2022-07-26, 10:12
Medlem
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.
Senast redigerad av Perfecthairline 2022-07-26 kl. 10:26.
Citera
2022-07-26, 10:15
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej Fladhback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

En kamin värmer väldigt bra och länge. Så det är en investering.
Citera
2022-07-26, 10:22
Medlem
Melange5738s avatar
Beror helt på vad det är för kamin. Många kaminer är så dåliga att de drar ut värme ur huset, d.v.s har ett negativt energivärde.

En bra ordning är:

1. Värmepump.
2. Isolering.
3. Kamin byggd av en välrenommerad firma, kaminen ska ha energicertifikat.
Citera
2022-07-26, 10:24
Medlem
Beror väl också på hur stort hus du har.
Men visst är det en bra investering.
Kaminer idag har utvecklats en hel del bara under de senaste tio åren vad gäller effektivitet. Dessutom ger de en skön värme.
Vi har själva investerat i en kamin för sex år sedan.
Bor nära skogen och får dessutom plocka vindfällen av skogsägaren.
Detta gör att det i stort sett är gratis energi med lite eget arbete.
Citera
2022-07-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror helt på vad det är för kamin. Många kaminer är så dåliga att de drar ut värme ur huset, d.v.s har ett negativt energivärde.

En bra ordning är:

1. Värmepump.
2. Isolering.
3. Kamin byggd av en välrenommerad firma, kaminen ska ha energicertifikat.
Tack!

Jag har för mig att nya kaminer är bättre på att behålla värmen i huset?

Finns det någon mått för detta? Som exempelvis för luftvärmepump, att 1 kwh in ger 4-5 kwh ut.
Citera
2022-07-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Beror väl också på hur stort hus du har.
Men visst är det en bra investering.
Kaminer idag har utvecklats en hel del bara under de senaste tio åren vad gäller effektivitet. Dessutom ger de en skön värme.
Vi har själva investerat i en kamin för sex år sedan.
Bor nära skogen och får dessutom plocka vindfällen av skogsägaren.
Detta gör att det i stort sett är gratis energi med lite eget arbete.
Ok, tack!

För min del får jag inte tag på gratis ved men om uteffekten är tillräckligt bra så kan det vara värt det ändå, speciellt med dagens elpriser…
Citera
2022-07-26, 10:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Tack!

Jag har för mig att nya kaminer är bättre på att behålla värmen i huset?

Finns det någon mått för detta? Som exempelvis för luftvärmepump, att 1 kwh in ger 4-5 kwh ut.

Kaminer utvecklas hela tiden, det var rätt många år sen jag pluggade det där nu så jag vet inte vad som gäller idag, du får kolla runt men det är aboslut ingenting som man bygger själv. Det är rätt komplicerad matte för att få ett effektivt energivärde men de bästa brukar ha ett intag utifrån som går ner under lådan och en fläkt som blåser luft genom härden så att luften sprider sig bort från kaminen.

Det går givetvis att bygga en vattenvärmare av kaminen också även om jag inte sett någon sån i praktiken. d.v. koppla in den till golvvärme eller vattenelement etc. Jag tror det är lite overkill eftersom det blir massa underhåll.
Citera
2022-07-26, 10:58
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Hej Flashback!

Beror lite på vad du har för storlek på huset, hur många kWh har du per år i uppvärmning?
Om det är något högre så skulle en investering i bergvärmepump vara ett bra alternativ.
Citera
2022-07-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Beror lite på vad du har för storlek på huset, hur många kWh har du per år i uppvärmning?
Om det är något högre så skulle en investering i bergvärmepump vara ett bra alternativ.
Bor i ett litet radhus med liten tomt och skulle då riva ut halva tomten för att då bergvärme på plats så det är inte aktuellt, annars håller jag med om att det är en bra investering.
Citera
2022-07-26, 11:17
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Det beror på var du får veden från, hur du värmer huset idag och hur du skall få värmen att spridas i huset.

Jag hittar alltid råvara som jag kan göra ved av "gratis" (kostar arbete) och jag har TFX-ventilation i huset så värmen sprider sig perfekt. Det skiljer max 2 grader mellan varmaste och kallaste delen i huset, vilket är acceptabelt.

Men köper du färdig ved till fullpris, värmer huset med värmepump och har ett hus utan öppen planlösning så kanske du skall fundera ett varv till.
Citera
2022-07-26, 11:18
Medlem
Jag installerade en helt ny i våras. Skorsten. Kamin. Ja allt arbete förutom några klinkers jag ville ha under.

10,5 kw. Den värmer pö bra. Har dessutom fyllt den med 150kg bastusten. Slutar jag elda 22 på kvällen var den brännhet vid 07 på morgonen.

https://spismiljo.se/produkt/attityd-100t/

Det kostade 70 000
Citera
2022-07-26, 11:18
Medlem
Citat:
Bor i ett litet radhus med liten tomt och skulle då riva ut halva tomten för att då bergvärme på plats så det är inte aktuellt, annars håller jag med om att det är en bra investering.

Vad säger grannarna, kommunen om vedeldning?

I många tätorter får man enbart "myselda", och klagar grannarna så får du problem kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in