Citat:
Ursprungligen postat av
Laxrulle
Jag känner rätt många som aldrig har pengar kvar. Det är dock från deras ”kul” budget. Sen sparar 20k i fonder varje månad.
Men bilden ut är ju att pengarna är slut. Påhittad ekonomisk stress.
Till viss del påhittad. Men ska man ha råd med en normalstor bostad så är det exakt så stressad man måste vara. Visst man kan bo i en liten hyrestvåa med hela familjen, men då verkar jag hellre fattig ibland när kollegorna vill ut och bränna allt på middag och öl.
Däremot så säger man kanske inte "jag har inte råd" för det framstår bara som man är dum i huvudet när man har både vettig lön, bil och semesterresor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Durochmoll
Däremot fenomenet medelklassmänniskor som säger att de är luspanka och knappt har råd med mat månaden ut, samtidigt som de sitter på flera hundra tusen på sparkontot 🙄.
Jag ser det som ett misslyckande om jag inte har pengar och sparande över varje månad. I teorin kan man som du skriver plocka fram hundratals tusen kronor men de är liksom budgeterade för annat såsom bostad och pension. Men man bör såklart vara lite ödmjuk. Man är faktiskt inte "pank", på sin höjd besviken på sig själv att man inte sparat som planerat.