att det är märkligt, då det så klart är bättre att inte ha jobb men ha pengar ändå!
Citera
2022-07-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Snackar om folk som aldrig har pengar fast jobb, inkomst osv.
Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar.
Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

Skulder förmodligen bland annat klarna. Köpt en massa onödigt skit på krediter som nu skall betalas.
Citera
2024-06-09, 00:26
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
1) Det kostar ungefär 1 miljon sist jag läste att försörja och uppfostra en unge ifrån 0-18 år, detta motsvarar en snittkostnad på cirka 4600kr per månad för 1 vuxen. I många fall blir det alltså en delad kostnad på ca 2300kr för båda föräldrarna. Är detta särskilt dyrt tycker du? Har man inte råd med detta så har man grova ekonomiska problem och då har man fattat enormt taskiga ekonomiska beslut.

2) Precis det som är poängen. Har man inte råd att kasta in 1 miljon för att generera passiva intäkter så får man dra ner på utgifterna, höja lönen och göra andra livsval tills dess att man är i en bättre situation. Att leva paycheck-to-paycheck och låta alla pengar gå till räkningar kommer inte lösa situationen. Du läste inte mellan raderna, för att kunna kasta in en 1 miljon här och där så behöver man se om sina prioriteringar, så är det absolut. Endast en gnällspik kommer tänka: ''Jag kan inte, jag kan inte, jag kan inte''. Om det stämde, hur kommer det sig att andra kan? Man får helt enkelt skära ner på utgifterna och höja lönen, och tror man inte att man kan höja lönen så ska man kanske söka en psykolog som kan hjälpa en med självförtroendet för då är det där problemet bottnar i. Folk lyckas höja lönen varje dag, vad är din eller andras ursäkter?

3) I stora drag så formar vi själva våra framtidsöden. Vi vill alltid gnälla på externa faktorer men det är våra val som har lett oss till där vi är idag.

4) Sluta ät pizza för 500kr då.. gör en kortsiktig uppoffring för att kunna njuta mer om ett par år. Vem ska annars betala åt dig? Staten eller vi som sköter vår ekonomi?

Behöver du mer pengar så är det bara att investera, tjäna mer, spara mer och att dra ner på utgifterna. Men visst tar det emot att göra detta, för det kräver ju något som de flesta räds - ansträngning.

Att vara miljonär är att ha 1 miljon, det kan generera en hållbar passiv inkomst på kanske 3-5 lax/månad, så att du ens tror att det är mycket är bara komiskt.

Jag kastar in många, många tiotalstusen varje månad på börsen och i andra projekt. Det är därför jag har råd med saker. Ett par år av uppoffringar för att öka lönen med flera hundratals %, absolut värt det, är väl bara att göra detsamma. Vad väntar du på? Kör.

Mycket bra inlägg, detta stämmer men innehåller en hel del fakta folk inte vill höra, lättare att gnälla och bortförklara.
Citera
2024-06-09, 04:21
Medlem
Saxofonjudes avatar
De få tillfällen jag stött på detta fenomen har det varit av dessa orsaker:

1. Låg lön och betalar underhåll och bostadslån samt lägger pengar på advokatkostnader.
2. Låga löner, vab i mängder och kreditlån för teknikprylar. Man måste ju ha det senaste.
Citera
2024-06-09, 04:24
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Bara för att man har ett jobb behöver det inte betyda välbetalt eller heltid.
Citera
2024-06-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kommer på fyra förklaringar på rak arm:

- Kan inte hålla i pengar. Dessa kan typiskt sett alltid haka på direkt efter löning men aldrig två-tre veckor efter.
- Har väldigt ansträngd ekonomi av olika skäl. Höga lån. Frugan har nyss blivit arbetslös etc.
- De sparar till något dyrt.
- Svepskäl för att de inte vill följa med.

Precis! Endera är man slösig å verkligen pank ( pga skulder, andra prioriteringar nu eller tidigare, slarv, familjens totala omkostnader etc)
eller helt enkelt snål/ekonomisk/sparar.
Eller vill inte av annat skäl att man inte vill/kan/orkar/känner för det.
Citera
2024-06-15, 22:29
Medlem
Roidberts avatar
Det här med långsiktig belöning kan vara problematiskt, särskilt om man inte är nöjd med livet för stunden och upplever att de pengar man får in kan göra nytta omedelbart. Svårt att säga vad som är rätt och fel. Att vara slösaktig i yngre dagar kan direkt eller indirekt leda till familjebildning. Det är i alla fall försvarsmekanismen jag använder mig av för att rättfärdiga mitt slöseri av pengar i 20-års åldern .
Citera
2024-06-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
De få tillfällen jag stött på detta fenomen har det varit av dessa orsaker:

1. Låg lön och betalar underhåll och bostadslån samt lägger pengar på advokatkostnader.
2. Låga löner, vab i mängder och kreditlån för teknikprylar. Man måste ju ha det senaste.

Slänger in ett tredje alternativ. Fenomenet snålhet. Personer som säger sig tjäna för dåligt för att ha råd med något, men som i själva verket lägger undan större delen av lönen på sparande.
Citera
2024-06-17, 10:41
Medlem
Kanske har familj med en partner som inte arbetar eller har väldigt dålig lön?
Familj, mat och boende kostar och den personen står för majoriteten av utgifterna?

Det är nog inte helt onormalt. Kan också vara ett partnern utbildar sig till annat och bara har csn.
Citera
2024-08-26, 16:17
Medlem
Hög hyra, dyr el, huslån, billån, barn, studieskulder, arbetslös partner, inflation är exempel på anledningar.

Alla har inte turen att ha en billig hyra eller ett färdigbetalt hus etc... lägg ihop flera av dessa och ansträngd ekonomi är definitivt ett faktum.

Jag vet många på min arbetsplats som har ansträngd ekonomi trotts bra lön och en partner med bra lön. Många var hårt drabbade av de höga elpriserna och bränslepriserna. Lägg till matinköp för en familj på 5 med inflationen...

Även jag och min familj har en något ansträngd situation då vi har ett barn och vi aldrig haft möjlighet att köpa något hus/bostadsrätt utan är tvungna att hyra... och trotts småstad så krävs ca 7 år kötid för att bli aktuell för de billiga kommunala hyresrätterna.... de privata fastighetsägarna tar ut varje krona de kan i hyra.
Vi betalar över 10 lax i hyra + ca 1000 i elkostnader samt ca 500 för varmvatten.
För att vi ska kunna ta oss till och från jobb och lämna och hämta på förskola behöver vi två bilar... tyvärr inga moderna snåla bilar utan gamla törstiga... så vi pratar ca 5000 i Bränslekostnader. 600 per bil för parkering vid lägenheten (finns inga gratisparkeringar här) och 300 per bil för att parkera i stan (vid jobb). Son tur väl är så är skatten inte så hög och bilarna köptes kontant.

Vi båda har studieskulder men inga andra skulder. Vi lever snålt men inte omänskligt snålt... men vi har precis att vi klarar oss. Med andra ord skulle jag välja att inte gå ut med jobbet och äta utan istället spara de kronorna till något bättre
Citera
2024-08-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Snackar om folk som aldrig har pengar fast jobb, inkomst osv.
Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar.
Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

de kanske inte vill följa med de tråkiga arbetskamraterna på lokal

dvs ett finare sätt att säga att man inte vill följa med ,problemet blir om nån jävel säger att han bjuder
Senast redigerad av diseledvin 2024-08-26 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in