2022-07-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Är för gammal för "metahummor" och dubbelironi så inte säkert att jag är med i matchen här...

Bor man i elområde Syd och kanske får uppleva över tian kilowatten i vinter är det fan målfoto...

MP och andra idioter hävdar att vi är bortskämda med "nästan gratis el" men regeringen (vilken det än blir efter valet) måste göra något radikalt, du kan inte jämföra med Sydeuropa som har plus 10-12 på vintern och dessutom saknar vår elintensiva processindustri. Billig el måste fortsatt få vara en svenska konkurrensfördel. Största idioten (här också) Annie L; "Samejjopejjisk elmajjknad" - sure miss Hubot... vi vill och ska inte finna oss i tyska och spanska elpriser...

Sorry för OT... nja... kvasi-OT i förhållande till TS kaminplaner...

Nä men ingen enkel- eller dubbelironi alls!

Jag är en av stackarna som bor i hus i elområde 3. Har redan en luftvärmepump och funderar vad jag kan göra mer för att få en lägre elförbrukning, kommer inte att byta tak på 4-5 år så solpaneler är uteslutet…
Citera
2022-07-26, 19:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nä men ingen enkel- eller dubbelironi alls!

Jag är en av stackarna som bor i hus i elområde 3. Har redan en luftvärmepump och funderar vad jag kan göra mer för att få en lägre elförbrukning, kommer inte att byta tak på 4-5 år så solpaneler är uteslutet…

Poor you! (helt oironiskt). I ett av världens rikaste (och kallaste!) länder ska inte saker som en rimlig innetemp på vintern vara en issue - inte ens för folk som har det avsevärt sämre ställt än både du och jag (och TS, antar jag).

Jo... har själv funderat på solpaneler på sommarstugan - men googlar man runt kommer man förr eller senare till ett ställe där adress och telefonnummer ska anges och då har jag släckt ned (sic!) för vill fan inte ha ännu fler säljare ringande efter en...
Citera
2022-07-26, 19:42
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kaminer utvecklas hela tiden, det var rätt många år sen jag pluggade det där nu så jag vet inte vad som gäller idag, du får kolla runt men det är aboslut ingenting som man bygger själv. Det är rätt komplicerad matte för att få ett effektivt energivärde men de bästa brukar ha ett intag utifrån som går ner under lådan och en fläkt som blåser luft genom härden så att luften sprider sig bort från kaminen.

Det går givetvis att bygga en vattenvärmare av kaminen också även om jag inte sett någon sån i praktiken. d.v. koppla in den till golvvärme eller vattenelement etc. Jag tror det är lite overkill eftersom det blir massa underhåll.

Vari består ineffektiviteten i när det gäller "dåliga" kaminer? Förutom för kraftigt drag i skorstenen så är det svårt att se var förlusterna skulle komma av. Misslyckas man som ingenjör med att omvandla kemisk energi till värme så bör man kanske fråga sig om man valt rätt yrke.

En klassisk järnkamin som står i rummet med fritt runt om måste väl blir rätt effektiv om man inte klantar till det alldeles väldigt med luckor och spjäll.
Citera
2022-07-26, 19:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vari består ineffektiviteten i när det gäller "dåliga" kaminer? Förutom för kraftigt drag i skorstenen så är det svårt att se var förlusterna skulle komma av. Misslyckas man som ingenjör med att omvandla kemisk energi till värme så bör man kanske fråga sig om man valt rätt yrke.

En klassisk järnkamin som står i rummet med fritt runt om måste väl blir rätt effektiv om man inte klantar till det alldeles väldigt med luckor och spjäll.

Jag har förklarat det ganska utförligt i varenda jävla inlägg nu. Jag fattar att IQn minskat med pandemin men att det skulle vara så här jävla illa visste jag inte.

OK. Du har inte bara kaminen för värme i huset antar jag? Det är där problemet ligger. Du betalar för uppvärmning av luft. Sen använder du den luften som du betalat för att värma upp till att bränna en kamin.

Det finns två sätt att undvika det.

1. Använda uteslutande utomhusluft för kaminen.
2. Stänga av alla former av uppvärmning X antal timmar innan du startar kaminen.
Citera
2022-07-26, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Värmepumpen är så pass billig i drift och veden så pass dyr.

Hittar du en billig svart vedleverantör så visst, kanske... veden eldar du i så fall när det är köldknäppar och kWh-priset går i taket.

Kom ihåg att det är mycket kånka och bära och att det skitar ned invändigt både från ved och flygaska.

Köper 4 pallar ved varje vinter och kör 2 värmepumpar. 4 pallar ved är 4000. Strömräkningen har vart på långt mycket mer sista året per månad. Tips?
Citera
2022-07-26, 20:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
En kamin värmer väldigt bra och länge. Så det är en investering.
Nu vet jag inte vad för typ av kamin du menar. Kanske menar du en nyare med massa täljsten som magasinerar värme. En sorts hybrid mellan en gammaldags gjutjärnskamin och en en kakelugn.

Jag håller på att renovera ett gammalt hus som jag har som fritidshus.

Det hade varit en kakelugn i det. Funderade på att skaffa en sån.

Men så läste jag att det tar typ ett dygn att värma upp en sån. Inte optimalt när man ska dit över en helg.

Så jag köpte en stilig gammal norsk (eller dansk) gjutjärnskamin. 180 cm hög.

Den blir het snabbt, men svalnar lika snabbt.

Bodde jag där permanent skulle jag ha en kakelugn. Elda typ en gång per dygn med mycket hög verkningsgrad.

Kakelugnar är dock inte gratis.
Citera
2022-07-26, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Köper 4 pallar ved varje vinter och kör 2 värmepumpar. 4 pallar ved är 4000. Strömräkningen har vart på långt mycket mer sista året per månad. Tips?
Är det luftvärmepumpar så serva dom.
Eldar du desutom blir dom ganska skitiga och effekten avtar.
Citera
2022-07-26, 20:34
Medlem
Elda med pellets. Vedpriset har gått upp rejält och det kommer fortsätta att stiga.
Citera
2022-07-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab

Jadu... den var inte lätt....

Svårt att sprida värmen i huset kan jag gissa?

Jag är ingen expert så tyvärr.
Citera
2022-07-26, 21:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nu vet jag inte vad för typ av kamin du menar. Kanske menar du en nyare med massa täljsten som magasinerar värme. En sorts hybrid mellan en gammaldags gjutjärnskamin och en en kakelugn.

Jag håller på att renovera ett gammalt hus som jag har som fritidshus.

Det hade varit en kakelugn i det. Funderade på att skaffa en sån.

Men så läste jag att det tar typ ett dygn att värma upp en sån. Inte optimalt när man ska dit över en helg.

Så jag köpte en stilig gammal norsk (eller dansk) gjutjärnskamin. 180 cm hög.

Den blir het snabbt, men svalnar lika snabbt.

Bodde jag där permanent skulle jag ha en kakelugn. Elda typ en gång per dygn med mycket hög verkningsgrad.

Kakelugnar är dock inte gratis.

Braskamin var det jag tänkte på. Haft en sådan själv. Underbart.
Citera
2022-07-26, 21:54
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.

Solceller ger energi när det är ljust
Ved är lagrad solenergi som du eldar exakt när du finner det lämpligt. Så en kamin spöar sol alla dagar i veckan när det gäller värmeenergi.

Isolera vinden är dock det första man gör.

Kort sagt så är en kamin en lysande idé. Kan inte fatta hur man skulle vilja bo i ett hus man inte kan elda i. Som en pung utan kuk.
Citera
2022-07-26, 21:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon

Tänk en öppen spis. Den skapar mest drag och ingen värme att tala om innan murstocken hunnit bli varm. Extremt viktigt är att kaminen får sin tilluft i direkt anslutning, gärna upp från grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in